Tina80

Rød bøf

10 indlæg i dette emne

Hvor rød må kød være når man er gravid?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Slet ikke rød :)

Men har også hørt nogle sige rosa eller medium var okay... Og har også hørt mange sige, at hvis du ahr haft kat, har spist rødt kød før osv. så må du gerne spise rødt kød :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm må prøve at høre min jordmor den 17/4

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min jordemoder sagde, at det ikke handler om farven men temperaturen det handler om.

Kødet skal være over en vis temperatur, 75 grader, før bakterierne dør, og det kan sagtens være rosa ved den temperatur.

Så du behøver ikke tykke på skosåle-bøffer resten af graviditeten, bare det ikke er desideret rødt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg ved er toxoplasmose den eneste årsag til at man ikke må spise rødt kød, så hvis du gerne vil vide om du kan spise rødt kød, så snak med din læge om at få en toxoplasmose test og se om du er heldig og har haft det tidligere - når man først har haft det (og dermed har antistofferne) skal man ikke bekymre sig om det mere :D Faktisk har omkring 10% kvinder haft toxoplasmose inden graviditeten og så er det altså ikke helt så nødvendigt at bekymre sig... Der er nok ting at bekymre sig om :whistling

Jeg har fået taget en test, da jeg har haft kat hele mit liv og min mand er jæger, så vi har mange rådyr og andet vildt i huset (min viste at jeg har haft det for længe siden, så jeg behøver ikke bekymre mig om de problemer).. Det er ikke svært at overtale son læge til at få taget sådan en...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Personligt elsker jeg en god rød bøf, men i de her ni måneder må jeg altså undvære. Tør ikke løbe nogen risiko. Så jeg spare op til en skøn middag med bøf og rødvin senere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg fik af vdie da jeg var gravid med Natalie at jeg skulle holde mig fra rødt kød... Men nu er det jo ikke noget problem for mig da jeg ikke er så vild med kød som ikke er gennemstegt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad for en slags test kan lægen tage- er det som blodprøve?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en ganske almindelig blodprøve, som du får svar på efter et par dage. Har du først haft toxoplasmose kan du IKKE få det igen. Det er ligesom røde hunde. Har du haft det før graviditeten behøver du ikke spekulere mere på det. Har du ikke, mener jeg de anbefaler man får en vaccine INDEN man bliver gravid.

Jeg fik taget blodprøven før jeg blev gravid, for jeg skulle se om jeg kunne "tvære kattebakke tømme tjansen" af på min mand :whistling hvilket jeg desværre ikke kunne <_< Jeg indrømmer at jeg stadig spiser rødt kød - dog ikke overdrevent rødt med mere rosa, og det er fordi jeg ved jeg ikke kan få toxoplasmose igen, og derved ikke kan skade mit barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej

Ring til din læge, da du har flere børn i forvejen har de måske allerede taget testen og bare ikke fået fortalt det.

Min læge asgde at de altid tog den, når man havde børn eller dyr, og de havde også taget den i min første graviditet det kunne jeg bare ikke erindre.

Min læge tog testen sammen med de andre blodprøver her ved første lægebesøg, jeg har ikke haft den, så de sagde hold dig fra rov fisk, for meget laks, rødt kød, dyreafføring mv.

Men samtidig sagde lægen også at risikoen er meget meget lille, så alt med måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER