Guest

Hvornår skal man have fat i faren

9 indlæg i dette emne

Jeg er ikke så urolig hvis det ser indenfor normal termin da min mand arbejder ca 20 minutter væk, så han kan være hjemme inden en halv time og han vil have jeg ringer med det samme jeg VED jeg er i gang og han vil komme med det samme - for han vil være en del af det :wub og hvis det går i gang om natten er jeg heller ikke spor urolig for så er han jo hjemme.

Problemet ligger HVIS jeg føder en smule for tidligt, for min mand skal på cykelferie med en kammerat fra mandag til fredag i uge 28 - dvs ca 4 uger før min termin. Sandsynligheden for at der sker noget der er jo lille, MEN ikke desto mindre er der en chance og så har jeg brug for lige at have styr på alting. Vi har aftalt at vi ordner alt så det er klar til en eventuel fødsel inden - altså pakker taske, får fat i autostol m.m. Så er der ikke helt så meget at tænke på "just in case" - min søster kommer og bor her i den uge og agerer fødselshjælper hvis nu det skulle gå i gang (hvilket hun vist hepper lidt på at det gør :rolleyes ) så jeg er ikke alene og lost og plan B er total klar til udførelse.

MEN nu er min mand altså på Mors, på cykel, uden bil (som jeg har) og med planer om ikke at gennemføre turen uden et par snaps og et par øl - dvs han ikke drikker sig hammer lam, men han vil hygge sig med sin ven på turen - hvilket jeg selvfølgelig under ham, men han kan jo ikke køre bil så.

HVIS fødslen går i gang skal jeg få fat i ham, så tager han en taxa mod Herning og hans forældre kører mod Mors og samler ham op et eller andet sted midt imellem.

Men hvornår skal man ringe?

- hvis vandet går - giver det jo sig selv, så ringer jeg med det sammen, ringer til sygehuset og så tager min søster og jeg ind til tjek og håber på han når hjem inden fødslen er for meget i gang.

- Men hvis nu det går som fødsler er flest er det jo veerne der starter fødslen - men hvornår VED man, man er i fødsel? hvornår er man så sikker på at veerne er så regelmæssige at det er nu det er nu - for det tager alligevel lidt tid inden han har fået prajet en taxa og turen til Herning tager vel godt og vel halvanden time - måske tager min fødsel 12 timer, men måske tager den kun 3, det er jo overhovedet ikke til at vide når nu man ikke har prøvet det før, min mor og søster er forholdsvis hurtige "fødere" så det er der en chance for at jeg også er - men som sagt jeg ved det ikke. Min lillesøster er hos mig, men vil jo gerne at manden støder til hurtigst muligt. Omvendt skal han jo heller ikke komme hjem hvis det er snyde veer og der derfor ikke sker en skid alligevel!!!

Jeg forestiller mig selv at jeg vil skrive til ham hvis jeg TROR der er noget under opsejling, men at han skal afvente videre instruktioner - altså lade ham vide at der KAN være noget under opsejling, men at jeg ikke er sikker og derfor skal han bare blive hvor han er. evt finde et nr til en taxa, finde ind til nærmeste by eller lign.

hvad ville I gøre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville ringe så snart vandet går eller du får vedvarende veer. Du kan jo evt. holde ham opdateret undervejs så han ikke bliver forskrækket hvis du pludselig ringer!

Jeg ringede til manden da vandet gik, kl.13.20, og han fik besked på at arbejde færdigt før han kom hjem for jeg havde ingen veer endnu. Han kom hjem kl.16 og vi havde en kontroltid på sygehuset kl.16.30, hvor veerne kom kl.17 og Frederik er født kl.02.54 :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også holde ham opdateret, og så ville jeg sige "NU!" hvis jeg var i tvivl (altså selvfølgelig være ærlig om, at jeg var i tvivl, men bede ham komme hjem). Rigtig surt, hvis det viser sig at være snydeveer, men meget mere surt, hvis det ikke var snydeveer og du skulle være en hurtig føder. :)

Og så ville jeg nok sørge for at finde nummeret til en taxa på forhånd, det kan man vel snildt gøre, og kode ind på telefonen. Så er det i hvert fald ikke dét, som han skal bruge ekstra tid på, og så har han/I "det mere tid at løbe på", hvis du er i tvivl, men ikke nok i tvivl til at ville kalde ham hjem. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lige med på en lytter, for manden tager på arbejde til en festival 1 times kørsel herfra 14-10 dage før terminen. Så det ville være rart at få et pejlemærke at gå efter.

Åh, hvor ville jeg nogen gange ønske, at man kunne få en dato og en tid på ankomsten! (Men det ville nok bare være super skæmmende alligevel)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var ikke selv i tvivl da jeg fik min allerførste ve. Selv om den ikke gjorde voldsomt ondt, bare ubehageligt. Det var jo en lettere smerte der kom pludseligt, føltes lidt som mens smerter og strammede lidt, og så gik den væk igen efter ca. 1 minut.

Så mit gæt vil være at du ikke er i tvivl, når det først går igang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var altså meget i tvivl første gang jeg gik i fødsel. Men jeg tror nok jeg ville ha ringet til min mand og sagt at der MÅSKE var ved at ske noget, hvis han ikke havde været hjemme og sovet på det tidspunkt. For langt de fleste førstegangsfødende er der jo altså rigtig god tid, det er måske mere det at det føles utrygt at være alene når der begynder at ske noget. Men måske du lige sku høre lidt fra kvinderne i din familie om hvor hurtigt det gik for dem første gang, for det er jo tit relateret. Bare så du kan få en ide om, om det ku komme til at gå stærkt. Jeg er selv født på 6 timer fra vandafgang og begyndende veer, men min egen førstefødte er født på lidt over 3½ timer fra begyndende regelmæssige småveer. Og jeg var i tvivl den første time om det virkelig var veer.

Håber nu du kan sende din mand afsted uden at være for urolig over det, de fleste føder trods alt tættere på termin. Bare ha klare aftaler om at kunne få fat på ham og måske ha nr til nogen af dem han er sammen med for en sikkerheds (og din trygheds) skyld. :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar allesammen. Jeg syntes egentlig jeg er rimelig tryg ved at sende ham afsted FORDI min søster er her, og fordi vi sådan set har aftalt en plan A og en plan B.

Min mor og søster har født på 6-10 timer hver gang, så når det går i gang BURDE der være tid nok til at han kan komme hjem og støde til. Jeg satser på ikke at føde den uge :) men man ved jo aldrig. Vi har nu aftalt at jeg holder ham opdateret lige meget hvad der sker, og hvis jeg er i tvivl siger jeg at der måske er ved at ske noget, men han skal afvente.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder som en god plan :)

Og Saga, ja vi er jo alle forskellige - så det er aldrig til at vide hvordan man vil opleve det og hvordan det kommer til at foregå.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar allesammen. Jeg syntes egentlig jeg er rimelig tryg ved at sende ham afsted FORDI min søster er her, og fordi vi sådan set har aftalt en plan A og en plan B.

Min mor og søster har født på 6-10 timer hver gang, så når det går i gang BURDE der være tid nok til at han kan komme hjem og støde til. Jeg satser på ikke at føde den uge :) men man ved jo aldrig. Vi har nu aftalt at jeg holder ham opdateret lige meget hvad der sker, og hvis jeg er i tvivl siger jeg at der måske er ved at ske noget, men han skal afvente.

Det lyder som om du har fået lavet en plan alle har det godt med :super også rigtig rart for dig du har din søster ved hånden, det skal da nok også blive fint med noget tøsehygge :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER