Natascha Arnvig Nielsen

At starte på mad....

7 indlæg i dette emne

Nu er der jo ikke så længe til at vores Josephine bliver 4 måneder også er tiden jo inde til ske mad, men bliver helt i tvivl om hvordan og hvorledes.

Hvad giver / gav i jeres børn da de skulle starte.

Hvornår på dagen fik de maden....

Det jeg tænker er hvordan og hvorldeds i forhold til mælken??? (vi giver flaske)

Hvornår gav i mælk Altså modermælk og hvornår fik de ske mad...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil da starte med at sige, at hvis Josephine virker som om hun bliver mæt af din mælk, så er der altså ingen grund til at starte på skemad endnu. Det er først nødvendigt ved 6 måneder, med mindre hun begynder at sove dårligt eller viser meget stor interesse for Jeres mad :)

Hvis du gerne vil starte:

Du skal starte med et enkelt måltid om dagen - om det er frokost eller aftensmad er ikke afgørende, bare det er det samme hver dag.

Du må selv bestemme om du vil starte med mos eller grød. Hvis du starter med grød, skal det være en tynd majs- boghvede- eller hirsegrød og med mos kan det f.eks. være kartoffel/gulerodsmos, der er presset gennem en si. Al grød og mos laves på MME eller MM :)

Har du ikke fået den fine folder om mad af din SP? Du kan også læse i Sundhedsstyrelsens folder på nettet HER

Held og lykke :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske du kan finde noget her: Madmama

Som Susanne siger er der ingen grund til at starte på grød/mos hvis hun virker tilfreds med at få flasken...

Du kan lægge lige så stille ud med at give ét skemåltid om dagen og husk, at det bare er øvelse til at starte med, så det skal gøres på et tidspunkt, hvor hun ikke er alt for sulten og måske lidt nysgerrig på at prøve nyt. Start med en tynd mos/grød og tag det stille og roligt og gentag det første stykke tid den første mos/grød indtil hun bliver mere ferm til at spise det, så kan du begynde at introducere et ekstra skemåltid og en ny smag og så fremdeles...

Du kan læse på bloggen, hvordan du kan bære sig ad :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske du kan finde noget her: Madmama

Som Susanne siger er der ingen grund til at starte på grød/mos hvis hun virker tilfreds med at få flasken...

Du kan lægge lige så stille ud med at give ét skemåltid om dagen og husk, at det bare er øvelse til at starte med, så det skal gøres på et tidspunkt, hvor hun ikke er alt for sulten og måske lidt nysgerrig på at prøve nyt. Start med en tynd mos/grød og tag det stille og roligt og gentag det første stykke tid den første mos/grød indtil hun bliver mere ferm til at spise det, så kan du begynde at introducere et ekstra skemåltid og en ny smag og så fremdeles...

Du kan læse på bloggen, hvordan du kan bære sig ad :balloons

Vil bare sige at den blog er den bedste guide... Brug den!!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som de andre siger er der ingen grund til at starte endnu, medmindre din datter er begyndt at virke sulten efter mere end mælk (vågner oftere op om natten og er sulten osv), eller hvis hun viser voldsom interesse i mad, når i spiser.

Jeg er selv startet med lidt majsgrød. Super nemt at lave - jeg brugte de små brikker med 2 dl færdigblandet MME, NAN 1, kommer det i en gryde og så 2 skefulde majsmel og pisk rundt imens du varmer det op. Vupti så har du grød til den lille.

Hvis hun ikke synes det er alt for spændende kan du komme en smule frugtmos i også, jeg kogte nogle frosne jordbær, moste dem og tilsatte lidt i grøden.

Så har jeg også lavet lidt grøntsagsmos af gulerod og søde orange kartofler. 2 kartofler og 1 gulerod. Du skræller dem og koger dem godt. Gem kogevandet, mos grøntsagerne, tilsæt ½ dl af drikkeklar MME og 1 tsk fedtstof (olie eller smør fx) og tilsæt derefter en smule af kogevandet til det har den konsistens du ønsker.

Derudover kan du bare lade hende sutte lidt på forskellige ting som agurkestave, gulerodsstave, melon osv. Når jeg spiser frugt plejer jeg lige at holde det for Lise og lade hende sutte der hvor jeg har taget en bid, så hun kan smage frugtkødet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun er megt intr når vi spiser aftensmad, men ellers er hun glad og tilfreds.

Jeg plejer at få vores aftensmad til at passe med at hun lige har spist når vi laver mad, og det eneste tidspunkt på dagen hvor hun bare IKKE vil ligge selv er når vi skal spise.......

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil bare lige indskyde, at du ikke skal forvente, at det er de store mængder, der bliver konsumeret i starten.

Jeg kan stadig huske første gang vi gav Leo fast føde, han spiste 2 skefulde grøntsagsmos, og så ville jublen ingen ende tage :)

Men det tager tid at vænne dem til at spise rigtig mad - held og lykke med det :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER