Barbamama

Krea for dummies

23 indlæg i dette emne

Jeg synes jeg fornemmer, at jeg ikke er den eneste, der har fødder, hvor man burde have hænder og omvendt, når det kommer til at være kreativ :rolleyes

Men at nogle af os, der ikke er født med et gudsbenået kreatalent, også har lyst til at nørkle med noget - gerne en fin lille hjemmelavet ting til babyen :7himmel

Så jeg gik lidt i tænkeboks med hvad man kunne lave, der er NEMT men hvor man alligevel kan føle, at man har lavet et eller andet fint krea helt selv. :7himmel

Skal vi ikke lave en inspirationstråd? Jeg tænker, at jeg i næste indlæg samler alle forslag (hvis jeg husker at få opdateret :badgirl ).

Kom frisk med jeres bud på NEMT krea! :gp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Forslag til nemme krea-projekter - oversigt

Strik en uldplaid

Lav juledekorationer med ler og gran

Lav en uro med rørperler og perleplader

Mal et maleri med babys hånd og/eller fodaftryk

Julekrans i fingerstrik

Søg på Karen Klarbæk på google for nemme kreative idéer

Strik et babytæppe i retstrik

Lad din tumling lave kunstværker med maling og flitterstads

Strik med quick knit hjul (Hjulene kan findes en del billigere på amazon end i panduro!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan da starte med at nævne, hvad jeg selv går og planlægger at lave:

- Strikke en plaid. Det kræver godt nok, at jeg lærer at strikke, men jeg tænker, at hvis jeg strikker den simplest mulige form for strik, så er det vel bare at købe noget lækkert garn (evt i uld :7himmel ) og så strikke firkanter og så sy dem sammen: Vupti! Dejlig nem hjemmelavet uldplaid :7himmel

- Juledekorationer. Ok, det er ikke helt sæson endnu, men ALLE kan da finde ud af at hamre et par grangrene og et lys ned i en klat ler :P

- Uro med rørperler. Den zoneterapeut, som vi går ved, har den mest charmerende uro lavet af de der gammeldags rørperler, som man sætter på en perleplade og så smelter sammen ved et strygejern. Jeg tænker, at man kan lave 4-5-8-9 forskellige perlepladefigurer, og så binde en snor i hver af dem og binde snoren på to træpinde, der er sat sammen over kors og så noget snor i. Det burde ikke være så svært, og jeg tror det kunne blive en rigtig hyggelig nostalgisk uro til børneværelset :)

- Maleri med hånd og fod-aftryk. Idéen er tyvstjålet fra Mette A (men der er sikkert mange andre, der også har lavet det), med at male en flot baggrund i yndlingsfarverne, og så lave aftryk af babys hånd og/eller fod derpå. Vupti: Flot og personligt maleri til væggen :biglove Det kræver muligvis to sæt voksenhænder pr baby, men det kræver da ikke det vilde kreatalent. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Orv ja, og så tror jeg måske også at jeg laver en julekrans af fingerstrik. :)

Det er NEMT at fingerstrikke, jeg gjorde det meget som barn. :)

Der er guide til fingerstrik her:

http://www.paapinden.dk/tipsogtricks/fingerstrik.php

Og guide til julekrans af fingerstrik her:

http://www.paapinden.dk/blog/2011/11/09/fingerstrik-din-julekrans-finger-knit-your-christmas-wreath/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik sådan en uro i barselsgave, jeg vil se om jeg kan huske at tage et billede af den og ligge herind!

Nu er jeg ret kreativ men når jeg.lige får tid kan jeg ligge nogle simple idéer ind. Også til hvad man kan lave med en tumling (man er ikke pædagog opvokset hos anden generation dagplejemor for ingenting ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik sådan en uro i barselsgave, jeg vil se om jeg kan huske at tage et billede af den og ligge herind!

Nu er jeg ret kreativ men når jeg.lige får tid kan jeg ligge nogle simple idéer ind. Også til hvad man kan lave med en tumling (man er ikke pædagog opvokset hos anden generation dagplejemor for ingenting ;) )

Jaaaaaa, kom endelig med billeder og forslag!!! :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været i panduro idag og købt en quick-knit. Har ikke testet den endnu, men det skulle være sådan en nem og hurtig måde at strikke på. Er meget spændt :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er heller ikke særlig kreativ..og det kan virkelig irriterer mig grænseløst, for både min mor og søster er vildt kreative...

Men jeg elsker tilgengæld at brodere... Det er dejlig afstressende og jeg er fuld gang med at broder en julekalender til lillepigen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv at søge på Karen Klarbæk på google. Hun har en fantastisk blog (og vist også hjemmeside nu), hvor hun deler masser af hendes kreative ideer. Og det bedste af det hele er, at hun er RIGTIG god til at tage billeder, så det er NEMT at sætte sig ind i. Og så er hun indkøber for Søstrene Grene mener jer, så hun bruger en masse materialer, som kan købes for få penge i de butikker! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været i panduro idag og købt en quick-knit. Har ikke testet den endnu, men det skulle være sådan en nem og hurtig måde at strikke på. Er meget spændt :yay

Update: Jeg er nu igang med quick-knit! Det er ikke særlig "quick". Jeg har vel strikket i 1½-2 timer og har ca. hm... 5 cm af en fod. Så det kommer til at tage noget tid. Og måske bliver det faktisk aldrig en sok, who knows :P Men det er hyggeligt at sidde og nørkle med :balloon

Jeg er heller ikke særlig kreativ..og det kan virkelig irriterer mig grænseløst, for både min mor og søster er vildt kreative...Men jeg elsker tilgengæld at brodere... Det er dejlig afstressende og jeg er fuld gang med at broder en julekalender til lillepigen...

Hey, en hjemmebroderet julekalender er da sejt!!! :respekt

Prøv at søge på Karen Klarbæk på google. Hun har en fantastisk blog (og vist også hjemmeside nu), hvor hun deler masser af hendes kreative ideer. Og det bedste af det hele er, at hun er RIGTIG god til at tage billeder, så det er NEMT at sætte sig ind i. Og så er hun indkøber for Søstrene Grene mener jer, så hun bruger en masse materialer, som kan købes for få penge i de butikker! :)

Uh godt tip!!! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror simpelthen ikke at jeg kan lære at være kreativ - på den måde jeg gerne ville :rolleyes Jeg ville gerne kunne sy, men tror skutte på at jeg kommer til at lære det :D

Men skal da følge med her - måske jeg kan blive inspireret til noget andet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ved at strikke babytæppe :)

Men det kan være lidt kompliceret, men et tæppe i ret strik kan alle dejlige babyer bruge, og så kan man selv vælge farve og det blødeste garn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama jeg drømte i nat at du havde strikket en fin brun sok/sko til Mar :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Billede af perleplade uroen

post-3698-021263200 1349104575_thumb.jpg

En idé til de lidt større børn er et fint kunstværk - du skal bruge:

3-4 farver i samme nuance (her er brugt: pink, hvid, 2 forskellige lyserød og guld - brug ALDRIG sort)

pensler (eller fingrene kan også bruges)

glimmer (grønlandske perler kan også bruges - de kan købes i 10eren)

klistermærker

Andet flitterstads (her er brugt noget gavepapir og et guld net - ståltråd med perler kan også bruges)

post-3698-017504800 1349104880_thumb.jpg

Jeg malede lærede i en grundfarve og så gav jeg den lille pige på 3 år farverne i små bøtter og så gik hun ellers grasat med at blande, mixe og klatte på læredet.

Jeg havde lagt glimmeret frem så der ikke var ALT for meget, ellers kan man snyde og selv styre glimmer delen, eller hælde lidt glimmer lim op i en bøtte og lade dem selv gå amok når læredet er tørt. Da læredet var tørt kom hun klistermærker på.

egentlig kan man gøre som man vil, men hvis man bruger for mange forskellige farver bliver det bare brunt!

et lille vers eller et håndaftryk kunne gøre dem ekstra personlige.

Det var lige det jeg havde tid til nu - Mie mussen har brug for sin moar!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama jeg drømte i nat at du havde strikket en fin brun sok/sko til Mar :P

Haha, I wish! :P

Er igang med (på ca. fjerde forsøg) at strikke en sok til Brian. Og har købt pinde og garn til en hue til Mar (men kan ikke rigtig komme længere end første maske :help)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det det at slå masker op der driller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Update: Jeg er nu igang med quick-knit! Det er ikke særlig "quick". Jeg har vel strikket i 1½-2 timer og har ca. hm... 5 cm af en fod. Så det kommer til at tage noget tid. Og måske bliver det faktisk aldrig en sok, who knows :P Men det er hyggeligt at sidde og nørkle med :balloon

Det glæder jeg mig meget til at se! Vil jo gerne selv lære at strikke så er spændt på om de der kits kan bruges til noget.

Og ellers super ide til en tråd Mette! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det det at slå masker op der driller?

Jep. Det har lykkes mig at lave sådan et slipsestik, men så sidder jeg fast derfra :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Update: Jeg er nu igang med quick-knit! Det er ikke særlig "quick". Jeg har vel strikket i 1½-2 timer og har ca. hm... 5 cm af en fod. Så det kommer til at tage noget tid. Og måske bliver det faktisk aldrig en sok, who knows :P Men det er hyggeligt at sidde og nørkle med :balloon

Update 2: Jeg måtte trevle hele møget op, fordi jeg lurede at ekspedienten havde solgt mig et forkert størrelse hjul <_< (Jeg pegede endda på opskriften og spurgte specifikt, hvilket hjul, jeg skulle bruge :prik)

Jeg gik så igang igen, men fik ødelagt det hele, da jeg skulle igang med hælen, fordi jeg ikke fattede opskriften. :rolleyes Synes den var lidt dumt formuleret :numse

Nu er jeg så igang for tredje gang og er næsten nået til at skulle lave hæl igen. Kryds gerne fingre for at det lykkes denne gang :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige fundet en video til hvordan du slår masker op :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjekkede lige amazon.com ud for quick knit ting, og der kan man få 5 str af de der cirkler til omkring 13 dollars, det synes jeg da er en del bedre pris end hos panduro. Og så har de også en masse bøger med quick knit, der skal man bare være obs på at hvis det er amerikanske bøger er deres mål anderledes, fx ounces.

Men hvis man køber for et bestemt beløb er fragt gratis :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige fundet en video til hvordan du slår masker op :)

Hvor er du sød :kram2 Min mor lærte mig faktisk at slå masker op igår :blush Men jeg har gemt videoen i mine foretrukne for jeg glemmer det sikkert igen næste gang jeg skal strikke noget :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man er interesseret i en god guide side, hvor der også er opskrifter (både gratis og til salg), så er Garnstudio en fantastisk side. (Ved ikke lige om der er linket til den tidligere i tråden)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER