Myliona

Dilemma - Skal jeg invitere eller ej?

14 indlæg i dette emne

Jeg er lidt i et dilemma.. :)

Min kusine har inviteret mig, min kæreste og ja min mor og sted far og familien til barnedåb, i næste måned :)

Vi har selvfølgelig takket ja, og det er jo herligt :)

Om et halvt år tid, skal jeg jo så selv holde barnedåb..

Min plan, har egentlig været helt fra start, at de IKKE skulle inviteres - altså min kusine, moster osv..

Men nu får jeg helt dårlig samvittighed, når de har inviteret mig - bør jeg så ikke invitere dem?

Reelt, ville jeg intet have i mod det - det eneste som er lidt "øv", er at hvis jeg invitere min kusine, og hendes kæreste - skal jeg jo også invitere hendes søster, og hendes kæreste - og min moster og onkel, og deres plejebarn...

Dvs at jeg pludselig føler mig lidt "tvunget" til at invitere 7 mennesker ekstra :rolleyes Jeg vil faktisk gerne se dem den dag - men økonomisk, er det en betydning..

Hvad ville I gøre? Kan jeg "tillade" mig at sige, at jeg "bare" vil have nærmeste familie og venner med, når nu hun har inviteret mig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Og ja, jeg ved godt man bare skal invitere dem man gerne vil se den dag.. :rolleyes

Men problemet er jo at jeg reelt gerne vil se dem; Men at vi på forhånd havde sat en grænse, og at vi havde sagt ingen fætre og kusiner.. :rolleyes

Har det bare lidt svært med at de invitere os, og vi så ikke gør det samme.. Når vi fx tager venner med..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du/I overvejet blot at invitere din kusine og hendes kæreste med til jeres dåb? Jeg er nemlig selv lidt af den holdning, at bliver man selv inviteret, så gør man det også omvendt - Sådan generelt set! Dvs. I ikke skal invitere moster osv. Selvfølgelig er de også en del af familien, men det er jo ikke deres dåb, I er inviteret til.

Alternativt smide kortene på bordet og takke for deres invitation til dåben, men at I desværre pga. økonomiske grunde har valgt at skære i folk og derfor ikke kan invitere dem med til jeres dåb. Det er der forhåbentlig forståelse for så.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er svær. Rent principielt synes jeg selvfølgelig også, at man kun skal invitere dem, man har lyst til, og alle kan ikke blive inviteret hver gang osv. Jeg må indrømme, at jeg ville selv føle mig forpligtet til at invitere den anden kusine m. fl. også. Jeg ville have svært ved at lave forskel på den måde blandt søskende.. Så dybest set, ja, så tror jeg, du nok er lidt forpligtet til det... :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den er svær. Rent principielt synes jeg selvfølgelig også, at man kun skal invitere dem, man har lyst til, og alle kan ikke blive inviteret hver gang osv. Jeg må indrømme, at jeg ville selv føle mig forpligtet til at invitere den anden kusine m. fl. også. Jeg ville have svært ved at lave forskel på den måde blandt søskende.. Så dybest set, ja, så tror jeg, du nok er lidt forpligtet til det... :-(

Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om at hvis jeg invitere min kusine, så følger "resten" med.. Mit egentlig dilemma er faktisk om jeg overhovedet kan tillade mig at lade være at invitere dem.. <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det kommer jo så lidt an på traditionerne i jeres familie. Hvordan ville du selv have det, hvis du havde inviteret til jeres barnedåb, men ikke blev inviteret til deres? Hvis du tænker, at du ville blive såret, så skal du nok invitere, hvis du tænker, at du slet ikke ville have skænket det en tanke, så er det nok ok ikke at invitere. Ellers - ville det være en mulighed ikke at invitere dem til barnedåb, men så holde en hyggelig middag for dem ved en anden lejlighed, hvor de kunne møde baby?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det kommer jo så lidt an på traditionerne i jeres familie. Hvordan ville du selv have det, hvis du havde inviteret til jeres barnedåb, men ikke blev inviteret til deres? Hvis du tænker, at du ville blive såret, så skal du nok invitere, hvis du tænker, at du slet ikke ville have skænket det en tanke, så er det nok ok ikke at invitere. Ellers - ville det være en mulighed ikke at invitere dem til barnedåb, men så holde en hyggelig middag for dem ved en anden lejlighed, hvor de kunne møde baby?

Havde de ikke inviteret mig, havde jeg ikke skænket det en tanke.. Sidste år, var de heller ikke med til min lillebrors konfirmation..

Umiddelbart, så tror jeg ikke det kommer til at passe med at holde noget: De bor i den anden ende af landet, og vi plejer kun at se hinanden når jeg kommer til dem.. Og med en lille baby, går der nok lang tid før jeg ville tage 2 timers transport hver vej, blot for at se dem :whistling

Det der gør mig i tvivl, er jo netop at jeg aldrig ville have tænkt på at invitere dem, hvis ikke de inviterede mig nu... Havde jeg inviteret dem først, ville jeg nok føle det var fordi vi var tætte - men har faktisk kun set dem 3 gange indenfor det sidste år :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm ok, jamen ved du hvad, så tror jeg ikke, jeg synes, du behøver at invitere. Der er så stor forskel på, hvordan man holder barnedåb. For nogle er det store fester, og for nogle er det de allernærmeste hjemme i stuen. Så når du siger sådan der, så synes jeg, det er ok ikke at invitere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

man skal jo ikke invitere bare fordi de har gjort det, eller undlade at invitere, fordi andre ikke invitere.

Vil i gerne have dem med, har i råd til at have dem med??? det er spørgsmålene i skal gøre jer. Og hvis økonomien afholder jer fra at invitere, så kan i jo bare ringe og forklare, at i er nød til at fravælge grundet økonomien. Det er jo altid rare, at få af vide, at det er grunden, end at få af vide, at man ikke anser dem for den inder cirkel af venner :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I princippet har vi råd til at have dem med..

Men det næste er så, at hvis man ligesom lister folk op, over hvem man gerne vil have råd til at have med, havde vi slået en streg..

De invitere os, og derfor overvejer vi dem; Men faktisk er der 5-6 mennesker, som jeg egentlig "hellere" ville have med..

Rent økonomisk, tænker jeg at der finder vi en løsning.. Så må vi købe billige sodavand, og måske mindre pynt; Også får man hurtigt råd til et par ekstra jo...

Men det er mere.. Er det så egentlig lige "dem" jeg gerne vil "have råd til at få med"?

Jeg har virkelig mange kampe med mig selv omkring det her.. Egentlig, er jeg afklaret - men får bare en form for dårlig samvittighed.. I bund og grund, vil jeg jo gerne have min kusine med.. Men hendes kæreste, min anden kusine osv.. Dem har jeg slet ikke lyst til at have med <_< Og de kommer ligesom i "en pakke"..

Fx er begge min "sted" bedstemødre, ovenover på listen; Men dem har vi netop valgt fra.. Og dem vil jeg jo hellere have med når det kommer til stykket!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan virkelig godt se din problemstilling! Men helt ærlig så vil jeg personligt nok holde mig til plan A, men fordi dilemaet fylder så meget hos dig, syntes jeg plan B er at skide hul i "pakken" og så KUN invitere kusinen og kæresten! Det kan man altså godt - også selvom det ikke umiddelbart virker som om du kan skille dem ad. Det er din kusine der har inviteret, ikke hendes forældre eller søster!

Vi var ikke inviteret til en venindes bryllup forrige sommer, men vi inviterede hende og hendes mand til vores bryllup. Et hold af vores gode venner inviterede ikke os til deres søns barnedåb men vi inviterer dem til vores barns barnedåb - jeg har FULD forståelse for det økonomiske aspekt i deres valg, men vi inviterer dem VI gerne vil se uafhængig af om vi har været inviteret - jeg går bestemt ikke ind for noget for noget princippet. Vi er bestemt ikke sure på vores venner over det valg de har truffet - veninden prøvede virkelig på at retfærdigøre hendes valg og sagde at hun altså godt forstod hvis vi ikke inviterede - men vi kiggede bare på hende og sagde at hun altså ikke skulle spilde en masse energi på at tænke mere på det, vi havde truffet valget og vi ville STADIG gerne se hende og hendes mand til vores bryllup, det var VORES dag det handlede om, og den ville vi gerne dele med hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har nok forventet dette svar fra mig.

Men I skal da invitere dem i vil og være ligeglade med hvad andre tænker.

Eks. Til Astrids begravelse valgte jeg at sige til min moster og hendes kæreste at de skulle ikke møde op fordi jg ikke ville se dem.

Hos os invitere vi dem vi vil se og ikke den man " burde" :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har nok forventet dette svar fra mig.

Men I skal da invitere dem i vil og være ligeglade med hvad andre tænker.

Eks. Til Astrids begravelse valgte jeg at sige til min moster og hendes kæreste at de skulle ikke møde op fordi jg ikke ville se dem.

Hos os invitere vi dem vi vil se og ikke den man " burde" :balloons

Ja, jeg var slet ikke i tvivl; Egentlig er det også sådan jeg "har det".. Også kommer den der dårlige samvittighed..

Vi har talt om det nu, og er blevet enige om at vente med at se hvor meget "kontakt" vi har med dem, når vi når tættere på og indbydelserne skal sendes ud.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår så godt dit dilemma. Vi står lidt i samme situation. Vi er blevet inviteret til dåb og navnefeste hos flere af vores fætre/kusiner og venner. Men når vi skal holde barnedåb bliver det kun for allernærmeste familie - dvs. forældre, søskende, bedsteforældre og så min allerældste og bedste veninde samt hendes kæreste. Men allerede dér bliver vi næsten 30 mennesker.

Vi ville gerne holde noget større, men vi har dels ikke råd, og derudover ville det være enormt svært at skære. Dermed ville vi ende op i en fest på størrelse med vores bryllup på 100 mennesker, og det har vi heller ikke lyst til. Til gengæld inviterede vi ALLE med til brylluppet i septemberså vi har ligesom også haft inviteret til en større begivenhed inden for det sidste :)

Jeg synes, at du skal kontakte din kusine og sige, at du er super glad for invitationen, men at I ikke har råd til at holde en større fest og derfor bliver nødt til at holde det på et mere skrabet plan. Det tror jeg altså, at hun vil forstå. Og når du slet ikke ville have overvejet at invitere dem ellers, ser jeg slet ingen pointe i, at man skylder en invitation. På den måde skulle man jo så altid være bundet af andres invitationer til én selv, og det holder jo ikke.

Som andre skriver skal man altid lave testen og tænke "tænk hvis jeg ikke blev inviteret til deres". Men det lyder jo også til, at du fint ville have overlevet, hvis det havde været tilfældet.

men uha uha, det er svært. Man vil jo så nødigt gøre folk kede af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER