Guest Diden

Uro over tremmeseng? Hvorfor, hvorfor ikke?

23 indlæg i dette emne

Jeg har efterhånden måtte erkende at Lærke mangler lidt plads når hun sover. Jeg har for længst ladet hende ligge i barnevognen og sove uden liften og bemærket at hun sover længere. Indtil nu har hun dog fortsat sovet i liften på soveværelset, men hun basker ind i væggen deri flere gange når hun får et hysterisk anfald over at hun er sulten (:P) Derfor har jeg besluttet at rykke tremmesengen ind på soveværelset igen.

Til det ville jeg lige høre om det ville være en god idé at hænge en uro over sengen?

De tanker jeg selv har gjort om det er at på den gode side har hun lidt at kigge på. Og det fører mig over til den dårlige side om det kan holde hende vågen at hun hellere vil kigge på uro end at sove? Samtidig med synes jeg den har en beroligende effekt de steder i huset jeg bruger de andre.

Jeg er splittet og kunne derfor godt bruge gode råd :) Hvad har i gjort?

Den er lagt under 0-1 år da Lærke kun er 3 mdr, men erfaringer fra ældre børn i tremmesengen kan også bruges!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Herhjemme er der intet legetøj i sengen, andet end en bamse når de bliver større. Jeg synes msn skal sove og lære at slappe af når man kommer i seng. Det er ikke et sted hvor man skal underholdes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har den ikke over der hvor hun sover - hun kan slet ikke finde ro, hvis den er der når hun skal sove.

Vi har så hængt den i "modsatte" ende.. Som jo er magen til, bare modsat ;) Så hun ligger i den ende om dagen, når jeg lige skal ligge hende fra mig, men sover hvor den ikke er :)Udover det, får jeg pip, hvis hun skulle sove under den, da det faktisk er lidt svært at komme til så synes jeg... <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er der intet legetøj i sengen, andet end en bamse når de bliver større. Jeg synes msn skal sove og lære at slappe af når man kommer i seng. Det er ikke et sted hvor man skal underholdes.

Det er også den tanke jeg har.. Ved dog ikke om der kunne være fordele ved at have den over sengen når de er så små... :) Men er der umiddelbar stemning for at det er en dårlig idé regner jeg med a følge det ^^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har den ikke over der hvor hun sover - hun kan slet ikke finde ro, hvis den er der når hun skal sove.

Vi har så hængt den i "modsatte" ende.. Som jo er magen til, bare modsat ;) Så hun ligger i den ende om dagen, når jeg lige skal ligge hende fra mig, men sover hvor den ikke er :)Udover det, får jeg pip, hvis hun skulle sove under den, da det faktisk er lidt svært at komme til så synes jeg... <_<

Det lyder som om du mener én med lyd.

Det jeg påtænker er en ganske alm. en af stof uden lyd, uden "dikkedarer" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal passe på med for meget i sengen da det er er sted hun skal sove og ikke underholdes. Når det så er sagt havde vi stor succes med uro over sengen da Felix var lille og han er blevet lullet i søvn ved lyden af den mange gange. Den spiller klassisk musik. Den blev pillet ned da han selv ville bestemme hvornår den skulle spille og i dag er den videre giver til min skønne nevø Marius og der bruges den i kravlegården.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er der intet legetøj i sengen, andet end en bamse når de bliver større. Jeg synes msn skal sove og lære at slappe af når man kommer i seng. Det er ikke et sted hvor man skal underholdes.

Jeg er helt enig :) Den eneste grund til vi har en uro i "fodenden" er faktisk fordi vi fik atvide det var en god måde at gøre dem sådan, trygge i sengen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også den tanke jeg har.. Ved dog ikke om der kunne være fordele ved at have den over sengen når de er så små... :) Men er der umiddelbar stemning for at det er en dårlig idé regner jeg med a følge det ^^

Men hvis hun ikke har en nu, så synes jeg umiddelbart at det virker som en dum idé at vænne hende til at hun skal underholdes om aftenen?

Jeg kender flere som har brugt en uro som underholdning i kravlegården. Det kunne jeg godt finde på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal passe på med for meget i sengen da det er er sted hun skal sove og ikke underholdes. Når det så er sagt havde vi stor succes med uro over sengen da Felix var lille og han er blevet lullet i søvn ved lyden af den mange gange. Den spiller klassisk musik. Den blev pillet ned da han selv ville bestemme hvornår den skulle spille og i dag er den videre giver til min skønne nevø Marius og der bruges den i kravlegården.

Ja Felix havde sin uro fra vi startede med putte rutiner da han var 8 uger og derfor var det vel en trygt element for ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som om du mener én med lyd.

Det jeg påtænker er en ganske alm. en af stof uden lyd, uden "dikkedarer" ;)

Nej, vores er også sådan en uden "lyd".. Eller, den kan spille - men det får vi pip af ;) Vi har en som er forholdsvis neutral, i sort/hvid..

Men som de andre siger, så synes jeg at "Når baby skal sove", skal der ikke være legetøj.. Hun har heller ikke legetøj i barnevognen - vi hænger en sol op når hun er vågen, men ellers er der intet deri..

I sengen skulle hun være tryg, så inden hun sov der, brugte vi uroen - så hun forbandt det med noget positivt.. Nu hænger den så i modsatte ende, og jeg kan faktisk ikke huske hvornår vi sidst har brugt den :) Men den er god at have, når jeg er alene - den er nemlig LIGE ved siden af puslepladsen, så ved en bæeksplosion, kan hun bagefter komme deri, og jeg kan gøre rent ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP anbefalede at der ikke var uro over sengen, da de (som du/de andre skriver) ikke kan finde ro og bliver aktiveret når de skal slappe af og sove.

Samtidig frarådede hun også uro ved pusleplads, da man havde en masse personlig kontakt ved skiftning. Hvilket så stiller mig i dilemmaet: HVOR har man så uroerne hængende??? <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mie vågner op af syns stimuli, derfor er legetøj og uro bandlyst i lift, barnevogn og seng (bortset fra sutteklud) - hun kan blive rolig ja, men søvn får hun intet af. Men du kender Lærke bedst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP anbefalede at der ikke var uro over sengen, da de (som du/de andre skriver) ikke kan finde ro og bliver aktiveret når de skal slappe af og sove.

Samtidig frarådede hun også uro ved pusleplads, da man havde en masse personlig kontakt ved skiftning. Hvilket så stiller mig i dilemmaet: HVOR har man så uroerne hængende??? <_<

Alle vores uro'er kan tages ned.. Så fx den over puslebordet, er oppe hvis jeg kan mærke hun har brug for "leg".. Ofte så bruger "vi" den sammen med hende; Altså prikker til den og taler.. Det er små elefanter, og hvis vi stikker hovedet ind i den, plejer hun at tale.. Tænker altid at hun råber "moooar.. Du har en elefant på hovedet".. :rolleyes

Vi synger også tit Eeeeen elefant... Men der er kun 4 ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for alle jeres svar, det bekræftede mig i min mest dominerende følelse om at det nok var en dum idé.. Samtidig med at det gjorde mig opmærksom på at den barnevogns-rangle-stang(af en art) der hænger i barnevognen nu for at jeg har noget at hænge baby alarmen i nok også skal ud.

Det med at SP'en har anbefalet at de heller ikke skal hænge over puslepladsen kan jeg godt forstå mht. personlige kontakt, men som du selv skriver hvor DÆLEN skal de SÅ hænge henne?!?! :)

(Mine SP'er (jeg har haft 3 forskellige på besøg indtil nu) har intet sagt til den).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP anbefalede at der ikke var uro over sengen, da de (som du/de andre skriver) ikke kan finde ro og bliver aktiveret når de skal slappe af og sove.

Samtidig frarådede hun også uro ved pusleplads, da man havde en masse personlig kontakt ved skiftning. Hvilket så stiller mig i dilemmaet: HVOR har man så uroerne hængende??? <_<

vi har altså 2 hængende over puslebordet, vi har masser af kontakt i løbet af dagen så puslepladsen er ikke det eneste sted - desuden kigger hun lige så meget på bruseforhænget, håndklæder, lyset, cremer m.m. jeg kan jo ikke tømme badeværelset :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi har altså 2 hængende over puslebordet, vi har masser af kontakt i løbet af dagen så puslepladsen er ikke det eneste sted - desuden kigger hun lige så meget på bruseforhænget, håndklæder, lyset, cremer m.m. jeg kan jo ikke tømme badeværelset :rolleyes

Hihi, jeg ville ellers gerne se dig prøve xD Men godt argument!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alle vores uro'er kan tages ned.. Så fx den over puslebordet, er oppe hvis jeg kan mærke hun har brug for "leg".. Ofte så bruger "vi" den sammen med hende; Altså prikker til den og taler.. Det er små elefanter, og hvis vi stikker hovedet ind i den, plejer hun at tale.. Tænker altid at hun råber "moooar.. Du har en elefant på hovedet".. :rolleyes

Vi synger også tit Eeeeen elefant... Men der er kun 4 ;)

Vi "bruger" også uroen, opmuntrer til at kigge og følge med øjnene ved at prikke til den, snakke og synge. Om morgenen laver vi "gymnastik" og nogle af øvelserne er lidt strenge, men med syns stimuli er det lettere at lokke hende til at dreje hovedet, bagefter kører jeg hænderne over hendes krop - hun elsker det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har en stor uro over kravlegården, der spiller klassisk. Bruger den ikke altid, for ellers bliver jeg da bims :-D.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en uro i tremmesengen, men den bliver hægtet af, når Valdemar skal sove, for ellers ligger han og siger "AUUUUU!" af den som om han kalder på den og venter på at den går igang, og så falder han ALDRIG i søvn :rolleyes

Tilgengæld har vi sådan en larve på tremmerne, som ikke bevæger sig, men kan spille afdæmpet musik og lyse med blødt lys eller spille mere up-beat musik og lyse mere kraftigt. Den hænger der altid og generer (indtil videre?) ikke Valdemar i at sove. Og så er tremmesengen også "hjem" for alle hans bamser, hvilket jeg tror, han synes er hyggeligt og trygt. :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg pønser i øvrigt kraftigt på at hænge en simpel uro uden lyd op over puslebordet. Mit indtryk ud fra Valdemars tid på aktivitetstæppet (hvor der hænger dyr og dingler over ham) er at han altid foretrækker sin far og mor frem for dinglerier, men at det bestemt er et hit når mor og far leger med dinglerierne SAMMEN med ham :balloon

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså jeg har også en uro over puslepladsen og Max elsker den., :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en uro over puslebordet hvor den kan spille "Row your boat"... dog er det sjældent vi sætter den til at spille... mest hvis vi cykler med benene, for så kan man gøre det i takt til musikken og det er jo viiiiiiiiiiiildt sjovt :loveshower i hvert fald hvis man er baby :rolleyes

I sengen har vi en med drager der drejer rundt, hvor min mand har sørget for at musikdimsen ikke kan spille, men kun dreje den rundt (musikken var nemlig frygteligt skinger, selvom det var en godnatmelodi) Lina elsker at kigge på den mens hun falder i søvn, så det er en del af vores putteritual.

Katten sættes til at spille godnatsangen (en man trækker i halen - MEGET pædagogisk at man skal trække dyrene i halen :badgirl ), dragerne flyver rundt og man bliver nusset en sidste gang inden mor går ud af værelset.

Så hos os er der ingen problemer med at hun bliver holdt vågen af uroen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP anbefalede at der ikke var uro over sengen, da de (som du/de andre skriver) ikke kan finde ro og bliver aktiveret når de skal slappe af og sove.

Samtidig frarådede hun også uro ved pusleplads, da man havde en masse personlig kontakt ved skiftning. Hvilket så stiller mig i dilemmaet: HVOR har man så uroerne hængende??? <_<

Vi har kun haft en uro i kravlegården, som vi brugte indtil hun var ca 5 måneder, og den sidste tid var hun ikke holdt interesseret i den, det virkede mere som om den tog udsynet når hun meget hellere ville følge med i livet uden fra kravlegården ;)

Vi har kun bamse i sengen, selv mønsteret på sengeranden kan være lidt for spændende hvis hun ikke er træt nok når hun kommer i seng

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER