Maybe

aspartam og andre light produkter

56 indlæg i dette emne

jeg sidder her og er mega irriteret.

jeg er holdt op med at drikke cola light og prøver at undgå andre light produkter af hensyn til baby, men jeg synes de er over alt i alt

f.eks. mit tyggegummi, jeg har lidt problemer emd tør mund og dårlig ånde her under graviliteten, men der er sgu også aspartam i.

jeg har spurt på apoteket om de har tyggegummi uden sukker og aspartam i.... men nej

jeg er ved at være vanvittig over at konstant at holde øje med hvor det er i og ikke er i, især fordi sukker i sig selv giver mig en træls smag i munden, i hvert fald hvis det er for sødt.

er det kun mig der har det problem?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg oplever det ikke som et problem, men jeg er enig i at der er sødestoffer i irriterende mange varer :prik

Jeg tænker lidt lige med tyggegummi, at hvis der HVERKEN er sukker ELLER sødestoffer i, så smager det nok enten af ingenting eller af sur :numse Så der ville jeg tage sukkeret...

Personligt er jeg mere irriteret over de gange, hvor jeg har TROET at jeg ikke fik sødestoffer, fordi jeg IKKE valgte light. Og så var der sgu sødestoffer i alligevel :prik Synes det er voldsomt at tingene åbenbart skal være så søde, at der skal være begge dele i? :blink Og så forstår jeg bare slet ikke, hvad sødestoffer laver i f.eks. kalktabletter eller yoghurt :blink Jeg synes dog, at jeg er ved at have "fod" på at undgå sødestofferne nu :)

Mht. din ånde, kunne det så handle om, at du drak for lidt vand? Jeg er selv forbavset over hvor EKSTREMT meget vand, jeg skal have som gravid :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:)

ang. vand drikker jeg som en kamel :) er vel oppe på 2 L + mælk og lidt te.

men det er heldigvis blevet lidt bedre.

men ja du har helt ret de er faktisk uhyggeligt mange steder.

mit gæt er at sødemidler er billigere end sukker, da f.eks. aspartam er MEGET søder pr. gram end sukker også har jeg en styk mistanke om at det er producenternes måde at udgå regeringens sukkerafgift på, men nu arbejder jeg kun med fødevare til udlandet hvor vi ikke har det problem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:)

ang. vand drikker jeg som en kamel :) er vel oppe på 2 L + mælk og lidt te.

men det er heldigvis blevet lidt bedre.

men ja du har helt ret de er faktisk uhyggeligt mange steder.

mit gæt er at sødemidler er billigere end sukker, da f.eks. aspartam er MEGET søder pr. gram end sukker også har jeg en styk mistanke om at det er producenternes måde at udgår regeringens sukkerafgift på, men nu arbejder jeg kun med fødevare til udlandet hvor vi ikke har det problem

Sygeplejesken ved min læge siger at jeg helst skal drikke TRE liter vand om dagen :o

Og ja, sødestoffer er billigere end sukker (lightsodavand er også nogle gange billigere end det almindelige). Det er lidt irriterende :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt ENIG, producenterne reklamerer i stor stil med alle de varer der findes UDEN sukker, -og det virker som om at vi er et fåtal der foretrækker sukkeret fremfor det forfærdelige alternativ!

Jeg synes at det er uhyggeligt at det er blevet så almindeligt, at man så nemt kan gå i en fælde (som barbarmama snakker om)..

Efter min mening burde der stå en stor advarsel på produkterne der indeholder aspartam, -lidt al'a indeholder gluten eller lactose!!

Jeg savner også tyggegummi helt vildt! Og halspastiller er også svære at finde uden sukker <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt ENIG, producenterne reklamerer i stor stil med alle de varer der findes UDEN sukker, -og det virker som om at vi er et fåtal der foretrækker sukkeret fremfor det forfærdelige alternativ!

Jeg synes at det er uhyggeligt at det er blevet så almindeligt, at man så nemt kan gå i en fælde (som barbarmama snakker om)..

Efter min mening burde der stå en stor advarsel på produkterne der indeholder aspartam, -lidt al'a indeholder gluten eller lactose!!

Jeg savner også tyggegummi helt vildt! Og halspastiller er også svære at finde uden sukker <_<

Plejer der ikke også at gøre det? Jeg synes da at der står "indeholder sødestoffer" på mange produkter... Jeg har taget fejl et par gange, men hvis man husker at se sig for, så kan man jo se det, om ikke andet så på ingredienslisten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Btw, så har jeg hørt, at der ofte er sødestoffer i kager fra bageren... Ved ikke om det passer, men har tit tænkt på det, netop fordi det jo er billigere end sukker og der er der jo ikke altid en ingrediensliste med :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ååååhh.... er ny-gravid... og meget glad for mine Cola Zero, og det skal bare stoppe, for nu går det udover andre end jeg selv jo. Men uuuhh jeg synes det er svært.... giv mig styrke :sm

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fra Fødevarstyrelsens hjemmeside vedr. Aspatam:

Godkendelse

Aspartam er godkendt som tilsætningsstof i EU efter en sundhedsmæssig vurdering. Godkendelsen beror på omfattende videnskabelige undersøgelser af stoffet, der viser, at det ikke er sundhedsskadeligt for mennesker, herunder at stoffet ikke kan give skader på arveanlæg, forstyrrelser i forplantningsevnen eller kræft.

Jeg vælger at tro på, at når myndighederne i landet siger god for et produkt, og det heller ikke strider mod min egen viden om biokemi, fysiologi, viden om kildekritik osv. så er det godt nok til mig og den lille.

Ved godt jeg vover mig ud i et minefelt her...men er jo heller ikke for f.eks. økologi i den form det findes i dag, da jeg finder det dybt dobbelt moralsk og ofte som decideret vildledning af forbrugerne... Men det er en helt anden diskussion ;)

Det næstfarligste vi kan gøre at trods alt nok at trække vejret, for der er jo så meget skadeligt i luften omkring os... Men på den anden side er det jo endnu mere farligt at lade være...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man skal gøre det man selv har det bedst med, jeg har det ikke godt med aspartam derfor undgår jeg det helst. Mange undersøgelser viser en let forhøjet risiko for for tidlige fødsler, og det er nok til at få mig til at undgå det. Jeg vil hellere være safe than sorry.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi vælger jo hver især, hvad vi vil tro på, og det er fair nok :)

Jeg tror på aspartam er noget skidtværk, så jeg vil ikke have det i min (eller min babys) krop :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg ikke gravid, men tænker da alligevel lidt over det med aspartam :) Og når man nu synes pepsi max er verdens bedste drik, så er det pisse svært :whistling :whistling

Jeg tænker om der er lavet nogle undersøgelser der viser det er skadeligt for mennesker ?? Der er for nogle år siden lavet en undersøgelse på rotter, men det kan ikke sammenlignes da rotter jo som alle ved ikke et menneske.. Aspartam blev opfundet i 1960érne, så tænker om der ikke snart må være nogle mennesker der blevet "skadet" af det, hvis det er - Kender i noget til det ??

Men når fødevarestyrelsen går ind og godkender det, så må det være fordi der vitterligt ikke er noget i det, der er skadeligt, eller også foreligger der endnu ikke nogle menneskelige skader på det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det skal lige siges, at jeg heller ikke indtog noget med aspartam da jeg var gravid :) Der var jeg noget striks, men jeg synes det er svært at vide det nu, når jeg ikke er gravid - altså hvor skadeligt det er på mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har stor respekt for at man tager sine forholdsregler.... og der er også mange ting jeg selv undgår, fordi jeg er overbevist om det er skadeligt for mig og baby.... balloons.gif

Men samtidig så tænker jeg også meget over, om ikke vi bliver en smugle for fanatiske med nogle ting..... For egentlig så er det jo farligt at leve generelt... der er farligt at gå ud af sin dør, det er farligt at sove og det er farligt at køre bil, Cykle, stå på skøjter, lave sport.... man kan jo faktisk dø af alle disse ting, hvis man er uheldig...

jeg holder mig selv fra at, ride på min hest nu jeg er gravid(selvom mange mener at det kan jeg sagtens...) jeg drikker ikke det mindste alkohol og holder mig fra koffein. jeg ryger heller ikke, og prøver at holde mig lidt i form. jeg undgår også for mange sødestoffer osv... jeg har bare tænkt over om ikke man bliver lidt for fanatisk.. mig selv inklusiv... når man tænker over hvor farligt livet egentlig er generelt..

fx, så kender jeg en som har 2 drenge, de må ikke få knallertkørekort når de bliver 16 år, fordi det er farligt.... og de må kun gå til svømning fordi det åbenbart ikke er farligt!!! Jeg tænker bare lidt... hvis man skal holde sig fra alt farligt, så kan man jo nærmest ikke foretage sig noget som helst... og disse drenge fx. vil da alligevel køre knallert, så bliver det var til noget ulovligt ude hos en kammerat....

når men back2topic.gif Jeg er enig i at sødestoffer er noget bras.. og de findes i mange ting..... så man skal være lidt obs, når man vil undgå dem... !!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg ikke gravid, men tænker da alligevel lidt over det med aspartam :) Og når man nu synes pepsi max er verdens bedste drik, så er det pisse svært :whistling :whistling

Jeg tænker om der er lavet nogle undersøgelser der viser det er skadeligt for mennesker ?? Der er for nogle år siden lavet en undersøgelse på rotter, men det kan ikke sammenlignes da rotter jo som alle ved ikke et menneske.. Aspartam blev opfundet i 1960érne, så tænker om der ikke snart må være nogle mennesker der blevet "skadet" af det, hvis det er - Kender i noget til det ??

Men når fødevarestyrelsen går ind og godkender det, så må det være fordi der vitterligt ikke er noget i det, der er skadeligt, eller også foreligger der endnu ikke nogle menneskelige skader på det..

Åh, jeg vil gerne skrive en masse til det her, men har svært ved lige at sætte det i system :blush

Det nemmeste først: Jeg opfatter personligt ikke fødevarestyrrelsen som forbrugernes beskytter, der som en service undersøger hvorvidt ting er giftige, men som en myndighed, der skal "dele sol og vand lige" i forhold til at sørge for BÅDE den generelle folkesundhed i forhold til fødevarer OG i forhold til at holde markedet kørende. Hverken fødevarestyrrelsen eller nogen andre kan "love" at noget er 100% ufarligt, men ved fødevarestyrrelsen sidder der sikkert nogle meget kompetente mennesker og sætter nogle minimumsgrænser for, "hvor giftigt" noget må være uden at blive decideret forbudt. På samme måde som myndighederne kan godkende kødklister, gensplejset mad, nikotin i tyggegummi, nitrat i vand og alt muligt andet, som de ikke kan finde beviser for er decideret farligt - men som JEG i hvert fald personligt gerne vil begrænse alligevel. Jeg tror, det er rigtig fint at lytte til fødevarestyrrelsen som en slags tommelfingerregel, men jeg vil personligt ikke "automatisk" godtage alt hvad de godkender. Jeg hæfter mig ved at de netop blot "godkender" aspartam. De skriver ikke, at det er sundt, de skriver ikke engang at det ikke er usundt. De skriver bare, at det er godkendt (= må sælges = ikke forbudt).

Mht. undersøgelser, der skulle kunne påvise at aspartam er skyldigt i sygdomme osv, så tvivler jeg på at det findes og på at det nogensinde kommer. Men det betyder IKKE at jeg tvivler på, at det er usundt. Jeg tænker, at kræft er en meget kompliceret sygdom, som kan opstå selvom personen dyrker motion, spiser sundt, ikke ryger og ikke er genetisk disponeret. Altså at der er tilfælde hvor kræft opstår uden at vi sådan 100% kan sige hvorfor det ramte dén person og ikke naboen. Samtidig tænker jeg at menneskets liv er meget kompliceret. Der er så mange små detaljer i hvad vi gør og indtager, at det er svært at udpege synderen. Og jeg tror heller ikke, at der er én synder. Men MANGE, der tilsammen kan give kræft. Hvis det er rigtigt, så vil det jo være rigtig svært at påvise at aspartam kunne give kræft i et isoleret forsøg, altså hvor man kun kigger på aspartam. Men det hindrer jo ikke i at det kan påvirke, hvis det er i en kombination med alt muligt andet... Jeg tænker, at det er lettere at påvise i rotter, fordi deres biologi og levevis måske er lidt mere "simpel" end menneskers (Rotter står jo ikke i suppermarkedet og overvejer hvilken af de 20 forskellige sodavand, de skal tage med hjem ;)). Så nej, jeg tror ikke at det er påvist at det kan skade mennesker... Men det er personligt ikke en garanti for mig på, at det ikke skader. :)

(kræft er iøvrigt bare lige et eksempel... Jeg kunne tænke det samme om allergi, infertilitet og mange andre ting...)

Sidst men ikke mindst, så har jeg lidt svært ved tanken om at kunne påvise at noget IKKE gør noget... Hvis et eller andet har en bestemt virkning, så kan man SE den, konstatere at den er der - og det tror jeg på. Hvis man ikke kan SE virkningen og konstatere den, så vil jeg altid i et eller andet omfang være skeptisk overfor om virkningen virkelig ikke er der, eller om man bare ikke har følsomt nok udstyr til at se den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har stor respekt for at man tager sine forholdsregler.... og der er også mange ting jeg selv undgår, fordi jeg er overbevist om det er skadeligt for mig og baby.... balloons.gif

Men samtidig så tænker jeg også meget over, om ikke vi bliver en smugle for fanatiske med nogle ting..... For egentlig så er det jo farligt at leve generelt... der er farligt at gå ud af sin dør, det er farligt at sove og det er farligt at køre bil, Cykle, stå på skøjter, lave sport.... man kan jo faktisk dø af alle disse ting, hvis man er uheldig...

jeg holder mig selv fra at, ride på min hest nu jeg er gravid(selvom mange mener at det kan jeg sagtens...) jeg drikker ikke det mindste alkohol og holder mig fra koffein. jeg ryger heller ikke, og prøver at holde mig lidt i form. jeg undgår også for mange sødestoffer osv... jeg har bare tænkt over om ikke man bliver lidt for fanatisk.. mig selv inklusiv... når man tænker over hvor farligt livet egentlig er generelt..

fx, så kender jeg en som har 2 drenge, de må ikke få knallertkørekort når de bliver 16 år, fordi det er farligt.... og de må kun gå til svømning fordi det åbenbart ikke er farligt!!! Jeg tænker bare lidt... hvis man skal holde sig fra alt farligt, så kan man jo nærmest ikke foretage sig noget som helst... og disse drenge fx. vil da alligevel køre knallert, så bliver det var til noget ulovligt ude hos en kammerat....

når men back2topic.gif Jeg er enig i at sødestoffer er noget bras.. og de findes i mange ting..... så man skal være lidt obs, når man vil undgå dem... !!!!!

Det kommer jo meget an på, hvad man ligger i ordet fanatisk :)

Jeg går MEGET op i hvad der er sundt/usundt og i at tilskrabe mig viden omkring hvad der kunne være giftigt, men jeg sidder stille og roligt med pulsen helt nede og kigger på det når jeg har tid/lyst/overskud. Jeg kan blive irriteret hvis jeg "fejler" i noget, og jeg går op i det, men jeg ligger ikke og græder, hvis jeg indser at min sidste mintpastil indeholdt aspartam. Så jeg vil jo mene at jeg ikke er fanatisk. Men andre vil måske mene det modsatte. :)

Jeg tænker, at hvis man at fanatisk er = evig stress, sorg, forhøjet puls og panik fordi man får angst af at spise osv. - Så er det helt fair at blande sig, og omsorgsfuldt minde folk om, at de måske ville have godt af at slappe af. :)

Men hvis man tænker at fanatisk er = går mere op i viden omkring kemikalier o. lign. end man selv synes, at man "bør" gå op i det, så skal man blande sig udenom hvad andre kan holde til. Det er jo helt subjektivt og må være folks egen sag :)

Sagt på en anden måde, så tænker jeg at fanatisk handler mere om hvordan man forholder sig til sin viden (om man har det godt med det), end om hvor meget viden man går op i at indsamle og leve efter. Og dermed synes jeg bestemt heller ikke at du lyder fanatisk. :)

Men det kan selvfølgelig godt være, at jeg bare HELT har misforstået ordet :whistling (Men om ikke andet, så synes jeg da, at jeg har fundet en konstruktiv og ikke-pege-fingre betydning af ordet :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer jo meget an på, hvad man ligger i ordet fanatisk :)

Jeg går MEGET op i hvad der er sundt/usundt og i at tilskrabe mig viden omkring hvad der kunne være giftigt, men jeg sidder stille og roligt med pulsen helt nede og kigger på det når jeg har tid/lyst/overskud. Jeg kan blive irriteret hvis jeg "fejler" i noget, og jeg går op i det, men jeg ligger ikke og græder, hvis jeg indser at min sidste mintpastil indeholdt aspartam. Så jeg vil jo mene at jeg ikke er fanatisk. Men andre vil måske mene det modsatte. :)

Jeg tænker, at hvis man at fanatisk er = evig stress, sorg, forhøjet puls og panik fordi man får angst af at spise osv. - Så er det helt fair at blande sig, og omsorgsfuldt minde folk om, at de måske ville have godt af at slappe af. :)

Men hvis man tænker at fanatisk er = går mere op i viden omkring kemikalier o. lign. end man selv synes, at man "bør" gå op i det, så skal man blande sig udenom hvad andre kan holde til. Det er jo helt subjektivt og må være folks egen sag :)

Sagt på en anden måde, så tænker jeg at fanatisk handler mere om hvordan man forholder sig til sin viden (om man har det godt med det), end om hvor meget viden man går op i at indsamle og leve efter. Og dermed synes jeg bestemt heller ikke at du lyder fanatisk. :)

Men det kan selvfølgelig godt være, at jeg bare HELT har misforstået ordet :whistling (Men om ikke andet, så synes jeg da, at jeg har fundet en konstruktiv og ikke-pege-fingre betydning af ordet :))

BKSTREET.gifWhat she said ditto.gif

Hilsen Camilla, som er ked af at mange oeko-alternative traade ogsaa bliver til et spoergsmaal om fanatisk/hysterisk eller ej... sleep.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fra Fødevarstyrelsens hjemmeside vedr. Aspatam:

Godkendelse

Aspartam er godkendt som tilsætningsstof i EU efter en sundhedsmæssig vurdering. Godkendelsen beror på omfattende videnskabelige undersøgelser af stoffet, der viser, at det ikke er sundhedsskadeligt for mennesker, herunder at stoffet ikke kan give skader på arveanlæg, forstyrrelser i forplantningsevnen eller kræft.

aspartam har været på USAs lister over biokemiske våben, som nervegift, den eneste grund til at det er godkendt her i DK er at de mener de mængder vi indtager er så små at de ikke er skadelige, men er man storforbruger af sødemidler som primært er aspartam....

jeg tager også en slurk light cola ind imellem, men holder mig primært fra det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer jo meget an på, hvad man ligger i ordet fanatisk :)

Jeg går MEGET op i hvad der er sundt/usundt og i at tilskrabe mig viden omkring hvad der kunne være giftigt, men jeg sidder stille og roligt med pulsen helt nede og kigger på det når jeg har tid/lyst/overskud. Jeg kan blive irriteret hvis jeg "fejler" i noget, og jeg går op i det, men jeg ligger ikke og græder, hvis jeg indser at min sidste mintpastil indeholdt aspartam. Så jeg vil jo mene at jeg ikke er fanatisk. Men andre vil måske mene det modsatte. :)

Jeg tænker, at hvis man at fanatisk er = evig stress, sorg, forhøjet puls og panik fordi man får angst af at spise osv. - Så er det helt fair at blande sig, og omsorgsfuldt minde folk om, at de måske ville have godt af at slappe af. :)

Men hvis man tænker at fanatisk er = går mere op i viden omkring kemikalier o. lign. end man selv synes, at man "bør" gå op i det, så skal man blande sig udenom hvad andre kan holde til. Det er jo helt subjektivt og må være folks egen sag :)

Sagt på en anden måde, så tænker jeg at fanatisk handler mere om hvordan man forholder sig til sin viden (om man har det godt med det), end om hvor meget viden man går op i at indsamle og leve efter. Og dermed synes jeg bestemt heller ikke at du lyder fanatisk. :)

Men det kan selvfølgelig godt være, at jeg bare HELT har misforstået ordet :whistling (Men om ikke andet, så synes jeg da, at jeg har fundet en konstruktiv og ikke-pege-fingre betydning af ordet :))

:sc HELT ENIG

Er også træt af at blive kaldt hysterisk og fanatisk, når nu det er det jeg har det BEDST med! Man prioriterer forskelligt og kunne aldrig finde på at vende den om og fnyse hånligt fordi en gravid vasker sit hår i shampoo med parfume og parabener.

Jeg går ikke helt så meget op i det som en masse andre herinde men jeg interesserer mig for det og elsker at samle viden og finde de "reneste" produkter.

aspartam har været på USAs lister over biokemiske våben, som nervegift, den eneste grund til at det er godkendt her i DK er at de mener de mængder vi indtager er så små at de ikke er skadelige, men er man storforbruger af sødemidler som primært er aspartam....

jeg tager også en slurk light cola ind imellem, men holder mig primært fra det

Tankevækkende!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget tankevækkende, med den liste fra USA.... unsure.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er bestemt ikke for, at man skal være hysterisk og man skal generelt være kritisk overfor hvad man læser, men jeg har tabt mig efter jeg holdt op med at drikke light cola hver dag og nu drikker jeg måske ½ glas om ugen.

synes bare det er skræmmende hvor meget det er i.

sødestoffer er jo mange, mange er ikke kalr over at mange sødestoffer påvirker ens blodsukker ( dog ikke alle, men mange gør) ligesom alm. sukker og dermed får blodsukekret til at stige for derefter at falde også blvier amn sulten også kører karusellen ellers

http://www.alun.dk/sund-kost/aspartam-kunstigt-soedestof-syg.html#

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er bestemt ikke for at man skal være hysterisk og man sakl generelt være kritisk overfor hvad man læser, men jeg har tabt mig efter jeg holdt op med at drikke light cola hver dag og nu drikker jeg måske ½ glas om ugen.

synes bare det er skræmmende hvor meget det er i.

sødestoffer er jo mange, mange er ikke kalr over at mange sødestoffer påvirker ens blodsukker ( dog ikke alle, men mange gør) ligesom alm. sukker og dermed får blodsukekret til at stige for derefter at falde også blvier amn sulten også kører karusellen ellers

http://www.alun.dk/sund-kost/aspartam-kunstigt-soedestof-syg.html#

Hmm, altså et eller andet sted burde sødestoffer jo ikke påvirke din vægt eftersom der ikke er kalorier i... :unsure Har dog hørt at man kan få "narret" hjernen til at blive mere sulten ved at spise/drikke sødestoffer, fordi det er så sødt at kroppen tror at den skal have meget sødt og dermed også meget sukker (det er sikkert det samme som du siger med de kloge ord :blush)

Det er faktisk måske også den vigtigste grund til at jeg går udenom sødestoffer. Jeg føler at jeg "narrer" kroppen, hvis jeg giver den noget sødt, men som der ikke er næring i, og så er jeg bange for at "forvirre" min krop. Jeg giver relativt ofte efter for trangen til noget sødt, men så bliver det med SUKKER (eller frugt, hvis jeg er så overskudsagtig :P). Jeg tænker også, at jeg gerne vil kunne se det på min krop, hvis jeg får for meget sødt (altså at jeg kan se, at jeg bliver tykkere...). Jeg er utryg ved tanken om bare at kunne pøle sødt i mig uden at tage på af det. :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

som ikke diabetiker er det faktisk lige hvad der sker oftet, man hører self. om dem der går fra at drikke 2+ L alm cola om dagen også taber sig ved at gå over at drikke 2?l light cola, men der er hellere ikke kalorier i søddestoffet, men ja den alm. krop tror det er sukker og frigiver insullin og vupti blodsukkeret falder og så kører møllen.

dog skal man være OBS på at det er de sødestoffer der hedder OLer til sidst, og aspartam gør det så desværre også

men mange tror at 0 sukker og sødestoffer så er den hellige grav vel forvaret

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man vil stille spørgsmålstegn ved, om aspartam er giftigt/skadeligt, synes jeg det er ganske vigtigt, at man husker at tage cocktaileffekten i betragtning. Sødestoffer er desværre ikke de eneste kemiske stoffer vi udsættes for i vores hverdag! Fødevarestyrelsens godkendelse af stoffet hviler på undersøgelser der ikke tager højde for denne desværre.

Der ser dog ud til at ske små fremskridt på området: LINK.

Har personligt den holdning, at jeg ikke kan se noget som helst fanatisk i at ville undgå at fylde sin krop med kunstige (og imo fuldstændig unødvendige) stoffer, uanset påvist skadelig effekt eller ej, når der findes naturlige alternativer. Jeg vil min krop det bedste og jeg har taget stilling til, hvad jeg synes er bedst. Det er vel det det handler om. At man hver især tager stilling, for på dette område ved vi desværre stadig alt for lidt med sikkerhed om, hvordan de kunstige stoffer påvirker os og når det vurderes, om det er hensigtsmæssigt at anvende dem, afvejes deres evt. sundhedskadelige effekt desværre næsten altid op mod, hvad der kan betale sig i et økonomisk øjemed...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde en læge på et tidspunkt, der fortalte om en patient, der skiftede fra at drikke 2L cola/dag til 2L light cola/dag. Alene derved tabte hun 30 kg!!

Jeg har god erfaring med at tabe mig på light-produkter :) Bl.a. ved at koge marmelade med sødemiddel, spise is fra isis, der også er baseret på sødemiddel, drikke light sodavand/saftevand (og allermest vigtigt, hbovedsagligt at drikke vand!), bage uden sukker osv. Men selvfølgelig også ved at spise meget grønt, undgå overdrevne mængder fedt osv.

Aspatam er jo bygget af 2 aminosyrer og fungerer dermed ligesom et protein i kroppen, dvs. det nedbrydes som protein, der netop ikke virker som kulhydrater og dermed ikke har den samme indflydelse på insulin osv. det er derfor det kan anvendes af diabetikere.

Men det er nok forskelligt, hvad der virker fra person til person, og forskelligt hvad holdning man har. Så det vigtigste er nok at gøre det man selv har det godt med. For mit vedkommende, hænger jeg mig en del i hvilke kilder de forskellige "advarsler" bygger på, det skal være sagligt, stikprøver skal være store nok, resultater skal være signifikante osv. Det må gerne være de store anerkendte tidskifter, oplysningerne stammer fra, så har de større vægt af autiritet for mig. Jeg er ikke god til de ting, man kan læse om på en hjemmeside, drevet af en privatperson, hvor der fx. primært henvises til en bestemt forsker, hvor referencerne typisk er artikler på egen hjemmeside osv. Og den slags hjemmesider synes jeg der er rigtigt mange af. Tror de skræmmer folk mere end de gavner <_< . Er nok opdraget fra studietiden til at være temmelig kildekritisk ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER