Camillat

Streptokoktest - podning med "tampon" i skede og "bagi"...

34 indlæg i dette emne

Ja, som overskriften siger - og jeg siger det, som det er - saa bruger man hernede at pode gravides skede og anus for streptokokker i uge 37.

Jeg kan laese mig frem til at hvis man har streptokokker, vil man i DK opdage dem ved urinstix og synes det er saa overdrevet med podning og vil da ikke have noget op i bagenboohoo.gif

Synes jeg er saadan en "naegter" hernede, som bare ikke kan faa fred og orker ikke at tage den kamp. Laeser saa at man baade her og i DK skal have antibiotika under foedslen, hvis man har dem, og at barnet skal observeres 48 timer efter foedslen. Ja, det kan i vaerste fald give hjernehindebetaendelse... men at det er meget faa babyer, der smittes og at gravide normalt ikke testes i DK, medmindre det som sagt er i urinen. Baby kan saa ogsaa vaere smittet allerede i livmoderen....

Hvad ville I stille op - podning i r.. eller ej?!? numse.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Man regner med at op mod 20% er koloniseret vaginalt med gr. B streptokokker.. og det er uhyre sjældent at nyfødte får infektion på bagrund af dette. Ved ikke lige hvor mange, men det er få. De kvinder der opdages(oftest fuldstændigt tilfældigt), bliver som du skriver behandlet under fødsel og barnet observeres 48 timer, bare for en sikkertheds skyld. Det er jo svært at sidde inde med en viden om en situation, der indebærer en risiko (selv om den er lille) uden af handle på det.. i hvert fald praktiseres "livrem og seler" rigtigt ofte inden for sygehusvæsnet ifm fødsler.

Ville være så ked af, hvis det blev praksis at pode i DK, synes det ville være et skråplan uden ret meget gevinst og ville helt sikkert føre til bunkevis af sugeliggjorde og overbehandlede fødende.

Jeg turde godt sige nej til at blive podet, mener bestemt sagtens det kan forsvares sådan rent sikkerhedsmæssigt.

og fatter så slet ikke hvorfor de poder anus :unsure det er s** det særeste jeg længe har hørt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også sige tak, men nej tak! Hvis de ikke ser noget i urinenen så kan jeg ikke se nogen grund.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik konstateret streptokokker 4 gange i min graviditet og fik pincillin 3 gange under fødslen og de holdte øje med Felix i 48 timer efter fødslen. der var nu ikke noget med ham efter 3 gange pincillin. Men ja mit blev opdaget ved urinprøve, der blev dyrket.

Men om jeg ville podes eller ej vil jeg ikke svare for dig. Det er hvad du har det bedst med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Laver de ikke den "normale" urinstix og tjekker, som her? Hvis de gør, ville jeg altså sige NEJ TAK til tampon i r** :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De streptokokker man behandler (gr. B) viser sig ikke i de u-stix man tager i DK. Der skal urindyrkning til for at vise dem.. men ved ikke om det er anderledes i Italien.

Det man tjekker for her er: sukker, protein, leucocytter og nitrit (sidste 2 mht blærebetændelse)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De streptokokker man behandler (gr. B) viser sig ikke i de u-stix man tager i DK. Der skal urindyrkning til for at vise dem.. men ved ikke om det er anderledes i Italien.

Det man tjekker for her er: sukker, protein, leucocytter og nitrit (sidste 2 mht blærebetændelse)

Min urin bliver da kun dyrket hvis der er mistanke om blærebetændelse i den alm. stix...... Tjekker man slet ikke for gr. B i Danmark som standard?

(Sorry for ekstra spm. i din tråd Camilla ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min urin bliver da kun dyrket hvis der er mistanke om blærebetændelse i den alm. stix...... Tjekker man slet ikke for gr. B i Danmark som standard?

(Sorry for ekstra spm. i din tråd Camilla ;) )

Ved mistanke om blærebetændelse, så dyrker man urinen og så vil den vise Gr. B streptokokker, hvis de er der.

Måske blev det lidt kludret skrevet, men prøvede blot at få frem, at man ikke som standart tjekker for Gr.B med u-stix (det kan man ikke), men der skal dyrkning til, og det er langt fra alle, der prøver at få dyrket urin.

Så gravide bliver ikke tjekket som standart, de fleste findes tilfældigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved mistanke om blærebetændelse, så dyrker man urinen og så vil den vise Gr. B streptokokker, hvis de er der.

Måske blev det lidt kludret skrevet, men prøvede blot at få frem, at man ikke som standart tjekker for Gr.B med u-stix (det kan man ikke), men der skal dyrkning til, og det er langt fra alle, der prøver at få dyrket urin.

Så gravide bliver ikke tjekket som standart, de fleste findes tilfældigt.

Ok, tak for uddybning :)

Med den viden ville jeg altså stadig sige nej tak til tampon i r** :P Min urin blev ikke sendt til dyrkning overhovedet i sidste graviditet, så der er jeg jo ikke blevet tjekket.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man afleverer urinproeve til laboratorieundersoegelse paa hospitalet samtidig med at de tager en blodproeve jaevnligt, men ved ikke om de saa tjekker for streptokokker der. De tjekker i hvert fald infektion i urinen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min urin bliver da kun dyrket hvis der er mistanke om blærebetændelse i den alm. stix...... Tjekker man slet ikke for gr. B i Danmark som standard?

(Sorry for ekstra spm. i din tråd Camilla ;) )

Du spammer bare loes ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, tak for uddybning :)

Med den viden ville jeg altså stadig sige nej tak til tampon i r** :P Min urin blev ikke sendt til dyrkning overhovedet i sidste graviditet, så der er jeg jo ikke blevet tjekket.....

Jeg er absolut heller ikke vild med tanken dry.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Omg - de tjekker jo jer gravide i hoved og r** BOGSTAVELIGT talt! Jeg synes altså også godt, at du kan sige nej. Men det er jo også kun på baggrund af det danske sundhedssystem, hvor vi ikke bliver udsat for den slags. Når du afleverer urinprøver jævnligt, må man da gå ud fra, at de ville have protesteret, hvis der havde været det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Omg - de tjekker jo jer gravide i hoved og r** BOGSTAVELIGT talt! Jeg synes altså også godt, at du kan sige nej. Men det er jo også kun på baggrund af det danske sundhedssystem, hvor vi ikke bliver udsat for den slags. Når du afleverer urinprøver jævnligt, må man da gå ud fra, at de ville have protesteret, hvis der havde været det.

Jeg ved ikke, om streptokokker i urinen er lig en infektion, uanset om man saa er generet eller ej... ?

Det er bare saa taabelig en situation at vaere i, for paa den ene side, saa er jeg dansker og gaar absolut ikke ind for overbehandling, foeler mig i den grad overbehandlet hernede og faktisk foeles alle undersoegelserne og tests tilsammen som en slags overgreb, hvis det forklarer mine foelelser omkring det bedst... sad.gif

Det er som om min graense er naaet nu og forestil dig, at hvis der saa ER streptokokker down there, saa skal jeg have antibiotika intravenoest hver 4-6 time under foedslen, saa Noah ikke risikerer at faa dem og en mindre eller en kaempe infektion eller faa hjernehindebetaendelse eller doe... Statistikkerne er meget loese i det - altsaa spaend paa op til 25 %(10-35 % af alle gravide baere streptokokker i foedselskanalen). Det er en saakaldt suboptimal procedure, altsaa ikke optimal, og han ville jo ogsaa kunne smittes af sundhedspersonalet, hvis de lige hoster ham i hovedet. Hvem siger at de er saa sterile og antibiotikaboostede, at de ikke kan smitte en nyfoedt? Det ER en agressiv bakterie for en nyfoedt, uden tvivl, men hvor hys skal jeg tillade andre mennesker at vaere paa mine vejne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

"di tutte le donne con lo str.B, solo il 15-20% avrà bambini colonizzati dal batterio, di questi solo il 10% si ammalerà, e di questo 10% solo il 10% si ammalerà gravemente."

Oversat:

"Af alle de 20% gravide kvinder med streb. B , smittes kun 15-20 % af de nyfoedte med bakterien. Ud af disse bliver 10 % syge og ud af disse 10 % bliver 10 % alvorligt syge"

Kilde: Ina May's Guide to Childbirth, Ina May Gaskin

Det vil sige, at 2 % af alle boern til steb. B baerende gravide bliver syge/2 ud af 5000 babyer bliver syge af steb. B...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg kan godt forstå dit dilemma. Den er super svær, for det lyder jo overdrevent men man vil jo heller ikke risikere at der sker den bette noget :(

Undskyld hvis jeg spørg lidt for meget i detaljer, men skal den tampon op? :unsure

Jeg har engang podet for streptokkoker - og der podede jeg kun ved indgangen med en lille vatpind lign ting. Altså der var intet der skulle op eller ind i noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg kan godt forstå dit dilemma. Den er super svær, for det lyder jo overdrevent men man vil jo heller ikke risikere at der sker den bette noget :(

Undskyld hvis jeg spørg lidt for meget i detaljer, men skal den tampon op? :unsure

Jeg har engang podet for streptokkoker - og der podede jeg kun ved indgangen med en lille vatpind lign ting. Altså der var intet der skulle op eller ind i noget.

Altsaa det er vist et langt stykke vat, som de poder med ved vagina-indgangen og saa ned til nr. 2, hvor jeg ikke ved, hvad den skal. Men hvis den ikke skal op i "VJJ", saa skal den vel heller ikke decideret op i maasen, taenker jeg. Men jeg synes det er graenseoverskridende nok, ogsaa har jeg en lille haemoride - naar vi nu er igang med detaljerne...lol_hitting.gif

Men jeg ikke bryder mig heller ikke om tanken at skulle pumpes igennem med fulde dosis bredspektrede antibiotika - mig der aldrig tager den slags og ikke engang har roert tanken om en panodil i min graviditet... Skader det ikke ogsaa mit barn, taenker jeg saa?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh okay. Ja jeg ved desværre ikke ang det antibiotika om det kan skade :unsure

Men jeg synes du skal følge din mavefornemmelse, og sådan som jeg læser det så vil du allerhelst ikke igennem det. Og det synes jeg er helt fair :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har sådan tænkt over den her tråd, og kan simpelthen ikke finde ud af om jeg ville sige ja eller nej... :unsure

På den ene side, så tænker jeg at en tampon bagi vel ikke på nogen måde er skadelig og jeg ville personligt være tryg ved at vide så meget som muligt... Men jeg kan godt følge at det er grænseoverskridende (jeg er også medlem af hæmorideklubben :lolhit). Men omvendt igen, hvis det er standard procedure, så har de vel alligevel set tusindvis af :numse (inkl. hæmorider). Men hvis udfaldet enten ville være "du har ikke strep" (= ingen gevinst i at teste) eller "du har strep" (= du skal pumpes med antibiotika), så er det vel en loose/loose situation, og så kan man vel "ligesågodt" skåne sig selv for oplevelsen. Jeg er også lidt skeptisk overfor hvor meget strep kan smitte fra :numse det er jo ikke der babyen kommer ud :rolleyes Altså jeg ved da godt at det er i det område, men af de - meget få - babyer, der bliver smittet, der tænker jeg at langt de fleste må være blevet smittet gennem den kanal, som de trods alt kom ud af?

Jeg tror min endelige konklusion må være, at jeg måske ville takke ja hvis jeg var indtillet på evt. at få antibiotikaen, og ellers nej.

Men som de andre siger, så synes jeg bestemt bare at du skal følge din mavefornemmelse. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar :)

Jeg er stadig i tvivl, men haelder lidt til at goere det, for saa ved jeg da i det mindste, hvad jeg evt. siger nej til, HVIS den vel at maerke er positiv... Nu ringer jeg og faar en tid imorgen, saa er det da gjort. Jeg behoever ikke at moede op, hvis jeg fortsat maerker en indre modstand.

Men altsaa - har saa ogsaa laest, at selvom den er negativ/positiv i uge 37, saa kan den vaere det modsatte i uge foedsel... Nu vil jeg ikke laese mere om det, men skriver til den danske jordemoder og spoerger, hvad hun synes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå dit dilemma.. Med den måde du beskriver at du har det med deres omfangsrige undersøgelser, så ville jeg vælge at sige nej.. <_<

Men det skal så også nævnes, at jeg er usandsynligt meget imod antibiotika, så jeg ville nok også sige nej hvis det viste sig at den var positiv..

ønsker dig :goodluck med beslutningen ooooog undersøgelsen :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan godt forstå dit dilemma.. Med den måde du beskriver at du har det med deres omfangsrige undersøgelser, så ville jeg vælge at sige nej.. <_<

Men det skal så også nævnes, at jeg er usandsynligt meget imod antibiotika, så jeg ville nok også sige nej hvis det viste sig at den var positiv..

ønsker dig :goodluck med beslutningen ooooog undersøgelsen :rolleyes

Tusind tak.

Dejligt at jeg ikke er den eneste med antibiotikamodstand indbygget. Jeg har haft en reaktion med svimmelhed pga det skidt og tog det ikke siden. Mener det er 13 aar siden. Men da jeg for foerste gang efter de maaaaange aar uden saa fik en kur, ja, saa fik jeg endnu vaerre kaebehulebetaendelse bagefter. Jeg tror ikke saa meget paa det og ville volddope mig med probiotika baade foer og efter for at forblive rask.

Haaber at foede sidst i naeste uge i lykkelig uvidenhed laugh.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan gik det og klarede du den camillat?? :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, hvor er du soed at spoerge!

Jeg har slet ikke vaeret til den endnu. Den skal tages i uge 37....Har ikke engang faaet bestilt tid, men det goer jeg lige i dag, saa undgaar jeg at skulle parlamentere med jordemoderen. jeg haaber bare at den er negativ, saa jeg ikke skal beslutte mere angaaende antibiotika. Saa tak engle, for at den er det, for det er den - tak 7himmel.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ups, det må du undskylde, jeg synes at jeg havde læst at du skulle til den dagen efter!

Men så fik jeg da skyndet på dig, så du får den bestilt :whistling

Sææælvfølgelig er den positiv!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER