Guest M's mor

Lige lidt ?

19 indlæg i dette emne

Hvornår begyndte jeres børn at sidde selv og hvordan opdagede I det??

Samt hvornår begynder I at give de små hue på når de skal ud og sove i barnevognen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Anna sad selv dagen før hun blev 7 mdr. Vi havde trænet det lidt i en uges tid op til, men den dag sad hun så sikkert, at jeg turde gå fra hende :)

Hun lærte selv at sætte sig op, da hun var 8 mdr.

Anna har stadig ikke hue på. Hun er IKKE fan og der er stofble for og læ, så det er ikke endnu det er nødvendigt. Når vi kommer ned omkring 10 grader, tror jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt at man ikke må tvinge dem til at sidde selv...De skal nok selv gøre det når de er klar...Er også meget i tvivl med den hue...Men det var egentlig en god ide med en stofble foran, for den holder selvfølgelig også på varmen derinde...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har bare hørt at det ikke er godt at sætte en stofble for. Men det er måske kun om sommeren?

Hvordan øvede i det med at sidde selv? Er egentlig bare nysgerrig. Der skulle gerne gå noget tid endnu før hun selv kan sidde ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun ville gerne sidde selv, men væltede ind imellem, så jeg sad bare sammen med hende på gulvet lidt hver dag, indtil hun selv kunne.

I starten var det MEGET lidt jeg lod hende sidde selv, for som andre siger, så må de først sidde, når de selv kan sætte sig op. Anna lærte dog hurtigt at lægge sig ned, når man satte hende og så lod jeg hende styre det selv :) Og der gik jo kun 1 måned og så kunne hun selv sætte sig op også ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun ville gerne sidde selv, men væltede ind imellem, så jeg sad bare sammen med hende på gulvet lidt hver dag, indtil hun selv kunne.

I starten var det MEGET lidt jeg lod hende sidde selv, for som andre siger, så må de først sidde, når de selv kan sætte sig op. Anna lærte dog hurtigt at lægge sig ned, når man satte hende og så lod jeg hende styre det selv :) Og der gik jo kun 1 måned og så kunne hun selv sætte sig op også ;)

Okay på den måde. Vores siddet nemlig i sofaen nogen gange hvor hun er pakket ind i ammepude som støttet hende. Men ellers gør hun ikke.

Kom bare til at tænke på hvornår det var mest alm.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Astrid har lige lært at sidde selv, og hun er 7 en halv måned.... hun kan endnu ikke selv komme op og sidde, så jeg sætter hende bare på gulvet på numsen.... og når hun ikke gider sidde mere, så ligger hun sig bare ned på maven og møfler rundt.... hun stiller sig også op på alle fire og vugger, hun er meget tæt på at kravle..... :D

mht. hue, så hænger vi en stofble for barnevognen, for at tage det værste træk, og også for at gøre det lidt mere mørkt for hende.... tror ikke det bliver nødvendigt med hue før det bliver rigtig koldt, altså under 10 grader....

jeg har forresten aldrig hørt at de ikke må sidde op før de selv kan sætte sig op..? hvorfor ikke..?? hvis man nu sidder hos dem hele tiden, og kan støtte hvis de skulle vælte....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er lavet flere undersøgelser omkring stofbleer hængt op foran åbning. Den seneste undersøgelse jeg har læst viser at ved at hænge en stofbleer op stiger temperaturen et par grader inde i vognen. Det gør luften tæt og ikke god for barnet. Så det frarådes :-/

Med hue har vi fået besked på at lillemanden faktisk altid skal have den på fordi det er gennem hovedet de mister mest varme...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså der er vel ikke noget i vejen for at hun sidder hos jer... Maja sidder ofte på mine ben med front mod mig hvor jeg holder hende så har vi rigtig god øjenkontakt og hun pludrer helt vildt :) det er også den måde vi lettest får hende til at bøvse på...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså der er vel ikke noget i vejen for at hun sidder hos jer... Maja sidder ofte på mine ben med front mod mig hvor jeg holder hende så har vi rigtig god øjenkontakt og hun pludrer helt vildt :) det er også den måde vi lettest får hende til at bøvse på...

Det gør vi også her så det håber jeg ikke :-/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sebastian var 6 mdr og 2 dage da han sad selv og han sad meget hurtigt i meget lang tid.

Cassandra er nu næsten 6 mdr. og hun er de sidste par dage begyndt at sidde selv. Vi har lagt mærke til at hun ikke havde behov for særlig meget støtte når hun sad, så vi har givet mere og mere slip og det samme med Sebastian. Cassandra kan ikke sidde længe selv, men 1-2 minuts tid, så dejser hun om, men jeg regner med hun hurtigt begyndet at sidde mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er lavet flere undersøgelser omkring stofbleer hængt op foran åbning. Den seneste undersøgelse jeg har læst viser at ved at hænge en stofbleer op stiger temperaturen et par grader inde i vognen. Det gør luften tæt og ikke god for barnet. Så det frarådes :-/

Med hue har vi fået besked på at lillemanden faktisk altid skal have den på fordi det er gennem hovedet de mister mest varme...

jeg hænger altid stofbleen så der er en stor åbning foroven hvor luften kan komme ind, og der er også hul i siderne.... hun kan simpelthen ikke falde i søvn hvis den ikke bliver hængt op, sikkert fordi der er for lyst....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gry er så småt begyndt på at sidde lidt selv, hun bliver 7 mdr, den 13. Sep.

Hun har allerede en tynd bomuldshjelm på ud når hun bliver lagt til formiddagslur, men hun har også lige haft mellemørebetændelse, så syntes det er vigtigt at holde hovedet og fødder varme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Johan har lige lært at sidde selv (7½ måned) vi har slet ikke trænet med ham eller sat ham, da han er en lille dreng med krudt i måsen, som bare vil frem og slet ikke havde tiden til, at sidde :) Jeg har givet ham hue på i en lille uges tid nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gry er så småt begyndt på at sidde lidt selv, hun bliver 7 mdr, den 13. Sep.

Hun har allerede en tynd bomuldshjelm på ud når hun bliver lagt til formiddagslur, men hun har også lige haft mellemørebetændelse, så syntes det er vigtigt at holde hovedet og fødder varme.

Præcis sådan er det også her. Hun har SÅ svært ved selv at lukke af og lukke øjnene, så det er en kæmpe hjælp for hende, at skærme lidt af med en stofble. Jeg tror ikke på det er værre, end at hun slet ikke sover ude, f.eks. ;)

Det har været hårdt, mens det har været så varmt, at hun ikke skulle have dyne på og der ikke rigtig kunne hænge noget for - det har været en KAMP, at få hende til at sove <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er lavet flere undersøgelser omkring stofbleer hængt op foran åbning. Den seneste undersøgelse jeg har læst viser at ved at hænge en stofbleer op stiger temperaturen et par grader inde i vognen. Det gør luften tæt og ikke god for barnet. Så det frarådes :-/

Med hue har vi fået besked på at lillemanden faktisk altid skal have den på fordi det er gennem hovedet de mister mest varme...

Mht. til huen er der jo helt sikkert forskel på alderen. Hvis jeg havde et spædbarn, ville jeg nok også være startet igen, men med en på 8½ mdr. mener jeg ikke det er nødvendigt, så længe det ikke kan blæse direkte ind i barnevognen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silje er her næsten 7 måneder og sidder ikke selv, hun sidder dog ved os.. Har hørt at det må de gerne, for der ændrer de hele tiden stilling.. Har aldrig stablet hende op i vognen for at sidde, venter til hun kan selv.

Her er vi lige begyndt at bruge en helt tynd bommuldshue, bare lige til hvis de blæser.. Jeg sætter ikke stofble op fordi jeg også har hørt at det ikke er godt for klimaet i vognen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. det med at sidde selv, så siger man de først må, når de selv kan sætte sig op, fordi ryggen ikke nødvendigvis kan holde til det - de falder sammen, hvis man f.eks. stabler dem op i barnevognen og det har ryggen ikke godt af.

Hvis de selv kan finde ud af at lægge sig ned på maven fra siddende stilling, så synes jeg dog det er okay - så skal de jo nok lægge sig ned.

Det var dog umuligt, at få Anna til at læne sig tilbage i barnevognen - hun trak sig op i sine mavemuskler, fordi hun ville kigge ud :rolleyes Så valgte i stedet at støtte hende så godt som muligt med dynen/ryglæn osv og så lægge hende ned ind imellem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusinde tak for jeres svar. Havde faktisk troet de ville begynde at sidde selv noget før, men så blev jeg da bare det klogere :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER