Havbaek

Hvornår er det tid at smide bleen i hverdagen (natten).

7 indlæg i dette emne

Min bonussøn O på 7 år går i 0 klasse.

Han har i nogle år nu været renlig om dagen, dog med enkle uheld engang imellem. Hvilket jo er meget normalt i den alder.,

Har ofte givet udtryk for faktisk, at han ikke altid kunne mærke han skulle tisse, hvilket også har gjort han har sjattisset i bukserne og er blevet meget ked af det når det så er sket.

Vi har intet stort nummer gjort ud af det, andet en bare været neutrale og hentet skiftetøj til ham, plus han har skiftetøj med i skole og altid ekstra par underbukser hvis der skulle ske uheldige uheld i skolen/SFO.

Jeg ved jo at det er forskelligt fra børn til børn, hvornår de er modne nok til at smide bleen helt, også om natten. Hvor man vågner og selv går ned og tisser, som vi voksne jo gør hvis vi skal. Men der er han slet ikke endnu, han sover tungt i drømmeland når han endelig sover.

O er ved at være så småt der, men endnu ikke helt, at den der ble om natten i hverdagen- at han gerne vil af med den og så alligevel ikke helt.

I weekenden sover han uden ble. Og søndag aften inden sengetid tisser han af, inden han får ble på og så i seng. Så han får sin nattesøvn inden han skal op kl. 06. Han kommer i seng kl. 20.00 - 20.30 senest i hverdagene og op kl. 06, og i weekender trækker vi den til kl. 21.00 altså en time ekstra og snuer den til ca. kl. 07 og dage også til kl. 08

I weekenderne trækker vi tiden lidt. Her er det tilladt at snue den lidt :whistling og her kan han nå at gå ned og tisse selv op til 2 gange inden vi står op. Og så skal han igen når vi står op kl. 08.

Nogle gange sker det, at han vågner når vi går ned selv om natten og tisser, da han har værelse lige ud til vores soveværelse. Forsigtigt spørg vi om han vil med ned og tisse. Og skal han, er vi oppe igen små 2-3 minutter efter. Og han falder hurtigt i søvn igen, så inden problemer der.

Kun meget få gange har vi haft uheldige uheld i weekenderne.

Men jeg opfanger også, at han er ved at være lidt flov over den ble. Det sker i hverdagene når han bliver vækket der kl. 06 at vi har en tør ble.

Andre gange er den halvvåd/ eller helt våd. Men tisset igennem har han ikke endnu. Så altså både gode og mindre gode bleer.

Men hvornår er det tid at prøve at sove uden ble om natten i hverdagene.

Hvornår fanger man den, at han er ved at være moden nok til at prøve?

For samtidig har han det også med at holde sig, trippe og sige han ikke skal men hvor han så skal alligevel.

Så er lidt i tvivl om hvornår det er nu vi skal prøve.

For igen kan man jo ikke blive ved med at trække den.

Hvor mange dage er okay at have i starten i hverdagen (natten) uden ble over hvor lang en periode inden vi er ble "fri" hele ugen.

Samtidig tænker jeg også det nok pt. ikke er så smart igen, da han jo snart skal være storebror til Oktober. Og vi ikke ved hvilken reaktion der kommer endnu. Plus han er storebror hjemme også til en pige fra Marts månede i år.

Hvor gamle var jeres skolebørn før de var helt blefri og var modne nok til at smide bleen med hjælp, og hvordan taklede I det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville sørge for at den kom af ham hurtigst muligt, for at han ikke skal blive mere ked af den når han skal ære store bror.

Hvorfor om jeg må spørge er han ikke af med den forlængst? :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme smed min datter den godt nok da hun var 2 1/2, men den røg om natten da hun altid vågnede med en tør ble.

Jeg tænker godt at I kan tage den fra ham nu, men så skal det være sådan at I vækker ham (for eks. når I går i seng) og siger at han skal gå ned at tisse, så tror jeg næsten at han kan undgå de våde bleer om natten.

Jeg synes ikke han lyder til at være klar til at smide den uden jeres hjælp (altså det med at få ham op og tisse), på den anden side kan han jo godt i weekenden, så mon ikke at han godt kan i hverdagen også??

Og specielt når han er så stor kan I jo tage ham med i beslutningen. Vil han gerne selv af med den, så tag ham på ordet.

Det kan jo være der sker tilbagefald når han bliver storebror igen, det sker jo for rigtig mange børn, men så må I tage det med også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror også det er vigtigt at få ham af med den ble hurtigst muligt ;)

Jeg tror måske der er noget psykisk i det; Når han intet prolem har som sådan i weekenderne, så tror jeg simpelthen det skyldes at han i hverdagene underevist "ved" at der jo ikke sker noget ved at tisse..

Det er meget normalt at børn tisser i sengen i den alder, og jeg tror faktisk det ville være sundt for ham; Han vågner ved at sengen bliver våd og bliver derfor bevist om hvilket signal kroppen har sendt inden, og med tiden kan han afkode signalerne, INDEN han tisser :)

I starten skal man nok skifte en del sengetøj ;) Men jeg tror det er det værd; Det er på tide :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er på fra mobil. Så svare derefter uden smileys.

Og undskylder lige på forhånd stavefejl.

Grunden til at han stadig sover med ble bunder i noget psykisk. B har måtte kæmpe for sin søn pga hans x og det først nu efter lang tid at O er kommet nogenlunde videre og der er desværre lang vej endnu, specielt når den ene part ikke rigtigt har eller vil samarbejde overhovedet.

Så O har i perioder reageret meget og derfor ville vi ikke ud i at vænne ham fra ble før vi havde nogenlunde styr på ham fysisk og psykisk. Han var af med ble da han var 2 1/2 år men så skete der pludselig en masse grimme ting der ramte O hårdt og satte dybe spor hvilket sætte ham tilbagege og B har været ved at kravle ud af sit gode skind pga. Han så hvordan hans søn reagerede med frygt m.m pga. Mange personlige årsager.

Så da jeg kom ind i billedet var O 4 år.

Jeg undrede mig også over hvorfor han stadig sov med ble. Men vi måtte sammenarbejde også fordi xen ikke kunne eller ville acceptere at B pludselig fandt en anden. Så hun påvirkede O i en negativ retning :(

Så vi har været død og pine nødt til at tage tingene stille og roligt da O ikke kunne magte der skete for meget omkring ørene på ham. Skal siges vi er nået langt men at vi stadig er på mærkerne, for vi kan mærke med det samme på ham hvis fx der er sket noget hjemme hos hans mor der ikke har været så rart. Eller hvis hun atter engang har kørt psykisk på O. Fx ved at kalde ham pis unge fordi han har tisset i sengen m.m uha kan blive så vred over sådan noget.

Men nok om det

Vi er dækket ind af tisse lagner m.m da vi godt ved at det snart og er på tide O kommer af med bleen.

Vi har bare nok været lidt for ja forsigtige, men tror I har ret i at vi må af med ble nu. For han er flov over den men også en sikkerhed endnu for ham, af hvad jeg kan mærke.

Men vi gør som I også råder lidt til, fanger ham på ordet, hvis han vil af med den, så kommer den ikke på igen. Så vi må kæmpe.

Vil det så måske være en god idé at give ham belønning når han ikke tisser i seng i hverdagene. Eller er det dumt, vi gør jo i forvejen det at vi roser ham og ikke skam roser. Men altså stille og roligt, og sker der uheld er vi neutrale, trøster hvis han bliver ked men mere ligger vi ikke i det. Da vi IKKE vil ud i at han skammer sig mere end højst nødvendigt. For han bliver så ulykkelig når de uheld sker og omvendt så pave stolt når han ikke tisser i ble eller sengen i weekenderne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes det lyder fornuftigt - men vil undlade belønningerne med mindre det bliver et stort problem, belønningen kan jo også påvirke negativt og han kan føle sig som en fiasko hvis han ikke "fortjener" belønningen. men hvis i virkelig gerne vil belønne ham kan i hvis det fx går godt i en måneds tid overraske ham og give ham en oplevelse eller en gave og sige "det er fordi vi er så stolte af dig" men ikke noget han VED på forhånd.

Og så syntes jeg virkelig du lyder som en rigtig god mor - du tænker virkelig på din bonus søn både mht mad og det her! :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes det lyder fornuftigt - men vil undlade belønningerne med mindre det bliver et stort problem, belønningen kan jo også påvirke negativt og han kan føle sig som en fiasko hvis han ikke "fortjener" belønningen. men hvis i virkelig gerne vil belønne ham kan i hvis det fx går godt i en måneds tid overraske ham og give ham en oplevelse eller en gave og sige "det er fordi vi er så stolte af dig" men ikke noget han VED på forhånd.

Og så syntes jeg virkelig du lyder som en rigtig god mor - du tænker virkelig på din bonus søn både mht mad og det her! :kiss

:super forslag til det med belønning. Tror jeg vi gør i steden for, 1 gang om måneden når det går godt. For ja belønning hvergang kan jo som du selv skriver påvirke negativt.

Vil ham jo kun det bedste, for han har bestemt ikke haft det nemt. Og det er jo bare guld værd når han så kommer og siger han savner mig eller elsker mig, som han ret så spontant kan komme med. Og er jeg ikke med i bilen når far/B henter ham i skolen, så spørg O altid efter mig hvad jeg laver og hvor jeg er. Så jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg påvirker min bonus søn positivt.

Og når jeg laver noget også kreativt, så er han der altid og spørg om jeg har brug for hjælp og deltager også gerne hvilket han nyder i fulde drag :P og specielt her på det sidste hvor graviditeten er begyndt at sætte sine spor på min krop og jeg bliver hurtigere træt m.m så er han der altid med en lille sød bemærkning om han skal hjælpe også selvom det er ting han ikke kan. Men spørger ind til det gør han :P

Så vi skal nok nå ud på den anden ende, også med bleen og at komme af med den. Ingen kampe kan jo vindes uden man forsøger :)

Tingene tager bare lige lidt længere tid end man nogengange har planlagt. Men sådan er livet nu engang, også selvom det er hårdt til tider.

Men er sikker på vi nok skal nå ud på den anden ende før eller siden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER