Guest Diden

Jeg er i syv sind!

17 indlæg i dette emne

Her i sommerferien blev Sara rigtig gode veninder med pigen på 4 år der bor over på den anden side af vejen, Anabell, altså vores genbo. Sara bliver 9 nu her så der er godt 5 år imellem dem, og Anabell's mor stillede sig lidt uforstående overfor om Sara nu syntes det var sjovt at lege med en pige der var så lille, men jeg beroligede hende og forklarede at Sara som regel havde det bedste med børn der var mindre end hende selv. Og det gik bare super - de legede sammen hver dag.

MEN så fandt vi ud af at Saras kusine-kusine, Gry (hun er kun 1 år yngre end Sara) var flyttet til Bording og hende har hun leget med før. De sidste dage i sommerferien gik så på at hver dag rendte Sara ned til Gry for at lege, og flere gange i løbet af dagen ville Anabell komme over og ringe på for at spørge om Sara kunne lege, og hver gang måtte jeg jo give hende afslag.

Nu her da SFO'erne er åbne igen går Gry og Sara i den samme SFO så de leger sammen hele dagen, og vil rigtig gerne lege videre når de kommer hjem. Omkring kl 16 de sidste 2 dage er Anabell kommet og ringet på for at høre om Sara kunne lege. På det tidspunkt er Sara så slet ikke kommet hjem endnu, og jeg har derfor sagt at hun måtte vente til at Sara var kommet hjem og havde fået aftensmad så kunne det være.

Mandag legede de sammen alle 3, jeg kunne dog godt fornemme at Gry og Sara rottede sig lidt sammen imod Anabell, på den måde at det var dem der bestemte hvad legen skulle gå ud på - nu er Anabell heller ikke ældre så hun siger jo ikke rigtig imod.

Og i går var Sara i bad så der legede hun ikke med nogle af dem.

Hele humlen af det her er at jeg kan fornemme på Sara at hun allerhelst vil lege med Gry, og jeg kan til dels godt forstå hende da de er mere jævnaldrende. På den anden side synes jeg bare det er så synd for Anabell at hun nu er "alene" igen, ligesom Sara har været indtil hun fandt 2 legekammerater i Bording :unsure Jeg synes ikke at jeg vil "tvinge" Sara til at lege med dem på skift, da jeg ikke synes det fungerer når de leger sammen alle 3 - så bliver Anabell lukket ude eller de leger noget andet hvor hun ikke er med i legen.

Anabell bor som sagt lige over på den anden side af vejen og det er simpelthen så hurtigt at hente hende, der kan Lærke sagtens ligge i liften og sove videre mens jeg gør det. Men Gry bor godt 1-1½ km væk fra os, så der skal jeg have pakket Lærke ned og hentet hende. Sara kan selvfølgelig bare gå hjem selv, men kunne godt forestille mig at der vil være nogle tidspunkter hvor jeg har skrevet til dem at de skal sende hende hjem og så går der alligevel 15-30 minutter før hun kommer fordi hun gør sig selv langsom så hun kan være der i længere tid, og så skrider hendes sengetid :rolleyes Derfor har jeg så også sagt til Grys forældre at her i hverdagene kan de kun lege hjemme hos os af den årsag.

Jeg har virkelig ingen anelse om hvad jeg liiige skal stille op. Har ikke rigtig snakket med Sara om det da jeg ikke vil give hende skyldfølelse så hun føler hun er nødt til at lege med dem begge på skift :unsure

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hmm... syntes du gør dig nogle gode overvejelser omkring Annabell - jeg tænker ud fra et fagligt perspektiv at det er bedst for Sara at lege med Gry - de er jævnaldrene og det er ret godt til dem begge at være det samme sted. Omvendt kan jeg VIRKELIG også godt forstå dit dilemma med Annabell - Det er jo skide synd når nu hun lige havde fundet en at lege med der bor så tæt på - og som du selv siger så er det skide svært at være uden kamerater i nærheden... Men en løsning har jeg ikke lige på stående fod... hvis jeg kommer i tanker om noget så skriver jeg!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... syntes du gør dig nogle gode overvejelser omkring Annabell - jeg tænker ud fra et fagligt perspektiv at det er bedst for Sara at lege med Gry - de er jævnaldrene og det er ret godt til dem begge at være det samme sted. Omvendt kan jeg VIRKELIG også godt forstå dit dilemma med Annabell - Det er jo skide synd når nu hun lige havde fundet en at lege med der bor så tæt på - og som du selv siger så er det skide svært at være uden kamerater i nærheden... Men en løsning har jeg ikke lige på stående fod... hvis jeg kommer i tanker om noget så skriver jeg!!!

Det er jo netop bedst for Sara at lege med jævnaldrende, men jeg har også bare den i baghovedet at jeg stadig har i frisk enrindring Sara der gik hjemme og brokkede sig hver dag fordi der ikke var nogle i nærheden at lege med - sådan har Anabell det jo nu :( puha.. Men det er jo også meget at tage hendes "problemer" på sinde - det er jo i og for sig ikke mit bord

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo netop bedst for Sara at lege med jævnaldrende, men jeg har også bare den i baghovedet at jeg stadig har i frisk enrindring Sara der gik hjemme og brokkede sig hver dag fordi der ikke var nogle i nærheden at lege med - sådan har Anabell det jo nu :( puha.. Men det er jo også meget at tage hendes "problemer" på sinde - det er jo i og for sig ikke mit bord

Nej det er jo egentlig også lidt det... Men man er jo bare et menneske :rolleyes Måske du kan liste nogle play dates ind med hende også!!! måske ikke så ofte, men bare engang imellem!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det er jo egentlig også lidt det... Men man er jo bare et menneske :rolleyes Måske du kan liste nogle play dates ind med hende også!!! måske ikke så ofte, men bare engang imellem!!!

Problemet løste lidt sig selv i dag - Gry kunne nemlig ikke lege.. Så hun har været over ved Amalie før aftensmad og igen nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arh skønt :7himmel det er altid rart med en back-up :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad gør du en anden gang?

Jeg syntes faktisk det er lidt synd for den lille pige, at hun kun kan bruges når Sara ikke har andre.

Det var jo selv Sara som etablerede kontakt til den lille pige da hun ikke selv havde andre.

Som forældre ville jeg guide hende til at lege med begge piger, og hvis hun vælger den store pige.

Må i simpelhen tale med den lille piges forældre om hvordan i skal takle ungerne samme. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes godt man kan sige til Sara, at hun ikke skal glemme Anabell. Man kan jo godt have flere venner på samme tid, og finde tid til at lege med dem begge. Det kan godt være at det er bedst for hende at lege med Gry, men jeg synes ikke at den ene udelukker den anden fuldstændigt.

Synes godt du kan sige til Sara, at hun også skal huske Anabell, så hun ikke er alene. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad gør du en anden gang?Jeg syntes faktisk det er lidt synd for den lille pige, at hun kun kan bruges når Sara ikke har andre. Det var jo selv Sara som etablerede kontakt til den lille pige da hun ikke selv havde andre. Som forældre ville jeg guide hende til at lege med begge piger, og hvis hun vælger den store pige. Må i simpelhen tale med den lille piges forældre om hvordan i skal takle ungerne samme. :balloons

Jeg synes godt man kan sige til Sara, at hun ikke skal glemme Anabell. Man kan jo godt have flere venner på samme tid, og finde tid til at lege med dem begge. Det kan godt være at det er bedst for hende at lege med Gry, men jeg synes ikke at den ene udelukker den anden fuldstændigt. Synes godt du kan sige til Sara, at hun også skal huske Anabell, så hun ikke er alene. :)

Jeg kan godt se jeres pointe og er dybest set enig. Jeg var dog splittet da jeg ikke synes at Sara skal lege med Anabell fordi hun føler sig tvunget til det.

Men jeg tror at jeg fremover vil prøve at dele det op ligeligt, at hun leger stort set lige meget med dem begge to og så hver for sig. - Sara har generelt svært ved at lege med mere end en af gangen alligevel.

Så må jeg jo komme med opdateringer om hvordan dét så går :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt se jeres pointe og er dybest set enig. Jeg var dog splittet da jeg ikke synes at Sara skal lege med Anabell fordi hun føler sig tvunget til det.

Men jeg tror at jeg fremover vil prøve at dele det op ligeligt, at hun leger stort set lige meget med dem begge to og så hver for sig. - Sara har generelt svært ved at lege med mere end en af gangen alligevel.

Så må jeg jo komme med opdateringer om hvordan dét så går :)

Synes ikke hun skal føle sig tvunget til at lege med hende, men jeg mener godt man kan sige til hende, om ikke det var en god ide, at i lavede en legeaftale med Anabell en dag? Det behøver jo heller ikke være 50/50 nu når hun bedre kan lide at lege med Gry, men bare en gang i mellem synes jeg godt man kan opfordre til. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes ikke hun skal føle sig tvunget til at lege med hende, men jeg mener godt man kan sige til hende, om ikke det var en god ide, at i lavede en legeaftale med Anabell en dag? Det behøver jo heller ikke være 50/50 nu når hun bedre kan lide at lege med Gry, men bare en gang i mellem synes jeg godt man kan opfordre til. :)

:ditto med de udfordringer Sara står overfor så tror jeg stadig Gry er det bedste valg MEN engang imellem kan man godt sige "husk lige Annabell"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er enige med jer :) Tusind tak for svarene! (og andre må gerne komme med flere)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes som de andre, at man godt engang i mellem kan sige "husk lige du har en anden ven også".

Når først skolen kommer for alvor i gang, så er der måske heller ikke tid fra de to andre, som der har været nu - Også er det jo godt for Sara at have to mulige at lege med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min første tanke er at det er fantastisk du bekymrer dig så meget om Anabell :) Men måske er de Anabells forældres ansvar at have den bekymring og ikke dig?

At det er dem der skal forklare hende at Sara ikke kan lege så tit, fordi hun også har andre venner og skole, og så sørge for at Anabell får andre kammerater og får legeaftaler i stand med nogen fra børnehaven.

Min erfaring er at børn i perioder leger meget med en og så skifter til en anden. Nogle venner holder ved i mange år, mens andre venskaber kun er for et par uger eller en ferie. Lige som parforhold ;) Og nogle gange er begge klar til at lade venskabet (parforholdet) opløse mens det andre gange kun er den ene. Når det kun er den ene vil det gøre ondt på den anden - men at fortsætte vil alligevel ikke være en mulighed hvis den ene ikke vil være med mere.

Jeg vil aldrig tvinge mine børn til at lege med nogen de ikke har lyst til at lege med, for sådan en leg vil aldrig blive god.

Min store dreng har haft en bedsteven i mange år, men nogle gange leger bedstevennen med andre. Så er min søn meget ked af det, men er ved at lære at der er andre i bedstevennes liv end ham. Og på den måde har han selv fundet ud af at det nok var en god ide selv at have nogle flere venner. Ikke at skifte bedstevennen ud, men at have nogle lidt mere løse venskaber, og det har fungeret rigtigt godt.

Linus er 4 år og er begyndt at have legekammerater med hjem, og han kan godt forstå det med at det ikke er altid den han har som første prioritet kan. Nogle gange skal vi faktisk ret langt ned af hans ønskeliste før vi finder en der kan lege, men ofte er det for ham mere legen end personen, hvor Xander på 8 har det omvendt - at det er personen før legen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg vil også lige tilføje, at når man som barn skifter venner ud. Altså leger med en bestemt i en længere periode og så finder en ny at lege med efterfølgende. Så er den en måde at øve sig i det der med kærester og kæresteskift.

Det hørte jeg i radioen en eller anden klog indenfor området, udtale sig om

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er rigtig godt, at du er opmærksom på hvordan børnene leger indbyrdes :)

Jeg synes bestemt godt, at du kan tage en snak med din datter, om hvordan man er en god legekammerat, hvis du gør det på en ordentlig måde, så kan jeg ikke se nogen grund til at hun skal føle sig skyldig :)

Med en lille indsats fra en voksen, så kan pigerne fint komme til at fungere sammen! Din datter har jo været rigtig glad for at lege med Anabell tidligere.. Det vil også give din datter en masse positive ting, at lege med en pige, der er det yngre, såvel som det kan give Anabell en masse positive ting at lege med en pige der er det ældre.. :) Det kan måske også være godt for Sara (nu kender jeg ikke hendes personlighed og baggrund, så det er gætterier) at lege med flere på engang, under trygge forhold i sit hjem, med dig som voksen, til at guide dem i hvordan man leger pænt sammen, så hun kan øve sig i at være en del af en større gruppe..

Du kan evt. prøve at tage en snak med de andre pigers mødre om dine tanker og høre hvad de tænker om det hele..

Men hvis Sara virkelig ikke har lyst til at lege med Anabell længere, så skal hun heller ikke tvinges til det! Anabell vil sagtens kunne mærke at Sara ikke rigtig gider hende.. Vi voksne har jo også ind imellem veninder vi vokser fra, eller i perioder ser mindre til.. Så må du jo bare tage en snak med hendes mor om at pigerne lige skal have en pause fra hinanden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For lige at give en update! :)

Siden i fredags har hun ikke rigtig leget med nogle af pigerne. Dels fordi vi har været væk i weekenen, og i dag har vi haft gæster. Men Anabell har faktisk ikke været forbi og spørge om Sara kan lege siden Fredag, så enten har hun "givet op" på Sara, eller også får hun at vide af sin mor at Sara nok alligevel ikke kan lege.. Eller ja en helt 3. årsag... Under alle omstændigheder er det sådan det er. Anabell åbner stadig sit vindue for at knævre med mig når jeg er ude og kigge til Lærke i løbet af dagen xD hun er en kær bette en :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER