Guest

Passiv rygning og gravide

11 indlæg i dette emne

I går da vi var til nytårsaften hos en ven fortalte vi dem der var der at vi skal være forældre til august. Alle blev glade og sagde tillykke. Sidst vi var til noget hos den pågældende ven måtte der kun ryges i køkkenet så derfor havde jeg ikke tænkt videre over det med rygning i løbet af aftenen. Da vi så når lidt længere hen begynder folk også at ryge i stuen hvor vi alle sammen sidder. Jeg synes ikke det er fedt i forvejen og nu når jeg er gravid synes jeg overhovedet ikke det er fedt at sidde i et røgfyldt lokale. På et tidspunkt spørger værten om det egentlig genere nogen at der bliver røget og jeg vælger at sige ja pga. graviditeten. Det bliver besluttet at rygning derefter foregår i køkkenet. Alligevel er der nogen der bliver for fulde og ryger en enkelt i stue i løbet af aftenen.

Manden og jeg snakkede om det på vej hjem og han mener at jeg godt kan tillade mig at sige fra over for røg især nu når jeg er gravid. Jeg kan tildels godt følge ham men jeg har det også sådan at det var ikke mit hjem vi var i og derfor kan jeg ikke tillade mig at sætte reglerne. Jeg tænkte så om man kan tillade sig at snakke med værten inden aftenen kommer for godt i gang og spørge om rygning kun foregår et sted? Og hvis nogen så ryger et forkert sted siger at de skal gå ud?

Mit hovedspørgsmål er nok: hvor meget kan man tillade sig at sige når det ikke er ens eget hjem?

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

nu er jeg jo ikke gravid, og kan nok derfor ikke helt sætte mig ind i det for din side. Men jeg synes ikke at man kan sætte reglerne, når det ikke er ens eget hjem. Men man godt tillade sig at spørge om ikke man fra start kan beslutte et sted at ryge, når man sætter sig til bords. Jeg tænker også af hensyn til værtsparret, hvis de er ikke rygere.

Vi har nogle vennepar, som er rygere, og må indrømme, at vi har ladet dem ryge i vores hjem, og det har egentlig irreteret mig, når de så er taget hjem, at hele huset lugter af røg laaaaangt tid efter, også selvom der bliver luftet ud. Og har undret mig meget over, at de ryger, når deres børn er i nærheden. Men der er vi jo alle forskellige...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er MEGTE enig med Gitte her, syntes ikke du kan tillade dig at sætte "regler" men ville helt klart spørge og syntes faktisk de burde tage hensyn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med Gitte og Camillla :blush

Nu er jeg ryger, men mener også selv jeg er en af dem der er rigtig god til at tage hensyn, men det synes jeg nu de fleste af dem jeg kender der er rygere er :)

Men når sprutten går ind ryger forstanden desværre tit :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget enig med de andre ;)

I mine øjne kan man ikke opsætte regler i andres hjem. Til gengæld kan man selv bestemme, hvor man har lyst til at komme eller eventuelt invitere hjem til sig selv i stedet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er enig med de andre i, at du ikke kan tillade dig at sætte "regler" op, når det ikke er dit eget hjem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener heller ikke man kan sætte regler i andres hjem.

Til gengæld kan man godt stille krav INDEN man kommer. Eks. sige at man er gravid, og kun har lyst til at deltage hvis der ikke bliver røget indendørs. Så er det helt op til værterne om de vil have en gæst mere eller ej. Men har man ikke aftalt det inden, så synes jeg ikke man kan forlange det. Man kan henstille, men ikke kræve.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var blevet irriteret hvis nogle af mine gæster ville bestemme om der skulle ryges indenfor her <_<

Jeg er lidt large på det punkt - min kærestes har ikke røget et år, og jeg er ikke-ryger men får vi gæster som ryger, så kan de sagtens få lov at ryge indenfor..

Jeg synes det må være op til værterne.. Men derfor kan man jo sagtens spørge til det - men jeg synes nu man bliver lidt "hysterisk" hvis man ikke vil et sted hen, hvor de ryger indenfor... Men der er selvfølgelig også forskel på hvordan der bliver luftet ud, og hvor mange der ryger osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er en hysterisk gravid :unsure :unsure

Jeg kunne ikke finde på, at lave regler i andres hjem, men hvis der ryges, så går jeg.. Det er meget muligt det er hysterisk, men jeg og andre er gravide i så kort tid og i den tid må jeg gøre alt jeg kan for, at passe godt på mit barn i maven..

Nu har vi kun oplevet én gang, at komme ud til nogle der røg, så jeg gik bare ud imens de røg.. Jeg tror ikke engang de opdagede det..

Generelt synes jeg folk er rigtig søde til, at tage hensyn..

Nu vil jeg ikke have rygning i vores hjem, om jeg er gravid eller ej.. Jeg kan slet ikke klare lugten af cigaretrøg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har haft ikke-ryger hjem i en del år nu og det bliver accepteret fuldt ud når folk kommer forbi. Vi begyndte på det fordi ingen af os ryger selv og dem vi kender ryger også selv begyndte at lave ikke-ryger hjem.

Jeg har det som flere af jer andre...jeg vil hellere ikke sætte krav i andres hjem. Men jeg tror at jeg fremover stille og roligt vil fortrække til et andet rum hvis der bliver røget meget, og også sørger for at åbne vinduer engang imellem. Det var de gode til i går men det tager jo ikke det hele. Jeg synes det er en rigtig svær situation men de fleste vi kender plejer at være super gode til at vise hensyn, så det er normalt ikke et problem.

Men rart at høre jeres holdninger og at de egentlig ligger rimelig tæt på mine :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med de andre om at man ikke kan tillade sig at sætte regler i andres hjem. Men i det tilfælde du beskriver, der bliver du (alle) jo spurgt, og derfor synes jeg det er hel OK at sige sin mening. Og jeg ville heller ikke have kommenteret at nogle så blev og røg alligevel - du er jo allerede blevet skånet for meget røg.

Jeg synes rygere efterhånden er rigtig gode til at tage hensyn - min mand er ryger, men han ryger til dagligt kun udenfor. Før jeg blev gravid og vi havde venner på besøg fik de lov til at ryge indendørs (det er bare så meget hyggeligere at hele selskabet er der i stedet for at halvdelen konstant står ude!), men nu skal gæsterne også med udenfor. Og det er ikke noget jeg har snakket med min mand om - det har han gjort af sig selv.

Jeg synes godt man inden man ankommer (afh. af hvor godt man kender værterne) lige kan høre værterne om de har lyst til at sætte regler op for hvor der må ryges, men synes værterne ikke der skal være regler - så må man jo acceptere dette. Og i mit tilfælde ville jeg så bare sørge for at sætte mig længst væk fra rygerene og så måske spørge om vi ikke lige kunne lufte ud lidt senere på aften.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER