Barbamama

Må børn smage alkohol?

42 indlæg i dette emne

Inspireret af en anden tråd, hvor det ikke blev diskuteret men bare lige hurtigt nævnt...

Jeg var lige i tvivl, om jeg skulle lægge tråden her eller i 3-6 år :unsure Umulige teenagere kunne jo godt være gamle nok til at drikke alkohol "lovligt" men jeg synes ikke debatten skulle gå på om 3-årige måtte smage alkohol, fordi det kan jeg i hvert fald personligt SLET ikke forholde mig til...

Men altså, hvis man nu er til familiefest og en ... tjah, skal vi sige 8-årig? ... spørger sin far om han må smage fars øl, eller farfar om han må smage hans snaps... Skal man så lade ham smage eller sige nej? Og hvis man lader ham smage er det så fordi "det sker der ikke noget ved", fordi "Ellers bliver han bare mere nysgerrig og drikker måske en dag i smug" fordi "Han vil synes det smager hæsligt og så være afskrækket for at smage igen i mange år frem" eller fordi noget helt andet?

Hvad mener I? Må børn smage alkohol? Ja/nej/hvorfor/hvornår? :)

Selv tænker jeg umiddelbart at børn ikke skal smage alkohol før de kommer op i en alder, hvor det er tæt på, at de selv begynder at smådrikke til fester med vennerne. Men det er mest en mavefornemmelse, der siger mig det, jeg har ikke rigtig nogle gode argumenter... Tror ikke helt at jeg ved endnu, hvor jeg står hvad det her angår... Så jeg er spændt på at se jeres holdninger og argumenter! :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Nej, synes ikke børn skal smage alkohol.

Har det som dig, at det måske er noget børn kan "få lov til" når de måske er ved at begynde at skulle til nogle fester osv..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt synes jeg ikke at mine børn skal smage alkohol før de er teenagere og helst også ældre, men det er nok ikke så sandsynligt.

Herhjemme er det ikke noget for børnene- det er en voksenting. De har gået lov til at dufte til det og så har de rynket på næsen over det :) hvis de skal feste får de i stedet lov til at få saft i vores gamle vinglas og så er de lykkelige og kalder det "børnevin".

Da jeg var barn husker jeg at min lillesøster ofte fik en slurk øl ved min far hvis han fik sådan en i weekenden. Jeg brød mig ikke om det. Det kommer ikke til at ske herhjemme.

EJ det passer i øvrigt ikke. Min ældste datter har taget en slurk af min mands øl da hun var ca 2 år og hun og dåseøl var ubevogtet ved havebordet et øjeblik.. Det gør hun vist ikke igen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillægsspørgsmål/overvejelse til debatten: Hvad med konfirmationen? Børn bliver jo konfirmeret en del før at de lovligt kan købe alkohol... Men er det ikke lidt fesent at de sidder til DERES fest og får at vide at NU er de trådt ind de VOKSNES rækker, og så må de ikke skåle med resten af familien i hvidvin til forretten og rødvin til hovedretten?

(Jeg siger ikke nødvendigvis at jeg synes de skal drikke vin - jeg drak selv sodavand til min konfirmation og havde slet ikke lyst til vin - det var bare en strøtanke :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt synes jeg ikke at mine børn skal smage alkohol før de er teenagere og helst også ældre, men det er nok ikke så sandsynligt.

Herhjemme er det ikke noget for børnene- det er en voksenting. De har gået lov til at dufte til det og så har de rynket på næsen over det :) hvis de skal feste får de i stedet lov til at få saft i vores gamle vinglas og så er de lykkelige og kalder det "børnevin".

Da jeg var barn husker jeg at min lillesøster ofte fik en slurk øl ved min far hvis han fik sådan en i weekenden. Jeg brød mig ikke om det. Det kommer ikke til at ske herhjemme.

EJ det passer i øvrigt ikke. Min ældste datter har taget en slurk af min mands øl da hun var ca 2 år og hun og dåseøl var ubevogtet ved havebordet et øjeblik.. Det gør hun vist ikke igen :D

Smart!!! :) Jeg synes også det var vildt fedt at få børnechampagne da jeg var barn :D (selvom det jo smager afskyeligt :lolhit)

Komisk med datteren og dåseøllen, der er lige en strofe til konfirmationssangen :balloon

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er måske det tidligste jeg ville tillade mit barn smagte alkohol - altså ved konfirmationen.. MEN - så tidligt ville jeg ikke fra start mene.. Synes de skal være en del ældre..

Men det er i jo 8 klasse de fleste begynder at gå lidt til fest osv <_<

De kan få CIDER i stedet ;) :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillægsspørgsmål/overvejelse til debatten: Hvad med konfirmationen? Børn bliver jo konfirmeret en del før at de lovligt kan købe alkohol... Men er det ikke lidt fesent at de sidder til DERES fest og får at vide at NU er de trådt ind de VOKSNES rækker, og så må de ikke skåle med resten af familien i hvidvin til forretten og rødvin til hovedretten?

(Jeg siger ikke nødvendigvis at jeg synes de skal drikke vin - jeg drak selv sodavand til min konfirmation og havde slet ikke lyst til vin - det var bare en strøtanke :))

Til deres konfirmation tror jeg godt at de må få et enkelt glad vin og skåle med hvis de har lyst. Det tvivler jeg dog på. Det er de færreste teenagere som bryder sig om vin. Jeg skulle i hvert fald ikke nyde noget til min konfirmation :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg går så lige i den helt anden grøft....... Marlon har faktisk smagt øl flere gange allerede, og som de fleste børn, så synes han det smager vildt godt :P

Altså..... Når jeg siger smagt, så mener jeg de par dråber der kan være tilbage i et tømt ølglas..... Vi stopper ikke en ølbong i halsen på ham eller noget :D

Og det vil han (og vores andre børn) også få lov til op gennem barndommen..... Ikke for nogen særlig årsag, men bare som en del af livet..... Og jeg tror ikke der er nogen sammenhæng mellem at smage nogle dråber øl ind imellem som barn, og så ens tilgang til alkohol generelt som ung.....

Og de får også lov at skåle med deres gæster i en sjat vin til deres konfirmation :)

Rigtigt at drikke alkohol, det skal de så være gamle for at måtte herhjemme..... Min mand var selv 18 da han fik lov at drikke (og han holdt det faktisk nogenlunde, også når mor og far ikke kiggede) Men det tror jeg måske er urealistisk i dag......

Jeg vil dog forsøge at være rimelig striks med alkohol-politikken :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og det vil han (og vores andre børn) også få lov til op gennem barndommen..... Ikke for nogen særlig årsag, men bare som en del af livet..... Og jeg tror ikke der er nogen sammenhæng mellem at smage nogle dråber øl ind imellem som barn, og så ens tilgang til alkohol generelt som ung.....

Der er jeg helt enig med dig. Jeg tror ikke at det har nogen sammenhæng overhovedet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det kommer meget an på situationen, og hvilken type alkohol vi snakker om.

Min holdning er, at der ikke skal være en fast grænse, hvor man siger "SÅ, nu må su smage alt den slags alkohol du har lyst til". For mig er der stor forskel på at smage en øl og smage en rom. Det er ok at smage lettere alkohol end stærkere alkohol.

Min tanke er, at børn ikke skal smage på noget, før de er i hvert fald 8-10 år. Og det er ikke sådan, at jeg vil sige "nu må du smage" til barnet, men hvis det kom og spurgte om en tår vin, ville jeg nok lade dem sippe til det.

Synes det er vigtigt at mine børn opdrages med, at alkohol ikke er noget man nødvendigvis drikker sig fuld i, men noget man kan nyde. Derfor er det også vigtigt for mig, at mit barn ikke får card blanche til bare at drikke, men at de oplever en mere naturlig side af det at drikke. At en øl hører lige så meget hjemme til en fest, som den gør i haven på en varm sommerdag, hvis det er det, man har lyst til. Ikke at en 12 årig skal sidde og drikke en øl, det virker forkert.

Jeg kan godt forestille mig, at mit barn får lov til at drikke til konfirmationen, men ikke får lov at drikke sig fuld. Og sådan ser jeg helst, at det er de første gange. At den unge teenager for lov at få en øl en aften, eller et glas vin til maden. Så de lærer, at alkohol skal respekteres, og ikke bare hældes ned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... godt spørgsmål! Jeg tænker lige lidt mere over det inden jeg svarer, venter lige og ser hvad andre skriver og mærker efter i mig selv hvad jeg kan stå inde for... jeg kan godt mærke jeg er lidt ambivalent og skal tænke tingene rigtig godt igennem...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... godt spørgsmål! Jeg tænker lige lidt mere over det inden jeg svarer, venter lige og ser hvad andre skriver og mærker efter i mig selv hvad jeg kan stå inde for... jeg kan godt mærke jeg er lidt ambivalent og skal tænke tingene rigtig godt igennem...

Hehe, ja jeg er også stadig lidt i tvivl om hvad jeg mener... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores datter på 1 år har ikke smagt øl, men vi har da et billede af min mand hvor han er nok 10 måneder og han sidder med en ølflaske for munden ( og tiderne var anderledes for 30 år siden, det ved jeg ) :) Men vores store datter på snart 6 år har smagt øl, eller hvad der svarer til 4 dråber og hun kan ikke fordrage det.. Men hverken jeg eller min mand drikker øl eller vin. Min mand kan godt nyde et enkelt glas rødvin, men jeg gør ikke, så hun ser ikke alkohol særligt ofte. Det er kun ved familiefester hun ser det.. Jeg synes det er ok hun har smagt, det er ikke noget jeg bliver sur over overhoved. Og så kan jeg jo bare glæde mig over hun ikke kan lide det :P Når vi er til familiefester eller andet får hun lov at drikke sodavand af snapseglas og det elsker hun bare, og så længe hun er tilfreds med det, jamen så skal hun da også have lov :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, hvis Anna går hen til Søren som 8-årig og spørger om hun må smage hans øl, så ser jeg absolut intet problem i det. Som Troldemor, så ser jeg ingen sammenhæng med senere forhold til alkohol. Det handler dog om at SMAGE - der vil aldrig blive mere end en lille tår for at stille nysgerrigheden.

Hos min mor har der altid været nul-alkohol-politik indtil man fyldte 16. Det betød ikke, at min lillesøster f.eks. ikke måtte drikke en enkelt cider til mit bryllup (hun var 15) eller til sin egen non-firmation da hun var 14, men det var ikke legalt at 'drikke' med det formål at blive fuld, før vi var 16 år. Både jeg og mine små søstre har overholdt det og jeg syntes det var SÅ rart, at der var en fuldstændig fast og klar regel hjemmefra - så skulle jeg ikke selv bortforklare noget og havde den regel som min klippe. Den regel kommer helt sikkert også til at gælde herhjemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores børn smager på det de spørger om, og det er alt fra kaffe til alkohol, krydderier osv.

Det eneste jeg er sippet med er rå fars / råt kød og rå æg - ting som de kan blive alvorligt syge af.

Jeg tror på at børns nysgerrighed til at smage på ting skal bevares og at de ved at smage så meget som muligt ikke bliver så kræsne, og senere vil synes det at lave mad og eksperimenter med at blande ting sammen og se hvad der kommer ud af det er sjovt.

Jeg smagte mine forældres øl og vin som barn - og har ikke rørt alkohol siden 1999, så jeg tror ikke at børn der får lov at smage som børn bliver alkoholikere. Selvfølgelig skal de ikke tømme en flaske men et lille sip tror jeg ikke skader (nu mener de kloge endda at vin er godt for gravide som jo sender det direkte i blodbanen på deres baby....).

Det samme med slik. Hvad jeg spiser må mine børn også få når de når den alder hvor de selv viser interesse og rækker ud efter det.

Er der noget mine børn ikke må smage, så må jeg spise / drikke det når mine børn ikke er hjemme eller de sover.

....og så er der vist ikke mange børn der har lyst til at drikke så meget at de bliver fulde af det, så der er ret hurtigt en naturlig begrænsning.

Min dreng på snart 8 smagte sodavand da han var et år - og har ikke rørt det siden. Hver gang det kommer på bordet husker han sig selv på at han ikke kan lide det, og det er jo ret smart (bortset fra når man er i Legoland, for det er faktisk svært at finde mælk når knægten hellere vil have det end sodavand!)

Der er heller ingen af vores unger der har lyst til kaffe, for de kan alle huske at de engang har smagt det og ikke kunne lide det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg siger helt klart nej, for jeg ser ingen grund til at børn skal smage det.. Det er en voksen ting! Jeg er selv fra en familie hvor alkohol har/er et problem og har nu som voksen, valgt det helt fra..

Jeg er heller ikke tilhænger af at man må begynde at drikke til fester ol. når man er konfirmeret.. Loven siger at man skal være 16 for at købe alkohol, ergo er man 16 år når man starter på det, hvis det er en nødvendighed.. Ja, jeg lyder måske meget stram, men pt. er det mit princip..

Kan huske min egen konfirmation og jeg var fuld inden hovedretten - jeg var lige fyldt 13 år! 2 dage efter var jeg endnu mere fuld til min venindes konfirmation.. Vanvittigt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik selv lov til at smage både vin og øl, da jeg var helt lille, og det ser jeg ikke noget problem i - det var jo ikke store mængder - bare en tår, og jeg syntes i øvrigt altid, det smagte hæsligt!

Jeg synes, det er en lang større problematik, hvis 13-årige drikker sig fulde, som Verdier f.eks. skriver. I det hele taget synes jeg, det må være rigtig svært at manøvrere i, hvornår ens teenagere må gå til fest/i byen/drikke...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men der er jo stor forskel på at smage.. Og f.eks. drikke et enkelt glas til sin konfirmation og så til at blive fuld.. Jeg mener bestemt ikke at det er okay at "drikke", som i at drikke for at blive fuld. Men at smage når man er lille og få et enkelt glas for at NYDE når man er 14-15 år, det kan jeg ikke se noget forkert i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej, jeg er godt nok stadig i vildrede i hvad jeg synes :unsure

På den ene side synes jeg det lyder enormt pædagogisk og klogt at lade børn smage, mens de synes det smager ækelt, så de ikke er så ivrige efter det senere... Og jeg hælder også til at et glas vin til maden til konfirmationen er ok, også så de lærer at drikke med måde i familiens trygge skød...

Men omvendt, så tænker jeg også, at hvis det var decideret gift, de ville smage (f.eks. noget rengøringsmiddel) så ville jeg jo også skulle lære dem, at det må de bare ikke, og dermed basta. Og der er jo også andre "voksenting" som jeg skal lære mit barn at JEG skal/må, men at de IKKE skal/må. Så hvorfor ikke også med alkohol?

Og jeg er egentlig lidt i tvivl om min egen tanke med at det er "fornuftigt" at lære dem at drikke med måde. Lærer man dem egentlig præcis dét ved at lade dem drikke til konfirmationen? Lærer man dem det ikke i højere grad ved at være et godt eksempel selv?

Jeg kan egentlig også godt studse lidt over landets alkoholkultur, hvis man - som jeg fornemmer - forventer at "de jo begynder at drikke før eller siden". Er det ikke lidt "løjerligt" at man forventer at det bare er en del af livet?

Jeg siger ikke, at alle skal blive afholdsmennesker, men ligesom jeg ikke tror at børn bliver alkoholikere af at smage et nip alkohol som små, så tror jeg heller ikke nødvendigvis, at det forebygger eller giver dem et mere afslappet forhold til alkohol senere, og hvorfor så lade dem få skidtet i munden til at starte med? :help

Men omvendt igen... En ting er at jeg studser over at kulturen - såvidt jeg kan se - "dikterer" at langt de fleste kommer til at drikke alkohol og sådan er det bare, så betyder det jo ikke at jeg kan (eller nødvendigvis vil) lave om på det...

Hmm, en masse strøtanker og bum bum bum, jeg er stadig i tvivl :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke, havd jeg skal tænke om det spørgsmål... Min første indskydelse var Nej, Kristine skal ikke smage på alkohol før en vis alder... men så blev jeg usikker på det... Jeg tror først, jeg finder ud af det hen af vejen :whistling

Jeg blev dog meget irriteret, da min kollega til et firma-møde, hvor jeg havde Kristine med, stak sin finger i vinglasset og proppede den i munden på Kristine derefter... :gal Hun var kun 3 måneder gammel. Jeg ved godt, at der ikke sker noget ved det, men alligevel :huh Jeg kan ikke sige, om det var irritation over alkoholen eller fingeren i hendes mund... eller begge dele... og sikkert også, at jeg ved, han gjorde det, fordi han vidste, at jeg ikke ville bryde mig om det :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke, havd jeg skal tænke om det spørgsmål... Min første indskydelse var Nej, Kristine skal ikke smage på alkohol før en vis alder... men så blev jeg usikker på det... Jeg tror først, jeg finder ud af det hen af vejen :whistling

Jeg blev dog meget irriteret, da min kollega til et firma-møde, hvor jeg havde Kristine med, stak sin finger i vinglasset og proppede den i munden på Kristine derefter... :gal Hun var kun 3 måneder gammel. Jeg ved godt, at der ikke sker noget ved det, men alligevel :huh Jeg kan ikke sige, om det var irritation over alkoholen eller fingeren i hendes mund... eller begge dele... og sikkert også, at jeg ved, han gjorde det, fordi han vidste, at jeg ikke ville bryde mig om det :prik

What?! Der var jeg også flippet ud over!!!! :klap

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg tænker på hvor ung, vild (og dum) jeg selv var som teenager og ung, så tror jeg ikke at forbud kan hjælpe mine børn. Hvis de er den mindste smule som mig selv, skal de nok finde en måde at få drukket sig stinkende stive...

Så vil jeg hellere hjælpe dem til at finde ud af om de HAR LYST til at drikke eller om det er for at være seje, med i gruppen eller?

Foredrag om alkohols skadelige virkning tror jeg heller ikke virker - fik selv en masse foredrag da jeg var ung og kendte da alle teorierne, men drak alligevel torsdag til søndag. Lige som jeg i dag kender alt til mad, kalorier osv. men alligevel er overvægtig...

Da jeg var ung gik det ud på at drikke så meget som muligt, hurtigst muligt så man kunne blive fuld. Det var lige meget hvad det var - bare det var billigt. Det smagte forfærdeligt, men det var jo ikke smagen men virkningen vi var ude efter. Husker der ofte blev lavet 'badekar' med en spand som alle hældte deres medbragte sprut i. Og det var alt fra vodka til vin, øl og hvad man ellers havde scoret i forældrenes barskab. Det hele blev blandet og så blev det drukket.

Jeg håber mine børn lærer at drikke med måde. Dvs. at de drikker ting der smager godt og fordi det er hyggeligt (lige som de har lært at når vi hygger til Disney Sjov får de slik - hvilket ikke betyder de får slik hver dag eller i ubegrænsede mængder men at det er en del af Disneyhyggen).

Og det samme med sex... kommer min datter og beder om prævention som 14 årig vil jeg synes det er alt for tidligt til den slags, men at forbyde hende det betyder bare at hun vil gøre det i smug og måske uden prævention. Så hellere tage snakken og støtte hende i hendes beslutning hvis hun vælger at gennemføre, og være klar så hun kan tude ud ved min skulder når det nu ikke var som hun havde troet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg tænker på hvor ung, vild (og dum) jeg selv var som teenager og ung, så tror jeg ikke at forbud kan hjælpe mine børn. Hvis de er den mindste smule som mig selv, skal de nok finde en måde at få drukket sig stinkende stive...

Så vil jeg hellere hjælpe dem til at finde ud af om de HAR LYST til at drikke eller om det er for at være seje, med i gruppen eller?

Foredrag om alkohols skadelige virkning tror jeg heller ikke virker - fik selv en masse foredrag da jeg var ung og kendte da alle teorierne, men drak alligevel torsdag til søndag. Lige som jeg i dag kender alt til mad, kalorier osv. men alligevel er overvægtig...

Da jeg var ung gik det ud på at drikke så meget som muligt, hurtigst muligt så man kunne blive fuld. Det var lige meget hvad det var - bare det var billigt. Det smagte forfærdeligt, men det var jo ikke smagen men virkningen vi var ude efter. Husker der ofte blev lavet 'badekar' med en spand som alle hældte deres medbragte sprut i. Og det var alt fra vodka til vin, øl og hvad man ellers havde scoret i forældrenes barskab. Det hele blev blandet og så blev det drukket.

Jeg håber mine børn lærer at drikke med måde. Dvs. at de drikker ting der smager godt og fordi det er hyggeligt (lige som de har lært at når vi hygger til Disney Sjov får de slik - hvilket ikke betyder de får slik hver dag eller i ubegrænsede mængder men at det er en del af Disneyhyggen).

Og det samme med sex... kommer min datter og beder om prævention som 14 årig vil jeg synes det er alt for tidligt til den slags, men at forbyde hende det betyder bare at hun vil gøre det i smug og måske uden prævention. Så hellere tage snakken og støtte hende i hendes beslutning hvis hun vælger at gennemføre, og være klar så hun kan tude ud ved min skulder når det nu ikke var som hun havde troet.

Kloge ord! :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke, havd jeg skal tænke om det spørgsmål... Min første indskydelse var Nej, Kristine skal ikke smage på alkohol før en vis alder... men så blev jeg usikker på det... Jeg tror først, jeg finder ud af det hen af vejen :whistling

Jeg blev dog meget irriteret, da min kollega til et firma-møde, hvor jeg havde Kristine med, stak sin finger i vinglasset og proppede den i munden på Kristine derefter... :gal Hun var kun 3 måneder gammel. Jeg ved godt, at der ikke sker noget ved det, men alligevel :huh Jeg kan ikke sige, om det var irritation over alkoholen eller fingeren i hendes mund... eller begge dele... og sikkert også, at jeg ved, han gjorde det, fordi han vidste, at jeg ikke ville bryde mig om det :prik

Ej nej nej! Jeg var virkelig blevet rasende :gal

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej jeg kan virkelig heller ikke lige finde ud af hvad jeg tænker om det!!!

Og det her indlæg er utrolig rodet og slet ikke sammenhængende, men det er mine umiddelbare tanker!

Jeg VED jeg er modstander af et glas til konfirmationen - og blå mandag er IKKE en drukfest - der skal ikke holdes en fest med alkohol - der er som en anden sagde en grund til at man skal være 16 før man kan købe alkohol.

I USA skal man være 21 og jeg ved ikke hvordan det er i andre lande, men tror da at DK er en af de lande med den slappeste alkohol politik.

Alkohol kan ødelægge liv og det er noget som jeg personligt syntes man skal være varsom med - også (og især) i forhold til børn.

DK har en alkohol kultur det kan vi ikke komme uden om, drikker man ikke er man lidt sær - folk der ikke drikker har også ry for at være "kedelige" og hvis man som kvinde ikke drikker så tror folk straks man er gravid - det er faktisk utrolig underligt.

Omvendt så syntes jeg at jeg har oplevet at danskere mange sammenhænge er bedre til at styre sin brandert end folk i andre lande - altså når man er blevet 23 og har lært af sine fejl og så er der selvfølgelig undtagelser. Tilgengæld kan en ferie hurtigt blive brugt på 7 aftener hvor man er godt beruset, mens andre kulturer måske kun har et par stykker - men det kan også bare være at det er min omgangskreds der er sådan så jeg kan ikke ligefrem sige det er et stærkt argument. Det eneste der underbygger det er at jeg i Skotland hvor jeg boede i Glasgow virkelig aldrig har set så mange være så "pissed" på en gang så mange gange og så ofte - det har jeg ikke oplevet i DK, men jeg kommer også fra Herning :rolleyes

MEN jeg har jo selv smagt alkohol som barn - og jeg drikker ikke særlig tit, jeg har faktisk et ret alkohol frit liv set i perspektivet af min mand og mine venner.

Min storesøster drikker ALDRIG - som i virkelig ALDRIG, hun har været fuld 3 gange i sit liv, og hun er altså 31.

Mine søstre er heller ikke de vilde drikkere, en cider i ny og næ, et enkelt glas GOD rødvin til maden, et godt glas Asti en varm sommerdag og drinks er til nytårs aften og specielle lejligheder - jeg har været til udpumpning som helt ung, så jeg kan jo ikke sige jeg altid har været sådan, og min ældste lillesøster har prøvet et par blackouts som helt ung, men sådan som det er nu syntes jeg vi har et sundt forhold til alkohol - sådan hvor vi NYDER et glas. Jeg er ofte frivillig chauffør også når jeg ikke er gravid. Alt sammen på trods af at jeg har smagt som barn.

Jeg har 2 onkler der er kvartals drankere, så er dog stadig ret så forsigtig i mine tanker omkring alkohol.

MEN argumentet med at børn bliver klogere på hvad de selv kan li ved at få lov til at smage, kan jeg mærke gik rent ind hos mig! Jeg tror faktisk det er rigtigt.

Det andet argument jeg også godt kan li er at det nok mere er forbillederne der spiller ind - Hvis jeg ser på mine forældre så har de aldrig brugt alkohol i hverdagen, ikke engang weekenden - øl på en varm sommerdag når man har gæster, vin til maden når man har gæster, rom og cola på spilleaftener når man har gæster, og til fester hvor man ER gæster. Og det er da helt sikkert det der går igen i mig.

Hvis jeg i mit arbejde som pædagog hører om et barn der har fået alkohol, SKULLE jeg reagere og konfrontere forældrene og det ville jeg gøre!!!

Hvis det ender med at mine børn må smage så vil jeg sørge for at de smager det der smager helt og aldeles afskyeligt :whistling så ingen cider, drinks eller lignende men vin, øl, whisky og det der "brænder" lidt (selvfølgelig ikke store mundfulde men de sidste sølle dråber i glasset) - så har de en idé om at alkohol smager virkelig skidt og det kan afholde dem fra det i laaaaang tid! :badgirl Men ingen alkohol til konfirmationen og blå mandag - det er der ingen grund til!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER