Barbamama

Uld - fordele og ulemper?

31 indlæg i dette emne

Jeg har lige købt uldtøj for første gang. Jeg har købt to natdragter, en body og et sæt ammeindlæg. Jeg synes det virker superlækkert, men også lidt dyrt :P Og jeg er i tvivl om det egentlig er noget for os - jeg synes jeg har hørt så meget om uld :unsure

Jeg har ladet mig fortælle:

- At det kradser (det synes jeg umiddelbart ikke, at det virker til at gøre?)

- At det kun må håndvaskes (der står dog, at det kan vaskes på 40 grader)

- At det kræver særlig uldvaskemiddel (det tror jeg ekspedienten sagde, at man ikke behøvede, men jeg er ikke sikker, for Valdemar blev utilfreds, da hun sagde det)

- At hvis man bruger uld, så bør man KUN bruge uld, da kroppen får sværere ved at holde varmen i almindelig bomuld, når den er vænnet til uld (hørte om en, der skiftede fra uldundertøj til alm og straks fik blærebetændelse???)

Men jeg har også hørt:

- At uld transporterer sved bedre

- At uld regulerer varmen bedre - både varme og kulde

Og så synes jeg det er hyggeligt og lækkkert :7himmel

Ja, jeg ved ikke præcis, hvad jeg vil med den her tråd. Jeg vil nok bare gerne guides lidt i eventuelle faldgrupper som uld-nybegynder :help

Min tanke er lidt, at få sneget uld ind i følgende beklædningsgenstande til Valdemar:

- Natdragter

- Bodyer

- Hue

- Vanter

- Køredragt

- Evt. futter

Men jeg har ikke råd til at skifte hele hans garderobe, så det vil blive et mix af uld og bomuld - er det et problem? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt at har man tendens til eksem er uld en meget dårlig idé

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt at har man tendens til eksem er uld en meget dårlig idé

Really? :o Ej, det er jo lidt noget lort for os så, for vi har nemlig tendens til eksem <_< Ved du noget om, hvorfor det skulle være skidt? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uld inderst er vigtigt i alle maanederne med r, siges det.

Nu til dags kradser kvali-uld ikke.

Men uld er ikke bare ULD. Det skal gerne vaere oeko, som f.eks. Engel og Io-Bio er det.

Superwashhar jeg laest er noget hoe, for det er behandlet og det kan vel ogsaa vaere rigtigt, at hvis ikke det er kvaliULD, saa kan det give allergi - ligesom bomuld og alt andet, der ikke er oeko og dermed rent. Men hvorfor skulle ren oekould give allergi?

Uld/bomuld skulle ikke kunne goere det, som ren ULD kan. Det kan ULD/silke derimod.

Jeg regner selv med at koebe bodyer med lange og korte aermer, stroempebukser og stroemper i ULD, og gerne lidt ULD/silke eller ren silke til overgangsperioden oktober/november og marts/april, som godt kan have semivarme dage, hvor jeg synes ren uld er for varmt som undertoej. Jeg regner altsaa med at bruge uld inderst i vinterhalvaaret og evt. koebe lidt af ydertoejet i uld, men ellers bruge bomuld.

Rebecca Persson er jo helt til oeko-uld :) HER er desuden et uld-link ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, er der nogen der kan hjælpe mig med om Joha går med i kategorien "kvali-uld"? :help Det er nemlig sådan noget, jeg har købt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Really? :o Ej, det er jo lidt noget lort for os så, for vi har nemlig tendens til eksem <_< Ved du noget om, hvorfor det skulle være skidt? :help

Jeg kan ikke selv tåle uld og begge mine piger har fået samme eksem, når de har haft uld på.

Det er et eller andet i ulden som giver det.

Nu om dage kan man få tøj osv hvor det inderste lag mod huden er silke. Det skulle ikke give eksem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Lige omkring eksem af uld, saa er det naeppe som med parfume- eller foedevareallergi, at det bliver pissebesvaerlgt, naar foerst de har det. Det er jo bare at undgaa uld mod huden, hvis de faar allergi af uld. Men som sagt - uld er ofte behandlet med noget skodkemi, som jeg nemt kan forestille mig, at man kan faa allergi af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uld inderst er vigtigt i alle maanederne med r, siges det.

Nu til dags kradser kvali-uld ikke.

Men uld er ikke bare ULD. Det skal gerne vaere oeko, som f.eks. Engel og Io-Bio er det.

Superwashhar jeg laest er noget hoe, for det er behandlet og det kan vel ogsaa vaere rigtigt, at hvis ikke det er kvaliULD, saa kan det give allergi - ligesom bomuld og alt andet, der ikke er oeko og dermed rent. Men hvorfor skulle ren oekould give allergi?

Uld/bomuld skulle ikke kunne goere det, som ren ULD kan. Det kan ULD/silke derimod.

Jeg regner selv med at koebe bodyer med lange og korte aermer, stroempebukser og stroemper i ULD, og gerne lidt ULD/silke eller ren silke til overgangsperioden oktober/november og marts/april, som godt kan have semivarme dage, hvor jeg synes ren uld er for varmt som undertoej. Jeg regner altsaa med at bruge uld inderst i vinterhalvaaret og evt. koebe lidt af ydertoejet i uld, men ellers bruge bomuld.

Rebecca Persson er jo helt til oeko-uld :) HER er desuden et uld-link ;)

Lige omkring eksem af uld, saa er det naeppe som med parfume- eller foedevareallergi, at det bliver pissebesvaerlgt, naar foerst de har det. Det er jo bare at undgaa uld mod huden, hvis de faar allergi af uld. Men som sagt - uld er ofte behandlet med noget skodkemi, som jeg nemt kan forestille mig, at man kan faa allergi af.

:ditto

ELSKER ULD! :glad Men det skal være lækkert kvalitets uld og ikke superwash, som er fyldt med kemi og hvor uldens gode kvaliteter ikke er bevaret.. Johan har uld/uld, uld/silke og bomulds bodyer fra Engel :biglove og vi har ingen problemer med at han skifter i mellem dem.. Har også nogen fra Joha, dem vasker jeg i vaskemaskinen på håndvask program med uld og silke vaskemiddel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kom til at tænke på, om det med eksem og uld ikke handlede om, at uld i "gamle dage" kradser og at alt hvad der klør er skidt for eksem fordi huden så bliver mere irriteret? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og er der nogen, der vil udtale sig om uldtøjet fra Bilka og Føtex? Jeg har måske lidt en fordom om at "supermarkedtøj" ikke er helt så godt som de dyre mærker, men hvis det er ok, så passer det altså noget bedre til vores budget :rolleyes

(Har skisme da ikke råd til en body-garderobe bestående af bodyer til 150-200 kr stykket?!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har mange ulddragter fra Føtex og ELSKER dem, de kan vaskes OG tørretumbles (men det gør jeg nu ikke, de får lov at lufttørre) - de er bare SÅ gode og så har vi nogle stykker fra Kvickly, de fungere også rigtig fint. Vi har haft rigtig meget brug for vores uld-bodyer og Elias sover allerede i sin uldnatdragt fra Føtex nu, fordi den er rigtig god til at hjælpe med at han holder en god temperatur igennem natten og sover bedre :)

Joha har vi haft en helt fantastisk heldragt, luffer og futter i - det har vi brugt rigtig meget i vinter og det skal helt klart gå i arv, hvis den næste spire også kan passe det til vintertiden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har haft en enkelt Joha body og elefanthue samt flere Kvickly uld/bomuldsbodyer. Har været glade for dem alle, nok mest varehusbodyerne faktisk - Joha virker så tynd og lidt slasket agtig...

Men det er alfa omega at man vasker dem rigtig - og at ens mand også gør det! <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså nu kan jeg ikke rigtig udtale mig ret meget om hvilken en slags uld der duer osv..

Men jeg har en veninde, der er rigtig meget allergisk overfor uld, hun kan næsten ikke engang have en uldcardigan udenover en langærmet trøje, uden at hun får eksem af det - og det er ligemeget hvilken en slags uld det er - altså øko, m/u silke eller alm "billig" uld.. Så jeg tror godt man kan have en allergi overfor det og tror ikke at det handler om kløe kun, men hvis man ikke kan tåle det så klør det jo nok 100 gange mere end på alle os andre..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Joha har lavet noget uld tøj, der er bomuld inderst. Tænker, at det er rigtig godt, hvis man er eksponeret for eksem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht allergien så er min umiddelbare tanke at uld kommer fra får - altså et dyr, og som nogle ikke kan tåle heste, katte og hunde så gælder det samme vel også for får!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mar kom i sin første uldbody igår. Så kunne vi lige prøve det af ;) Han virkede tilpas, slog ikke ud af det og var (endnu mere) dejlig blød :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kommer lige med lidt ekstra uld-spørgsmål, håber det er okay jeg bruger denne tråd:) (Tænkte så var det samlet)

Camille er et meget varmt barn: Er uld så stadigvæk en god ide??

Hun kan KAMP svede, bare ved at sove i body med dyne, på trods af vi har et koldt soveværelse..

Hvornår bruger i ulden? Altså, når de sover? indenunder almindeligt tøj? Eller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og er der nogen, der vil udtale sig om uldtøjet fra Bilka og Føtex? Jeg har måske lidt en fordom om at "supermarkedtøj" ikke er helt så godt som de dyre mærker, men hvis det er ok, så passer det altså noget bedre til vores budget :rolleyes

(Har skisme da ikke råd til en body-garderobe bestående af bodyer til 150-200 kr stykket?!)

Mange klarer sig jo med 4 stk. og jeg agter lige straks at gaa paa jagt paa nettet. Der er engelske sider, hvor Engel maaske kan findes paa bud og jeg giver gerne lyd, hvis jeg bliver fundig shopping.gif

Ellers er Io-bio ogsaa et bud, og knap saa dyrt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kommer lige med lidt ekstra uld-spørgsmål, håber det er okay jeg bruger denne tråd:) (Tænkte så var det samlet)Camille er et meget varmt barn: Er uld så stadigvæk en god ide??Hun kan KAMP svede, bare ved at sove i body med dyne, på trods af vi har et koldt soveværelse..Hvornår bruger i ulden? Altså, når de sover? indenunder almindeligt tøj? Eller?

Mar sveder også meget, men jeg har ladet mig fortælle at uld er godt til at holde en "god" temperatur, altså hverken for varmt eller for koldt + at det er bedre til at transportere sved væk fra kroppen. :) Han sov i en langærmet uldbody og et par bomuldsbukser igår, og var dejlig lun men overhovedet ikke svedig da han vågnede.

Min tanke er at bruge uld som undertøj (altså bodyer), nattøj (hvor jeg ikke bruger body under), og overtøj (hue, luffer, futter og en køredragt). :)

Mange klarer sig jo med 4 stk. og jeg agter lige straks at gaa paa jagt paa nettet. Der er engelske sider, hvor Engel maaske kan findes paa bud og jeg giver gerne lyd, hvis jeg bliver fundig shopping.gifEllers er Io-bio ogsaa et bud, og knap saa dyrt ;)

Jeg tvivler på at vi klarer os med 4 stk, det er ikke det som vores nuværende bodyforbrug tyder på i hvert fald :P Men sig endelig til alligevel, hvis du finder nogle gode tilbud! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tilbud på uldtøj fra Engel lige her Klik Klik

:super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, er der nogen der kan hjælpe mig med om Joha går med i kategorien "kvali-uld"? :help Det er nemlig sådan noget, jeg har købt :)

Joha er økologisk tøj med den gode uld :) Du kan fx læse mere her: Joha

Så vær du bare glad for de køb du har gjort. Og husk så billederne at skattebassen i uldtøjet :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og er der nogen, der vil udtale sig om uldtøjet fra Bilka og Føtex? Jeg har måske lidt en fordom om at "supermarkedtøj" ikke er helt så godt som de dyre mærker, men hvis det er ok, så passer det altså noget bedre til vores budget :rolleyes

(Har skisme da ikke råd til en body-garderobe bestående af bodyer til 150-200 kr stykket?!)

Jeg ved ikke med Bilka, men fra Føtex og Kvickly er det i hvert fald øko-uld og jeg har kun hørt godt. Desuden er der 25% lige nu. Jeg har lige købt en kortærmet body til 60 kr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tilbud på uldtøj fra Engel lige her Klik Klik :super

:sc

Joha er økologisk tøj med den gode uld :) Du kan fx læse mere her: JohaSå vær du bare glad for de køb du har gjort. Og husk så billederne at skattebassen i uldtøjet :P

Arh super! Og billeder skal der nok komme, men tøjet er liiiiige stort nok til ham endnu. :)

Jeg ved ikke med Bilka, men fra Føtex og Kvickly er det i hvert fald øko-uld og jeg har kun hørt godt. Desuden er der 25% lige nu. Jeg har lige købt en kortærmet body til 60 kr.

Hvem har 25%? :help Kvickly eller føtex? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER