Frk. Holecz

1. Gangs fødene - smerter

17 indlæg i dette emne

Det er mit føreste barn. Hvordan ved jeg om det er vee, der kommerr? Jeg har små 4 1/2 uge tilbage og ved ikke ret meget om plukveer eller veer. Jeg har nogle gange ondt i maven, hvor det går over igen efter lidt tid. Det er blevet mere hyppit end, det har været før. Er, det plukveer ? Når jeg går for hurtigt eller lang får jeg rigtigt ondt i højre side af maven. Lægen siger, det er bækkenløsning, men ligefrem at ha, det i højre side af maven. Det har jeg aldrig hørt før. Det jeg skriver nu siger han også er bækkenløsningens skyld, at jeg ikke kan bevæge mig rundt.Kan ikke lægge på ryggen unden at, det gør ondt og har voldsomme smerter når jeg tager et ben op og når jeg tager, det ned igen og vil vende mig, så er, det ligesom jeg er låst fast og, det er så store smerter at jeg græder af dem når jeg er alene. Hvordan kan jeg hjælpe mig selv med at flytte mig rundt? Nu, hvor jeg har, det sådan, hvordan syntes du/I er, den bedste måde at føde i ? Har ikke tænkt på fødslen, da jeg "bare" vil ha, det overstået så han kan komme ud i mine arme :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det du beskriver af smerter når du flytter dig rundt lyder som bækkenløsning. Det er ikke sjovt :(

I sengen har jeg hørt det kan hjælpe med et stykke satinstof under numsen så du kan flytte dig nemmere. i bilen en plastik pose under numsen så du ikke vrider i hoften. Ellers skal du være opmærksom på skæve sidestillinger og løft.

Håber det ikke bliver for slemt :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det eneste du rigtigt kan gøre, er at undgå vrid eller skæve stillinger, hvor vægten er i den ene side af kroppen. Når det gør ondt er det bare om at slappe af med det samme, for det bliver kun værre - også i på længere sigt, hvis du fortsætter, selv om det gør ondt.

Når det gør ondt, så prøv at binde et stykke stof stramt om dine hofter. Det hjælper af føle, at der bliver "holdt sammen" på det hele.

Jeg fødte halvt siddende/halvt liggende, og det fungerede ret fint. Jeg mærkede ikke til min bækkenløsning den dag jeg fødte - der var ligesom andre smerter at tænke på. ;) Jeg ved ikke, om jeg ville have mærket det, hvis jeg stod op eller gik rundt under veerne, for eg var i vand eller lå på briksen det meste af tiden. Sådan arbejdede jeg bedst med veerne .

Jeg kan fortælle, at efter jeg fødte har jeg intet mærket til bækkenløsning. Den forsvandt, da mit bækken ikke længere var belastet af baby og ekstra kg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og du har jo altid ret til et kejsersnit hvis det kan give dig ro - men ellers så brug de gode råd herfra og tænk på det som en naturlig smerte og ikke farligt overhovedet . - men synd for dig m de dumme smerter. Jeg ved at Mascha Vang fik slemme smerter men de gik væk efter graviditets massage - så måske det kunne hjælpe dig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Btw jeg havde også bækkenløsning og mærkede intet til det under fødslen. Jeg stod op, lå på alle 4 over en sækkepude og lå til sidst på ryggen under min fødsel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Malene: jeg bryder mig ikke om kejsersnit efter min mor fik med min søster. Det er en længere forklarning, som ikke er ret behagelig. Så vil kun have det hvis der er noget galt med den lille

Mange tak for svarene :-)

Jeg tror godt jeg vil være i vand under mine veer. Men jeg kan ikke lide at være nøgen efter jeg har taget 17 kg på men dem på sygehuset er ret ligeglad med folk om de er nøgne eller ej. Men jeg kan bare ikke have det hvis fremmede ser på mig sådan. Men ved nu ikke om det forandre sig når jeg føder.

Også det med st have folk med ind og føde. Der står jeg på bar bund. Jeg vil gerne have en eller to med ind. Men jeg vil enlig også gerne være alene men det er godt med støtte. Min kæreste vil med ind. Det må han gerne. Men er bare nervøs om han væmmes ved mig bag efter. (Vi har et meget anstrengt sexliv den seneste måned. Sidst vi var sammen blev den ved med at falde ud. Det var ligesom den blev presset ud af mig. Men jeg presset ikke selv. Efter der har jeg ikke ville lave noget med ham og bliver ked af det når han gerne vil og jeg ikke vil. ) jeg kunne godt tænkte mig at få min mor med ind men alligevel ikke. Vi bliver ret hurtig uvenner her for tiden da jeg gerne vil flytte og hun vil ha jeg skal blive hjemme. ( længere historie) og hun bliver rigtigt dårlig af et par dråber blod. I starten ville hun godt med ind men efterhånden vil hun ikke pga blod og sådan. Så der er jeg ret lost :/

Hvem tog i andre med ind til jeres fødsel(er)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde også bækkenløsning ved begge mine graviditeter. Jeg havde det bedst ved at ligge på siden med en god stor pude mellem mine ben og en lille pude under maven. Også fandt jeg ud af at det var meget bedre at cykle end at gå fordi der ikke er ligeså stor belastning på bæknet.

Ang. Sexlivet har i prøvet nogle forskellige stillinger? Her fungerede det bedst at "ligge i ske"..

Har hørt det skulle være godt at komme i vand, ville selv have født i vand med nr. 2 men nået det desværre ikke. jeg er normalt også meget blufærdig men ved begge mine fødsler har jeg været helt ligeglad, jeg havde en hospitals skjorte på og et par lækre net trusser på. Først til allersidst blev skjorten åbne og trusserne smidt.

Har hørt om nogle der har en lille kort kjole eller nederdel på under fødslen grundet blufærdighed. Og hvis du skal i vand kunne du jo have et lille håndklæde over dig. Men personalet er jo helt lige glade, det er jo deres arbejde. ( har selv arbejdet på hospital)

Ved min første fødsel havde jeg min mor og min mand med. De fik bare besked på at holde sig oppe ved mit hoved og alt fra hoften og ned var forbudt område.

Ved nr 2 var det kun min mand der var med.

Tror ikke der er så meget blod at se hvis bare man holder sig oppe ved hoved. Men ellers har du så ikke en god veninde eller søster du kunne tage med.

Det blev et langt svar.. Håber du kunne bruge noget af det... :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig lyder det som plukveer du har når maven bliver øm og hård. Jeg har dem også, når jeg anstrenger mig eller bare sidder. De forsvinder igen lidt efter lidt men er heller ikke altid sjove. For mine begynder at komme mere hyppigt nu. Jeg har termin lige om 40 dage hvor jeg rammer min termin uge (23 Oktober).

Jeg fik bækkenløsning meget tidligt, men det er først nu jeg virkelig er begyndt at mærke mere til det. Jeg har sååå ondt efterhånden, at jeg har måtte ligge ALT fra mig mere eller mindre. Jeg går med babyskridt, og holder ikke til at fare rundt mere, stå op for længe og alt det der man ellers gerne vil. Jeg får også de ubehagelige nætter hyppigere nu, fordi jeg har ondt og det hele knækker. Og det eneste du kan gøre er at tænke over hvordan du rejser dig, tager fra og vender dig. Lig så vidt muligt med samlet ben når du vender dig i sengen. Et satinlagen/dynebetræk kan hjælpe, når du skal vende dig.

Når du rejser dig fra sengen, så vend dig helt om på siden så du ligger med ansigtet mod kanten, samle dine ben og sving dem samlet ud over kanten. Støt fra med den ene hånd på sengebordet eller andet der står ved din seng. Så får du ikke det helt store ubehagelige vrid i kroppen, hvis du bare svinger benene parvis ud og bare vupsi rejser dig op.

Hvis du har bækkenløsning så gav min FYS mig det råd, at når jeg stod i køkkenet og lavede mad og ellers når jeg kunne, stå med det ene ben løftet op på noget, bare 10 cm over jorden er rigeligt. Benyt dig at en hylde, i køkkkenet. Åbne skablågen nederst og stil din ene fod på den nederste hylde.

Ved du løfter bare lidt, aflaster lidt af det pres du har i dit bækken.

Jeg har stor glæde af det, også når jeg ligger tøj sammen fx. så har jeg en stol og en skammel ved mig. Bliver det slemt sætter jeg mig ned og slapper af imens jeg ligger tøj sammen, eller stiller min ene fod på den lave skammel, for lige at få løfte og aflastet mit bækken. Måske det var en mulighed for dig også.

Jeg er så i tvivl om, min bettefis har/er begyndt at sætte sig til i mit bækken, da mine smerter er så meget anderledes nu. Nogle siger de små gør det i uge 36 andre siger 3-4 uger før termin. Jeg ligger altså så meget tæt på, så når jeg skal til JM her i næste uge, så vil jeg lige have hende til at tjekke om den lille er ved at indtage sin stilling i mit bækken. Men nu har han også ligget med hovedet nede af temmelig længe, så det må snart være tid til han sætter sig fast. For er han ved det, så tror det klart jeg har ondt.

Ved du hvordan din lille ligger, for ligger han nedaf og ligger og presser på, og den kendsgerning du ikke har så langt igen, kan man godt få lidt mere ondt, fordi de ligger og presser lidt på det hele dernede.

Ang. lysten til hygge, så er du bestemt ikke den eneste. Mange kvinder incl. mig selv har ikke lyst til det helt store sengehygge når vi er så langt hende og slet ikke med den store mave der også er i vejen. Sig til din kæreste det ikke er fordi du ikke nyder ham, men at det der :hump må I altså vente med. Hold i steden for i hånd, nus om hinanden. Det kan man altså snilt uden det skal ende i alt muligt andet.

Det kan godt være din kæreste føler sig snydt, men din krop og de signaler den sender dig skal du/han altså også tage hensyn til. Og har du ondt og ikke kan slappe af og spænde af, så er sex altså bare det sidste man har lyst til.

Hyg med levende lys, lidt godt mad/film og hyggelig snak/lav jeres sidste romantiske aften inden den lille kommer med noget god mad m.m Det gjorde B og jeg og vi havde en skøn aften. For når først den lille kommer, vil den første tid gå med den lille og komme ind i forældrerollen, og så man kan ret hurtigt komme til at glemme hinanden. Så sørg for at snak stadigvæk og giv hinanden plads. B og jeg fik snakket om mange ting vi forventede af hinanden når vi bliver forældre her til Oktober. Og vi fik snakket om vores kærlighed. Det er så vigtigt stadig at huske på hinanden også efter man har født.

Tror ikke du skal ligge alverden i, det med ikke at turde vise dig under fødslen. Nøgen hud er helt naturligt. Og tro mig dem på sygehuset har set rigtig mange ting, og for dem er det ganske naturligt. Jeg er selv ligeglad med hvad folk ser og ikke ser. Jeg er selv en pige med lidt ekstra her og der og bruger imponerende 90 G/H i bh til hverdag, og når først mælken løber til skal bh str. nok rykke sig et par numre op der også.

Jeg tror man glemmer det lidt når det er. For det gør ondt og man har kun tankerne for fødsel og at få sit lille barn ud og i armene.

Er sikker på du er smuk gravid, lige meget hvordan du ser ud. Så er man smuk, for man bære på et liv og det er noget af det smukkeste der findes :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht til jeres mislukkedes sex den anden dag, er det vigtigt i får snakket om det. Ellers bliver det en kløft mellem jer. Her hjemme har vi næsten haft sex det meste af graviditeten, fordi det gør ondt på mig. Til at starte med snakkede vi ikke om det, men min kæreste 'jokede' med det og på den måde kom af med sine frustrationer om det. Hvilket til sidst gjorde jeg brød grædende sammen. For det er bestemt ikke sjovt ikke at have lyst, slet ikke lyst. For når jeg normalt her min mens, har jeg ikke lyst til sex men tilfredstiller ham på andre måder :lol Men selv det har jeg ikke lyst til :( Men vi fik snakket om det og hvordan vi havde det. Han har været super forståenden. Og lysten er der stadig, hvis han lige får 'trykket på de rigtige knapper' ;) den kommer bare ikke af sig selv som den plejer - Og hold da op hvor jeg glæder mig til den gør det :P Men vi prøvede faktisk her i weekenden. Men det føltes som om han ikke kunne være der og blev skubbet ud igen - lidt ligesom du beskriver. og så gjorde det også mega ondt, så vi måtte opgive :(

Når men det jeg vil sige er at, jeg vil råde jer til at snakke om det, også prøve forskellige stillinger osv. For det skal jo helst ikke ødelægge jeres forhold inden det lille vidunder kommer til verden ;) du kan jo også godt forvente der går et stykke tid efter du har født til du (og understellet) er klar til det igen.

Mht fødslen og hvem du skal have med, så mærk efter hvad DU vil. Og ikke hvad andre forventer at dig. Hvis du ikke har lyst til din mor skal være der, så skal hun ikke. Jeg skal umildbart kun have min kæreste med. Og hvis jeg ligepludselig vil have mor el andre med når det sker kan jeg jo ringe efter dem ;) er sikker på de stiller op hvis du ringer og siger du har brug for dem ;)

Det med at være nøgen til fødslen, er JM jo ret ligeglade med ;) Og synes da ikk 17 kg lyder at meget (?) Men du kan jo i badekaret have en bh og trusser på eller en top af en art. Vandet vil jo bliver holdt på ca 36/37 g. så jeg tænker man ikke bliver kold.

Mange gange held og lykke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sex: Det med at ha sex sammen, der vil han kun ride, da han nyder, det bedst sådan og, så kan vi begge lave noget. Men jeg har prøvet, at fortælle, at jeg ikke kan lave ride stillingen med ham, da jeg får rigtigt ondt i min højre side af maven. Og jeg har forslået "at lægge i ske" men, det vil han ikke for han vil godt ha, at jeg laver noget. Jeg har ikke lyst til at "røre" ved ham når jeg har ondt eller er dårlig. Så vågner nogle gange af at "sengen ryster" det gør mig lidt ked af, at jeg ikke kan tilfredsstille ham længere lige pt, så håber, at når jeg har født og mit underliv bliver "normalt" igen, at vores sexliv kommer op og stå igen, som det var inden jeg blev gravid. Har dog også forslået at vi prøver andre stillinger, men det vil han ikke, da han er bange for at gøre skade på den lille, hvor jeg har forklaret at, der ikke sker noget.

Bækkenløsning: Det med at cykle er også bedre end, at gå, det fandt jeg ud af ved, at cykle frem og tilbage ved købmanden. Det går MEGET hurtigere og gør næsten ikke ondt, så det vil jeg blive ved med :-)

Tak for jeres råd med at komme op af sengen og, det med at stå op. Det vil jeg prøve :-)

Min krop: 17 kg syntes jeg er ret meget, da jeg altid har været nede på de 65-69 kg og lige pludselig er kommet op på 86 kg cirka.

Min jordemor sagde at han lå i fødestilling. Mere ved jeg sådan set ikke. Men får nok mere afvide med, det næste besøg. Men skal dog skifte jordemor, da min skal tilbage til Nykøbing, så aner ikke, hvordan hende, den anden er :-)

Fødslen: Det kunne man også sige til kæresten, at det er forbudt, at kigge ned af maven af. Er vandet så varmt :S

Jeg tager bad i cirka 20 g. Eller deromkring og kold vand, som kæresten siger. Er, det så bare end eget undertøj, som man må have på eller skal, man have hospitaltøj på ? :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forkælelse: Det tror jeg, at jeg vil gøre for ham her en af dagene. Bare, hvor det er ham og mig :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er, det så bare end eget undertøj, som man må have på eller skal, man have hospitaltøj på ? :-)

Altså jeg fik afvide man får tilbudt hospitaltstøj. Og det regner jeg selv med jeg benytter mig af. Medmindre jeg smider alt :)

Da jeg ikke er interesseret i at få mit eget tøj/stopbluser m.m svinet til når først den bette kommer op og ligger hos mig efter jeg har født med alt fosterfedt, blod m.m

Men hvis du har en gammel stropbluse med bredde stropper evt. Og nogle gamle trusser du godt kan undvære bag efter, så tag da det med for en sikkerheds skyld, hvis du har det bedst i dit eget tøj. Men ellers får du tilbudt hospitaltøj på sygehuset.

Har du en bikini top/ eller stropbluse og du vil i vand, og det en bikini du ikke er så glad ved igen, så kan den også bruges. Bare lige så du er dækket nogenlunde af, så du ikke føler dig helt blottet. Det jo ikke alle der kan lide at man kan se alt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay :-) skal til åbenthus på Nykøbing, der får man vel tingene afvide ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså min erfaring er, at man er total ligeglad med, hvor mange mennesker der kigger på en, når man er i fødsel. :) Jeg er ikke for køn at kigge på, og vejer over 100 kg nu, men helt ærligt, de er vant til at se nøgne gravide kvinder. Ved mine fødsler har der været jordemødre, studerende, læger og lægepraktikanter. Det har ikke rørt mig det fjerneste, Man er inde i sin egen osteklokke, og de studerende skal jo lære at se, hvordan en fødende kvinde ser ud. Nå man er i situationen, tænker man ikke så meget over alt det.

Med hensyn til hvornår veerne går igang, så er du ikke i tvivl, når de rigtige veer starter. :)

Jeg har haft min mand med begge gange, og er utrolig glad for at ha ham der. Han kan jo blive oppe ved dit hoved, hvis du eller han ikke vil se længere nede. Han vil sikkert være en uvuderlig støtte for dig. :kram2 Denne gang vil jeg også gerne have min mor med. På en måde synes jeg at det er grænseoverskridende, men tror også at jeg vil kunne få meget støtte af hende.

Jeg døjer også med bækkenløsning, og det gør forfærdeligt ondt. :( Jeg prøver at vende mig med samlede ben i sengen, og har en pude eller dyne mellem benene. Det aflaster. Jeg prøver også på ikke at lave skæve vrid.

Rigtig meget held og lykke med jeres lille guldklump. :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak Mettemor ! :-)

Vi har en to personshovdepude, som jeg lægger med mellem mine ben når jeg sover, det hjælper en del når jeg vågner og skal op :-)

Hvordan føles rigtige veer ? Har fået afvide at det er lige som meget kraftige mens smerter. Er det ligesom det eller ?

Er der enlig nogle tegn der tyder på at man er ved at gå i fødsel ud over veerne ? :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fornemmer at det er meget forskelligt fra kvinde til kvinde hvordan du 1) oplever veerne og 2) hvordan fødslen går igang/forløber. Jeg har haft glæde af HHV hjemmeside HER

Jeg har i over 2 uger nu haft alle tegn af flere omgange <_< både diarré, kraftige plukveer og også regulære veer der ikke er såå kraftige igen, men ingen tvivl om det var veer da de har/havde den top af smerten man får beskrevet. Og i tirsdags gik slimproppen vist også. Og så bare en masse murren og til tider kraftige mens lign smerter i forskellige styrker.

Der er masser af tegn, men om det er tegn for dig om at fødslen er inden for 1-2 døgn eller om det bare er optakter som nogen åbenbart ( <_< ) har i længere tid er ikke til at sige..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da ikke så rart for dig :S

Nu er der også en lille måned tilbage snart hos mig så han må gerne blive der inde lidt :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER