Myliona

Mødregrupper

10 indlæg i dette emne

Hvornår mødtes I første gang med jeres mødregruppe? Hvornår får man at vide "hvem" man er i mødregruppe med?

Hvordan sørger man for at komme i en mødregruppe? Aner simpelthen ikke om jeg er ja.. "tilmeldt" sådan noget -og jeg vil rigtig gerne..

Jeg bor i Odense; Nogen der ved noget om hvordan det foregår her?

Hvad brugte I jeres mødregruppe til? Var I glade for det?

Hvor ofte mødes man? Tager de hensyn til nogle ting?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har af gode grunde ikke prøvet det, men mener bestemt du først får en efter fødslen. Så arrangerer sundhedsplejersken vist hvem man er i gruppe med, og måske første møde, derefter styrer man vist resten selv. Hvis der er mulighed mener jeg de forsøger at sætte unge sammen med unge og førstegangs fødende med førstegangs fødende. Men jo mindre byer man kommer fra jo svære bliver det, ligesom man nogle steder er spredt lidt mere.

Mange siger at den der ligger hus til ikke skal sørge for noget, og så kommer de andre med kaffe, the, kage, frugt, mad eller hvad man nu syntes. Facebook er også nemmest som kommunikations vej. Men altså jeg har som sagt ikke prøvet det endnu, det jeg ved er fra babyblade, bøger og min søster.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er SP der sammensætter MG efter børnene er født og hun har mødt dem og deres familier. Ofte prøver de så vidt muligt at sammensætte grupperne, så man passer sammen (ift. alder, uddannelsesniveau, indtægt osv. men det kommer jo an på hvor mange de har at vælge imellem ;)) Nogen steder laver man rene grupper for førstegangsmødre og andre steder sørger man specifikt for at blande første- og flergangsmødre.

Du får sandsynligvis et brev med en indkaldelse og en oversigt over de andre i gruppen 2-6 uger efter du har født. Det kommer an på om dit barn bliver det ældste eller yngste i gruppen. Her i Virum starter grupperne, når det ældste barn er maks 6-8 uger. Nogen steder er SP med ved første møde - andre steder er hun ikke.

Vi mødtes første gang da Anna var 6 uger (hun er ældst i gruppen) og vi har mødtes hver tirsdag siden. Vi snakker om løst og fast og er sammen 1½-3 timer hver gang. Det er hyggeligt, men hvor meget du får ud af det, kommer MEGET an på hvilken gruppe du kommer i, hvordan I svinger sammen og sådan. Der er ikke andet at gøre end at vente og se :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som Susanne skriver, det er noget du skal tale med din sundhedsplejerske om når du møder hende efter fødslen. Jeg har været i 3 forskellige mødregrupper i fortiden, det har været så fint og hyggeligt, og lidt spændende at møde andre med babyer og opleve både hvor fælles mange ting er og hvor utroligt forskellige folk også kan være.

Første gang sagde jeg til SP at jeg godt ku tænke mig at komme sammen med andre unge mødre (jeg var 21) og kom i gruppe hvor de fleste var i 20'erne med første barn. Anden gang spurgte jeg om det var muligt at møde nogle flergangs mødre, fordi det er nogle lidt andre ting man oplever når man har barn i forvejen, og det kunne også lade sig gøre, og lidt det samme tredie gang. Så det er klart mit indtryk at SP prøver at sætte gruppen sammen af mødre med matchende vilkår, ud over at vi bor i samme område og har nogenlunde jævnaldrende babyer.

:stork

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det et sp der sammensætter jer.. Vi mødtes en gang om ugen og skiftes til at holde det.. Nu 4 år efter mødes vi stadig, dog en gang hver 2. Måned ca.. Og ellers tager vi på ture sammen, har været i sommerhus og ja, nu ses vi også privat.. Så jeg har fået nogle rigtig gode venskaber op og min datter elsker at være sammen med børnene fra gruppen..

Glæder mig til at se hvilken gruppe jeg kommer i næste gang, og håber da det bliver en succes oplevelse igen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også på geografisk - Jeg har fx ikke bil, og ville være SÅ ked af at skulle i mødregruppe med nogen som allesammen bor så langt væk så jeg ville skulle med 2-3 forskellige busser - så ved jeg bare jeg aldrig ville komme afsted, når jeg i forvejen bare HADER busserne i Odense ;)

Men når nu det er Odense, må man gå ud fra der er en del der føder mkring det tidspunkt :) Håber jeg kommer i en gruppe med nogen som jeg klikker med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også på geografisk - Jeg har fx ikke bil, og ville være SÅ ked af at skulle i mødregruppe med nogen som allesammen bor så langt væk så jeg ville skulle med 2-3 forskellige busser - så ved jeg bare jeg aldrig ville komme afsted, når jeg i forvejen bare HADER busserne i Odense ;)

Men når nu det er Odense, må man gå ud fra der er en del der føder mkring det tidspunkt :) Håber jeg kommer i en gruppe med nogen som jeg klikker med :)

Jeg tror også der er gode chancer for at komme i gruppe med nogen tæt på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg boede i Odense, da vi fik Victoria.

Kan ikke huske hvornår vi blev indkaldt - men det var igennem sundhedsplejersken.

Så det spørger hun dig om, når I ses.

Jeg var i gruppe med 4 andre mødre, der havde født i samme måned.

Vi lå i alderen 24-32 år, så vi passede godt sammen.

Det var også indenfor samme område. Den der boede længst væk, lå 4 km væk. Men der gik jeg hen med barnevognen alligevel.

Tror hvertfaldet ikke det er så langt væk at du skal med 2-3 busser :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg boede i Odense, da vi fik Victoria.

Kan ikke huske hvornår vi blev indkaldt - men det var igennem sundhedsplejersken.

Så det spørger hun dig om, når I ses.

Jeg var i gruppe med 4 andre mødre, der havde født i samme måned.

Vi lå i alderen 24-32 år, så vi passede godt sammen.

Det var også indenfor samme område. Den der boede længst væk, lå 4 km væk. Men der gik jeg hen med barnevognen alligevel.

Tror hvertfaldet ikke det er så langt væk at du skal med 2-3 busser :lolhit

Jeg ville nok også gå de fleste steder hen hvis det var SÅ tæt på..

Men tjekkede lige fx hvordan hvis vi skulle med bus til sygehuset - det tager 10 min på cykel, og 30-50 min med bus!!! Og man skal skifte to gange..

Men håber jeg kan komme i gruppe med nogen i området ;) Der må da være andre :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok også gå de fleste steder hen hvis det var SÅ tæt på..

Men tjekkede lige fx hvordan hvis vi skulle med bus til sygehuset - det tager 10 min på cykel, og 30-50 min med bus!!! Og man skal skifte to gange..

Men håber jeg kan komme i gruppe med nogen i området ;) Der må da være andre :P

Sjovt, det er helt det samme her hvor jeg bor. Ok i mit tempo med plukveer tar det 20 min at cykle, men ellers er det lige så åndssvagt at sku på sygehus med bus.

Mht mødregrupperne syns jeg altid jeg er blevet sat sammen med andre som boede nogenlunde i gå afstand (med barnevogn) til hvor jeg bor, så mon ikke der er en god chance for det, men ellers er det noget du skal nævne for SP når du møder hende, for jeg syns som sagt der blir taget hensyn til ens ønsker når det gælder sammensætning af grupperne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER