TiaK

Hvordan aktiverer I jeres barn?

14 indlæg i dette emne

Jeg er ved at løbe lidt tør for ideer til hvad jeg kan finde på at lave med Erica. Og jeg er bange for hun nogen gange keder sig :(

Vi leger med hendes legetøj (Dublo, put-i-box, dukke, snorretop, bolde m.m.)

Vi danser til musik

Jeg svinger hende rundt og tumler med hende

Vi læser bøger

Vi samler træpuslespil

Nogle gange tegner vi

Vi spiller spil på iPad.t

Det er desværre ikke hver weekend vi er udenfor - men nu da der ikke er noget i haven, der skal ordnes, så synes jeg det er svært at komme ud. Og specielt med den årstid/hver vi går i møde. Har dog bestemt mig for at vi skal gå hen til den nærmeste legeplads her til formiddag.

Hvad laver I med jeres børn - og hvor gode er I til at komme udenfor?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi laver stort set de samme ting som jer :) vi går også rundt og rydder op og ordner ting mens ronja selv leger. Så kommer hun selv hen en gang imellem og vil have et kram eller lige vise noget :)

Vi er ude stort set hver weekend (ikke i hverdagen for der er hun ude i vs og tiden herhjemme går med mad og putning). Vi har en legeplads i nærheden hun synes der er hyggelig.

Vi tager også ud og køber ind med hende og det synes hun som regel er sjovt. Hun tuller rundt og kigger meget på menneskerne :)

Men ja det kan være svært en gang imellem at finde på ting :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes ellers du selv har mange goder ideer :)

Vi bruger meget de samme ting. Nogengange laver vi også hans seng om til "boldbad", hvor vi hælder en pose plastickugler ud i hans seng. Det synes han er ret sjovt.

Han har også en bil han kører rundt på.

Jeg synes egentlig er vi er ret gode til at komme ud, men det er så også fordi vi har en hund der alligevel skal ud ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lørdag går vi tur eller tager på legepladsen, medmindre det øser ned eller er for koldt.

Ellers høre vi musik, danser, rydder op (ja, hun hjælper rent faktisk :P ) og leger med klodser, Spiller musik og synger sange, tumler i sengen eller noget helt andet.

Det er mange gode forslag du har :)

Søndag har vi pyjamas dag for det meste, hvor vi bager og flader ud. (Malivas yndlingsdag) Her får hun lov til at lege meget selv og i hendes tempo og det elsker hun, for så bliver hun ikke for overstimuleret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er han heldigvis også god til at lege selv.

Men det er meget det samme. Han vil gerne have lov til at se Disney junior engang i mellem.

Leger med legekøkken.

Vil hjælpe i køkkenet når vi laver mad.

Og alt det der er nævnt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har vi været på legepladsen - og hun elsker at rutsje!! Hold op hvor var hun svær at få derfra igen! Helt klart ikke sidste gang vi har været der (og hvorfor er det først nu vi går derhen!?!?)

Tak for jeres svar - Erica hjælper også til herhjemme med det praktiske - hun elsker at hjælpe med at tømme opvaskemaskine (og har imponerende godt styr på hvor ting er i skabene!) og hun synes også støvsugeren er vildt sjov ;)

Og hun er egentlig også god til at lege selv - tror måske bare jeg kørte lidt surt i at vi altid laver de samme ting...

Det er ikke så ofte hun er med ude og handle - hun er umulig at holde styr på! Hun har INGEN frygt for at blive væk og hun er fuldstændig ligeglad med at vi kalder på hende og går en anden vej - så man bruger mere tid på at rende efter hende end at få handlet. For hun gider jo ikke sidde i vognen mere end de første 5 minutter <_<

Hun har også et telt med bolde i, men det har hun ligesom tabt interessen for... Glæder mig til hun får legekøkken i julegave :)

Jer, der ikke har en legeplads i nærheden, hvad laver I så med jeres barn, når I er ude? Og hvor lang tid er i ude ad gangen?

EDIT:

Uh! Kom lige i tanke om vi har sæbebobler - dem tror jeg da lige vi skal have fundet frem igen - dem plejer hun at elske!

Redigeret af TiaK

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har legeplads lige uden for døren, hvor vi rutscher, gynger og leger i sandkassen. Ellers ELSKER han at køre på hans røde scooter og ellers bare løbe rundt og bruge lidt kræfter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ronja elsker at gynge og kan sidde på gyngen i laaaaaang tid. Nogen gange sidder hun bare og gynger en halv times tid. Hun er endda også endt med at falde i søvn på gyngen :D ellers rutscher vi og lader hende rende rundt selv og følge efter og hjælper med hvad hun nu lige finder på. F.eks. kravle op og ned af ting, skubbe gyngen selv, lege med sand, vippe :)

Ronja gider som regel hellere ikke sidde i vognen så længe når vi er ude og handle og derfor er vi begyndt at handle madvarer på nemlig.com for at spare tid og vi ikke har travlt når vi bevæger os ud. Vi tager os god tid og lader det foregå i hendes tempo det meste af tiden. Mange gange hvis vi skal have noget så sørger den ene for at kigge efter Ronja og den anden køber tingen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kom lige i tanke om en leg, som vist ikke er på din liste.

HULE :loveshower

Det er et mega hit herhjemme :D

Vi lægger tæpper over spisebordet, så der kommer en hule indenunder. Han kan blive ved og ved med at kravle ud og ind og hvine fordi vi "ikke kan finde ham" ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan rigtig godt følge dig i frygten for at de keder sig. Vi laver mange af de samme ting som jer, er dog ude næsten hver dag.

Her er det et stort hit at spille fodbold (ligger det i generne hos drenge??) Og så er han lige blevet helt vild med at køre på trehjulet cykel -han kan endnu ikke helt nå pedalerne, men bruger den bare som løbecykel. Det får vi gerne en time eller to til at gå med.

Elsker også at gå på legeplads, der er masser af sjove ting for Leo og der er altid nogle forældre man kan snakke med -så flyver tiden ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kom lige i tanke om en leg, som vist ikke er på din liste.

HULE :loveshower

Det er et mega hit herhjemme :D

Vi lægger tæpper over spisebordet, så der kommer en hule indenunder. Han kan blive ved og ved med at kravle ud og ind og hvine fordi vi "ikke kan finde ham" ^_^

Det lyder godt nok hyggeligt :) Det kunne være vi skulle prøve det. Hun elsker nemlig at tage enten en stofble eller kasse over hovedet og gemme sig der og stor griner når hun så kommer frem :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er tre måder at lege med børn på:

Gå foran - her er du den der leder og finder på en aktivitet. Nu skal vi kaste med den blå bold.

Gå ved siden af - her sætter du noget i gang og i videreudvikler i sammen. Lad os finde nogle bolde, hvad farve skal vi finde, hvad skal vi lave med dem?

Gå bagved - her er det barnet der finder ting og hvad der skal laves med dem. Her er du mere eller mindre bare et sikkerhedsnet, dvs. samler barnet op og trøster hvis det falder, hjælper med en genstridig klods der ikke vil sættes på (efter barnet selv har prøvet tilpas mange gange).

En tommelfingerregel er at der skal være lige meget af alle tre dele :)

Især enebørn / første børn i en flok kan have svært ved at lege selv, da de i de første år ikke har fået lov til at gå ret meget ved siden af og endnu mindre forrest. Forældrene går meget op i at børnene skal aktiveres hele tiden, og selvom det er godt at være sammen med sit barn, skal man huske at lade barnet bestemme, og det at lave ingenting ind til barnet finder på noget at lave, er sundt :)

Så selvom du synes i laver de samme ting hele tiden, så prøv at se hvad der sker hvis du sætter noget i gang og så lader ske. Måske udvikler legene sig i en helt anden retning end du havde troet de kunne (børn er så super kreative i deres tankegang at vi voksne nogle gange kan have svært ved at følge med :))

Og husk at børn elsker gentagelser. Vi voksne kan komme til et punkt hvor vi hader en bog, en sang eller en leg fordi det er blevet gentaget 117 gange den sidste halve time - og ungerne vil have det igen og igen.

Hvis børnene ikke bryder sig om de lege vi voksne sætter i gang, så begynder de at lege noget andet eller går deres vej, Så prøv at se på om det er fordi du ikke gider mere - eller hun går fra legen og det er hende der keder sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er tre måder at lege med børn på:

Gå foran - her er du den der leder og finder på en aktivitet. Nu skal vi kaste med den blå bold.

Gå ved siden af - her sætter du noget i gang og i videreudvikler i sammen. Lad os finde nogle bolde, hvad farve skal vi finde, hvad skal vi lave med dem?

Gå bagved - her er det barnet der finder ting og hvad der skal laves med dem. Her er du mere eller mindre bare et sikkerhedsnet, dvs. samler barnet op og trøster hvis det falder, hjælper med en genstridig klods der ikke vil sættes på (efter barnet selv har prøvet tilpas mange gange).

En tommelfingerregel er at der skal være lige meget af alle tre dele :)

Især enebørn / første børn i en flok kan have svært ved at lege selv, da de i de første år ikke har fået lov til at gå ret meget ved siden af og endnu mindre forrest. Forældrene går meget op i at børnene skal aktiveres hele tiden, og selvom det er godt at være sammen med sit barn, skal man huske at lade barnet bestemme, og det at lave ingenting ind til barnet finder på noget at lave, er sundt :)

Så selvom du synes i laver de samme ting hele tiden, så prøv at se hvad der sker hvis du sætter noget i gang og så lader ske. Måske udvikler legene sig i en helt anden retning end du havde troet de kunne (børn er så super kreative i deres tankegang at vi voksne nogle gange kan have svært ved at følge med :))

Og husk at børn elsker gentagelser. Vi voksne kan komme til et punkt hvor vi hader en bog, en sang eller en leg fordi det er blevet gentaget 117 gange den sidste halve time - og ungerne vil have det igen og igen.

Hvis børnene ikke bryder sig om de lege vi voksne sætter i gang, så begynder de at lege noget andet eller går deres vej, Så prøv at se på om det er fordi du ikke gider mere - eller hun går fra legen og det er hende der keder sig.

Tak for din besvarelse - jeg har gået og tænkt meget på de tre forskellige måder. Og jeg er kommet frem til at det er "gå foran" jeg frygter er i undertal - det er rigtig ofte Erica der bestemmer hvad vi/hun lege, eller mig der foreslår hvad vi skal lege, og hun så styrer legen. Der er ikke særlig meget leg, hvor jeg fører an og det er lige præcis derfor jeg frygter jeg ikke udfordrer/stimulerer hende nok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er Carl med til at lave mad, vaske tøj og andet husligt. Han ELSKER at lave mad og kommer selv slæbende med sin stol så han kan være med - så oversætter vi madlavning så han kan være med (f.eks. doserer olie i et lille glas som han så kan hælde i den store skål - pizzadej finder vi en madpensel så han kan pensle tomatsovsen på og den slags)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER