Guest Missekat

Hvis du var Statsminister

43 indlæg i dette emne

Jeg synes det er de samme sparerunderne altid går ud over, og det kan jo ikke være rigtigt.

Derfor vil jeg høre jer, hvor ville i sætte sparekniven ind hvis det var jer der skulle spare mange penge for staten, og ikke havde noget andet valg.

De forslag der kommer her i tråden vil måske støde nogle, hvilket ikke er meningen, men der skal jo spares penge et eller andet sted, og lige meget hvad er der nogen der bliver ramt.

Mit første forslag ville være at indføre at SU'en skal tilbagebetales hvis uddannelsen ikke gennemføres og beståes.

Der er mange der melder sig til mange forskellige uddannelser uden at overhovedet møde op, men blot for at modtage SU. Jeg synes det er fair at der er krav til dig hvis du vil modtage SU.

Derudover mener jeg at førtidspensionister skal revurderes hver andet år, hvorfor kan man ikke arbejde, måske i et flexjob bare fordi man har dårlig ryg? Du kan måske ikke blive skraldemand, eller noget andet hvor der er store fysiske krav, men der må da være noget du kan gøre for at hjælpe det samfund du er en del af.

Jeg synes også der skal indføres brugerbetaling på lægebesøg, ikke flere tusinde kroner, jeg tænker måske 250,- pr. besøg.

Hvad siger i - hvor ville i spare pengene?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Alle de politikere der var under mig skulle have mindre i løn :D

Sidder lige med trunten på armen, så lige kort - synes brugerbetaling til lægebesøg= dum ide, tro det vil gøre at flere vil blive indlagt da man vil gå længere tid med en sygdom ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu skal jeg starte med at sige, at jeg er socialdemokrat, hvilket nok også er ret tydeligt ud fra mine holdninger...

Jeg kan slet ikke se, hvorfor der skal sparres. Hvorfor dropper vi ikke skattestoppet, og alle hjælper til igen med at få opretholde en hvis standart på velfærdsområdet...

Ellers synes jeg måske man skulle sparre lidt på den bro fra sjælland til tyskland, hvorfor udsætter man ikke den, og sparre pengene der.

Jeg synes altid man skærer på ældre området og vores børn kommer til at betale, og det synes jeg bare ikke er i orden. Det er dem som har opbygget vores samfund, og så skærer man hos dem som tak, og vores børn er fremtiden, som åbentbart også er ligemeget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu skal jeg starte med at sige, at jeg er socialdemokrat, hvilket nok også er ret tydeligt ud fra mine holdninger...

Jeg kan slet ikke se, hvorfor der skal sparres. Hvorfor dropper vi ikke skattestoppet, og alle hjælper til igen med at få opretholde en hvis standart på velfærdsområdet...

Ellers synes jeg måske man skulle sparre lidt på den bro fra sjælland til tyskland, hvorfor udsætter man ikke den, og sparre pengene der.

Jeg synes altid man skærer på ældre området og vores børn kommer til at betale, og det synes jeg bare ikke er i orden. Det er dem som har opbygget vores samfund, og så skærer man hos dem som tak, og vores børn er fremtiden, som åbentbart også er ligemeget.

♥Vanni, hvor meget har du fået at drikke??? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ENDNU EN POLITISK HOLDNINF

Angående betaling for lægebesøg er jeg meget imod, for så er der nogle af dem, som har brug for lægebesøg, der ikke kommer af sted, fordi de ikke har råd. Og ældre, som ikke mener man går til læge før det virkelig er grælt, de kommer ikke, fordi det koster penge.....

♥Vanni, hvor meget har du fået at drikke??? :D

hvis du mener med hensyn til mine holdninger, så intet dem har jeg også i ædru tilstand... Og mit billede, så siger jeg bare ingen kommentar, men kan god se, at det er lidt svært at tage seriøst...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt andet end ældre og børneområdet.. Der er netop blevet fyret 60 fuldtdsstillnger i vores kommune, altså af pædagoger og jeg er rasende :prik :prik for har samtidig fået et brev med hjem om, at prisen i børnehaven sættes op... Det hænger ikke sammen, at de sætter prisen op og tager en masse goder fra vores børn..

Jeg ved ikke lige nu hvor man kan spare, men Femernbroen lyder fornuftigt, kan slet ikke se ideén i den bro..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha, kan mærke jeg kom op i det røde felt, da jeg læste den med førtidspensionister.

jeg er sikker på at dem der har fået pension, virkelig har fået det, fordi de er syge og ikke kan mere. Det er usædvanligt svært at blive tilkendt førtidspension, og folk vil altid blive afprøvet, sat i fleksjob eller til revalidering først. Og så er der lige det med at når man virkelig er nede og ligge og har smerter hele dage, så er det vel nok sørgeligt at man IGEN skal sendes i nye afprøvninger for at se om man dog ikke lige kan presse den sidste blodsdråbe ud af folk. Sparer vi penge ved det? Nej det gør vi ikke. De hører stadig til som førtidspensionister og i stedet øger man udgiften til læger, og socialrådgivere, så det ville da være en dårlig disposition.

Og mens man jagter de arme stakler som ingenting kan rundt - kræftramte der skal i jobafprøvning osv. Så friholder man alle de arme efterlønnere, som egentlig keder sig ad Pommern til og hellere ville være blevet på arbejdsmarkedet. Skal der spares penge er det vist dem man skal gå efter og ikke de syge. Og har de en grund til ikke at arbejde, kan de måske få førtidspension i stedet.

Man sænker også skatten for de rigeste, og fjerner børnepengene fra familierne... Jeg kunne godt blive ved. Jeg vil gerne at man sørger for at skatten dækker de reelle udgifter vi har. DVS. vi er nødt til at sætte den lidt op og f.eks. lade de rigeste betale mere, så tilbage med topskatten for dem der tjener over 1 million.

Samtidig kan vi spare penge på revalidering, hvis den bliver ikke eksisterende og man istedet kan søge dobbelt SU. Jeg er klar at udgiften i det store hele vil blive det samme. Men der skal færre socialrådgivere til, fordi man forenkler det hele.

Væk med 6 ugers opgraderings kurser til arbejdsløse. De kan søge SU eller dobbelt SU. Jeg ser gerne at ALLE forsørgere kan få dobbelt SU.

Det er klogt at lave en blandingspolitik... Dvs. øge forekomsten af offentlige bygningsværker, som f.eks. broer, så der kommer mennesker i arbejde (Privat arbejdspladser) Sænke selskabsskatten, så vi bliver mere konkurrence dygtige. Men også spare. Der skal dog ikke spares yderligere på sygehuse og folkeskoler. Derimod synes jeg godt vi kan spare på plejehjemmene. Jeg vil gerne have flere hjemmehjælpere på og oftere. Til f.eks. vask og pleje af de ældre og opvask. Men yderligere rengøring skal de ældre selv betale med en procentdel efter formue, så de svageste ikke skal af med så meget. Jeg er godt klar over at det er lidt snyd, når de ældre der har knoklet mest og sparet mest op, skal betale for dem der ikke har gidet. Men jeg synes vi er en stor familie og jeg synes ikke de "sorte får" skal lide. Vi må alle hjælpe!

Jeg hører ikke hjemme i et bestemt parti med de holdninger jeg har. Men jeg er klart på midten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ENDNU EN POLITISK HOLDNINF

Angående betaling for lægebesøg er jeg meget imod, for så er der nogle af dem, som har brug for lægebesøg, der ikke kommer af sted, fordi de ikke har råd. Og ældre, som ikke mener man går til læge før det virkelig er grælt, de kommer ikke, fordi det koster penge.....

hvis du mener med hensyn til mine holdninger, så intet dem har jeg også i ædru tilstand... Og mit billede, så siger jeg bare ingen kommentar, men kan god se, at det er lidt svært at tage seriøst...

hahahah, så først det med billedet nu :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hahahah, så først det med billedet nu :)

ja dit er jo så ikke bedre:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

ja dit er jo så ikke bedre:-)

hahah det havde jeg heller ikke set

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig med dig omkring SUén, samt pensionistet. Men en revurdering skal være fair for begge parter.

Der min holdning er hvor der kan spares er alt mulig kultur, såsom store skulpture som skal stå i diverse rundkørelser.

Og jeg syntes desværre ikke at der er nogle kunstnere som er værd at lade leve på fianasloven (sorry)

Men jeg tror at mange besparelser kunne undværes hvis vores politikkere,lod være med at bygge en lysthavn som ikke er relevant for en by, eller multihaller i små byer som aldrig kommer på deres plads.

Men i bund og grund handler det om at vi alle tager et kæmpe ansvar for hvad vi gør og hvordan pengene bliver brugt.

Dvs at man skal tænke på statskassen som om det var ens egne penge og alle skulle have respekt for vores samfund som er bygget op. Være glade for at der i det hele taget er den velfærd som der er og passe godt på det istedet for at tage tingene for givet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Desuden synes jeg også, at der bla kunne sparres på politikernes lønninger. Nu har vi politikere, som får fuld løn under hele deres barsel, hvilket resten af de danske kvinder ikke får. De fleste får kun fuld barsel i 14 dage og må så ned på dagpengesats. I disse krisetider, så kunne der evt. startes med at sparre der.

Eller droppe alle de studierejser som både kommunale men også folktingspolitikere tager på til flere 1000 kr pr. mand...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Desuden synes jeg også, at der bla kunne sparres på politikernes lønninger. Nu har vi politikere, som får fuld løn under hele deres barsel, hvilket resten af de danske kvinder ikke får. De fleste får kun fuld barsel i 14 dage og må så ned på dagpengesats. I disse krisetider, så kunne der evt. startes med at sparre der.

Eller droppe alle de studierejser som både kommunale men også folktingspolitikere tager på til flere 1000 kr pr. mand...

Enig (men det er vi også ret langt hen ad vejen kan jeg høre)

Og så kunne jeg godt lide forslaget ovenfor om at spare på kunst i rundkørslerne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og at tage su´en fra dem,- ov det var ikke det, som blev sagt, men at de skal tilbage betale su´en, som ikke fuldføre den ønskede uddannelse, synes jeg heller ikke om, fordi for mange er det i forvejen et kæmpe nederlag, at man alligevel ikke kunne overskue uddannelsen (eks for mit vedkomne, som pt ikke magter en bachloropgave og derfor ikke har færdiggjort min drømmeuddannelse som lærer) og derfor vælger at hoppe fra, hvilket ofte er et nederlag for dem, og så trampe på en, som i forvejen ligger ned...

Jeg synes også vores regering modsiger sig selv, vi skal satse på uddannelse, men alligevel vil de tage pengene fra de hjemmeboende 18-20 årige, da det er "cafepenge", det er mindretallet, hvor det er cafepenge, og det går ud over en større gruppe, som faktisk har et behov for at netop have de penge til evt. buskort og bøger til uddannelsen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det sgu svært at tage jer seriøst når i vender sådan :D

Nu har vi jo meget focus på handicap området herhjemme, specielt det med loft på TAF- godt Emil ikke er født efter 2011 det havde kostet os huset.

Syntes tilgengæld man godt kunne spare den social pæd. friplads ved et handicappet barn væk- Vi viste da vi planlagde baby at det skulle i instituation, ville intet have imod at betale for en normal plads (altså taksten) istedet for at få friplads pga barnet skal have støtte/træning mm når det er ude, der kunne da hentes noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og at tage su´en fra dem, som ikke fuldføre den ønskede uddannelse, synes jeg heller ikke om, fordi for mange er det i forvejen et kæmpe nederlag, at man alligevel ikke kunne overskue uddannelsen (eks for mit vedkomne, som pt ikke magter en bachloropgave og derfor ikke har færdiggjort min drømmeuddannelse som lærer) og derfor vælger at hoppe fra og vælge noget andet....

Jeg synes også vores regering modsiger sig selv, vi skal satse på uddannelse, men alligevel vil de tage pengene fra de hjemmeboende 18-20 årige, da det er "cafepenge", det er mindretallet, hvor det er cafepenge, og det går ud over en større gruppe, som faktisk har et behov for at netop have de penge til evt. buskort og bøger til uddannelsen.

Enig. Men man kunne måske tage SU'en fra dem, hvis det var nr. 2 uddannelse de hoppede fra. (og så kun for den sidste af de to uddannelser)

og ja, lad dem beholde de Café penge. Jeg er modstander af Al forsørgelse fra familie og ægtefæller efter det fyldte 18. år

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes man skulle stoppe med at renovere alle de kirker vi har rundt omkring for det er RIGTIG mange penge der drukner i den post, til ingen verdens nytte - set med mine øjne, da de ikke bliver brugt alligevel.

Jeg mener dermed ikke ALLE kirker skal nedlægges...bare en stor del af dem, som ikke bliver brugt alligevel.

Og så synes jeg man skulle sætte statsministerlønnen KRAFTIGT op, så vi kunne få ansat en ordentlig mand/dame til jobbet. For som det ser ud nu er der jo ingen kompetente som "søger" stillingen til de basører det giver årligt (1,2 mill) :s

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu skal jeg starte med at sige, at jeg er socialdemokrat, hvilket nok også er ret tydeligt ud fra mine holdninger...

Jeg kan slet ikke se, hvorfor der skal sparres. Hvorfor dropper vi ikke skattestoppet, og alle hjælper til igen med at få opretholde en hvis standart på velfærdsområdet...

Ellers synes jeg måske man skulle sparre lidt på den bro fra sjælland til tyskland, hvorfor udsætter man ikke den, og sparre pengene der.

Jeg synes altid man skærer på ældre området og vores børn kommer til at betale, og det synes jeg bare ikke er i orden. Det er dem som har opbygget vores samfund, og så skærer man hos dem som tak, og vores børn er fremtiden, som åbentbart også er ligemeget.

WEHUUUU!!! Det er noget jeg kan li at se det der.... :glad :glad :sc

Kan ikke se hvorfor vi skal have de tossede skattelettelser (eller.... de rige skal...) Der er jo for pokker ikke råd til det....

Lad os få velfærden tilbage til Danmark....!

Hvis man spør´ mig :P :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes at der skal laves en grundig efterlønsreform. Vi har simpelthen ikke råd til at betale for at alle kan stoppe med at arbejde når de fylder 60 år. Der skal være en mulighed for at stoppe med at arbejde hvis man reelt er nedslidt efter mange år med fysisk hårdt arbejde (brolæggere, betonarbejdere osv.)men for andre som arbejder på kontor o.l. er der bare ikke råd til at stoppe med at arbejde så tidlidt.

Derudover skal de bederestillede ældre selv betale for deres hjemmehjælp. Der er mange ældre som har eget hus med stor friværdi, som de kan bruge til at betale for den hjælp de har brug for. På den måde kan de resterende ressourcer bruges på dem som ikke selv har råd til at betale.

Derudover skal kommunernes og statens administrationsafdelinger trimmes kraftigt. Der sidder alt for mange konsulenter og embedsmænd efter min mening. Derudover burde alle ministre sættes ned i løn og deres barselsvilkår skal tilpasses det øvrige arbejdsmarked.

Femerenbroen er efter min mening overflødig og burde spares væk, eller ihvertfald udskydes til der er flere penge at gøre med.

SU'en til de hjemmeboende mellem 18 og 20 år skal væk. Det har vi ikke råd til. Der skal stadig være en pulje til de svageste, men jeg tror, som mange unge også har udtalt til tv, at det er cafe-penge, og derfor kan de undværes. Der er ikke råd til det hele. Derudover synes jeg det er en god ide at man skal tilbagebetale SU, hvis man ikke gennemfører sin uddannelse med hopper fra. Det kan ikke være rigtigt at man kan starte på både 3 og 4 uddannelser og få SU hele vejen.

Det er nødvendigt at vi skal gøre noget alle sammen. Vi har levet for godt i mange år, og nu skal regningen betales. Jeg er ikke sikker på at det er en holdbar løsning bare at droppe skattestoppet og sætte skatten i vejret, for det ændrer ikke forbrugsmønstrerne og det er dem det er galt med. Så vi er nødt til at reformere og delvist spare os ud af krisen, men der skal spares de rigtige steder.

Pyha det blev en lang smørre, men har en masse meninger om dette emne. Er vidst ikke enig med mange af jer, men sådan er det.

Kram Rikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

WEHUUUU!!! Det er noget jeg kan li at se det der.... :glad :glad :sc

Kan ikke se hvorfor vi skal have de tossede skattelettelser (eller.... de rige skal...) Der er jo for pokker ikke råd til det....

Lad os få velfærden tilbage til Danmark....!

Hvis man spør´ mig :P :whistling

jamen vi er fuldstændig enig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha det er jo en varm kartoffel

men jeg syntes der skuelle indføres en form for brugerbetaling til lægen - ligesom tandlægen, og så skulle tandlægen være lidt billigere.

Det er en underlig skævridning at det er gratis hos lægen og koster en bondegård hos tandlægen

det straffer lidt dem med dårlige tandgener som ofte har brug for tandlægen, men måske aldrig bruger lægen

Og så syntes jeg politikkerne skulle have mindre i løn, samt der kunne spares på kunst/kultur

Ved godt det er dejligt, men det ER bare mindre vigtigt end vores syge, børn og ældre som ALTID står for skud underligt nok når der skal spares

Så kunne man indføre nogle afgifter på vejene, hedder det bom penge?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig i at der skal skæres på kunst og kultur. Det må nedprioriteres når der mangler penge. Pengene kan bruges meget bedre andre steder.

Brugerbetaling hos lægen synes jeg på sin vis er en ok ide, da det kan afholde nogen fra at bruge lægen som "underholdning", altså gå til lægen fordi de er ensomme og trænger til nogen at tale med. PÅ den anden side er jeg nervøs for, at det kan afholde nogen fra at gå til lægen når de virkelig er syge, fordi de ikke har råd. Og derved skabe større udgifter til indlæggelser osv. da sygdommene ikke bliver fanget i tide.

Mht bom-penge eller road pricing så synes jeg der er lidt farligt. Vi betaler i Danmark meget i afgift når vi køber biler, og mange af afhængige af deres biler. Vi er også afhængige af, at folk kan pendle til arbejdspladser udenfor deres nærområde, for at vores arbejdsmarked kan fungere. Hvis vi gør det endnu dyrere at køre bliver vores arbejdsmarked mere ufleksibelt da det så ikke kan svare sig at køre langt efter et job. Og det er det sidste der er brug for pt.

Kram

Rikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enig i at der skal skæres på kunst og kultur. Det må nedprioriteres når der mangler penge. Pengene kan bruges meget bedre andre steder.

Brugerbetaling hos lægen synes jeg på sin vis er en ok ide, da det kan afholde nogen fra at bruge lægen som "underholdning", altså gå til lægen fordi de er ensomme og trænger til nogen at tale med. PÅ den anden side er jeg nervøs for, at det kan afholde nogen fra at gå til lægen når de virkelig er syge, fordi de ikke har råd. Og derved skabe større udgifter til indlæggelser osv. da sygdommene ikke bliver fanget i tide.

Mht bom-penge eller road pricing så synes jeg der er lidt farligt. Vi betaler i Danmark meget i afgift når vi køber biler, og mange af afhængige af deres biler. Vi er også afhængige af, at folk kan pendle til arbejdspladser udenfor deres nærområde, for at vores arbejdsmarked kan fungere. Hvis vi gør det endnu dyrere at køre bliver vores arbejdsmarked mere ufleksibelt da det så ikke kan svare sig at køre langt efter et job. Og det er det sidste der er brug for pt.

Kram

Rikke

jeg har markeret noget med fed, for jeg synes jo, at det er skrækkeligt, at vi har et samfund, hvor folk er nød til at bruge lægen, fordi de er ensomme, og ikke har andre muligheder....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hopper med på den med at droppe skattestoppet.

HVIS jeg skal skære nogle steder, ville jeg nok skære i bistanden. Får sikkert høvl for det, men har bare kendt MANGE, der bare har drevet den af på den konto. Hvis de virkelig ikke KAN arbejde, er det noget andet, men der er mange der udnytter systemet.

Jeg ville ikke indføre brugerbetaling hos lægen (især ikke nu, hvor jeg har nakket bistanden.. De skal jo også have mulighed for at komme til læge :) ) Men jeg ville gerne gøre det på bibliotekerne.. Ved ikke lige hvad det skal koste, men synes da gerne man må give lidt for at bruge deres bøger.

Og så ville jeg måske sætte prisen op på sprut og smøger, og prisen lidt ned på sundere varer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville spare på ministerlønningerne og ministerbilerne.

Og så tilslutter jeg mig den med at sætte prisen op på tobaksvarer og alkohol :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER