Myliona

Reklamen for læger uden grænser..

32 indlæg i dette emne

Er der andre end mig, der sådan.. Bliver lidt.. Mærkelig, indeni når jeg ser den??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har også talt om den her hjemme, og mener begge at man da bare for endnu mindre lyst til at støtte dem når man ser den. Virker på mig lidt som om de prøver at fremstå bedre end os andre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den fanger i hvert fald en, det må man sige..

Men ja, jeg bliver os' sådan lidt mærkelig indeni!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes den er god og provokerende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nok fordi den er provokerende.. De har jo ret: De kan ikke bruges likes på facebook eller gode intentioner til noget som helst..

Men må indrømme at den ikke giver mig mere lyst til at støtte faktisk. Jeg tænker netop at hvis de ikke vil have min gode intention, så kan de helt blive fri -_-

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvad jeg synes om den. Men synes det er tankevækkende, at den bliver sendt nu her op til jul, så vi rigtig skal sidde med dårlig samvittighed. Det er nok det, som provoker mig mest. Vi har ikke råd til at give til alle, og desværre er læger uden grænser ikke der, hvor vi giver støtte.

Vi giver til wspa, og til børn, som ikke kan sendes til adoption i Sydkorea, som er via Danadopt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg kan ikke rigtig finde ud af, hvad jeg synes om den. Men synes det er tankevækkende, at den bliver sendt nu her op til jul, så vi rigtig skal sidde med dårlig samvittighed. Det er nok det, som provoker mig mest. Vi har ikke råd til at give til alle, og desværre er læger uden grænser ikke der, hvor vi giver støtte.

Vi giver til wspa, og til børn, som ikke kan sendes til adoption i Sydkorea, som er via Danadopt

Synes også det er tankevækkende. Meningen er vel at vi skal få dårlig samvittighed. Den slags sælger ikke her, nærmere tværtimod

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg sad sjovt nok også med en meget ambivalent følelese da jeg havde set den! Jeg kan godt se hvor de vil hen - men jeg kan ikke lide måden. Jeg har det måske også som om der er nogen der gør sig "hellige" på min bekostning, jeg er på dagpenge og kan ikke støtte nogen for jeg har ærlig talt ikke engang råd til et par nye langbukser til mig selv (og jeg trænger efter jeg har tabt 10 kilo) men så kan man jo sige jeg er egoistisk fordi jeg ikke hellere vil betale operations udstyrret til læger uden grænser - men så må jeg være egoistisk (tjah se jeg føler mig allerede lidt ramt og går i forsvars position).

Jeg giver ALTID til indsamlingerne, en 10er kan godt gøre en forskel hvis mange giver en 10er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg sad sjovt nok også med en meget ambivalent følelese da jeg havde set den! Jeg kan godt se hvor de vil hen - men jeg kan ikke lide måden. Jeg har det måske også som om der er nogen der gør sig "hellige" på min bekostning, jeg er på dagpenge og kan ikke støtte nogen for jeg har ærlig talt ikke engang råd til et par nye langbukser til mig selv (og jeg trænger efter jeg har tabt 10 kilo) men så kan man jo sige jeg er egoistisk fordi jeg ikke hellere vil betale operations udstyrret til læger uden grænser - men så må jeg være egoistisk (tjah se jeg føler mig allerede lidt ramt og går i forsvars position).

Jeg giver ALTID til indsamlingerne, en 10er kan godt gøre en forskel hvis mange giver en 10er.

Det er lige netop også sådan jeg har det.. Altså, jeg føler jeg skal "forsvare" mig selv.. Og føler lige netop at de siger "10 kr.. Pst, hvad skal vi dog med det" - Selvom jeg godt ved budskabet er "giv dog bare 2 kr"-agtigt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes den er god og provokerende.

Helt enig. Den kræver jo ikke at man SKAL donere til dem, men pointerer bare (skarpt), at gode intentioner er fine, men i dette tilfælde er det ikke helt "tanken der tæller". Og det er da reelt nok. Det kræver indsats at redde menneskeliv - penge eller tid.

Jeg synes på ingen måde, at de sætter sig selv højere end andre organisationer, så det må jo være op til ens egen samvittighed, hvor man donerer og hvor man ikke gør. Men det giver selvfølgelig et stik i hjertet, fordi det er alvorlige billeder og ord.

Men i sidste ende, siger de jo bare: HVIS du har intentionen om at donere penge til os, så gør det! Det hjælper!

Jeg synes f.eks. WSPA's reklamer udnytter billeder og ord langt mere til at spille på dårlig samvittighed. Men måske er det bare mig der bliver ramt på samvittigheden dér...

(Personligt ligger mit donor-hjerte (moneywise) hos MSF, SOS børnebyerne og en skole jeg har besøgt i Uganda. Det er baseret på oplevelser jeg har haft med organisationerne, og MSF (læger uden grænser) har jeg flere gange oplevet som værende meget andsvarlige. Jeg kender en mand som arbejder hos dem i nogle vilde brandpunkter, og han er ved Gud også provokerende - men han får tingene gjort!

Jeg har også oplevet, at skulle hjælpe en anden stor dansk organisation, men følte mig helt til grin over at blive brugt af nogle høj-hellige typer, så mine kroner og min energi bliver bare brugt andre steder.)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes den er god og provokerende.

:ditto Jeg bliver mærkelig tilpas, fordi den rammer lige der hvor det gør lidt ondt :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bryder mig ikke om de spiller på folks samvittighed. Er ikke til den slags.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg bryder mig ikke om de spiller på folks samvittighed. Er ikke til den slags.

Men når røde kors, red barnet mfl viser billeder af helt udsultede børn, så spiller de jo også på vores samvittighed.

Jeg kan godt lide de her reklamer. De får pointen igennem på en ny måde - en måde som man kan forholde sig til. Hvis alle 47000 der har syntes godt om dem på facebook donerede 100 kroner, så havde læger uden grænser pludselig 4,7 milioner. Og dem kommer man laaaangt med i afrikanske lande.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes den er god og provokerende.

:ditto

Men jeg er ikke rigtig til de reklamer, jeg synes hellere at de skulle bruge pengene, der hvor de er nødvendige i stedet for på dyre reklamer til at give os dårlig samvittighed (og det gælder alle organisationer)...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke lige læst alle svar, men jeg synes det er en god reklame. Pardon, men jeg har altid syntes at det var et ret latterligt koncept at kunne "like" et godt formål på facebook helt gratis, og jeg synes det er alletiders, at der er en reklame, der gør opmærksom på det absurde i det.

Reklamen flytter mig dog ikke så meget, at jeg støtter læger uden grænser økonomisk, men det er der helt andre grunde til (som ikke har specielt meget med læger uden grænser at gøre) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har faktisk slet ikke set den reklame, men de havde et husstandsomdelt "beompenge" brev for ikke så længe siden og det kan jeg huske jeg syntes var meget grænseoverskridende. Jeg støtter dem ikke og det er heller ikke umiddelbart på tegnebrættet at skulle

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke set reklamen men den slags reklamer som med alle andre hjælpe organistationer er vel altid lavet for at ramme os på samvittigheden.

Der er også den lige nu med et barn der bliver forældreløs, hvor du ser først den ene forældre og så den anden forældre forvinde ud af reklamen for at symbolisere, at de er væk.

Den rammer mig også lige i hjertet, fordi det er helt forfærdeligt at små børn mister deres forældre :(

Men det er ikke noget, der med det samme får mig til at sende en sms - uanset hvilken reklame jeg ser. Vi har valgt at støtte Unicef hver måned med 150 kr.

Og så er vi medlem af dyrenes beskyttelse så vi også støtter dyrevelfærden. Man kan - omend man gerne ville - jo ikke støtte alle, så man må prioritere sine småkager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:unsure Men alle reklamer leger jo med ens samvittighed...jeg bliver også ked af det når jeg ser hende den lille sorte pige der ikke kan gå i skole og så i stedet henter vand hver dag. :boo .hvor der så står at for 5 kr om dagen kan man sende hende i skole...og kunne nævne mange andre tilfælde. Fordi vi jo inderst inde godt ved at vi har alt i DK og stadig broker os hele tiden. Jeg er udemærket godt klar over at der er folk der har det hårdt i DK; men ikke på den måde som f.eks i krigslande, eller i mange områder af Afrika. Vi har nok mad og vand og et tag over hovedet, gratis skole og hospitaler. Det synes jeg ikke jeg skal have dårlig samvittighed over, men jeg synes de her slags reklamer minder en om hvor godt man faktisk har det, og HVIS man så har lidt økonomisk overskud så kan man jo vælge at støtte det ene eller andet.

Jeg støtter Læger uden grænser og Lone Drøscher's Orang Utaner ( har " adopteret " 2 af dem hvor jeg får løbende opdatering, meget dejligt! :balloon hver måned med et fast beløb og synes de gør noget HELT fantastisk, men nej, man kan jo ikke støtte alt.

Hvis man ikke må provokere lidt, hvor er vi så kommet hen som samfund? :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hørt, blomst27! Det er vist ikke rigtigt os det er synd for...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er muligvis lidt egoistisk:

Jeg synes faktisk det er lidt.. Hmm. Ja..

Altså. I de områder i Afrika, er de sjældent klar over at de har det dårligt: Fordi sådan er det for alle i deres lille landsby! Så de går nok ikke og har pisse ondt af sig selv, fordi de ikke "ved bedre".

Herhjemme, er der børn som går med hullet tøj, ingen julegaver får, mennesker med depressioner, psykiske lidelser, førtidspensionister, som falder i huller i systemet, og som bliver glemt - Vi har endda en bruger eller to herinde, som jeg mener bliver tabt på gulvet i vores samfund, og som jeg mener det er mere synd for, end dem i Afrika!!

For herhjemme, der VED vi at vi bor i et velfærdssamfund, som BURDE sørge for hinanden, som BURDE sikre alle, som BURDE en helt masse: men som taber så mange..

Men det ER synd for dem i Afrika: Men de ved ikke bedre ;)

Det er ligesom folk der siger det er synd for katte, som er indekatte: Men hvis de ALDRIG har været ude.. Så tror de at deres verden ikke er større end det hus! De ved ikke bedre.. De VED ikke de "går glip" af noget.

Små børn i Afrika, ved kun at piger går i skole fordi vi pådutter dem det, fordi vi fortæller dem det. De ved kun at folk har toiletter og rent vand i hanen, fordi vi fortæller dem det..

Mange af dem, lever jo i lykkelig uvidenhed!

Jeg kan finde mange danskere, som behøver lige så meget hjælp, som mange af dem i Afrika. Men fordi man bor i DK, og har tag over hovedet, så skal man vel bare være taknemmelig, selvom man bliver tabt i systemet.

Selvfølgelig skal man støtte dem, men jeg kan ikke få dårlig samvittighed over hvordan de lever og jeg er nok egoistisk, men jeg synes tit at folk har travlt med at redde hele verden, og glemmer at vi har en krise herhjemme og mange danskere er ved at gå fallit, pga arbejdsløshed, mistet dagpengeret osv

Hvis vi skal redde verden, kræver det at vi starter med os selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er muligvis lidt egoistisk:

Jeg synes faktisk det er lidt.. Hmm. Ja..

Altså. I de områder i Afrika, er de sjældent klar over at de har det dårligt: Fordi sådan er det for alle i deres lille landsby! Så de går nok ikke og har pisse ondt af sig selv, fordi de ikke "ved bedre".

Herhjemme, er der børn som går med hullet tøj, ingen julegaver får, mennesker med depressioner, psykiske lidelser, førtidspensionister, som falder i huller i systemet, og som bliver glemt - Vi har endda en bruger eller to herinde, som jeg mener bliver tabt på gulvet i vores samfund, og som jeg mener det er mere synd for, end dem i Afrika!!

For herhjemme, der VED vi at vi bor i et velfærdssamfund, som BURDE sørge for hinanden, som BURDE sikre alle, som BURDE en helt masse: men som taber så mange..

Men det ER synd for dem i Afrika: Men de ved ikke bedre ;)

Det er ligesom folk der siger det er synd for katte, som er indekatte: Men hvis de ALDRIG har været ude.. Så tror de at deres verden ikke er større end det hus! De ved ikke bedre.. De VED ikke de "går glip" af noget.

Små børn i Afrika, ved kun at piger går i skole fordi vi pådutter dem det, fordi vi fortæller dem det. De ved kun at folk har toiletter og rent vand i hanen, fordi vi fortæller dem det..

Mange af dem, lever jo i lykkelig uvidenhed!

Jeg kan finde mange danskere, som behøver lige så meget hjælp, som mange af dem i Afrika. Men fordi man bor i DK, og har tag over hovedet, så skal man vel bare være taknemmelig, selvom man bliver tabt i systemet.

Selvfølgelig skal man støtte dem, men jeg kan ikke få dårlig samvittighed over hvordan de lever og jeg er nok egoistisk, men jeg synes tit at folk har travlt med at redde hele verden, og glemmer at vi har en krise herhjemme og mange danskere er ved at gå fallit, pga arbejdsløshed, mistet dagpengeret osv

Hvis vi skal redde verden, kræver det at vi starter med os selv.

Det synes jeg er et godt indlæg! :respekt

Tænker tit på den sætning med at hvis vi vil ændre verden, så skal vi starte med os selv.

(har det også fra MJ's Man in the Mirror)

Når vi har børn herhjemme som sulter og folk som er tabt i systemet, hvad nytter det så at udvide ulandshjælpen? Vi har en del flygtninge heroppe som også har brug for hjælpen, lad os da hjælpe dem først.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er muligvis lidt egoistisk: Jeg synes faktisk det er lidt.. Hmm. Ja.. Altså. I de områder i Afrika, er de sjældent klar over at de har det dårligt: Fordi sådan er det for alle i deres lille landsby! Så de går nok ikke og har pisse ondt af sig selv, fordi de ikke "ved bedre". Herhjemme, er der børn som går med hullet tøj, ingen julegaver får, mennesker med depressioner, psykiske lidelser, førtidspensionister, som falder i huller i systemet, og som bliver glemt - Vi har endda en bruger eller to herinde, som jeg mener bliver tabt på gulvet i vores samfund, og som jeg mener det er mere synd for, end dem i Afrika!! For herhjemme, der VED vi at vi bor i et velfærdssamfund, som BURDE sørge for hinanden, som BURDE sikre alle, som BURDE en helt masse: men som taber så mange.. Men det ER synd for dem i Afrika: Men de ved ikke bedre ;) Det er ligesom folk der siger det er synd for katte, som er indekatte: Men hvis de ALDRIG har været ude.. Så tror de at deres verden ikke er større end det hus! De ved ikke bedre.. De VED ikke de "går glip" af noget. Små børn i Afrika, ved kun at piger går i skole fordi vi pådutter dem det, fordi vi fortæller dem det. De ved kun at folk har toiletter og rent vand i hanen, fordi vi fortæller dem det.. Mange af dem, lever jo i lykkelig uvidenhed! Jeg kan finde mange danskere, som behøver lige så meget hjælp, som mange af dem i Afrika. Men fordi man bor i DK, og har tag over hovedet, så skal man vel bare være taknemmelig, selvom man bliver tabt i systemet. Selvfølgelig skal man støtte dem, men jeg kan ikke få dårlig samvittighed over hvordan de lever og jeg er nok egoistisk, men jeg synes tit at folk har travlt med at redde hele verden, og glemmer at vi har en krise herhjemme og mange danskere er ved at gå fallit, pga arbejdsløshed, mistet dagpengeret osv Hvis vi skal redde verden, kræver det at vi starter med os selv.

Lad mig lige slå fast at jeg IKKE mener vi bør have dårlig samvittighed..det skrev jeg også :wacko

Og ja, som jeg også sagde er der mange triste skæbner i DK, folk som bliver født ind i familier med narko og misbrug, vold og ingen omsorg og det er virkelig meget trist og skærer i mit hjerte hver gang jeg læser om det i avisen etc.

Jeg vil lige nuancere lidt mere mht om de jo ikke ved bedre og så burde man i princippet lade dem leve i lykkelig uvidenhed.

I mine øjne er der slags.

de RIGTIG fattige, dem er ikke får dækket de HELT basale behov: vand, mad, et tag over hovedet, medicin. De folk MÆRKER sulten hver morgen, børnene tørster og mange af dem dør jo, så de er ikke uvidene...og DEM mener jeg at man burde hjælpe, med f.eks tiltag som læger uden grænser og andre gode organisationer.

Så er der dem der har mad, vand og tag, men ikke meget mere. Den slags så jeg meget af på Filippinerne, da jeg boede der..nogle går måske i skole og de har tøj etc. dog ikke meget self. Det kan godt være de ikke er dybt ulykkelige over deres situation hver dag, men at der er mange børn der bliver født blinde pga vitamin A mangel, at de ikke får en god udannelse som gør de kan arbejde sig ud af de fattige kår er stadig ikke godt nok og også DEM mener jeg bør man hjælpe, måske med andre tiltag, f,eks gennem micro finance, hvor man låner dem penge til at købe nogle køer og dermed få gang i lidt landbrug, eller lignende fordi jeg stadig mener vi er så sindsyg heldige i DK at man som samfund har lidt et ansvar at hjælpe.

Jeg taler ikke om den enkelte dansker og at alle nu bare skal give penge, det er ikke det jeg mener.

Og jeg mener bestemt ikke nogen er egoistiske fordi de mener man hellere skal støtte nogen i dk end i afrika, det er jo helt fint!

vores system er nær perfekt, men bare ikke 100%..det gør at nogle falder igennem og dem hjælper jeg gerne gennem f.eks at købe et " hus forbi" blad i ny og næ.

Men tænk på at bare det at der findes dagpenge og kontanthjælp, betalt barsel etc. er SÅ exceptionelt. i de fleste lande er man slet ikke sikkret, så mister man sit job får man 0 kroner. om man så skal sulte ihjel. I Brasilien så jeg da en del børn der sniffede lim..og der var ingen offentlige instancer der tog sig af dem, kun nogle druglords som så kan bruge dem til narko dealers senere hen :boo

Det var ikke for at starte en stor fattigdomsdiskussion, og jeg dømmer ingen herinde, synes tværtimod det er spændende at høre andre meninger. Kun sådan reflektere man jo som både individ og udvikler samfundet i det lange løb.

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er muligvis lidt egoistisk:

Jeg synes faktisk det er lidt.. Hmm. Ja..

Altså. I de områder i Afrika, er de sjældent klar over at de har det dårligt: Fordi sådan er det for alle i deres lille landsby! Så de går nok ikke og har pisse ondt af sig selv, fordi de ikke "ved bedre".

Herhjemme, er der børn som går med hullet tøj, ingen julegaver får, mennesker med depressioner, psykiske lidelser, førtidspensionister, som falder i huller i systemet, og som bliver glemt - Vi har endda en bruger eller to herinde, som jeg mener bliver tabt på gulvet i vores samfund, og som jeg mener det er mere synd for, end dem i Afrika!!

For herhjemme, der VED vi at vi bor i et velfærdssamfund, som BURDE sørge for hinanden, som BURDE sikre alle, som BURDE en helt masse: men som taber så mange..

Men det ER synd for dem i Afrika: Men de ved ikke bedre ;)

Det er ligesom folk der siger det er synd for katte, som er indekatte: Men hvis de ALDRIG har været ude.. Så tror de at deres verden ikke er større end det hus! De ved ikke bedre.. De VED ikke de "går glip" af noget.

Små børn i Afrika, ved kun at piger går i skole fordi vi pådutter dem det, fordi vi fortæller dem det. De ved kun at folk har toiletter og rent vand i hanen, fordi vi fortæller dem det..

Mange af dem, lever jo i lykkelig uvidenhed!

Jeg kan finde mange danskere, som behøver lige så meget hjælp, som mange af dem i Afrika. Men fordi man bor i DK, og har tag over hovedet, så skal man vel bare være taknemmelig, selvom man bliver tabt i systemet.

Selvfølgelig skal man støtte dem, men jeg kan ikke få dårlig samvittighed over hvordan de lever og jeg er nok egoistisk, men jeg synes tit at folk har travlt med at redde hele verden, og glemmer at vi har en krise herhjemme og mange danskere er ved at gå fallit, pga arbejdsløshed, mistet dagpengeret osv

Hvis vi skal redde verden, kræver det at vi starter med os selv.

Ok fair pointe. Jeg synes det er helt og aldeles ok, hvis man vælger ikke at støtte. Det skal nemlig aldrig være et krav.

Men ellers er jeg lodret uenig i dine synspunkter!

Jeg er vel enig så langt, at vi ikke kan presse vores synspunkter om lykke ned over hovedet på andre. Det er en temmeligt selvhøjtidelig måde at anskue menneskers frie ret til at vælge på.

Men forskellen på Danmark og f.eks. katastrofeområder i Afrika, er, at vi har et valg! Det er ikke for at underkende danskernes problemer - og jeg mener ikke at man som sådan skal måle ulykkelighed, men i Afrika ER der ikke noget system at bede om hjælp. Der er ingen steder at henvende sig, at argumentere med/mod, der er ingen gratis læge eller rent drikkevand at give sit syge barn, og familiers forsørgelsesgrundlag forsvinder pga. tørke eller syge krigsliderlige magthavere, som slagter og voldtager hele landsbyer. Børn bliver fanget og gjort til soldater i skudlinjen. Børn bliver misbrugt til hårdt arbejde, fødes med HIV, forlades af deres forældre. De går ikke i skole, fordi de ikke har råd - ikke fordi de ikke ved, hvad det er! Og lige netop børnene har intet valg! Hverken herhjemme eller i Afrika.

Du skal ikke bilde mig ind, at et barn ikke får traumer af at se sin mor blive voldtaget eller ikke bliver alvorligt sygt af Malaria, bare fordi det bor i Afrika.

Hvis man kan tale om, at starte med os selv - så handler det for mig mere om, at være lidt ekstra opmærksom i hverdagen. Gøre de små ting, som hjælper til at vi passer på vores klode og hinanden (danskere og verdensborgere). Vi kan købe ansvarligt ind, vi kan svine mindre, vi kan forbruge mindre - og hvis vi har lyst kan vi donere nogle af de overskydende penge, vi måske har, til velgørende formål. Det er DIT valg (tillykke - du har et valg), og det skal ingen stille spørgsmålstegn ved...men det er fandeme (undskyld mit fransk) ikke et argument for, at sammenligne afrikanske børn med inde-katte!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER