Myliona

Hvorfor er det specielt at krydse 28+0?

22 indlæg i dette emne

Jeg har måske et lidt mærkeligt spørgsmål..

Jeg er i dag 27+6.. DVS i morgen er jeg 28+0.. Og jeg GLÆDER MIG.. Helt vildt meget! Kan ikke sætte en præcist finger på HVORFOR!

Så vil jeg gerne høre jer andre: Var det specielt at krydse over, og blive 28+0? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Fortæl og forklar gerne :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tror du ikke det er fordi at der er mulighed for at redde baby :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg ikke selv så langt endnu, men jeg går ind i en ny graviditetsuge hver søndag, og det er specielt hver gang :) En uge gået er en uge tættere på termin og dermed at holde vores lille datter i armene :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror du ikke det er fordi at der er mulighed for at redde baby :loveshower

Jo, men i dag kan de jo redde børn langt tidligere..

Min veninde er født i uge 26, og hun har ingen men i dag.. Min lillesøster er født i uge 25 - dog med få men..

Min kammerat er født i uge 27, med få fysiske men..

Så egentlig føler jeg allerede at overlevelseschancerne er ret "store" (hun vejer jo også over et kg nu!)..

Måske er det fordi det ligesom også er 3. trimester - altså.. "slutningen" af graviditeten?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det mon fordi det er sidste trimester? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, men i dag kan de jo redde børn langt tidligere..

Min veninde er født i uge 26, og hun har ingen men i dag.. Min lillesøster er født i uge 25 - dog med få men..

Min kammerat er født i uge 27, med få fysiske men..

Så egentlig føler jeg allerede at overlevelseschancerne er ret "store" (hun vejer jo også over et kg nu!)..

Måske er det fordi det ligesom også er 3. trimester - altså.. "slutningen" af graviditeten?

Jeg ved godt man kan redde før men jeg syntes personligt der er noget sikker ved sidste trimester :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved godt man kan redde før men jeg syntes personligt der er noget sikker ved sidste trimester :balloons

Ja, det har du ret i :)

:loveshower Glæder mig, det er en speciel dag :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det har du ret i :)

:loveshower Glæder mig, det er en speciel dag :loveshower

Det kan jeg godt forstå er spændt på dine vegne :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er gået ind i uge 28 i dag, og jeg synes på en eller anden måde også at det er lidt specielt. Faktisk synes jeg at det er ret stort at være nået så langt, og jeg har følt mig helt bevæget hele formiddagen og haft virkelig let til tårer. Temmelig fjollet, men der er altså et eller andet ved uge 28.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er gået ind i uge 28 i dag, og jeg synes på en eller anden måde også at det er lidt specielt. Faktisk synes jeg at det er ret stort at være nået så langt, og jeg har følt mig helt bevæget hele formiddagen og haft virkelig let til tårer. Temmelig fjollet, men der er altså et eller andet ved uge 28.

Ja, det er bare svært at beskrive hvorfor det er specielt; men det ER det! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som neonatal sygeplejerske ser jeg MEGET frem til at krydse 28+0. Det gøren kæmpe forskel på overlevelses mulighederne og på efterfølgende meen af en for tidlig fødsel. Lige nu tæller jeg dagenefor hver dag tæller. Kunne komme med en meget lang forklaring, men kan tilføje at få mig er det først 28+ og bagefter ser jeg frem til uge 32.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som neonatal sygeplejerske ser jeg MEGET frem til at krydse 28+0. Det gøren kæmpe forskel på overlevelses mulighederne og på efterfølgende meen af en for tidlig fødsel. Lige nu tæller jeg dagenefor hver dag tæller. Kunne komme med en meget lang forklaring, men kan tilføje at få mig er det først 28+ og bagefter ser jeg frem til uge 32.

Det er dejligt at høre, fra en som "ved noget" at det ER specielt med uge 28 :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik meget kraftige plukkeveer i uge 19, og småveer i uge 24.

Jeg gik først efter uge 25, for så ville der være en chance for, at man kunne redde min lille pige.

Derefter gik jeg efter uge 28, da overlevelseschancer og risiko for mén mindskes.

Herefter gik jeg efter uge 32, som jeg jo så desværre ikke nåede.

Når man føder mellem uge (24)25-28 kaldes det ekstrem for tidlig fødsel

Når man føder mellem uge 28-32 kaldes det meget for tidlig fødsel

Når man føder mellem uge 32 og 36 kaldes det for tidlig fødsel

Hver eneste dag tæller, og nogle gange timer (hvis man f.eks. venter på lungemodner skal virke)

Så tillykke med du er kommet til 28+0 :loveshower - selvom jeg vil sige, at det ingen dans på roser ville være at føde lige nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik meget kraftige plukkeveer i uge 19, og småveer i uge 24.

Jeg gik først efter uge 25, for så ville der være en chance for, at man kunne redde min lille pige.

Derefter gik jeg efter uge 28, da overlevelseschancer og risiko for mén mindskes.

Herefter gik jeg efter uge 32, som jeg jo så desværre ikke nåede.

Når man føder mellem uge (24)25-28 kaldes det ekstrem for tidlig fødsel

Når man føder mellem uge 28-32 kaldes det meget for tidlig fødsel

Når man føder mellem uge 32 og 36 kaldes det for tidlig fødsel

Hver eneste dag tæller, og nogle gange timer (hvis man f.eks. venter på lungemodner skal virke)

Så tillykke med du er kommet til 28+0 :loveshower - selvom jeg vil sige, at det ingen dans på roser ville være at føde lige nu.

Tænker rigtig meget på jer, og lille Karoline når jeg glæder mig over at være nået så langt som nu... Både på godt og skidt.. Og min kæreste bliver ved, hver gang jeg siger "hun ville kunne overleve nu", at jeg altså skal lade være at tænke sådan: Hun må tidligst komme om 8-10 uger!

Men man kan jo ikke lade være at tænke lidt på at chancen stiger..

Og ja: Det er vildt hvad dage og timer kan gøre, når man når hen efter uge 25-28!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker rigtig meget på jer, og lille Karoline når jeg glæder mig over at være nået så langt som nu... Både på godt og skidt.. Og min kæreste bliver ved, hver gang jeg siger "hun ville kunne overleve nu", at jeg altså skal lade være at tænke sådan: Hun må tidligst komme om 8-10 uger!

Men man kan jo ikke lade være at tænke lidt på at chancen stiger..

Og ja: Det er vildt hvad dage og timer kan gøre, når man når hen efter uge 25-28!!

Jeg græd og græd mens de kørte mig til AKS, for jeg vidste lungemodneren ikke havde nået at virke :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg græd og græd mens de kørte mig til AKS, for jeg vidste lungemodneren ikke havde nået at virke :(

Ja, puha!! Det er bare så vigtigt.. Og ja, nogen gange tænker jeg; I det mindste lever Karoline.. Men på den anden side, så tænker man også: Hvad kunne bare en uge mere ikke have gjort! Og det må også være svært for jer.. Både at være frustrede over hendes sygdom, men samtidig glæde sig over hun lever.. Det er SÅ modstridende følelser :(

Men ja - dage, timer..

Hvor langt var du henne med Karoline? Hendes sygdom, er "udelukket" pga hendes for tidlige fødsel?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, puha!! Det er bare så vigtigt.. Og ja, nogen gange tænker jeg; I det mindste lever Karoline.. Men på den anden side, så tænker man også: Hvad kunne bare en uge mere ikke have gjort! Og det må også være svært for jer.. Både at være frustrede over hendes sygdom, men samtidig glæde sig over hun lever.. Det er SÅ modstridende følelser :(

Men ja - dage, timer..

Hvor langt var du henne med Karoline? Hendes sygdom, er "udelukket" pga hendes for tidlige fødsel?

29+2 (eller det vil sige faktisk kun 29+0 pga journal fejl) Vi ved ikke om det er pga den tidlige fødsel hin er syg. Men hendes ekstreme sarthed/sansesarthed er helt sikkert.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

29+2 (eller det vil sige faktisk kun 29+0 pga journal fejl) Vi ved ikke om det er pga den tidlige fødsel hin er syg. Men hendes ekstreme sarthed/sansesarthed er helt sikkert.

Det er meget mærkeligt at tænke på, at det ville være om en uge for mig..

Det er klart at overlevelseschancen øges efter uge 28.. Men, puha: Mange børn har jo stadigvæk mange men..

Min lillesøster, er ved at blive udredt for om hun muligvis har en hjerneskade(Hun er altså 24! og det er først NU, fordi hun selv har sagt hun troede noget var galt.. Udover det, er hun ordblind og har det meget svært fagligt og socialt.. Plu shun har meget dårligt syn)

Min kammerat, har fysiske men.. Han er meget lille, og hans ene arm er slet ikke udviklet ordentligt, så han kan ikke bøje den og strække den ordentligt.. Plus han har dårligt syn

Min veninde, er født uden varige men.. Men ja.. En ud af tre.. Selvom det jo i dag for de to, ikke er "kæmpe problemer", havde de jo en enormt svær start på livet..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bestemt ikke nogen dans på roser at føde for tidligt. Der starter en meget følelsesladet rutchetur. Det er bla også derfor jeg synes min graviditet har været hård, pga af mange smerter og al for meget viden om hvad der kan vente ens familie hvis den lille kommer før til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bestemt ikke nogen dans på roser at føde for tidligt. Der starter en meget følelsesladet rutchetur. Det er bla også derfor jeg synes min graviditet har været hård, pga af mange smerter og al for meget viden om hvad der kan vente ens familie hvis den lille kommer før til.

Følger dig 100%. Blev fuldtids sygemeldt i uge 16 pga truende for tidlig fødsel. Gik fødsel i uge 30 med storesøster, men der lykkes det at stoppe den og fødte først uge 36. Denne gang har jeg været indlagt i alt ca 2 uger inden jeg fødte (af 2 omgange) og i alt 15 uger efterfølgende med min lille pige (og vi er nok stadig ikke færdige) Det er virkelig ikke noget jeg ønsker for nogen- ever :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bestemt ikke nogen dans på roser at føde for tidligt. Der starter en meget følelsesladet rutchetur. Det er bla også derfor jeg synes min graviditet har været hård, pga af mange smerter og al for meget viden om hvad der kan vente ens familie hvis den lille kommer før til.

Følger dig 100% for følge virkningernr kan være katostrofale for de andre børn eller ændre situationen markant.

Vi har selv stået i den båd ind og ud og det er ingen leg på rose. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten tillykke med de 28 uger det er stort :balloons :loveshower :smilie_oster05:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER