Guest Diden

Ferskens ankomst til verdenen!

28 indlæg i dette emne

Dagene op til:

Jeg begyndte at opleve en voldsom kløen der for alvor lod sig mærke natten mellem Lørdag og Søndag (d. 16-17) Vågnede flere gange i løbet af natten ved at jeg kløede mig over hele kroppen, især uder fodsåler og i håndflader. Jeg har soleksem så det kan bedst beskrives som at jeg har været ude en hel dag i solen..

Tirsdag d. 19-6:

Jeg kom til jordemoder 15.50 og vi snakkede om kløen. Jeg fik en tid på hospitalet til dagen efter hvor jeg skulle faste til en blodprøve der skulle tages tidlig formiddag, og derefter skulle jeg så ind og have kørt en kurve. Ellers er alt fint – min jordemoder skyder fersken til 3350g og fortsat med hovedet nedad.

Grunden til jeg skulle på hospitalet var at min kløe kunne være leverbetinget – altså min lever var overbelastet pga. Graviditeten og udskilte derfor nogle stoffer i blodet som får det til at klø. Disse stoffer kunne også være med til fosterdød.

Onsdag d. 20-6:

Jeg fik sendt Sara afsted om morgenen , og satte mig derefter i en bus med kurs mod Herning. Jeg funderede lidt over at jeg jo kunne ”risikere” at blive mor den dag og tog derfor min mobil oplader med som det eneste – bare for en sikkerheds skyld.

Jeg kom ind og fik taget en blodprøve rimelig hurtigt (ventede ”kun” 20 min) og jeg vraltede derefter ned i cafeteriet for at få lidt at spise. Så satte jeg mig op i venteværelset i obstetrisk for at vente på at få kørt kurven. Der var godt en 1½ times ventetid da jeg havde fået lavet en aftale.

Jeg venter til 15 minutter efter min aftale og bliver så kaldt ind. Så ligger jeg der i en god halv time og lytter til ferskens hjerteslag. Jordemoderen kommer ind og lige kigger til mig engang imellem. Til slut får jeg taget kurven af igen og får at vide at det ser rigtig godt ud – de har bare ikke modtage blodprøverne endnu, der ville i hvert fald gå en god 1½ time, så det var nok en god idé at jeg blev. Vi blev dog enige om at hun bare kunne ringe til mig med svar for så ville jeg gå ned til min arbejdsplads og hilse på dem.

Jeg tog turen på 2,2 km til min arbejdsplads fra sygehuset for at hilse på dem. Normalt ville jeg være gået til af sidestik af en tur på bare 500 m, men jeg klarede denne her uden nogle komplikationer. Jeg når frem til arbejdet og får snakket med en masse (spændte, på mine vegne) kollegaer.

Da tiden er ved at være til at hun ville ringe går jeg ud mod busstoppestedet, for hvis jeg fik at vide at jeg bare kunne tage hjem igen var det smart at være derude. En halv time efter aftalt tid ringede hun; Jeg skulle tilbage igen, mine galde-tal (som hun kaldte dem) var alt for høje, og jeg skulle nok sættes igang i dag.

Jeg så ca sådan her ud: :o :blink

Jeg begyndte at gå tilbage mod hospitalet og fik i mellemtiden ringet til Jan; Som selvfølgelig var i Fredericia, på vej mod Odense med vare til 3 kunder (og han kunne desværre ikke bare vende om), derefter til min søster at hun skulle være klar til at køre når jeg vidste helt præcist hvad der skete, da jordemoderen havde sagt til at det kun var muligvis, fik skrevet til min mor, og fik aftalt pasning af Sara. Og så gik jeg ellers der og begyndte at glæde mig nok så meget! For jeg ville blive mor enten inden dagen var omme eller dagen efter!

Jeg kom tilbage på hospitalet og starter med at få 2 tabeletter mod de høje galde-tal. Dem skulle jeg have 2 af igen inden jeg skulle sove, og hun fortalte lidt om hvordan en indgangsættelse ville komme til at foregå. Jeg spurgte hende om jeg ville bilve sat igang i dag, og fik at vide at det ville jeg. Så satte hun en kurve på mig igen og jeg fik lov at ligge der og blomstre en halv time. Så fik jeg ringet til min søster igen at hun gerne måtte køre nu! :) Efter den halve time kommer jordemoderen tilbage igen og tager kurven af mig. Igen ser den rigtig fin ud, Fersken har det godt derinde. Så bliver vi enige om at hun lige kan mærke hvordan det ser ud derinde, og dernede fra høre jeg ”det var dog utroligt!” – for jeg var allerede næsten udslettet og 2 fingre åben :o Hun sagde at piller nok ikke ville blive nødvendige, de ville allerede der ville kunne komme til at tage vandet.

Derefter blev jeg henvist til barselsgangen hvor jeg ville få et værelse hvor jeg kunne være til de havde tid til mig på fødegangen – der var lidt tryk på åbenbart. Jeg personligt var bare GLAD for at de ikke sendte mig hjem igen! Der er saftsusme langt mellem Herning og Bording (20 km) med offentlig transport, og veer! I mellemtiden kommer min søster og vi sidder og snakker lidt – jeg vil utrolig gerne have hentet tasker osv. I Bording, og vi bilver enige om at vente med at køre efter dem til at vi har snakket med fødegangen. I mellemtiden havde jeg fået ladet min tlf op (den var godt nok ved at løbe tør!) takket være min tanke fra morgenen af :)

Ikke ret lang tid efter hun kom, kom min ene jordemoder, som var jordemoder studerende. Hun præsenterede sig selv og vi blev ledt ned på barselsgangen. Inden vi gik fra værelset hørte jeg hende efter om vi kom tilbage hertil eller hvordan og hvorledes, og jeg fik at vide at vi ville ende deroppe igen efter fødslen – helt fantastisk!

Nede på fødegangen møder jeg den anden jordemoder der støtter den studerende og skal følge min fødsel. De er begge to rigtig søde, har en god humor der passer min og kemien passer bare. Vi taler igen lidt om forløbet, om hvad der skal til at ske – jeg kan huske at vi talte om de kommende veer og jeg kommenterer noget i stil med at det gjorde det jo også at kurer hen af asfalten (JEG BLEV KLOGERE)

Jeg fik taget vandet, hvilket føltes meget underligt, og vi aftalte ellers at ses igen 2 timer efter for at se om veerne var kommet igang af sig selv. I mellemtiden kunne vi gå op på barsels afsnittet igen og få noget aftensmad – jeg skulle bruge mine kræfter.

Vi smuttede op og fik lidt at spise – jeg napsede noget suppe var godt nok ikke meget sulten, bare vildt spændt! Og så skyndte vi os ellers til Bording efter de tasker. I bilen begge veje begynder veerne at komme ligeså stille, og jo det gør nas men ikke noget jeg ikke kan holde ud.

Da vi kommer tilbage til barsels afsnittet er der faktisk kun en god halv time til at jeg skulle ned på fødegangen igen. Jan meldte tilbage at han snart kun havde 3 kvarter til Bording og derfor snart ville være i Herning.

Igen bliver jeg hentet af den jordemoder studerende og vi får at vide at vi nok ikke skal regne med at komme tilbage igen, så vi får taget de vigtigste ting med – kamera, tlf osv. 19.15, 2 timer efter vandet er blevet taget står vi klar dernede og vi får talt lidt med jordemødrene igen. Vi bliver enige om at vente lidt med at mærke efter, og så se efter om der ikke kommer mere gang i veerne. Så jeg ligger på fødselslejet og begynder ellers at arbejde!

post-2460-064075800 1340647491_thumb.jpg

For så begyndte det at gå stærkt. Veerne begyndte virkelig at nive til, og skulle virkelig koncentrere mig om vejrtrækningen. Jeg prøvede at dykke men det var utrolig svært da det gjorde utrolig ondt. Jan kommer i mellemtiden og han og min søster skiftes til at stå ved mig og holde mig i hånden, eller nusse mig på ryggen. Så kom jordemødrene igen (ENDELIG) og skulle mærke mig efter. Det var blot 30 minutter efter sidste gang vi talte. Det var rigtig svært og meget smertefuldt at ligge på ryggen med benene spredt da de skulle mærke efter så Jan var nødt til at hjælpe med at støtte på mit ben. Jeg var da godt 5 næsten 6 cm åben, men den jordemoder studerende der sad mellem benene på mig moslede længe rundt deroppe. ”jeg synes jeg kan mærke en fure.. Vil du ikke lige også mærke efter? (henvendt til jordemoderen) Og det gør hun så. Hun synes også hun kan mærke en fure, og de forklarer da at det kan risikeres at hun ligger med numsen ned ad trods at vi indtil nu havde troet hun lå korrekt. De ville lige tilkalde afd. Jordemoderen som også skulle mærke efter. Hun kom kort efter og kunne også mærke en fure. Så blev jeg scannet og vi fik bekræftet at fersken havde snydt os alle – hun lå med numsen ned ad! Og så var gode dyr rådne.

post-2460-079470700 1340647510_thumb.jpg

Veerne havde ikke ændret styrke, tværtimod synes jeg aldrig jeg kunne slappe af. Det nev til hele tiden og veerne gjorde så disse smerter værre. Det begyndte også at trække ufattelig meget i min lænd til sidst, den smerte overskyggede næsten veerne! I mellemtiden kommer der 2 læger ind og fortæller os om vores muligheder – vi kunne vælge vaginal fødsel men der var en risiko for at babyes hovedet ville sætte sig fast og så skulle de bruge en tang for at få den ud. Det eller så kunne vi også vælge kejsersnit. Der tænkte jeg GIMMEGIMMEGIMME for var utrolig smertepåvirket. Var yderligere begyndt at ryste ukontrollabelt pga. Smerterne.

Jan og lægerne taler længe frem og tilbage om fordele og ulemper og Jan prøver at få et bedst alternativ ud af dem, altså hvad de ville anbefale, men de ville det ikke udtale sig om. Til sidst spørger Jan jeg om hvad jeg vil og jeg siger med det samme at jeg gerne vil have kejsersnit. Ikke kun pga. Smerterne, men også fordi, som jeg kunne forstå på det, var der mindst risiko for barnet den vej. Jeg kunne altid komme mig bagefter, så længe mit barn kom ordentligt og sikkert til verdenen!

Der er dog 2 operationer i gang på det tidspunkt, så de kunne godt gå igang med at operere på mig, men skete der noget med fersken eller jeg under operationen havde de ikke bemanding til at hjælpe – så vi måtte vente lidt. Jeg fik så en sprøjte i låret til at dæmpe veerne (HALLELUJA.. sagde jeg vist også højt da de forklarede hvad den var til :P), IV i hånden (plastik dims i hånden til drop.. ÆV hvor jeg hadede den!) og så blev Jan og jeg ellers preppet klar til operationen. Min søster fik samlet vores ting, incl. Smykker osv. Fra mig og gik så op på barsels afd. Og ventede på os.

Vi kom til at vente en god 1½ time før vi blev hentet og kørt ned til operations stuen. I mellemtiden var veerne begyndt at nive rigtig godt til igen, så jeg fik en sprøjte til.

post-2460-021563300 1340647519_thumb.jpg

Da vi kommer derned får jeg lagt en rygmarsbedøvelse. Det niver også godt til, men jeg trøster mig selv med at veerne snart er ovre, og snart er jeg mor. Jeg kommer ned at ligge og more mig over at det snurre sådan i tæer og ben. Kort efter kan jeg abselut intet mærke fra brystet og ned – himmelsk. Jan sidder oppe ved mig og vi taler lidt mens de gør det sidste klar. ”Lagenet” bliver hængt op over mit bryst, og de bruger en slags tang til at nive mig i maveskinnet for at være sikker på at jeg intet kunne mærke, og det kunne jeg bestemt ikke. Og så gik de ellers igang. Jeg registrere godt at folk taler i lokalet, men koncentrere mig allermest om Jan. Vi taler lidt frem og tilbage, om hvad kan jeg abselut ikke huske! Jeg kan mærke at de mosler rundt i min mave region, og på et tidspunkt kan jeg mærke at min mave bliver ”lettere”. Jeg spørger om de har fået mit barn ud, det har de! Er det en pige? Det var det! Og så kom de hen med hende til mig så jeg kunne se hende inden de preppede hende! Fra jeg fik bekræftet at de havde fået min lille pige ud var jeg allerede begyndt at tude! Hun var perfekt! Jan fulgte med ud og fik hende preppet. (tuder foriøvrigt også nu ved at genskrive det :P)

post-2460-044682100 1340647530_thumb.jpg

En indskudt sidebemærkning går på at Jan hele tiden har ytret at spædbørn er grimme. Han kom ind kort efter, men en lille bylt i armene og et kæmpe smil i hovedet ”Jeg ved ikke helt hvad der er gået galt skat, for det her er den smukkeste baby jeg nogensinde har set!” Alle på operationsstuen komplimenterer hvor smuk hun er, og jordemødrene diskutere indbyderdes hvem af dem der skulle have hende med hjem hvis vi ikke ville have hende :P

post-2460-048410700 1340647602_thumb.jpg

De bruger noget tid på at gøre mig færdig dernede, og Jan nævner på et tidspunkt at de har samlet mig med hæfteklammer. Jeg tænker at han tager pis på mig, men da jeg 2 dage senere får taget plasteret af ser jeg at han sgu havde ret – det er noget med at arret bilver pængere.

Vi bliver derefter kørt op på opvågningen hvor lillepigen og jeg så ligger og lærer hinanden at kende. Hun ligger på mit bryst og begynder at søge fint med det samme – hun lignede (og ligner) en skildpadde når hun gør det fordi hun løfter øjenbrynene, strækker halsen og leder med åben mund :D

Vi ligger på opvågningen en god 1½ time og da er klokken ved at være 1.30. Jeg når at få 3 sprøjter mod de rystelser jeg stadigvæk havde der og havde haft siden inden operationen, og da de endelig er væk og jeg begynder at kunne bevæge mine ben bliver vi kørt op på barsels afsnittet hvor min søster venter. Hun ser sin lille niece for første gang og smelter også helt.

post-2460-063988000 1340647621_thumb.jpg

post-2460-047950500 1340647652_thumb.jpg

post-2460-058074500 1340647662_thumb.jpg

Fra de tog vandet til fersken kom til verdenen gik godt og vel 5½ time.

Og hun skal hedde Lærke.

I kan følge med i Lærkes videre ferden her

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ih din beretning fik tårerne til at komme frem. Hvor er det bare en smuk beretning :loveshower

Elsker den bemærkning din mand kom med :biglove

Lærke er så smuk og fin :loveshower :loveshower

tillykke med hende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold op hvor er hun kær! Stort tillykke med hende :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke! Hvor er hun fin :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Endnu engang tillykke. Jeg glæder mig til at se smukke Lærke i virkeligheden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smukke, smukke lille pige :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med prinsessen :loveshower

Hvor er det nogle fine billeder- er specielt vild med billedet, hvor Jan holder Lærke. Sådan et blik, kan dælme ikke købes for penge :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh, sikke en yndig perfekt lille prinsesse :-) :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med Fine lille Lærkeloveshower.gif og tak for fin beretningballoons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en fin historie :) Tillykke med hende

Kunne du så fortælle mig, hvad dælen preppet betyder? Har spekuleret om det er et fordansket udtryk af prepared, men syns bare ikke jeg kan få det til at stemme med at lille pigen skulle gøres klar til noget som helst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fint navn, stort tillykke med smukke lille Lærke :hurra :hurra :hurra håber I nyder barslen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en fin lille fersken :loveshower Lærke er et smukt navn og hun er godt nok en smuk baby :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en fin historie :) Tillykke med hende

Kunne du så fortælle mig, hvad dælen preppet betyder? Har spekuleret om det er et fordansket udtryk af prepared, men syns bare ikke jeg kan få det til at stemme med at lille pigen skulle gøres klar til noget som helst.

godt ord igen, Preppet er nok ikke lige det bedste ord at bruge :) men altså fik de hende tjekket igennem efter agpar og Jan fik lov til at klippe navlestrengen til :) det er dét jeg mente med det ;) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jaaaa! :loveshower !!

Dejlig og skøn fødselsberetning selvom tingene ikke gik som man håbede, kom vidunderet stadig ud! :7himmel

Igen kæmpe tillykke snuskemus !! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke godt skrevet. Dejligt at få lov at læse:-) Vil helt sikkert følge med i din mor tråd:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

godt ord igen, Preppet er nok ikke lige det bedste ord at bruge :) men altså fik de hende tjekket igennem efter agpar og Jan fik lov til at klippe navlestrengen til :) det er dét jeg mente med det ;) :)

Jeg spørger fordi jeg er nysgerrig.. Hvad betyder det? (og er faktisk lidt ked af du skriver "godt ord igen". Jeg syns egentlig ikke jeg spørger på en grim måde)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spørger fordi jeg er nysgerrig.. Hvad betyder det? (og er faktisk lidt ked af du skriver "godt ord igen". Jeg syns egentlig ikke jeg spørger på en grim måde)

Det er et slang ord :)

Mine 6. klasses elever brugte det meget, da jeg underviste for et år siden..

Det betyder "parat" eller være klar eller forberedt..

Mine elever brugte det således:

Er du prep for diktat? = Har du forberedt din diktat? / Er du klar til diktat?

Jeg har ikke preppet mig til i dag = Jeg har ikke forberedt mig til i dag.

Hvornår skal vi være prep? = Hvornår skal vi være færdige/forberedte.

Det var også i Herning området, så tror det er noget som man bruger meget i det område - Har aldrig mødt det andre steder :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er et slang ord :)

Mine 6. klasses elever brugte det meget, da jeg underviste for et år siden..

Det betyder "parat" eller være klar eller forberedt..

Mine elever brugte det således:

Er du prep for diktat? = Har du forberedt din diktat? / Er du klar til diktat?

Jeg har ikke preppet mig til i dag = Jeg har ikke forberedt mig til i dag.

Hvornår skal vi være prep? = Hvornår skal vi være færdige/forberedte.

Det var også i Herning området, så tror det er noget som man bruger meget i det område - Har aldrig mødt det andre steder :rolleyes

Jeg havde skam regnet ud det var slang, og derfor mit spørgsmål. Nu bor jeg selv godt 50 km fra Herning, men har aldrig hørt det før - heller ikke selvom Holstebro ligger så tæt på. Mandens ældste datter gik på UCH og hun har gået sammen med unge fra Herning og omegn. Ikke engang hun er begyndt at bruge det, og hun er hurtig til at bruge nye ord, hvis holdkammeraterne gør, så det må være meget lokalt.

Og tak fordi du ville give en forklaring.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde skam regnet ud det var slang, og derfor mit spørgsmål. Nu bor jeg selv godt 50 km fra Herning, men har aldrig hørt det før - heller ikke selvom Holstebro ligger så tæt på. Mandens ældste datter gik på UCH og hun har gået sammen med unge fra Herning og omegn. Ikke engang hun er begyndt at bruge det, og hun er hurtig til at bruge nye ord, hvis holdkammeraterne gør, så det må være meget lokalt.

Og tak fordi du ville give en forklaring.

Jeg tror bestemt ikke Diden opfattede noget negativt ved din forespørgsel..... "Godt ord igen" kan siges med et glimt i øjet, og nu vil jeg påstå at kende Ditte godt nok til at vide det blev skrevet på den måde ;)

Og jeg er sikker på hendes manglende forklaring bare handler om at hun er fuldt optaget af lille Lærke :7himmel

Men det var godt en anden lige kunne træde til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åhh altså, sikke dog en skøn beretning :loveshower

Tusind tak fordi du delte, og jeg glæder mig simpelthen så meget til at se lille Lærke :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke emn skømn beretning :loveshower

TILLYKKE med jeres lille Lærke :hurra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med jeres lille Lærke :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror bestemt ikke Diden opfattede noget negativt ved din forespørgsel..... "Godt ord igen" kan siges med et glimt i øjet, og nu vil jeg påstå at kende Ditte godt nok til at vide det blev skrevet på den måde ;)Og jeg er sikker på hendes manglende forklaring bare handler om at hun er fuldt optaget af lille Lærke :7himmel Men det var godt en anden lige kunne træde til :)

:tak Præcis :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke :balloons

Hvor jeg dog grinede da du forklarede hvordan din datter ser ud når hun søger brystet hehe, kom nemlig i tanke om at min søn så ud på præcis den måde.. Hold da op, tiden går hurtigt :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke :balloons

Hvor jeg dog grinede da du forklarede hvordan din datter ser ud når hun søger brystet hehe, kom nemlig i tanke om at min søn så ud på præcis den måde.. Hold da op, tiden går hurtigt :unsure

det er nemlig simpelthen noget af det kæreste!! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER