Fru-Nielsen

Aldersgrænse for faddere..

13 indlæg i dette emne

Jeg kan ikke finde noget på folkekirkens hjemmeside.. Så hvis nogen ved noget, så kom frem! :D

Tror nu ikke det vil være en problem umiddelbart. Det drejer sig som min nevø, som bliver konfirmeret kort før vi forventer at holde dåb. I min verden burde det da være muligt at stå fadder når man har nået konfirmationsalderen, men jeg er, som det fremgår, ikke sikker! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Du må ikke hænge mig op på det.. men jag mener bare man skal være konfirmeret for at kunne stå fadder...balloons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener at have læst et sted at aldersgrænsen for faddere er 12 år, men er ikke sikker...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må ikke hænge mig op på det.. men jag mener bare man skal være konfirmeret for at kunne stå fadder...balloons.gif

Man skal være døbt for at stå fadder. Konfirmation er ikke nødvendigt. Men nu var det udelukkende aldersmæssigt jeg tænkte..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener at have læst et sted at aldersgrænsen for fadder er 12 år, men er ikke sikker...

Det lyder da ikke usandsyneligt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lånt fra Ministeriet for ligestilling og kirkes hjemmeside:

Faddere

Ved barnedåb skal der være mindst 2 og højst 5 faddere. Det gælder både ved dåb af spædbørn og ved dåb af større børn.

Faddere påtager sig en moralsk forpligtelse til at medvirke til dåbsbarnets oplæring i kristendom, hvis forældrene dør, før barnet er blevet voksent. Juridisk set er der imidlertid hverken rettigheder eller pligter forbundet med at være fadder.

En fadder skal selv være døbt med den kristne dåb, i folkekirken eller i et andet kristent trossamfund, men behøver ikke at være medlem af folkekirken.

Minimumsalderen for en fadder er den sædvanlige konfirmationsalder dvs. 13-14 år. Den præst, som forretter dåben, har dog mulighed for at vurdere , om en "ung fadder" skønnes tilstrækkeligt moden til at stå fadder.

Barnets forældre bestemmer, hvem der skal være faddere, og de skal meddele faddernes navne og adresser til præsten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg stod fadder til min lillebror samme dag som jeg blev konfirmeret :) Vi fik lov til at holde dåben i forlængelse af konfirmationen, så vi ikke skulle holde 2 store fester lige op ad hinanden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor fint med din nevø :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor fint med din nevø :loveshower

Det vil nemligt bare være så fedt med ham som fadder!! :D Han betyder så sindssygt meget for mig. Han er virkelig bare min skat. :) Og jeg er jo lidt ked af at han ikke rigtig får fornøjelse af vores børn, som legekammerater og sådan. Men det er jo svært at få børn i nogen lunde samme alder, når der er 13 års forskel på mig og min søster. :)

Så det kunne bare været rigtig godt at give ham lidt ekstra tilknytning til vores kommende :)

Har godt nok også en nevø på knap 7 år. Men den ældeste er altså bare noget særligt for mig. Den mindste kommer aldrig i nærheden. Selvom det er lidt hårdt at indrømme :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var 10 år, da jeg første gang stod fadder. Så tror ikke umiddelbart at der er en aldersgrænse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De fleste steder skal man være konfirmationsalderen eller derover :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min lillebror er fadder til vores børn. Ved den første fik vi med nød og næppe lov fordi hun skulle konfirmeres året efter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER