LykkeV

Hvornår lære sovetider

8 indlæg i dette emne

Min datter er nu 10 uger og vi vil jo rigtig gerne have lidt faste sovetider/rytme herhjemme. Hun bliver altid puttet i sin vugge sammen med os mellem kl 21 og 22 - men det er lidt også dét.

Hvornår kan man lave lidt fast rytme - og hvordan?? Hun vil kun sove når HUN vil..og ellers bliver hun overdrevet ulykkelig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg var til foredrag om babyer og søvn :)

SPen sagde at først når barnet er et år, kan man lave 90% faste sovetider.. Til de er omkring 4-5 måneder, skal man lade dem sove når de vil/kan.. Mellem 4 måneder og 1 år, kan man godt trække en lur, men man skal stadigvæk lade barnet sove når de har lyst, og man kan ikke sådan "pådutte" dem hvornår de skal sove eller ikke :) Der sover de når de er trætte :)

Men omkring 4 måneder, begynder de at opfange putte-rutinen, som gør man på den måde engang i mellem kan styre deres søvn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man kan ikke lave sovetider, men man kan hjælpe baby med, at finde ud af om det vil sove.. Johan er lidt over 8 måneder nu og har stadig ingen faste sovetider.. Nogle dage sover han 1 gang, andre 2 eller 3 gange om dagen.. :) Jeg gør det at jeg prøver, at ligge ham 3-4 timer efter han har sovet eller når han viser alle tegn på at være træt.. Mange gange bliver han sur og begynder, at græde når jeg ligger ham i barnevognen, men her har jeg fundet ud af, at det er vigtigt, at jeg udstråler til ham, at det er rigtig nok, at han skal sove og at mor har styr på det og tager det roligt og snakker roligt til ham. :)Jeg bliver ved med, at putte ham og bumpe blidt på måsen(Han er så stor nu og vil sove på maven eller på siden)og han kan sagtens være en halv time om, at falde i søvn.. Men det syntes jeg også er okay :) Andre gange holder han op med, at græde og ligger og kigger på mig med det der blik, som siger "ja mor, hvad tror du selv.. Jeg sover altså ikke nu" :lolhit og så tager jeg ham op igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener heller ikke, at man som sådan kan lave rutiner i den alder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til foredrag om babyer og søvn :)

SPen sagde at først når barnet er et år, kan man lave 90% faste sovetider.. Til de er omkring 4-5 måneder, skal man lade dem sove når de vil/kan.. Mellem 4 måneder og 1 år, kan man godt trække en lur, men man skal stadigvæk lade barnet sove når de har lyst, og man kan ikke sådan "pådutte" dem hvornår de skal sove eller ikke :) Der sover de når de er trætte :)

Men omkring 4 måneder, begynder de at opfange putte-rutinen, som gør man på den måde engang i mellem kan styre deres søvn.

:ditto Enig. Jeg tror også at det er ca. dét, der står i babykalenderen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg regnede heller ik med at man allerede kunne :-)

Problemet er især om mandagen, hvor manden går til svømning med hende kl 17. Ofte er hun træt her og er også ofte faldet i søvn en halv time inden..hvilket gør hende meget pjevset til svømning, trods hun virkelig er en vandhund.

Hun sover ofte i løbet af dagen og også lange lure. Hun sover også godt om natten. Hun sover når hun har lyst men bliver puttet når hun viser tegn på træthed. Somme tider skal hun lige vugges eller nusses lidt da hun er ked af det og ikke vil overgive sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter er nu 10 uger og vi vil jo rigtig gerne have lidt faste sovetider/rytme herhjemme. Hun bliver altid puttet i sin vugge sammen med os mellem kl 21 og 22 - men det er lidt også dét.

Hvornår kan man lave lidt fast rytme - og hvordan?? Hun vil kun sove når HUN vil..og ellers bliver hun overdrevet ulykkelig.

Vores datter er 3 1/2 måned og vi er begyndt at lave en sove rytme. Forstået på den måde at det også er meget op til hende. Hun får en lur formiddag og igen til middag. I dag Stod vi op kl seks. Kl otte var hun træt og hun blev lagt i barnevogn hvor hun soc 50 min. Det sover hun hver formiddag. Jeg vækker hende ikke. Hun vågner selv. Fordi hun var oppe så tidligt så havde hun brug for middagslur kl 11. Hun vågnede efter halvanden time men så går jeg bare ud og vipper barnevogn til hun sover igen. Sover hun kortere tid bliver hun irritabel. Og så tager hun nok eb time igen i eftermiddag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke rigtig en rytme i løbet af dagen, han sover for det meste 3 lure (formiddag, middag og eftermiddag.. men om aftenen er det (7-9-13) efterhånden blevet en rytme at blive puttet mellem 20-20.30 :)

sådan husker jeg det også med Josefine, at hun her omkring 4-5 måneders alderen fik en fast sovetid om aftenen, og lurene om dagen også var nogenlunde fastlagte :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER