FruW

Vitaminer

9 indlæg i dette emne

Hej med Jer.

Så skete det ENDELIG - efter 1 års forsøg, dukkede de 2 røde steger frem - jubiiiii!! :loveshower

Men nu kommer det næste - og sikken en masse man skal sætte sig ind i - og det med vitaminer forvirrer mig. Og jeg tænker at I kan hjælpe mig?

Jeg er i uge 6 - 7.

Pt tager jeg multivitamin fra Matas 2 stk dagligt.

Så hvidt jeg kan læse er der nok folsyre i dem alene?

Og er der andet jeg skal tage nu? Så hvidt jeg har forstået er jern, og 1 ting mere, som jeg ikke lige kan huske, først efter uge 10?

Hende ekspedienten i Matas havde vist ikke helt styr over det - jeg blev bare forvirret!

Håber i kan hjælpe mig.

KH

FruW

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmm tror ikke der er nok folsyre i alm vitamin. Der er jeg anbefalet gravitamin hvor der samtidig er mindre a-vitamin sim ikke er godt for gravide.

Efter uge 9 (10. uge) skal du tage jern også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm tror ikke der er nok folsyre i alm vitamin. Der er jeg anbefalet gravitamin hvor der samtidig er mindre a-vitamin sim ikke er godt for gravide.

Efter uge 9 (10. uge) skal du tage jern også :)

Ohh - jeg kan se at jeg også har skrevet lidt forkert - jeg tager Matas Multivitamin til gravide.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aha, jamen hvis det er specielt til gravide så burde den være helt ok :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager også fiskeolie. Tager bare Graviomega. :) Men det er jo afhængig af ens kost. Jeg elsker fisk, men får bare ikke spist nok til dagligt. Men mener faktisk ikke det er noget SST direkte anbefaler.

Og som Mette skriver, jern. Her tager jeg Gravijern - det er så nemt at finde ud af, med de der GraviXXX :)

Det anbefales også at man får kalk, enten i form af 1/2 liter mælkeprodukt om dagen eller 500 mg - og det er gennem hele graviditeten. Jeg tager IKKE kalk, da jeg drikker masser af mælk, spiser ost, yoghurt m.m. :)

Du kan læse om det på SST's hjemmeside HER! :)

Jeg startede med at tage Livol multivitaminer til gravide - fandt nogle røvbillige glas i Rema ;) Nu hvor jeg er ved at være løbet tør har jeg bare købt Gravitamin. Det var så nemt når jeg alligevel skulle på apotektet.

Vil generelt anbefale GraviXXX produkterne. Det er nemt og overskueligt! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort TILLYKKE med de to streger cheerleader3.gifcheerleader3.gifcheerleader3.gif

Jeg tager gravid multi fra apovit (indeholder anbefalet dosis af A-vitamin og folinsyre). Jern fra apovit - fra uge 10 (1 tbl til nat og den er på størrelse med en vitaminpille) og GraviOmega. Indtager du ikke nok kalk kan det være en fordel med kalk tbl også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var på apoteket idag, fordi jeg tænkte at jeg ville købe de der graviditets vitaminpiller! Der sagde hun at jeg kun skulle tage dem hvis min læge havde anbefalet det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal huske at få 400 mikrogram folsyre om dagen indtil 12 uge... Det forebygger misdannelser i rygsøjlen og burde faktisk tages fra man begynder at prøve at blive gravid. Det er det dobbelte af, hvad der er i en alm. vitaminpille.

Du kan købe piller udelukkende med folsyre i Bilka til ingen penge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har gennem hele min graviditet spist multivitamin til gravide fra Matas - to om dagen. De indeholder det folinsyre man har behov for.

Herudover har jeg fra uge 8 taget ekstra jerntilskud (det er egentlig først fra uge 10, men jeg var helt vildt træt, og det hjalp jernpillerne på stortset med det samme)

Jeg spiser meget yoghurt og drikker mælk, så jeg tager ikke ekstra kalk, men det skal man, hvis man ikke får mælkeprodukter nok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER