Barbamama

Bistik/saltvands-papler

33 indlæg i dette emne

Jeg er lidt luren ved de der bistik...

På den ene side, så vil jeg helt klart hellere smertelindres uden medicin end med medicin (altså hellere bistik end epidural), men det jeg sådan lige har hørt om bistik er bare at de skulle være FORFÆRDELIGE og så man nærmest skreg af smerte :unsure Og synes også at jeg har set flere, der på deres "fødselsønskeseddel" har frabedt sig bistik... :unsure

Men igår til fødselsforberedelse siger jordemoderen, at bistik HØJEST gør ondt i 30 sekunder. Og så tænkte jeg sådan lidt "Ej, det kan jeg måske godt klare?" og at de så ovenikøbet hjalp bagefter...

Er der nogen derude, der har fået bistik, og kan I forklare hvordan I oplevede dem? Ville I vælge det igen ved en evt. næste fødsel? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg fik dem ved Livas fødsel efter de havde taget vandet og jeg kamp brækkede mig pga smerter.

De gør HERRE nas at få lagt og gør ondt i længe efter. Synes dog det var noget mere end 30 sek det gjorde ondt. Min teori er at det flytter smerte fokus. Men kan ærlig talt ikke huske om det hjalp for havde det mildest talt råddent ved den fødsel <_<

Kan bare huske smerte på smerte.

Ved ikke om jeg kunne finde på at få dem igen. Jeg havde valget mellem dem og akupunktur og med min frygt for nåle, så valgte jeg dem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... jeg har det lidt dom dig, har lidt svær ved at lure hvad jeg selv har lyst til, men de siger de 4 første er ONDE, men hvis det virker så er der nogen der får op til 40. Så jeg afskriver det ikke hvis det bliver nødvendigt, meen jeg vil da lige prøve alle de andre ikke medicinske smertelindrings former...

Grunden til at de ikke virker er oftest at man får dem enten for tidligt eller for sent, hvis man får dem tidligt er vesmerten ikke slem "nok" og for sent ja så når man kun de 4 første og så når endorfinerne ikke at virke før presse facen - men jeg har det kun fra min jordmoder.

Min veninde var rigtig glad for dem, selvom de gør ondt så hjælp det hende i længden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg fødte den yngste af vores unger blev jeg også tilbudt bistik spurgte så jordmoderen så flinkt jeg nu kunne om hun helt seriøst mente at jeg frivilligt skulle lade mig stikke af 20 bier hvor hun så smilte og sagde at det måtte jeg helt selvom og om det virkede kunne hun ikke gerantere men hun havde selv fået dem ved hendes første barn men fravalgte det ved nr 2 så jeg takkede også pænt nej tak !!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt luren ved de der bistik...

På den ene side, så vil jeg helt klart hellere smertelindres uden medicin end med medicin (altså hellere bistik end epidural), men det jeg sådan lige har hørt om bistik er bare at de skulle være FORFÆRDELIGE og så man nærmest skreg af smerte :unsure Og synes også at jeg har set flere, der på deres "fødselsønskeseddel" har frabedt sig bistik... :unsure

Men igår til fødselsforberedelse siger jordemoderen, at bistik HØJEST gør ondt i 30 sekunder. Og så tænkte jeg sådan lidt "Ej, det kan jeg måske godt klare?" og at de så ovenikøbet hjalp bagefter...

Er der nogen derude, der har fået bistik, og kan I forklare hvordan I oplevede dem? Ville I vælge det igen ved en evt. næste fødsel? :)

Jeg fik kun ilt og en epidural så kan ikke udtale mig om disse bistik, men min veninde, som eller er MEGET hårdfør fik dem og hun siger de gjorde mere ondt at få lagt kontra hvor lidt at smerterne de tager. Så hun ville IKKE anbefale dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik dem ved Livas fødsel efter de havde taget vandet og jeg kamp brækkede mig pga smerter. De gør HERRE nas at få lagt og gør ondt i længe efter. Synes dog det var noget mere end 30 sek det gjorde ondt. Min teori er at det flytter smerte fokus. Men kan ærlig talt ikke huske om det hjalp for havde det mildest talt råddent ved den fødsel <_<Kan bare huske smerte på smerte. Ved ikke om jeg kunne finde på at få dem igen. Jeg havde valget mellem dem og akupunktur og med min frygt for nåle, så valgte jeg dem

Men er bistik ikke også med nåle??? Men ellers av av... 0-1 mod bistik <_<

Hmm... jeg har det lidt dom dig, har lidt svær ved at lure hvad jeg selv har lyst til, men de siger de 4 første er ONDE, men hvis det virker så er der nogen der får op til 40. Så jeg afskriver det ikke hvis det bliver nødvendigt, meen jeg vil da lige prøve alle de andre ikke medicinske smertelindrings former... Grunden til at de ikke virker er oftest at man får dem enten for tidligt eller for sent, hvis man får dem tidligt er vesmerten ikke slem "nok" og for sent ja så når man kun de 4 første og så når endorfinerne ikke at virke før presse facen - men jeg har det kun fra min jordmoder. Min veninde var rigtig glad for dem, selvom de gør ondt så hjælp det hende i længden.

Hmm... Ja okay, det giver jo god mening at det er et spørgsmål om hvornår man får dem. Men så er spørgsmålet jo om man er heldig eller uheldig med tidspunkt. :unsure Tror bestemt også at jeg vil tage alle de andre ikke-medicinske først!

Da jeg fødte den yngste af vores unger blev jeg også tilbudt bistik spurgte så jordmoderen så flinkt jeg nu kunne om hun helt seriøst mente at jeg frivilligt skulle lade mig stikke af 20 bier hvor hun så smilte og sagde at det måtte jeg helt selvom og om det virkede kunne hun ikke gerantere men hun havde selv fået dem ved hendes første barn men fravalgte det ved nr 2 så jeg takkede også pænt nej tak !!!

Haha ja, med den forklaring ville jeg også have takket nej :lol 0-2 mod bistik.

Jeg fik kun ilt og en epidural så kan ikke udtale mig om disse bistik, men min veninde, som eller er MEGET hårdfør fik dem og hun siger de gjorde mere ondt at få lagt kontra hvor lidt at smerterne de tager. Så hun ville IKKE anbefale dem.

Eek, det må vist blive 0-3 mod bistik... Jeg forestiller mig også at det er smerte på en mere ubehagelig måde end veer (selvom veerne måske er kraftigere) :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også KUN hørt, at det er forfærdeligt! Det gør mega nass og hvorfor så ikke bare nøjes med ve-smerten, som man jo har rigeligt at gøre med i forvejen :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt, at det, der får dem til at virke, er at hjernen bliver "overloadet" med smerte et kort øjeblik. Ved ikke, om det er helt rigtigt, men det skræmmer mig alligevel må jeg indrømme.. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo det er også med en nål. Men den bliver jo ikke siddende i som dem til akupunktur. Kunne ikke klare tanken om at se på nålene i min krop :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har hørt, at det, der får dem til at virke, er at hjernen bliver "overloadet" med smerte et kort øjeblik. Ved ikke, om det er helt rigtigt, men det skræmmer mig alligevel må jeg indrømme.. :unsure

Det passer med min teori. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik dem første gang og de var forfærdelige.. Fravalgte dem med det samme denne gang.. Synes ikke de giver nok ifht hvor ondt de gør..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved min første fødsel fik jeg dem tilbudt.

Jeg havde de ondeste veer, men jeg takkede nej, fordi jeg havde hørt at de skulle gøre mere ondt end veerne - og det var så ikke lige det jeg havde brug for på det tidspunkt :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror faktisk jeg ville være lige så ked af at få bistik, som en epi..... Jeg har ikke prøvet nogen af delene, men de der bistik skræmmer livet af mig! Og jeg ville aldrig takke ja til dem..... Jeg udvidede mig 10 cm. på 3-4 timer, så jeg skulle mene jeg har oplevet at have ve-smerter, men på intet tidspunkt var jeg fristet til at bede om bistik!

Jeg tror aldrig jeg har hørt nogen sige at de var super glade for at få dem.....

Jeg vil til hver en tid foretrække akupunktur, som (på trods af at det er nåle) ikke gør spor ondt..... nålene er så megatynde, så man kan nærmest ikke mærke de bliver sat i, og effekten skulle være ret god (har ikke prøvet det under en fødsel, men har fået akupunktur ved anden lejlighed)

Og ellers har varmt vand været min lifesaver!! DET er til gengældt behageligt :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik lagt bistik 2 gange under sidste fødsel, ca 4 stik i lænden hver gang og jamen jeg skreg som på intet andet tidspunkt den dag for det gjorde bare så ondt lige da de blev lagt. Men den smerte varer altså kun få sekunder pr stik og JM var rigtig hurtig til at få dem overstået. Første jeg fik dem lagt syns jeg de hjalp, altså at de aktiverede mine endorfiner til at smertedække mig lidt ekstra, men det var altså ikke sådan markant "ah nu gør det ikke ondt længere", bare at smerteniveauet ved veerne faldt et enkelt niveau, den virkning holdt en time måske to. Anden gang jeg fik dem lagt var jeg så langt og havde så kraftige veer at jeg ikke syns jeg mærkede nogen forskel, så der syns jeg ikke det var det værd.

Til gengæld syns jeg rigtig godt om akupunktur, især i starten af fødslen oplevede jeg at nålene fik mig til at slappe lidt mere af og gjorde at mine veer kom med lidt længere interval men var "bedre" altså kraftigere. De nåle mærker man faktisk ikke når de blir sat i eller sidder i, og virkningen holdt en times tid hver gang. Til min kommende fødsel har jeg på forhånd tænkt at vælge bistik fra men akupunktur til, hvis der altså blir tid til det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik dem og de var FRYGTELIGE!!! Jeg skal ALDRIG nogensinde have dem igen!

Jeg kendte ikke til dem inden fødslen, men da JM anbefalede dem midt i mit smertehelvede takkede jeg bare ja. "Det gør kun ondt liiiige når du får dem", sagde hun. Ja tak, men hun glemte så lige at fortælle at hun stak mig 9 gange :gal

Det gjorde mere ondt end alle veerne. Og jeg skreg at det var det værste jeg havde prøvet i hele mit liv. Min kæreste fik tårer i øjnene og måtte gå om bag et gardin :(

Da smerten havde fortaget sig kunne jeg mærke at det begyndte at hjælpe i lænden. Til gengæld blev smerterne foran bare meget stærkere. Så vidt jeg husker gik der ikke særlig lang tid før smerten i lænden vendte tilbage. Så de bistik sgu ikke at foretrække <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min jordemoder siger de lægger dem i en ve, så man på den måde ligesom ja.. "Har smerter i forvejen"?

Jeg må indrømme at jeg overvejer at kraftigt. Men det tager jeg først stilling til når jeg er der.. :rolleyes

Gør de mega nas, kan man jo sige fra... Min jordemoder fortalte de havde haft en, som havde fået over 50, fordi de hjalp hende!

Hun mente man skulle have minimum 5 for at få noget ud af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik dem lagt da jeg skulle have den første. Jeg skulle have 4 bistik men da hun have givet mig 1½ kunne jeg ikke holde det ud mere! Det gør sindsygt mega ondt! Så vil ikke anbefale dem! AV!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm har ikke overblik over point-scoren længere, men hælder til at holde fast i at jeg ikke skal nyde noget af det :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm har ikke overblik over point-scoren længere, men hælder til at holde fast i at jeg ikke skal nyde noget af det :unsure

Altså, jeg er sådan lidt.. Jeg vil hellere PRØVE det, fremfor at få noget medicin.. Tænker det trods alt må være sundere <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min jordemoder siger de lægger dem i en ve, så man på den måde ligesom ja.. "Har smerter i forvejen"?

Jeg må indrømme at jeg overvejer at kraftigt. Men det tager jeg først stilling til når jeg er der.. :rolleyes

Gør de mega nas, kan man jo sige fra... Min jordemoder fortalte de havde haft en, som havde fået over 50, fordi de hjalp hende!

Hun mente man skulle have minimum 5 for at få noget ud af det.

Jeg fik dem også under en ve. Smerten var sindssyg!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik dem også under en ve. Smerten var sindssyg!

Bliver helt bange.. Uha.. Håber jeg tør tage i mod dem alligevel..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, jeg er sådan lidt.. Jeg vil hellere PRØVE det, fremfor at få noget medicin.. Tænker det trods alt må være sundere <_<

Jamen sådan tænker jeg egentlig også... Men er bare skidebange for de dumme bistik, så tror godt at jeg kunne forfalde til at "glemme" dem og gå direkte til epi, hvis det gik så galt (og så være tilsvarende mere indstillet på at jeg VIRKELIG skal være døden nær, hvis jeg skal have epi :P)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen sådan tænker jeg egentlig også... Men er bare skidebange for de dumme bistik, så tror godt at jeg kunne forfalde til at "glemme" dem og gå direkte til epi, hvis det gik så galt (og så være tilsvarende mere indstillet på at jeg VIRKELIG skal være døden nær, hvis jeg skal have epi :P)

Ja.. Men jeg vil virkelig forsøge at være åben.. Så en video af hvordan den nål kommer ind i ryggen.. Og tror faktisk det skræmmer mig lige så meget som tanken om bistik..

Det eneste der rent faktisk "taler for" epidural, er min gruelige angst for at få akut kejsersnit - og det er nemmere med akut kejsersnit, hvis man allerede har en epidural :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bliver helt bange.. Uha.. Håber jeg tør tage i mod dem alligevel..

Ej det er altså ikke for at skræmme nogen :blush

Det må vel virke for nogen, ellers var det vel ikke så udbredt.

Men jeg svarede blot på hvordan jeg oplevede smerten og om jeg vil tage imod dem igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej det er altså ikke for at skræmme nogen :blush

Det må vel virke for nogen, ellers var det vel ikke så udbredt.

Men jeg svarede blot på hvordan jeg oplevede smerten og om jeg vil tage imod dem igen :)

Og det er altid godt at høre ærlige erfaringer :kram2

Hende jordemoderen, der holdt det fødselsforberedelse, som jeg var til igår, sagde også at mange havde glæde af dem. Og kan ikke lige se hvorfor hun skulle lyve, hun sælger dem vel ikke ligefrem. Så ja, NOGEN må da have glæde af dem. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER