Unknown

Amning

10 indlæg i dette emne

Nu er vi total nye på babyområdet og en masse spørgsmål melder sig. Jeg har valgt at amme Zoey, men er i tvivl om hvor meget der er normalt at spise.

Jeg har brugt ammebrik pga meget ømme vorter og hun spiste mellem 10 og 25 min ved hvert bryst efterfulgt af ca 2 timers pause. Det ska siges jeg har meget mælk som virkelig løber. I dag tog jeg brikken af og hun ville kun have 10 min ved det ene bryst.

Hun er i dag 5 dage. Hvor længe af gangen og hvor ofte skal en nyfødt ammes ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg fik at vide da jeg lå på hospitalet at de helst skal sutte effektivt 15 min. af gange. Når hun stopper efter de 10 min. så prøv at give hende en lille pause og så læg hende til igen til samme bryst og se om hun vil have mere. Det er vigtigt det er samme bryst for ellers kan det være hun ikke kommer ind til den fede mælk som er den der giver den rigtig gode nærrig og fedtet. Hvis hun siger nej til første bryst så prøv at tilbyde det andet og hvis hun også siger nej der, så er hun formentlig mæt :) så kan det være at 10 min. bare er nok til hende.

I starten ammede jeg ca. hver 3.-4. time, men på et tidspunkt var jeg nede på 1,5.-2. time og det var fordi hun ikke fik nok. Det vigtigste er at hun virker glad og tilfreds når hun er vågen og at hun tager på.

Hvis du er i tvivl så tøv endelig ikke med at kontakte SP for det er så vigtigt at få en god start på amningen for ellers kan det give mange bekymringer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ca hver anden-tredje time tror jeg er mest normalt. Der er dog afstikkere :)

Min kloge moder siger at en ammestund inkl. skiftning og bøvsning bør vare ca. en time, så her er der altså tale om at begge bryster bliver tømt :) Dette er måske også individuelt...men i princippet bør hun i hvert fald spise af den fede mælk FØR hun kommer over til nyt bryst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm - nu må jeg hellere lige komme på banen, for al den snak om, at de SKAL spise minimum 10 min på hvert bryst, var ved at hyle mig helt ud af den! For det gjorde Anna aldrig! Hun spiste 4-7 min på hvert bryst og nogengang kunne hun godt nøjes med et. ALLE sagde, at det lød som alt for lidt, men hun var jo glad og tilpas og tog fint (=rigtig fint) på, så alle måtte jo erkende, at hun bare var god til at sutte og fik det hun skulle bruge :)

Kig på Zoey - er hun glad, tilpas og til at få øjenkontakt med når hun er vågen, sover hun fint og har hun gode tissebleer, så stol på at hun får det hun skal bruge. Begyndt for alt i verden ikke at 'tvinge' hende til at spise mere - det kan der kun komme noget skidt ud af (og jeg taler af bitter erfaring! :()

Men som Lone siger, så ring til din SP - hellere en gang for meget end en gang for lidt i starten. Der skal så lidt til at berolige og et betyder så meget!

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået at vide at alt mellem 5-45 min pr måltid er normalt... Silje spiser for det meste på 7-10 min og kun fra et bryst... Lige for tiden spiser hun dog lidt længere tid og nogen gange fra begge da hun er ved at øge produktionen... Har max taget 20 min om et måltid. Så det er meeeget forskelligt fra baby til baby.

Du skal bare sikre dig at hun virker godt tilpas og tager på... Er sikker på at de 10 min er hvad hun har brug for nu, hun skal jo ikke kæmpe for føden hos dig...

P.s. godt at se dig tilbage

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke sige i minutter, hvor længe Kristine har spist/spiser af gangen...hun har fået så ofte og så længe hun ville. :7himmel

Min mormor (på snart 94) var MEGET forundret over, hvor ofte jeg ammede Kristine. Dengang hun havde små børn, ammede man kun hver 4. time... og skreg babyen inden, fik den lov til at skrige, indtil der var gået 4 timer :unsure :boo

GODT jeg ikke levede i den tid :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres indput. Jeg er allerede noget mere roligt. Snakkede med sundhedplejesken i telefonen og hun sagde at hun helst ikke ville udtale sig om hvor lang tid hun skal spise, men hun kommer fredag så der vil hun måle og veje Zoey.

Min mavefornemmelse siger mig også at det er ok med de 10 min hun får. for mælken kommer med det samme og hun behøver knap nok at sutte for at den kommer. Nogle gange er det så voldsomt jeg er nød til at tage hende fra brystet for at hun ikke kløjs i det.

Når jeg ammer starter jeg ved det ene bryst (det modsatte af det hun fik af sidst), hvis hun mister interessen efter ca 25 min, prøver jeg at vække hende og tilbyde hende det andet bryst. Men oftest falder hun i søvn i løbet af 10 min ved det første og vil bare ikke vækkes, så er det ligemeget om jeg nusser under tærene, på kinden eller hiver i brystet.

Hun laver rigtig gode tisse og lortebleer (ret mange af dem haha) så må nok indse jeg bare er lidt overbekymret mor hehe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres indput. Jeg er allerede noget mere roligt. Snakkede med sundhedplejesken i telefonen og hun sagde at hun helst ikke ville udtale sig om hvor lang tid hun skal spise, men hun kommer fredag så der vil hun måle og veje Zoey.

Min mavefornemmelse siger mig også at det er ok med de 10 min hun får. for mælken kommer med det samme og hun behøver knap nok at sutte for at den kommer. Nogle gange er det så voldsomt jeg er nød til at tage hende fra brystet for at hun ikke kløjs i det.

Når jeg ammer starter jeg ved det ene bryst (det modsatte af det hun fik af sidst), hvis hun mister interessen efter ca 25 min, prøver jeg at vække hende og tilbyde hende det andet bryst. Men oftest falder hun i søvn i løbet af 10 min ved det første og vil bare ikke vækkes, så er det ligemeget om jeg nusser under tærene, på kinden eller hiver i brystet.

Hun laver rigtig gode tisse og lortebleer (ret mange af dem haha) så må nok indse jeg bare er lidt overbekymret mor hehe

Næ du er bare en mor nu og der følger de bekymringer med :) Men lyt til din mavefornemmelse - den er som regel rigtig ;)

Det lyder som om der er tryk på dine bryster og det er jo bare dejligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk hendes lille bitte mave er ikke større end en valnød. Den bliver hurtigt fyldt. :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hi hi, en valnoed loveshower.gif

Min niece spiser helt anderledes end hendes storesoester gjorde og er faerdig paa 5-7 minutter ved hvert bryst. Hun er mega suger og min soester har en undmaerket sund produktion... Hun siger ogsaa, at man ikke skal flippe over tid og maengde, men se paa sin baby rolleyes.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER