TroldeMor

En sundere lagkage?

16 indlæg i dette emne

Jeg skal jo have lavet en lille lagkage til Marlon til hans fødselsdag.... Men jeg ville sådan set gerne hvis man kunne lave den i en lidt sundere udgave, så han rigtig kan få lov at frådse :P

Altså.... Jeg er ikke særlig sukkerforskrækket, men syns alligevel det er lidt voldsomt hvis han skulle sidde der med sin egen Othello ;)

Jeg tænker at man kunne putte frugtstykker i.... Men så er der jo stadig bundene, og cremen.... Plus pynt?

Er der nogen som har nogle super gode idéer eller opskrifter på en lidt sundere udgave af lagkagen? (altså det skal jo stadig ligne en lagkage, og der må da også gerne være sødt på.... Men begrænset)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ej jeg har den lækreste opskrift på en sund lagkage derhjemme.. fra min bog hold maven flad. Lavede den for et par uger siden og både os, mine forældre og nadja spiste pænt meget for den er bare god.. jeg skriver lige opskriften ind i aften.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh, det lyder skønt Sandie :loveshower

Det vil jeg glæde mig til at kigge nærmere på, for selv om det "kun er den her ene gang" og alt det der.... Så vil jeg altså vride mig lidt ved at give Marlon en hel lagkage med kagecreme, flødeskum i overflod, og hvad ved jeg :rolleyes :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår dig så godt, sådan havde jeg det også, og fik en del kommentare det var plat for det var jo kun den ene gang, men heldigt vi selv bestemmer over vores børn :)

Jeg selv lavede en lagkage med flødeskum pisket op med væske fra annanas og fersken dåser, og så stykker af frugterne blandet i. Og så bare pyntet med flødeskum.

Men du får lige opskriften på den anden, den vil jeg nemlig selv lave næste gang selvom hun bliver 3, ser stadig ingen grund til at stopfordre hende med sukker, selv om det kun er en gang om året ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

den følger jeg lige med i her. For synes også godt at man må passe lidt på for ellers bliver den ene gang til flere og så er man fanget.

Mine piger er ikke overvægtige, men jeg ønsker heller ikke for dem at de nogensinde bliver det, så derfor forebygger jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, sund bliver en lagkage nok aldrig :-) Men jeg tror bare jeg ville købe nogle lagkagebunde. Og så lave fyld af flødeskum, frisk frugt, hjemmelavet syltetøj (så du selv kan styre sukkermængden), evt. nødder og den helt mørke chokolade. Så er det i hvert fald gode ting der er i og ikke alt muligt pulver-mærkeligt halvfærdigt noget, som man ikke aner hvad indeholder af tilsætningsstoffer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

8 minimum kiks, eller 40g. fiberstrø ( jeg brugte fuldkorns digestive fordi det havde jeg lige)

100g. hasselnødder

2 æg

2 dl. sukrin (sukker kan også anvendes hvis man ikke er til sukrin) (jeg er brugte lidt mindre en opskriften lød på )

150g. hytteost (jeg brugte fromage frais)

30g. flydende oliemargarine

1,5 dl. minimælk

50g. bygmel

2 tsk. bagepulver

FYLD:

1 dl. fløde

200g. fromage frais

1 tsk. vaniljepulver

citronsaft

2 bananer

Vingummibamser (dette undlod jeg og brugte lidt mere banan ;) )

Ser lige om jeg kan finde et billed, men kan ikke overføre pt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har til begge mine drenge lavet en mini lagkage, med udstukket bunde lagt sammen med æblemos :) pyntet med en lille klat flødeskum :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht bundene har jeg smagt en såkaldt rugbrødslagkage, der smagte himmelsk. Tog lige en googlesøgning, og der kom mange opskrifter op på den...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu bliver lagkage jo aldrig rigtig sund, men her kommer mit bud på en lidt sundere lagkage. Jeg har skåret på sukker, fløde og smør.

Bunde:

4 Æg

125 g Sukker

75 g Hvedemel

75 g Kartoffelmel

1 tsk Bagepulver

Pisk æggene lette og skummende. Tilsæt sukker og pisk grundigt. Bland mel, kartoffelmel og bagepulver. Sigt det i æggemassen og vend det forsigtigt i. Hældes i en smurt springform og bages ved 200 grader i 35 minutter på en af de midterste ribber i ovnen. Dæk evt. med stanniol, hvis kagen bliver for mørk. Lad kagen køle af på en bagerist og flæk den herefter i 3 bunde med en skarp kniv.

Springform: Ø 18-24 cm

---------

Hindbærmousse:

300 g frosne hindbær

2 spsk sukker

1 stang vanille (eller 1-2 tsk vanillesukker)

2 dl yoghurt naturel

1/4 l. piskefløde

Optø bærrene

Blend (eller mos) med sukker og vanille(sukker)

Vend yoghurten i bærrene

Vend det hele med den HELT stiftpiskede fløde

Stil moussen koldt 1 time, inden den lægges i kagen

* Du kan evt. drysse med 500 gr. jordbær i mundrette stykker

---------

Chokoladecreme:

250 g. god mørk chokolade (jeg ville bruge en Valhrona Manjari 64%)

200 g. smør

200 g. sukker.

1 vaniljestang

2 tsk kaffepulver (evt nescafe) opløst i en smule vand

Smelt chokoladen og lad det svale.

Rør smør og flormelis sammen. Tilsæt vanillesukker og kaffe.

Rør den afsvalede chokolade i.

*Nu er chokoladecremen godt nok lidt fed i det pga. sukker og smør, men kan ikke rigtig finde andre måder at skære på det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak skal i have for alle de gode forslag og opskrifter!! Der er meget god inspiration, og jeg er sikker på jeg får lavet en lagkage Marlon kan smovse i, uden jeg skal have for dårlig samvittighed :loveshower

Jeg har også selv fisket mig frem til en god idé..... Og vil nok bruge dele af alle forslagene :)

1. Bananstykker

2. Kvark/Skyr blandet med flødeskum (i forholdet 2 til 1)

3. Lagkagebunde

4. Lidt pynt i form af bær og måske lidt flødeskumsklatter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tænker at man i fløden kunne komme den der vanilje yogurt fra cheasy eller yoggi i, og så undlade sukker og sparre lidt på fløden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

237846424040639068_CHuUh14j.jpg

Sådan laver du en sund lagkage ^_^

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

237846424040639068_CHuUh14j.jpg

Sådan laver du en sund lagkage ^_^

Hihi..... Hvor er den genial :D

Jeg kunne GODT spise sådan en lige nu :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er den flot!! :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hihi..... Hvor er den genial :D

Jeg kunne GODT spise sådan en lige nu :sandie

Det kunne jeg også :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER