Guest

anbefal en vikle

13 indlæg i dette emne

Jeg vil købe en vikle men har svært ved at finde ud af hvad jeg bliver mest glad for.

Jeg har overvejet:

Fastvikle

Strækvikle

Den der med lommen som jeg ikke kan husker hvad hedder.

Det vigtigste er at den kan bruges til spædbørn, at det er let at finde ud at og at jeg kan bruge den længe.

I må meget gerne ligge et link ind, både til steder i har god erfaring med, med billige GODE vikler, men også gerne med brugsanvisninger.

Hvis i finder et sted med et tilbud på en "pakke" med fx 2 slags så kunne jeg godt overveje det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det jeg har fået anbefalet til fødselsforberedelse er en strækvikle. Grunden tilmdette er at den kan bruges fra starten af (hvilket en fastvikle også kan) men den er lettere at bruge så "førstegangsvikler"

En strækvikle kan bruges til de vejer omkring 10 kg hvorefter babe bliver for tung til strækstoffet.

Altså kan du bruge både strækvikle og fastvikle fra starten men en fastvikle er lidt sværere at sætte barnet i hvis man ikke har øvelsen.

Jeg har selv købt en strækvikle hos slynger.dk De havde tilbud på en blå slynge til halv pris :-) Jeg havde egentlig tænk mig at købe en fastvikle fordi de kan bruges længere men ombestemte mig da jeg ville blive ærgelig over at skulle kæmpe for meget med at bruge den til ham

I starten. Så hellere nogle positive oplevelser og så skifte.

Forresten - lad være med at købe en ringslynge da den kun bæres over skulderen og dermed vil du nemmere få ondt i ryg mv...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg heller ikke hørt lige så mange positive historier om ring slynger som jeg har med vikler

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er aldrig sådan rigtig blevet klogere når folk siger fastvikle og strækvikle. :unsure Jeg kan godt regne ud at det er noget med stoffet, men derfra og så til at vide, hvad jeg skal købe? Jeg er lost... :badgirl

Helt konkret overvejer jeg (vi) at købe/ønske os den, der hedder koalaviklen (den hepper jeg på) eller kænguruslyngen (den vil min mand helst have).

Koalaviklen ligner noget jeg kan "forholde mig til" den kan vistnok bruges fra nyfødt til 10 kg, den hviler på begge skuldre (jeg er bange for at få ondt i ryggen af de der skrå slynger), den ser ud til at være rimelig nem at binde, og man kan vistnok have barnet til både at ligge, sidde med hoved mod mors mave og sidde og "kigge ud". Aner ikke om den er fast eller stræk, men den tiltaler mig :whistling

Manden er mest hooked på kænguruslyngen, da den vist kan bruges op til 3 år. MEN såvidt jeg kan se, kan barnet ikke sidde i den, kun ligge, og det synes jeg er ærgerligt + den er "skrå" og hviler på den ene skulder, så jeg er bange for at få ondt i ryggen af den + jeg tænker "Er der overhovedet nogle 3-årige, der gider ligge i sådan en? :huh"

Og så synes jeg egentlig ikke at nogle af disse to er særligt pæne :whistling

Så nogle på et tidspunkt der var sådan "regnbuefarvede" eller i forskellige toner af enten turkis eller orange, og jeg blev bare helt glad af at se på dem :loveshower Men aner ikke, hvad fordele/ulemper er ved dem, og kan selvfølgelig heller ikke huske, hvad de hed :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en hjemmesyet strækvikle og jeg ELSKER den!

Silje boede nærmest i den de første par måneder og jeg nød at kunne være lidt praktisk samtidig med at hun hang der ;)

Det er uden tvivl den ting jeg har været mest glad for og jeg glæder mig til at tage den i brug igen til vinter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har både en ringslynge og en fastvikle :) Fastviklen har jeg købt hos slyngeskolen og den er jeg rigtig glad for, at bruge i stedet for altid, at slæbe barnevognen med mig. Ringslyngen er købt hos purebaby. Den er jeg glad for at bruge hjemme, hvis jeg lige hurtigt skal havde Johan oppe men samtidig have hænderne fri til fx at hænge vasketøj op..

Jeg vil helt klart anbefale dig enten en fastvikle eller strækvikle. Strækviklen er lettest til babyer da der jo er stræk i stoffet og stoffet derfor "smuger" sig bedre om baby. Det bliver dog for tungt, at bære en baby på over 10 kg i den.

Fastviklen kan man bruge fra start men da der ikke er stræk i stoffet, kan det være lidt svære at få stramt den ordenligt om baby. Jeg har kun brugt fastvikle til Johan og skulle lige prøve et par gange inden jeg kunne stramme den ordenligt. :)

Jeg vil helt klart anbefale dig at købe en vikle hvor babyen også kan sidde op i, da ikke alle babyer syntes det er så sjovt kun, at ligge i vuggestilling, som de gør i en lommeslynge. Jeg syntes frøstilling (Siddende ind mod mors mave)er MEGET lettere at sætte ham rigtigt end i vuggestillig, hvor man skal passe på at hagen ikke kommer ned mod hans bryst, og påvirker hans vejrtrækning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv syet min strækvikle og er i gang med nummer 2 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en strækvikle, som jeg var MEGET glad for! K boede nærmest i den, da hun endelig måtte komme ud af vuggen ;) Da hun blev omkring 7-8 kg tung, synes jeg dog at strækviklen begyndte at være lidt træls at have på. Hendes tyngde gjorde, at den ikke længere støtte optimalt IMO. Vi købte derfor en fastvikle fra Didymos i økologisk ramisilke. Den er såååå blød og lækker!

Med strækvikler trot jeg ikke det er så vigtigt igen hvilken type det er. Strækstoffet er som regel jersey- og det er rimelig ens. Der ville jeg gerne købe en billigere model. Men fastviklen, som det jo er meningen man bruger i endnu længere tid, og med en langt tungere vægt, ville jeg ikke gå på kompromis med kvaliteten. Der er himmelvid forskel på de forskellige vævninger, og IMO kan det virkelig ikke betale sig at spare på det. Til gengæld kan man ofte købe limited modeller fra Didymos på sneglehuset.com.

Derudover betyder det noget, hvilket materiale fastviklen er lavet af. Nogle er lavet af ren bomuld, andre af bumuld/uld blandinger, og andre igen med silke eller ramisilke. Der er forskel på, hvor varme de forskellige er at have på. Man skal gøre op med sig selv, om man gerne vil have en "varm vikle" eller én der f.eks. er lidt bedre til selv at regulere temperaturen (som f.eks. udl og silke) Der står ofte beskrivelser på produktinformationen, så det er med at huske at læse, hvad de er lavet af.

Sidst er der forskellige længder på fastviklerne. Den mest "normale" hedder str. 6, og med edn længde, kan man stort set lave alle bindemuligheder. Jeg ved ikke hvordan det er med andre mærker, men Didymos leveres med en ren fin illustreret og farvet hæfte, hvor alle bindemulighederne er vist. Derudover er der en dvd, som man kan se hvis man har lyst.

Summasummarum, så ville jeg faktisk ikke undvære nogle af viklerne. Jeg ville stadig give de par hundrede, som en strækvikle kan fås til, og så købe en fastvikle, når baby bliver større :) Efter min mening er det nogle af de allerbedste penge vi har givet ud- sammen med slyngevuggen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ser ud til at strækviklen får flest stemmer til de helt små.

Jeg havde en strækvikle, som jeg var MEGET glad for! K boede nærmest i den, da hun endelig måtte komme ud af vuggen ;) Da hun blev omkring 7-8 kg tung, synes jeg dog at strækviklen begyndte at være lidt træls at have på. Hendes tyngde gjorde, at den ikke længere støtte optimalt IMO. Vi købte derfor en fastvikle fra Didymos i økologisk ramisilke. Den er såååå blød og lækker!

Med strækvikler trot jeg ikke det er så vigtigt igen hvilken type det er. Strækstoffet er som regel jersey- og det er rimelig ens. Der ville jeg gerne købe en billigere model. Men fastviklen, som det jo er meningen man bruger i endnu længere tid, og med en langt tungere vægt, ville jeg ikke gå på kompromis med kvaliteten. Der er himmelvid forskel på de forskellige vævninger, og IMO kan det virkelig ikke betale sig at spare på det. Til gengæld kan man ofte købe limited modeller fra Didymos på sneglehuset.com.

Derudover betyder det noget, hvilket materiale fastviklen er lavet af. Nogle er lavet af ren bomuld, andre af bumuld/uld blandinger, og andre igen med silke eller ramisilke. Der er forskel på, hvor varme de forskellige er at have på. Man skal gøre op med sig selv, om man gerne vil have en "varm vikle" eller én der f.eks. er lidt bedre til selv at regulere temperaturen (som f.eks. udl og silke) Der står ofte beskrivelser på produktinformationen, så det er med at huske at læse, hvad de er lavet af.

Sidst er der forskellige længder på fastviklerne. Den mest "normale" hedder str. 6, og med edn længde, kan man stort set lave alle bindemuligheder. Jeg ved ikke hvordan det er med andre mærker, men Didymos leveres med en ren fin illustreret og farvet hæfte, hvor alle bindemulighederne er vist. Derudover er der en dvd, som man kan se hvis man har lyst.

Summasummarum, så ville jeg faktisk ikke undvære nogle af viklerne. Jeg ville stadig give de par hundrede, som en strækvikle kan fås til, og så købe en fastvikle, når baby bliver større :) Efter min mening er det nogle af de allerbedste penge vi har givet ud- sammen med slyngevuggen :)

Jeg vidste jeg kunne regne med din ekspertise :7himmel

Så vil jeg se hvad jeg kan finde på nettet af strækvikler og se på Didymos fast vikler...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en strækvikle men har aldrig fået den brugt, vil gerne men har ikke fået lært at binde den, men det er nok fordi jeg har prøvet vuggestillingen og den er sq svær synes jeg... Det er nok en fordel at købe den et sted hvor man kan få det vist

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ser ud til at strækviklen får flest stemmer til de helt små.

Jeg vidste jeg kunne regne med din ekspertise :7himmel

Så vil jeg se hvad jeg kan finde på nettet af strækvikler og se på Didymos fast vikler...

:blush Ved ikke om jeg ligefrem er ekspert :blush

Men du kunne jo f.eks. købe den billige strækvikle til at starte med, og så ønske sig en fastvikle til barnedåb/navnefest :) Det ville jeg klart have gjort, hvis vi havde kunne holde sådan noget for K ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh ja det var da en mega god idé

Jeg syntes nu du er god til at dele dine erfaringer på området og stoler på du ved hvad du snakker om!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har en strækvikle til Sif som en vendinde har syget til mig... Den er i brug næsten dagligt eftersom at hun udviklede kolik... Hun elsker at sidde i den, og jeg skulle kun havde bindemetoden vist en gang så kørte det bare! Vi har også en ringslynge.. det er noget værre bras og ville ønske jeg ikke havde givet så mange penge for skidtet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER