Guest

Svær at få til at spise grød og mos

31 indlæg i dette emne

Jeg har svært ved at få Ronja til at spise grød og mos og er derfor også lidt i tvivl om hun får hvad hun skal og hvad vi skal gøre. Hun er lige over 7 måneder nu, så det er lidt tidligt at begynde at give hende vores mad, selvom hun får smagsprøver allerede nu :whistling Jeg vil gerne have skåret natamningen helt væk og regner med at tage den kamp i påsken.

En dag ser ud som følgende:

ca. kl. 5-6 bliver ammet

ca. kl. 7-730 får havregrød maks. 1/4 dl. med fedtstof og mme i

ca. kl. 10.30-11.30 ca. 1 skive rugbrød med smør og noget pålæg (leverpostej, smørreost, kamsteg eller lign.) med vand til

ca. kl. eftermiddag Noget frugtmos og ammes

ca. kl. 17.30-18 aftensmad, som regel to forskellige slags mos med mme og fedtstof i. Der varrierer det meget hvor meget hun spiser.

ca. kl. 19-19.30 ammes og ligges i seng

Derudover ammes hun 1-2 gange om natten.

Vi har overvejet at i stedet for mos om aftenen at skære grøntsagerne ud for hun vil som regel hellere have bidder end mos. Men så får hun jo ikke rigtig MME eller fedtstof og så bliver jeg i tvivl om hun bliver dækket ind som hun skal :o og om hendes mave kan klare det. Jeg har nogengange prøvet grød til frokost i stedet for rugbrød men det gider hun ikke rigtig og hvis jeg så tilbuder rugbrød i stedet spiser hun lystigt.

Hun vil gerne smage vores mad i små bidder og ser også ud til bedre at kunne lide det end grøntsagerne.

Tror I hun er dækket ind som hun skal ifht. mælk og det nærrig hun skal have? Har I nogen foreslag til hvordan man kan få hende til at spise lidt mere grød/mos eller skal vi bare accepterer at hun er en let spiser?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad siger hun til, hvis der er klumper i grøden? Det lyder jo til at hun gerne vil tygge, så hvis du nu blander frugtstykker i hendes mos, vil hun så spise det?

Du kan også prøve neutralyoghurt med havregryn og frugtstykker måske?

Og laver du grønsagsmosmos med blender eller med gaffel? Jeg laver det med gaffel og tilsætter lidt vand, fedtstof og MME (eller sovs) og så kun moser det groft - det elsker Erica.

Vil hun drikke MME af kop?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad siger hun til, hvis der er klumper i grøden? Det lyder jo til at hun gerne vil tygge, så hvis du nu blander frugtstykker i hendes mos, vil hun så spise det?

Du kan også prøve neutralyoghurt med havregryn og frugtstykker måske?

Og laver du grønsagsmosmos med blender eller med gaffel? Jeg laver det med gaffel og tilsætter lidt vand, fedtstof og MME (eller sovs) og så kun moser det groft - det elsker Erica.

Vil hun drikke MME af kop?

Rigtig gode ideer :)

Klumper i grøden er hun ikke så glad for men god ide at prøve frugtstykker i.

Jeg har indtil nu blendet mosen men skal i gang med gaflen kan jeg godt hører.

Jeg har ikke prøvet MME i kop, kun flaske og det var ikke en succes. Ved ikke om det var flasken eller mme hun ikke gad, men det er jo værd at prøve.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Putter du aldrig frugtmos i grøden? Marlon blev aldrig glad for grød uden frugtmos.... Men moser jeg en banan i, eller noget frugtmos, så ryger det lige ned :mam

Så måske det var en mulighed?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke lige hvordan du skal få lokket hende til at spise grød andet end bare at blive ved og ved med at tilbyde det :unsure

Mht. om hun er dækket ind med mælk, så vil jeg bestemt tro at hun er dækket ind. Du ammer jo faktisk ca. 5 gange i døgnet.

Jeg ammer efterhånden kun 1 gang i døgnet, så Theo er ikke dækket ind. Jeg prøvede i dag at give ham KOLD MME i en kop. Og det drak han! Kæmpe succes :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Putter du aldrig frugtmos i grøden? Marlon blev aldrig glad for grød uden frugtmos.... Men moser jeg en banan i, eller noget frugtmos, så ryger det lige ned :mam

Så måske det var en mulighed?

Jeg prøver engang imellem men det er ikke altid en succes. Jeg prøvet også med forskellige bær men det er ikke den store forskel :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke lige hvordan du skal få lokket hende til at spise grød andet end bare at blive ved og ved med at tilbyde det :unsure

Mht. om hun er dækket ind med mælk, så vil jeg bestemt tro at hun er dækket ind. Du ammer jo faktisk ca. 5 gange i døgnet.

Jeg ammer efterhånden kun 1 gang i døgnet, så Theo er ikke dækket ind. Jeg prøvede i dag at give ham KOLD MME i en kop. Og det drak han! Kæmpe succes :yay

Jeg blodet også ved og ved men det er bare så trættende engang imellem fordi jeg også gerne vil skære ned på amningen så jeg ved hun kan blive passet. Men forhåbentlig kommer det lige pludselig

Jeg tror også hun er dækket med mælk nu mem jeg vil gerne af med natamningen og dem om eftermiddagen og så begynder jeg at tvivle. Jeg tror også jeg vil prøve noget mme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blodet også ved og ved men det er bare så trættende engang imellem fordi jeg også gerne vil skære ned på amningen så jeg ved hun kan blive passet. Men forhåbentlig kommer det lige pludselig

Jeg tror også hun er dækket med mælk nu mem jeg vil gerne af med natamningen og dem om eftermiddagen og så begynder jeg at tvivle. Jeg tror også jeg vil prøve noget mme.

Åh det må også være frustrerende :( Men måske hun simpelthen bare ikke kan lide det?

Så må I jo prøve om hun vil drikke MME af en kop. Det er i hvert fald dejligt at vide, at hun får det hun skal have gennem MME'en og så gør det jo ikke noget at hun spiser rugbrød og ikke grød vil jeg tro :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har de samme problemer...det hjælper dog med frugtmos i grøden men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med mosen. Vi er lige gået over til rugbrødsmadder til frokost og det synes han er skønt. Han vil også hellere have vores mad og noget at gnave i og holde på. Ja jeg tror også man kan give mme i kop hvis det er og så efterhånden erstatte den med sødmælk.

Jeg ammer også stadig meget...om natten ca 3 gange...meget irriterende og ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre ved det. Jeg er spændt på at høre hvordan det går med at vænne Ronja fra natamning

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh det må også være frustrerende :( Men måske hun simpelthen bare ikke kan lide det?

Så må I jo prøve om hun vil drikke MME af en kop. Det er i hvert fald dejligt at vide, at hun får det hun skal have gennem MME'en og så gør det jo ikke noget at hun spiser rugbrød og ikke grød vil jeg tro :)

Jeg har svært ved at finde ud af om det er fordi hun ikke kan lide det eller bare ikke har lyst. Nogen gange spiser hun 5-10 små skeer og så gider hun ikke mere :(

Jeg prøver nogen af de ideer jeg har fået her og så håber jeg på det bedste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har de samme problemer...det hjælper dog med frugtmos i grøden men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med mosen. Vi er lige gået over til rugbrødsmadder til frokost og det synes han er skønt. Han vil også hellere have vores mad og noget at gnave i og holde på. Ja jeg tror også man kan give mme i kop hvis det er og så efterhånden erstatte den med sødmælk.

Jeg ammer også stadig meget...om natten ca 3 gange...meget irriterende og ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre ved det. Jeg er spændt på at høre hvordan det går med at vænne Ronja fra natamning

:kram til dig. Det er bare så hårdt og irriterende!

Jeg skal nok opdatere hvordan det går med de forskellige ting jeg får prøvet. :)

Mme i kop er i hvert fald helt sikkert.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En lille opdatering :)

Vi har stadig rigtig svært ved at få Ronja til at spise stort set alt af ske. Hvis vi er heldige kan vi få hende til at spise 5-10 skefulde men det er mini bidder. Hun vil for det meste gerne spise frugtmos af ske og det er det. Selvom vi putter frugtmos på grøden vil hun stadig ikke rigtig spise.

I går da vi skulle have aftensmad forsøgte vi igen og hun ville ikke spise det gulerod og ærte jeg havde lavet til hende. Jeg tog så noget rugbrød m. smør og smørreost og det spiste hun uden problemer. For sjov prøvede jeg så at putte gulerod og ærte på også og det røg lige ind uden problemer. Så det er bestemt ikke fordi hun ikke kan lide det. For sjov prøvede jeg så også at putte en bid rugbrød på skeen og hun nægtede fuldstændigt. Men da hun fik det tilbudt uden ske, ingen problemer. Jeg aner virkelig ikke hvad den ske har gjort hende.

Jeg skrev derfor en længere mail til min sp med problemerne og også fordi jeg ikke kan se hvordan jeg kan få natamningen væk hvis hun ikke vil spise om dagen og hvordan jeg skal få dækket hendes behov hvis hun ikke vil spise skemad. Heldigvis ringede SPen tilbage allerede i dag :) Hun havde lidt travlt men kommer forbi i næste uge så vi kan ligge en plan :glad Jeg er så glad for hun kommer og fortryder lidt jeg ikke bare har skrevet noget før.

SPen nåede lige at foreslog i telefon at vi bare lod hende spise med fingerne og i MGen i går foreslog de sådan set det samme. Det prøvede vi så i dag hvor hun fik pasta, kylling og gulerod i en skål vi satte foran hende. Hun tog selv og puttede i munden og hun har aldrig før spist så meget til aftensmad og det så så sødt ud :glad :loveshower Et svineri, men sødt ;)

Indtil SPen kommer på tirsdag ligger vi skeen lidt væk og hun får lov til at spise med fingerne, men vi skal stadig have fundet en eller anden løsning med natamning og om hun får dækket de behov hun nu engang har og om vi kan gøre noget ved skeen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor dejligt Lone :) vi har også prøvet at lade Samuel spise selv, men det har ikke virket. Men nu er hans tand jo også lige brudt frem så måske skal vi bare prøve igen når han har det bedre.

Og godt at din SP kommer til undsætning :) jeg håber jeres plan vil virke :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også bare det er at prøve igen når han har det bedre :kram

jeg er rigtig glad for hun lige kommer. Jeg havde ikke regnet med besøg men bare svar på mail så det er bare super godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da godt :)

Det er altså pudsigt at hun ikke vil have noget med den ske at gøre. Hvilken type ske bruger i? Plastic eller alm.? Teske eller babyske?

Måske I kunne prøve lidt forskellige? :unsure

Mht. at få dækket hendes mælkebehov, så går det rigtig godt med at give Theo MME af kop herhjemme. Han får et glas 3 gange om dagen og drikker gladeligt :) Det skal bare være koldt. Ellers vil han ikke have det :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har prøvet alle former for skeer med samme resultat :( virkelig underligt.

Jeg skal have taget mig sammen og prøve det mme. Er det dét drikkeklar du bruger eller pulver?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maliva er igen kommet ind i en "vil ikke spise andet end bryst" periode, så jeg hapser alle de råd jeg kan tage herfra og så håber jeg at det virker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder da godt :)

Det er altså pudsigt at hun ikke vil have noget med den ske at gøre. Hvilken type ske bruger i? Plastic eller alm.? Teske eller babyske?

Måske I kunne prøve lidt forskellige? :unsure

Mht. at få dækket hendes mælkebehov, så går det rigtig godt med at give Theo MME af kop herhjemme. Han får et glas 3 gange om dagen og drikker gladeligt :) Det skal bare være koldt. Ellers vil han ikke have det :rolleyes

Når du giver MME, er det så bare pulver og så koldt vand fra hanen eller? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger koldt vand fra hanen og så MME-pulver :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger koldt vand fra hanen og så MME-pulver :)

Taaak for svar :D

Jeg overvejer at begynde at give Maliva det også...

Når du giver det 3 gange om dagen, når du så op på de 400 ml. som de skal ha' dagligt for at undgå jern-dråber?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Taaak for svar :D

Jeg overvejer at begynde at give Maliva det også...

Når du giver det 3 gange om dagen, når du så op på de 400 ml. som de skal ha' dagligt for at undgå jern-dråber?

Han får ca. 125 ml så det giver kun 375 ml om dagen. Men derudover putter jeg og 3-4 strøgne i hvert måltid. Så jeg er stoppet med jerndråberne :)

De skal have 750 ml om dagen, når de ikke får bryst. Så det prøver jeg at nå op på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han får ca. 125 ml så det giver kun 375 ml om dagen. Men derudover putter jeg og 3-4 strøgne i hvert måltid. Så jeg er stoppet med jerndråberne :)

De skal have 750 ml om dagen, når de ikke får bryst. Så det prøver jeg at nå op på.

Vil han gerne drikke det hele?

For Maliva drikker kun små sippe-slurke :unsure

Jeg spørger fordi jeg gerne vil undgå jerndråberne, da jeg tror det vil være utroligt hårdt for den lille mave..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil han gerne drikke det hele?

For Maliva drikker kun små sippe-slurke :unsure

Jeg spørger fordi jeg gerne vil undgå jerndråberne, da jeg tror det vil være utroligt hårdt for den lille mave..

Ja, det vil han gerne :)

Men i starten skulle han lige vænne sig til det, så der drak han også kun små slurke. Nu sluger han lynhurtigt 120 ml

Jeg er også rigtig glad for at undvære jerndråberne. Efter vi er begyndt at give MME har han slet ikke haft hård mave :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En lille opdatering mere for det går da lidt fremad :)

Efter vi havde besøg af SP i tirsdags har vi lagt skeen lidt væk og lader Ronja spise med fingerne. SP sagde vi så kunne give brød om morgenen i stedet og prøve med MME i kop for at få dækket mælkebehovet.

Vi har så prøvet med MME i kop og det gider hun ikke rigtig, men jeg har tænkt mig at prøve nogen forskellige mærker og se om det hjælper. Sødmælk gider hun ikke, men minimælk vil hun egentlig gerne. Overvejer at prøve at blande eller letmælk.

I morges prøvede jeg at lave grød til hende fordi hun i går fik rugbrød morgen, frokost og aften og det synes jeg er lidt for ensformit. Hun fik lov til at sidde med fingerne i grøden mens jeg gav hende med skeen og hun endte med at spise den halve deciliter jeg havde lavet (pånær det der lå på gulv og bord ;)). Det er første gang det er sket :) Jeg har fundet ud af så længe hun kan få lov at mærke og se maden så vil hun gerne spise :glad

Det er et svineri udenlige men hvis det er det der virker er det det hun får lov til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt der er noget, der virker. Sagde SP slet ikke noget om hvad du kunne gøre, så hun kan få mere varieret mad?

Samuel spiser meget bedre nu efter han har fået tænderne. Men han vil også hellere have "rigtig" mad end "babymad". Min mor siger, at sådan var jeg også som lille. Du kan jo prøve at give små stykker kogt kartoffel, gulerod osv. som hun kan samle op og putte i munden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER