Guest M's mor

Privat dagpleje vs kommunal dagpleje

35 indlæg i dette emne

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at blive dagpleje. Og jeg har derfor lige snakket med kommunen. De siger de ikke mangler lige nu men der kan ske meget inden min barsel slutter. Men jeg har den mulighed at søge som privat dagpleje.

Var vi været boende i Ebeltoft skulle vores datter i privat så jeg vil ikke selv have noget imod det. Men har andre?

Hvad ville i vælge?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores pige skal i privat dagpleje :)

Vi kender dagplejeren, og vi er sikre på det er det rigtige valg..

Der er lidt minusser.. Hun bor "langt væk" og vi kan ikke få ektra tilskud (evt friplads) selvom vi har en lav indtægt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores pige skal i privat dagpleje :)

Vi kender dagplejeren, og vi er sikre på det er det rigtige valg..

Der er lidt minusser.. Hun bor "langt væk" og vi kan ikke få ektra tilskud (evt friplads) selvom vi har en lav indtægt.

Hvis nu en pige på 26 som havdet eget barn. Lidt erfaring som vikar i børnehave og fra praktik ville starte op ville du så vælge hende.

For det er nemlig mig. Min søster ville ikke vælge mig fordi jeg ikke har erfaring men jeg mener også man skal starte et sted

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vuggestue :D

Nej, skulle jeg vælge mellem kommunal og privat dagpleje, så ville jeg vælge privat. Jeg har alt for dårlige erfaringer med kommunal dagpleje til at jeg vil udsætte flere børn for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vuggestue :D

Nej, skulle jeg vælge mellem kommunal og privat dagpleje, så ville jeg vælge privat. Jeg har alt for dårlige erfaringer med kommunal dagpleje til at jeg vil udsætte flere børn for det.

Kan du da ikke flytte hen hvor vi skal bo :) er så bange for hvis jeg starter op som privat at der ikke er nogen der vil vælge mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg Ville vælge kommunal da der er bedre mulighed for ny dagplejer hvis kemien pludselig ikke passer og sygdomspasning i tilfælde at dagplejerne er syg

Har en veninde som næsten som dig 25 år gammel ikke den store erfaring ud over sine egne børn og jeg kunne aldrig finde på at vælge hende mest fordi hun er privat dagplejer for jo man skal jo starte et sted og kunne sagtens finde på at sætte mine børn i en kommunal dagplejer der ikke havde erfaring eller alder med sig det kommer jo med tiden men nej ikke en privat desværre ;(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig er det ikke afgørende om det er privat eller kommunal. For mig er det afgørende hvad dagplejeren kan tilbyde, og hvem dagplejeren er. :) Jeg synes ikke en pædagoguddannelse er nødvendig, men jeg ville klart forvente at vedkommende har erfaring med pasning af andres børn. Og det er ikke bare erfaring i form af nogle måneder.

Og så vil jeg aldrig vælge en, der ikke selv har børn. Men samtidig ser jeg det heller ikke som tilstrækkelig erfaring at man selv har børn, for det er altså en anden sag at drage omsorg m.m. for andres unger :)

Må indrømme, at jeg nok ikke havde valgt at kigge din vej, hvis jeg stod og skulle finde en dagplejer.

Jeg synes der lige for tiden dukker vildt mange private dagplejere op rundt omkring, og jeg har en idé om at det skyldes arbejdsløshed. Og det synes jeg er et umådeligt uheldigt grundlag for at ville passe andres børn.

Jeg kender selv en privat dagplejer, og jeg er SÅÅÅÅ træt af vi ikke bor i nærheden, for så var det ellers lige sådan et sted jeg ville være lykkelig for at sende mine børn hen. Du kan se hendes hjemmeside HER! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis nu en pige på 26 som havdet eget barn. Lidt erfaring som vikar i børnehave og fra praktik ville starte op ville du så vælge hende.

For det er nemlig mig. Min søster ville ikke vælge mig fordi jeg ikke har erfaring men jeg mener også man skal starte et sted

Vores dagplejemor er 27 år, har været arbejdsløs i 2 år og ELSKER børn, men har sparsomt "erfaring" med pasning :) Det besvarer vel lidt dit spørgsmål... :)

I øvrigt, har hun haft masser der ville have hende, hun havde faktisk venteliste (og har det stadigvæk..)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis nu en pige på 26 som havdet eget barn. Lidt erfaring som vikar i børnehave og fra praktik ville starte op ville du så vælge hende.

For det er nemlig mig. Min søster ville ikke vælge mig fordi jeg ikke har erfaring men jeg mener også man skal starte et sted

Det kan godt ske det for nogen kan virke fuldstændig ligegyldigt. Men jeg ligger også rigtig meget i at du referer til dig selv som pige og ikke kvinde. Især når du vil være dagplejer. Det er også noget jeg mener man skal tænke over i jobansøgninger.

Jeg kan ofte blive overrasket over hvor længe nogen holder fast i at de er en "pige". Som 26-årig synes jeg du er en kvinde, og du skal også meget gerne se dig selv som en. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan godt ske det for nogen kan virke fuldstændig ligegyldigt. Men jeg ligger også rigtig meget i at du referer til dig selv som pige og ikke kvinde. Især når du vil være dagplejer. Det er også noget jeg mener man skal tænke over i jobansøgninger.

Jeg kan ofte blive overrasket over hvor længe nogen holder fast i at de er en "pige". Som 26-årig synes jeg du er en kvinde, og du skal også meget gerne se dig selv som en. :)

Det har du egentlig ret i ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg Ville vælge kommunal da der er bedre mulighed for ny dagplejer hvis kemien pludselig ikke passer og sygdomspasning i tilfælde at dagplejerne er syg

Jo, tak - man har mulighed for gæstedagpleje. Men i den kommune hvor vi bor, bliver børnene bare kastet rundt til tilfældige dagplejere hver eneste gang deres faste dagplejere er syge, har fri, skal på kursus og hvad de ellers skal - og det er TIT :(

For mig er den form for opbevaring af børnene ikke et reelt alternativ, og så vil jeg hellere selv tage fri når den private dagplejer er syg.

Men allerhelst vil jeg have vores nr. 3 i vuggestue. Jeg har ellers altid været stor fortaler for dagpleje, men det er jeg ikke mere, efter at have oplevet hvor ligeglade de (ikke de enkelte dagplejere, men kommunen) er med børnene. Det eneste der tæller er kroner og øre, og det vil jeg bare ikke udsætte mit barn for

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ærlig talt så har jeg ikke selv taget stilling endnu. Synes der er både plusser og minusser ved både privatdagpleje, komunaldagpleje og vuggestue. (Ville ønske jeg selv kunne gå hjemme)

Men vil da lige tilføje at min søster er privatdagpleje, hun var 28 da hun startede, havde meget begrænset erfaring (dog mor til en pige), men hun er faktisk rigtig populær og har haft 5 børn fra starten. Hun er allerede nu også booket op efter barsel igen. Så hun har i hvert fald ikke haft problemer med alderen eller manglende erfaring.

Måske jeg er skør, men jeg ville altså heller ikke vælge en eller anden 50årig der ikke har fornyet hendes pædagogiske evner i 30 år. Har arbejdet sammen med nok af den slags, til at vide at yngre pædagoger og medhjælpere faktisk er meget nemmere at overbevise om at det skal være på en bestemt måde for ens barn. Har også selv fået meget ros fra forældre på den konto.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk en af de ting som taler FOR at Camille skulle ud til en der var ny, er at jeg VED at den dagplejemor, vil synes de børn hun har nu, hver især er totalt specielle "for hende".. Og hun bliver jo en stor del af Camilles liv, og risikoen/chancen for at Camille siger sit første ord i dagplejen eller tager det første skridt, er jo egentlig ikke helt lille.. Derfor var det vigtigt for mig at Camille kom et sted hen, hvor jeg VIDSTE at det også ville være "kæmpe stort" for dagplejemoren - og ikk ebare barn nr. 50 der tager sit første skridt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, tak - man har mulighed for gæstedagpleje. Men i den kommune hvor vi bor, bliver børnene bare kastet rundt til tilfældige dagplejere hver eneste gang deres faste dagplejere er syge, har fri, skal på kursus og hvad de ellers skal - og det er TIT :(

For mig er den form for opbevaring af børnene ikke et reelt alternativ, og så vil jeg hellere selv tage fri når den private dagplejer er syg.

Men allerhelst vil jeg have vores nr. 3 i vuggestue. Jeg har ellers altid været stor fortaler for dagpleje, men det er jeg ikke mere, efter at have oplevet hvor ligeglade de (ikke de enkelte dagplejere, men kommunen) er med børnene. Det eneste der tæller er kroner og øre, og det vil jeg bare ikke udsætte mit barn for

Hé hé nu skal du jo ikke sidde og være fortaler for vuggestue når jeg nu har valgt at vores nr 3 skal i dagpleje ;) nr 1 blev passet af farmor til han skulle i bh og

Nr 2 var i den eneste vuggestue vi har i byen og jeg var bare slet ikke tilfreds personalet piskede hele tiden hinanden op i at det har vi ikke tid til og de spare og min bare r.. Og det var med ALT neo døjede meget med rød røv og jeg havde deres bleer mistænkt for at gøre det hele værre selv der havde de ikke tid til at tage en af hans bleer i kassen ( som jeg selv købte ) medmindre der var en lægeerklaring for så var de jo tvunget ;( pænt sagt lorte vuggestue ;( så vi har denne gang valgt at når lillesøster en gang skal passes så prøver vi dagpleje ( har heldigvis farmor i baghånden ved sygdom og lign ) men ja jeg har desværre de samme tanker som du har oplevet men er positiv og håber vi får en gudeskøn dagplejer når det en gang er ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg Ville vælge kommunal da der er bedre mulighed for ny dagplejer hvis kemien pludselig ikke passer og sygdomspasning i tilfælde at dagplejerne er syg

Har en veninde som næsten som dig 25 år gammel ikke den store erfaring ud over sine egne børn og jeg kunne aldrig finde på at vælge hende mest fordi hun er privat dagplejer for jo man skal jo starte et sted og kunne sagtens finde på at sætte mine børn i en kommunal dagplejer der ikke havde erfaring eller alder med sig det kommer jo med tiden men nej ikke en privat desværre ;(

Jeg vil så når der er plads kunne blive kommunal dagpleje. For det er det jeg helst vil. Men de havde bare ikke nogen ledige stillinger lige nu.

Ville du så hvis du vidste det ville være en mulighed

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig er det ikke afgørende om det er privat eller kommunal. For mig er det afgørende hvad dagplejeren kan tilbyde, og hvem dagplejeren er. :) Jeg synes ikke en pædagoguddannelse er nødvendig, men jeg ville klart forvente at vedkommende har erfaring med pasning af andres børn. Og det er ikke bare erfaring i form af nogle måneder.

Og så vil jeg aldrig vælge en, der ikke selv har børn. Men samtidig ser jeg det heller ikke som tilstrækkelig erfaring at man selv har børn, for det er altså en anden sag at drage omsorg m.m. for andres unger :)

Må indrømme, at jeg nok ikke havde valgt at kigge din vej, hvis jeg stod og skulle finde en dagplejer.

Jeg synes der lige for tiden dukker vildt mange private dagplejere op rundt omkring, og jeg har en idé om at det skyldes arbejdsløshed. Og det synes jeg er et umådeligt uheldigt grundlag for at ville passe andres børn.

Jeg kender selv en privat dagplejer, og jeg er SÅÅÅÅ træt af vi ikke bor i nærheden, for så var det ellers lige sådan et sted jeg ville være lykkelig for at sende mine børn hen. Du kan se hendes hjemmeside HER! :)

Vil starte med at sige at det handler ikke om arbejdsløshed. For jeg er ved at læse til pædagog men jeg brænder så meget for at skulle være dagplejemor. Og det har jeg gjort i flere år nu. Jeg har været i praktik med børnehavebørn og jeg kunne bare mærke det er de mindre børn jeg synes er spændende. Det er dem hvor man skal hjælpe dem godt på vej i livet. Skal man selvfølgelig også med børnehave børn. Men det er bare nu man kan være inde over, og jeg synes deres udvikling er så spændende. der sker jo hele tiden noget nyt.

Der dukker mange private op, og kommunen var også trætte af det, men de sagde at hvis jeg virkelig gerne ville det her så kunne jeg starte som privat men samtidig lægge en ansøgning om jeg gerne vil være kommunal når der er en ledig stilling.

Ved godt at bare fordi man har et barn så er det ikke det samme som andre folks børn. Men jeg er sådan en person der kan falde i svime over andre folks børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg må indrømme, at jeg også går og leger med ideen om at blive dagplejemor, når vi engang har fået vores verdensbarn, og så holde barnet hjemme. Men ville jo så nok specialicere mig for børn med særlige problemstillinger.

Om jeg selv ville vælge en ung uerfaren dagplejemor, det ved jeg ikke, det kommer an på, hvad hun kunne tilbyde, men også fordi vores barn vil have nogle særlige problemstillinger i form af adoptionen, ville jeg nok være noget påpasselig over, hvem jeg ville vælge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dagplejemor er 27 år, har været arbejdsløs i 2 år og ELSKER børn, men har sparsomt "erfaring" med pasning :) Det besvarer vel lidt dit spørgsmål... :)

I øvrigt, har hun haft masser der ville have hende, hun havde faktisk venteliste (og har det stadigvæk..)

Ja så kan man håbe man er lige så heldig. Jeg synes børn er så fantastiske. Og ville ønske jeg havde fået børn før, for de gør simpelthen livet fantastisk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan godt ske det for nogen kan virke fuldstændig ligegyldigt. Men jeg ligger også rigtig meget i at du referer til dig selv som pige og ikke kvinde. Især når du vil være dagplejer. Det er også noget jeg mener man skal tænke over i jobansøgninger.

Jeg kan ofte blive overrasket over hvor længe nogen holder fast i at de er en "pige". Som 26-årig synes jeg du er en kvinde, og du skal også meget gerne se dig selv som en. :)

Altså jeg synes jo en kvinde er tæt på de 40. men kan godt se hvad du mener. Så kunne jeg have skrevet en ung kvinde i stedet for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, tak - man har mulighed for gæstedagpleje. Men i den kommune hvor vi bor, bliver børnene bare kastet rundt til tilfældige dagplejere hver eneste gang deres faste dagplejere er syge, har fri, skal på kursus og hvad de ellers skal - og det er TIT :(

For mig er den form for opbevaring af børnene ikke et reelt alternativ, og så vil jeg hellere selv tage fri når den private dagplejer er syg.

Men allerhelst vil jeg have vores nr. 3 i vuggestue. Jeg har ellers altid været stor fortaler for dagpleje, men det er jeg ikke mere, efter at have oplevet hvor ligeglade de (ikke de enkelte dagplejere, men kommunen) er med børnene. Det eneste der tæller er kroner og øre, og det vil jeg bare ikke udsætte mit barn for

Jeg ved at der hvor vi flytter til ryger børnene i vuggestue hvis dagpleje er syg, og det er folk meget trætte af. de er ikke interesseret i at deres børn skal et fremmed sted hen. og det kan man jo godt forstå.

Vi havde valgt privat dagpleje her hvor vi bor nu, og man ved jo hvad man går ind til ved sygdom og ferie.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ærlig talt så har jeg ikke selv taget stilling endnu. Synes der er både plusser og minusser ved både privatdagpleje, komunaldagpleje og vuggestue. (Ville ønske jeg selv kunne gå hjemme)

Men vil da lige tilføje at min søster er privatdagpleje, hun var 28 da hun startede, havde meget begrænset erfaring (dog mor til en pige), men hun er faktisk rigtig populær og har haft 5 børn fra starten. Hun er allerede nu også booket op efter barsel igen. Så hun har i hvert fald ikke haft problemer med alderen eller manglende erfaring.

Måske jeg er skør, men jeg ville altså heller ikke vælge en eller anden 50årig der ikke har fornyet hendes pædagogiske evner i 30 år. Har arbejdet sammen med nok af den slags, til at vide at yngre pædagoger og medhjælpere faktisk er meget nemmere at overbevise om at det skal være på en bestemt måde for ens barn. Har også selv fået meget ros fra forældre på den konto.

Jeg har det lige som dig. Ofte er dem der har været længe i faget ved at køre træt i det, og gider ikke ungerne på samme måde, og har måske heller ikke den samme energi til ungerne. Men det er dælme svært som ung at komme ind. Min søster ville feks ikke vælge en ung som ikke havde noget erfaring. For vedkommende ville bruge hendes børn som prøveklude. Sådan ser jeg det ikke lige. Dem der har været i faget i mange år har jo heller ikke startet op hvor de havde en masse viden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk en af de ting som taler FOR at Camille skulle ud til en der var ny, er at jeg VED at den dagplejemor, vil synes de børn hun har nu, hver især er totalt specielle "for hende".. Og hun bliver jo en stor del af Camilles liv, og risikoen/chancen for at Camille siger sit første ord i dagplejen eller tager det første skridt, er jo egentlig ikke helt lille.. Derfor var det vigtigt for mig at Camille kom et sted hen, hvor jeg VIDSTE at det også ville være "kæmpe stort" for dagplejemoren - og ikk ebare barn nr. 50 der tager sit første skridt ;)

Jeg ville synes det var fantastisk hvis jeg var så heldig at opleve et barn tage sine første skridt eller sige sine første ord, eller hvad det kunne være. Det må være helt fantastisk. for hvert barn vil det være noget særligt da børn ikke er ens. Jeg kan få tårer i øjnene når min niece pludselig kan noget nyt. Ved godt hun er familie, men stadigvæk er det stort lige meget hvilket barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg må indrømme, at jeg også går og leger med ideen om at blive dagplejemor, når vi engang har fået vores verdensbarn, og så holde barnet hjemme. Men ville jo så nok specialicere mig for børn med særlige problemstillinger.

Om jeg selv ville vælge en ung uerfaren dagplejemor, det ved jeg ikke, det kommer an på, hvad hun kunne tilbyde, men også fordi vores barn vil have nogle særlige problemstillinger i form af adoptionen, ville jeg nok være noget påpasselig over, hvem jeg ville vælge.

Det kan jeg godt følge dig i. Og det er jo en helt anden situation. Der vil det være en fordel med en erfaren og måske en som havde prøvet det før.

Vi står med det problem der muligvis ikke vil være plads i en dagpleje til vores datter så hende vil jeg så også beholde, og så vil jeg da håbe der er andre der vil finde mig egnet til at passe deres herlige poder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt privat til Max.. Det handler om at vi selv kan regulerer timer og ikke er tvunget til en fuldtidsplads, samt at vi sparer min. 9000 kr om året.. Derudover har de fyret så mange dp i vores område at børnene bliver kastet rundt i gæstedp., og det synes jeg ikke er super fedt.. Hende jeg har valgt bor på landet, har geder, hunde, heste, en "indendørs" legeplads til vinteren på de rigtig kolde dage og nogle super gode omgivelser.. Derudover har hun hendes mor ansat til de dage hun skal noget vigtigt eller barn syg osv. Hvis hun holder lukket er der et samarbejde med en anden privat dp, så man evt kan få en gæsteplads der.. Hendes mand overvejer at starte op også, så de er to..

Det skal siges at den "sidste" dp som Mille havde (og ja, hun blev lidt en kastebold!!) var fantastisk.. Ville ønske at hun startede op som privat..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil så når der er plads kunne blive kommunal dagpleje. For det er det jeg helst vil. Men de havde bare ikke nogen ledige stillinger lige nu.

Ville du så hvis du vidste det ville være en mulighed

Ja hvis der var papir på at du ville blive kommunal og kemien selvfølgelig passede så ville jeg sagtens kunne se det som en mulighed jeg ser ikke alder og erfaring som et problem ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER