fuglemor

Halsbrand

14 indlæg i dette emne

Har de sidste to dage haft halsbrand helt vild, er simpelthen ved at gå til. Har prøvet med mælk agurk og gulerødder. Det hjælper også lige mens jeg spiser eller drikker men efter et par minutter er det tilbage med fuld tryk. Så hvis nogen ligger inde med nogle gode råd så sig endelig til. :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså mit gyldne råd ved halsbrand hedder Alminox, og kan købes i håndkøb på apoteket.... De er meget milde, og må tages under hele graviditeten.... Der er intet skadeligt i :) Og de VIRKER bare hver gang!

Ellers har jeg også hørt det er godt med noget hvidt brød uden noget på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

prøvede Alminox ved min anden graviditet og synes ikke det hjalp men måske skal det prøves igen. Er virkelig ved at være villig til hvad som helst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jeg godt forstå..... Jeg kan bare heller ikke holde det halsbrand ud, puha. Jeg har aldrig oplevet at det ikke virkede som et mirakel efter 1 min, men det betyder self. ikke at det absolut virker på dig..... Men det var da forsøget værd, de er hvert fald billige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har desværre ingen råd - men følger lige med :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lig med hovedet højt har jeg hørt og undgå stærk mad - jeg er ved at dø efter hvidløg <_< og en masse andre ting jeg ikke selv umiddelbart syntes er stærkt, men det er det åbenbart, fx kødsovs <_<

Undgå at spise efter aftensmaden og lig dig ikke ned efter maden.....

Jeg ved ikke om det hele hjælper, det er lidt forskelligt med mig selv og min halsbrand er ikke voldsom slem endnu

:goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan tilslutte mig ALMINOX - er blevet helt afhængig :)

Mandler er også rigtig gode synes jeg :)

:goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tilslutter mig mandler. Jeg har en bøtte i stuen, en i min bil og altid en i tasken.

Det hjælper i hvert fald for mig :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lidt af reflux hele mit liv, så jeg ved en hel del om mavesår og halsbrand.

Den halsbrand man får som gravid skyldes jo ofte at baby presser på maven og skubber det hele op ad, så mavesækken bliver klemt og syren bliver presset op i halsen.

Så en god ting er at spise små portioner ofte. Sørg for at der er mad i maven til at suge syren, men ikke så meget mad at maven er proppet.

Fede og søde ting giver halsbrand!

AGURK som du skriver er kendt for at være en rigtigt dum ting at spise da den i sig selv giver halsbrand. Agurk, tomat, løg, hvidløg, stærke krydderier, leverpostej, spegepølse, æg, røgede ting, fede ting, søde ting, nogle mælkeprodukter, osv. er alle ting der IKKE er gode at spise.

Ting der er fede og søde får maven til at skabe mere mavesyre så de ting skal begrænses. Nogle læger anbefaler at drikke saftevand, men det er altså en rigtigt dårlig ide. Mælk hjælper for nogen da det er basisk og derfor neutraliserer syren.

Det kan hjælpe med brød da det suger syren til sig.

Et råd man giver til folk med refluks og mavesår er at man kun skal spise ting der vokser UNDER jorden. Så rodfrugter skulle altså være super godt.

Det kan være en fordel at koge maden, så f.eks. kogte rodfrugter og kylling.

Drik vand så syren bliver fortyndet, men ikke drik en liter af gangen. Drik lidt af gangen så maven ikke bliver så fuld at der ikke er plads.

I gamle dage brugte man natron, bagepulver eller sukkerknalder. Det med sukkerknalderne kan jeg dog ikke forstå da sukker gør syren værre, men det har virket for nogen åbenbart :) Men dåsen med natron på natbordet er ret kendt. Hvordan det i praksis virker ved jeg faktisk ikke, har ikke selv haft lyst til at prøve...

Tykke tabletter i håndkøb som f.eks. link eller lign skulle der ikke være et problem i at tage og de kan nogle gange hjælpe. De fås i flere styrker, men der er en maks grænse for hvor mange man må tage i døgnet, så hvis man har brug for at tage dem rigtigt tit så kan det være en fordel at vælge dem med en mindre dosis. De store må man kun tage 3-4 gange i døgnet og det er ikke altid nok.

Husk at nogle af de mærker der fås i håndkøb i pilleform (altså dem man sluger) er af samme type som dem man får på recept fra lægen, de er bare i lavere dosis, så det kan være en god ide at snakke med sin læge om det inden. Der burde som udgangspunkt ikke være problemer i det, men det er en god ting at være helt sikker :)

Tykke tabletter som link og alminox skulle der ikke være problemer i at tage :)

Men nævn altid på apoteket at der er en baby i maven, så kan de bedre rådgive :)

Men når alt det så er sagt, så skal man jo også sørge for at baby får det den har brug for, så det dur heller ikke at blive så mad skræmt at man ikke spiser noget af frygt for at spise det forkerte. Det er altid bedre at have lidt mad i maven end ingen mad, så hellere noget der ikke er så godt end slet ikke at have noget, for en tom mave er fuld af syre.

Undskylder den lange smøre, tag hvad i kan bruge og lad resten ligge :) Ved hvor uudholdeligt det kan være med syre i halsen døgnet rundt :( Men hvis det kommer pga graviditet så ved man jo at det stopper så snart baby er født, det er altid nemmere at komme gennem noget man ved har en ende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lidt af reflux hele mit liv, så jeg ved en hel del om mavesår og halsbrand.

Den halsbrand man får som gravid skyldes jo ofte at baby presser på maven og skubber det hele op ad, så mavesækken bliver klemt og syren bliver presset op i halsen.

Så en god ting er at spise små portioner ofte. Sørg for at der er mad i maven til at suge syren, men ikke så meget mad at maven er proppet.

Fede og søde ting giver halsbrand!

AGURK som du skriver er kendt for at være en rigtigt dum ting at spise da den i sig selv giver halsbrand. Agurk, tomat, løg, hvidløg, stærke krydderier, leverpostej, spegepølse, æg, røgede ting, fede ting, søde ting, nogle mælkeprodukter, osv. er alle ting der IKKE er gode at spise.

Ting der er fede og søde får maven til at skabe mere mavesyre så de ting skal begrænses. Nogle læger anbefaler at drikke saftevand, men det er altså en rigtigt dårlig ide. Mælk hjælper for nogen da det er basisk og derfor neutraliserer syren.

Det kan hjælpe med brød da det suger syren til sig.

Et råd man giver til folk med refluks og mavesår er at man kun skal spise ting der vokser UNDER jorden. Så rodfrugter skulle altså være super godt.

Det kan være en fordel at koge maden, så f.eks. kogte rodfrugter og kylling.

Drik vand så syren bliver fortyndet, men ikke drik en liter af gangen. Drik lidt af gangen så maven ikke bliver så fuld at der ikke er plads.

I gamle dage brugte man natron, bagepulver eller sukkerknalder. Det med sukkerknalderne kan jeg dog ikke forstå da sukker gør syren værre, men det har virket for nogen åbenbart :) Men dåsen med natron på natbordet er ret kendt. Hvordan det i praksis virker ved jeg faktisk ikke, har ikke selv haft lyst til at prøve...

Tykke tabletter i håndkøb som f.eks. link eller lign skulle der ikke være et problem i at tage og de kan nogle gange hjælpe. De fås i flere styrker, men der er en maks grænse for hvor mange man må tage i døgnet, så hvis man har brug for at tage dem rigtigt tit så kan det være en fordel at vælge dem med en mindre dosis. De store må man kun tage 3-4 gange i døgnet og det er ikke altid nok.

Husk at nogle af de mærker der fås i håndkøb i pilleform (altså dem man sluger) er af samme type som dem man får på recept fra lægen, de er bare i lavere dosis, så det kan være en god ide at snakke med sin læge om det inden. Der burde som udgangspunkt ikke være problemer i det, men det er en god ting at være helt sikker :)

Tykke tabletter som link og alminox skulle der ikke være problemer i at tage :)

Men nævn altid på apoteket at der er en baby i maven, så kan de bedre rådgive :)

Men når alt det så er sagt, så skal man jo også sørge for at baby får det den har brug for, så det dur heller ikke at blive så mad skræmt at man ikke spiser noget af frygt for at spise det forkerte. Det er altid bedre at have lidt mad i maven end ingen mad, så hellere noget der ikke er så godt end slet ikke at have noget, for en tom mave er fuld af syre.

Undskylder den lange smøre, tag hvad i kan bruge og lad resten ligge :) Ved hvor uudholdeligt det kan være med syre i halsen døgnet rundt :( Men hvis det kommer pga graviditet så ved man jo at det stopper så snart baby er født, det er altid nemmere at komme gennem noget man ved har en ende :)

:sc

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

lider selv MEGET af mavesyre og halsbrand.... GALIEVE i tyggetabletter.... det virker bare! (det er den reklame med de små brandmænd)

Det er håndkøb og fik at vide på apoteket at det er dem der er mest effektive!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har heller aldrig haft gavn af alminox!!! Jeg har tilgængæld SOTR gavn af gaviscon! den bliver til skum i munden (lidt ulækkert, men det virker) og så virker den med det samme det er i mavesækken!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle rådene. Har de sidste par dage ikke været så hårdt ramt, så det er skønt. Lidt sjovt det med at agurk giver halsbrand. Det var nemlig et råd jeg havde fået. Nå men man skal nok prøve sig frem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Galieve og gaviscon er rigtig gode bud. Begge danner et skumlag, der ligger sig der hvor mavesækken går over i spiserøret. Det gør at syren ikke kan løbe op og give gener. De kan bruges efter behov og må gerne bruges af gravide (det er stort set samme lægemiddel de to, gaviscon findes bare i flere varianter og størrelser). Når man er gravid vil der være ekstra tryk på mavesækken, så syren presses op og samtidigt kan den ekstra progesteron-dannelse give øget mavesyreproduktion :) Så afsted til apoteket, så hjælper de dig med at finde noget der kan hjælpe :)

Hilsen Sarah (ansat på apotek:))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER