Økonom

Barnedåb

20 indlæg i dette emne

..eller navngivningsfest.....?

Hvonår har i tænkt jer at holde det?

Hvor?

Vi regner med at holde barnedåben en måneds tid efter fødslen og vi regner med at holde det hjemme.

Først ville vi invitere 48 personer - vores familier...

Men nu vælger vi kun at holde det for den nærmeste familie...... Så bliver vi 18 personer.

Det kan vi sagtens have herhjemme og folk har heller ikke set hytten efter vi har bygget til, så det vil være helt perfekt.

Vil tro vi selv laver salater, pasta salater, kartoffel salater osv. og jeg laver selv islagkager her inden jeg skal føde...

Kødet køber vi måske nok udefra, det må vi lige se til :)

Jeg har købt invitationerne, de var sat ned i fakta, super fine med plads til billede af lillepigen i midten.... Så fine og total billige....

Ellers er det bare en masse tanker jeg gør mig, er en af dem der bruger meget tid på forberedelse.

Kan læse der er forskellige opfattelser af gudmor/gudfar herinde.. Har læst mig frem til at det i bund og grund er den der holder barnet til dåben og at både gudforældre og faddere skal love at opdrage barnet i den kristne tro... andet end det skulle der ikke ligge i det??? Er jeg forkert på den?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg har fundet en masse info fra festensabc.dk omkring barnedåben, det hele står også i min barnedåbstråd, hvis du skulle have lyst til at læse om det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har fundet en masse info fra festensabc.dk omkring barnedåben, det hele står også i min barnedåbstråd, hvis du skulle have lyst til at læse om det :)

Ihh det vil jeg gerne. Tager lige en kigger :) Tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi regner med at holde det den 1. eller 2. søndag i advent.. Så vil lillesøster være 3-4 måneder afhængig af fødselstidspunktet. Synes bare, at det kunne så så hyggeligt med dåb på en adventssøndag :)

Vi er ikke afhængige af, at hun skal passse noget bestemt, så tidspunktet kan sagtens rykkes rundt.

Vi holder kun for den nærmeste familie, og mon ikke vi bliver en 14-16 stykker. Regner med at holde det hjemme.

Jeg vil ikke lave maden selv, det gjorde jeg til Claras dåb, og var så smadret på selve dåbsdagen, da jeg havde stået i køkkenet hele dagen før. Det gider jeg ikke igen, men bager nok selv dåbskagen :)

Regner med at bestille noget mad, der passer til frokost, fx pålægskagemand.. og så supplere lidt op med frikadeller, pastasalat/kartoffelsalet eller lignende.. bare noget let.

Så senere servere dåbkage, chokolade og kaffe.

Det var bare lige de umiddelbare tanker, mon ikke det bliver lavet lidt om udervejs :D

Tror det med faddere og deres betydning er meget personligt.. Vi forventer bestemt ikke, at de faddere vi vælger, skal have ansvar for at opdrage barnet i den kristne tro.. For os er deres funktion egentligt ikke noget specielt, andet end de selvfølgelig skal være der, da dåbshandligen kræver det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha ja, det skal jo også holdes. Hos os bliver det en barnedåb og jeg tror vi kommer ret tæt på de 6 måneder der er "lovlige", men det er ikke planlagt. Tror vi vælger at leje fællesrummet i vores ejerforening og lave lidt hjemmelavet buffet. Måske noget familie vil tage noget med. Vi holdte stort bryllup sidste år, så vi har hverken penge eller "grund" til at holde endnu et kæmpe gilde. Men vi er bare en stor familie, så der skal være plads til en del.

Vi talte om Gudfar og faddere den anden dag. Det er ikke helt ligetil at blive enige. I min mands familie er de ikke vant til faddere, men jeg kan godt lide tanken. J

eg vil gerne have, at det bliver nogen, som kan give Fister noget forskelligt, og nogen som vil tage titlen lidt alvorligt. Derfor har jeg - meget utraditionelt - min fætter og min morbror i tankerne. Det er ikke nogen vi ser så tit, men min fætter er bare en dejlig fyr som nok aldrig selv får børn og han er god til (og gider) sport og fodbold. Min morbror er ved at være lidt gammel og han er en rigtig spøjs mand, men jeg elsker ham. Han er håndværker og eftertænksom og bare en dejlig fyr. Han kommer formentlig ikke til at være fadder for andre (tror jeg) og jeg vil gerne give ham et ekstra link til min søn. Begge mænd har i hvert fald nogle gode værdier og jeg tror på, at min lille Fister rent faktisk vil få noget særligt fra hver af dem. Som Gudfar tror jeg, det bliver min mands bror. Han er også ved at være så voksen og "sat" at han vil tage opgaven alvorligt, og så er han god til IT og den slags.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi regner med at holde barnedåb i januar, så vil lillebror være 4 mdr. Det var vores datter også og det synes vi var et rigtig godt tidspunkt.

Vi er ikke rigtig nået til hvem der skal være faddere. Vi regner med at få maden udefra, da det var begrænset hvor meget jeg nåede at deltage i festen, da jeg stod i køkkenet meget af tiden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her bliver det også barnedåb. Vi regner med at holde det enten den 18. eller 25. november (alt efter tidspunkt på dagen gudstjenesterne er) og efterfølgende brunch på en af byens cafeer.

Er lidt i tvivl om, om det kun bliver nærmeste familie eller vi tager et par venner med også. Tror måske det bliver det sidste, og så bliver vi lige under 30. Det synes jeg er fint :)

Vi er endnu ikke helt kommet frem til, hvem der skal stå fadder eller hvem der skal bære Blyp :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holder navngivning... Det er så langt vi er kommet med vores forberedelser ;)

Vi havde snak om at holde det i mine svigerforældres sommerhus på vestsjælland, men vi tror ikke at der er nok plads.. Da vi både invitere familie og de nærmest venner.

Hvornår ved vi ikke rigtig... I januar!?!?? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er så spændende at læse om jeres tanker mht. denne dag, vi har et hold venner der også kommer med.... det er vores bedste venner igennem 11 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi holder i restaurant den 3 weekend i januar :) for ca 32 mennesker.. vores dåbskjole brændte - så her bliver syet en ny af min farmor - lavet at svigermors brudekjole. dåben bliver i en lille slotskirke på landet :) og festen ved vandet :) maden bliver let anretning og afslappet stemning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op hvor er i kommet langt i planlægningen :) Her er vi slet ikke begyndt at tænke på det endnu og jeg er ikke sikker på at der sker så meget planlægning inden hun er født..

Men vi ved dog at det bliver barnedåb i kirken :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi ikke kommet igang med planlægning endnu :rolleyes men det bliver i år :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har heller ik planlagt noget detaljeret endnu, bortset fra at vi ved det bliver en lav budget barnedåb. Og så bliver det nok i november, fordi december er alle altid booket og i januar har vi altid lidt efterslæb fra julegaverne ;-)

Ellers gør fortiden med to mislykket graviditeter nok at vi begge ønsker at have babyen i hænderne før vi planlægger fremtiden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke planlagt hvornår, men vi har planlagt hvordan :) vi inviterer dem som får noget med barnet at gøre i fremtiden, og så skal vi nok være i fælleshus eller lign. Vi vil servere, kaffe, the, øl og vand, samt kagebord (er uddannet kagekonditor, så står selv for kage) og så tanker vi lækkert brød af forskellig slags med pålæg :) nemt og billigt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holder kun for den nærmeste familie, og mon ikke vi bliver en 14-16 stykker. Regner med at holde det hjemme.

Jeg vil ikke lave maden selv, det gjorde jeg til Claras dåb, og var så smadret på selve dåbsdagen, da jeg havde stået i køkkenet hele dagen før. Det gider jeg ikke igen, men bager nok selv dåbskagen :)

Regner med at bestille noget mad, der passer til frokost, fx pålægskagemand.. og så supplere lidt op med frikadeller, pastasalat/kartoffelsalet eller lignende.. bare noget let.

Så senere servere dåbkage, chokolade og kaffe.

Det var bare lige de umiddelbare tanker, mon ikke det bliver lavet lidt om udervejs :D

Tror det med faddere og deres betydning er meget personligt.. Vi forventer bestemt ikke, at de faddere vi vælger, skal have ansvar for at opdrage barnet i den kristne tro.. For os er deres funktion egentligt ikke noget specielt, andet end de selvfølgelig skal være der, da dåbshandligen kræver det :)

Vi har slet ikke snakket om det endnu, men jeg har da tænkt lidt på det, og har lidt de samme tanker som Tazbaby. Nærmeste familie herhjemme til let frokost + kaffe og kage. Jeg er ikke så god til store fester, hvor der er mig, der er vært/midtpunkt, så afslappet stemning herhjemme vil passe mig bedst :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ser ud til jeg er den eneste der overvejer at holde barnedåb en månedstid efter fødslen :) Måske det bliver en for stor mundfuld, er bare overbevist om det nok skal gå når det er hjemme og den nærmeste familie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ser ud til jeg er den eneste der overvejer at holde barnedåb en månedstid efter fødslen :) Måske det bliver en for stor mundfuld, er bare overbevist om det nok skal gå når det er hjemme og den nærmeste familie

det da også en god ide, vi venter kun fordi vi skal være sikre på at faren har fri fra arbejde.. og så fordi jeg håber på at vi jan rejse væk fra dk i oktober og holde ferie :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke en kjole hun skal kunne passe, mandens familie lejede dåbskjoler i sin tid, og min familie aner ikke hvor familiens dåbskjole er henne.... Er ikke helt tilfreds med det, da jeg går op i den slags traditioner.....og synes det ville være sjovt hvis min datter blev døbt i den kjole jeg havde på...., men jeg kan da købe en ny og starte en ny tradition så..... :)Efterlysningen er sat igang, så må vi se om der er nogle der finder den!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mormor hæklede en fin dåbskjole da min kusine skulle døbes og den brugte vi også til vores datter. Vores datter var stor fra fødslen, men passede den perfekt da hun var 4 mdr. Samtidig satser vi på at have mere overskud i januar end oktober (hvor vores datter også har fødselsdag)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er slet ikke begyndt at tænke på dåb endnu... Der alt for længe til han kommer :gravid :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER