linen

Sukkersyge

5 indlæg i dette emne

Så er der opdatering fra mig.

Jeg havde i dag sidste dag på arbejde - skønt- men fik også svar på glykosebelasningen der sagde 9,9 så nu må jeg på den igen.

Det betyder flere jordemor besøg og scanninger, selv at skulle stikke for blodsukker og diætist.

Så nu er næste uge nærmest fuldt belagt med sygehus besøg, tirsdag til sukkersyge jordemor, onsdag til kejsersnit samtale, torsdag til diætist og fredag til læge puha.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Øv øv. :( Det er jeg ked af at høre, men godt at det blev opdaget. :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv det lyder ikke godt.

Jeg har nok en milliard spg. til dig for har selv lige fået konstaterede graviditets sukkersyge og skal også igang med at stikke mig selv 3 gange dagligt.

Hvor længe skal man blive ved med det?

Jeg skal også snakke med en ang. kostomlægning

Jeg er blevet hasteindkalt til en ny scanning på mandag selvom det kun er 8 dage siden sidste scanning- hvor de konstaterede for meget fostervand. Derfor blev jeg også sendt til glykosebeladtnings resten for at se om der var graviditets sukkersyge da det godt kunne være skyld i det for meget fostervand.

Så vil lige høre dig om du ved hvorfor man skal scannes så meget.

Og skal man sættes igang før pga sukkersygen og hvornår og hvorfor??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øv det lyder ikke godt.

Jeg har nok en milliard spg. til dig for har selv lige fået konstaterede graviditets sukkersyge og skal også igang med at stikke mig selv 3 gange dagligt.

Hvor længe skal man blive ved med det?

Jeg skal også snakke med en ang. kostomlægning

Jeg er blevet hasteindkalt til en ny scanning på mandag selvom det kun er 8 dage siden sidste scanning- hvor de konstaterede for meget fostervand. Derfor blev jeg også sendt til glykosebeladtnings resten for at se om der var graviditets sukkersyge da det godt kunne være skyld i det for meget fostervand.

Så vil lige høre dig om du ved hvorfor man skal scannes så meget.

Og skal man sættes igang før pga sukkersygen og hvornår og hvorfor??

Hej Tina

Ja jeg ved lidt om det for jeg havde det også i sidste graviditet.

Sidste gang skulle jeg måle mit blodsukker 3 gange dagligt hver anden dag, jeg gjorde det indtil fødslen, jeg var så indlagt i lidt over en uge og i den uge målte jeg også, men jeg behøvede ikke længere da jeg kom hjem. ca. 8 uger efter fødslen var jeg igen til glykosebelastning for at tjekke om det var væk igen, det var det ikke, så jeg tog en tur mere efter ca. 16 uger og der var det væk.

Både sidst men også denne gang får jeg samtale med diætist, her taler man om hvilken mad og mængder der er godt, forslag til mellem måltider, jeg fik en hel masse brochure mv. overordnede skal man spise små men mange portioner min 6 om dagen, fedt fattigt og så lidt sukker som muligt, massere af grønsager osv. Måske vi skal tabe os - behøvede jeg ikke sidst, men der tog jeg også kun 8 kg på i hele graviditeten. hvor jeg denne gang på nuværende tidspunkt har taget ca. 13 kg. på. Jeg kan ikke huske om det var diætist eller jordemor der talte om vigtigheden af motion, men deopfordre til motion, jeg svømmede 2 dage ugentligt sidst, og for et par uger siden tilmeldte jeg mig velvære i vand for gravide, så det kombineret med svømning bliver metoden igen denne gang.

Jeg havde sidst god gavn af at jeg lavede en mad dagbog, hvor jeg hver dag skrev ned hvad jeg spiste og drak hver dag, i ca. mængder, det gav mig et godt overblik og var ligeledes en hjælp for sukkersyge jordemoderen. Der er flere værktøjer på nettet, som er ment til hvis man skal slanke sig, men som er godt, da det viser kalorier, kulhudrat, fedt og proteiner i maden man indtager, så en sådan kan for nogle være en god hjælp i starten. I denne kan man ofte også taste motionen.

De scanner en løbende for at følge barnet velbefindende og at det ikke bliver for stort, som er en af virkningerne ved sukkersygen.

Mange med sukkersyge stopper moderkagen sin funktion ca. 14 dage før termin og barnet bliver meget stort hvorfor det er normalt at man bliver sat i gang før tid typisk mellem 21 og 10 dage før termin, men dette er sukkertal og scanninger med til at bestemme. Jeg blev sat i gang 2½ uge før tid sidst, da mit barn ved scanning der viste at være 54 cm og vægt ca. 3689 og mine sukkertal var steget de seneste par uger og var insulin krævende.

De gør det lidt forskelligt på de forskellige hospitaler, sidst gik jeg hos en speciel sukkersyge jordemor hver uge, hvor anden gang blev jeg scannet og hver anden gang kørte de strimler og selfølgelig blev sukkertal tjekket mv.

Denne gang hører jeg til Roskilde, der er det ikke hver uge man går til special jordemor, og i telefonen sagde hun blot at man blev fulgt tættere og med flere scanninger, men jeg ved endnu ikke hvor mange, skal til første besøg og scanning på tirsdag, så jeg er klogere derefter.

Har du andre spørgsmål bekymringer eller blot brug for luft for frustrationer er du altid velkommen at mig evt. på PM, jeg hjælper gerne hvis jeg kan

Venligst

Linen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg været hos sukkersyge jordemoderen.

Der er flere ting de gør anderledes denne gang end sidst, men det er dejligt med udvikling og en opfrisker for mig - sånu er vi på den igen, glæder mig til diætisten, så man får hjælp og inspiration til kosten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER