SaraLK

fostervandspøve vs. kønsscanning

21 indlæg i dette emne

hej piwer!!

har siddet og læst lidt ang. fostervandsprøve mht. Køn....

og kan jo læse at det er en af de ting de kan slå fast ved det.... og så tænker jeg jo.... den er gratis!

det kan forgå fra uge 15+

og jeg vil så gerne vide kønnet, så jeg kan købe andet end unisex tøj og ting!

tanken ang. kønsscanning har også været der.... og er der endnu! men men men.....

det koster min 500kr (for ca 10min scanning) + at vi skal køre helt til Silkeborg for at få det til den pris (uge 14+). (ellers er det knap 900kr i Herning fra uge 17+)

ved virkelig ikke hvad jeg skal vælge!

hvad synes i?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg troede faktisk kun at man tog fostervandsprøver, hvis man frygtede at der var noget galt :unsure Og at det iøvrigt indebar en lille risiko for at miste :unsure

Vi valgte at vente til MD med at få kønnet at vide :) Det var HÅRDT, men det gik ;) Og så bestilte vi en 3D scanning til lidt senere i graviditeten. Der ser man jo babyen på en helt anden måde end til NF og MD, så det ville jeg gerne prøve også, og så var vi jo sikre på at få kønnet at vide inden fødslen uanset hvad :) Men ok 3D koster så endnu mere end en kønsscanning :unsure Men sådan gjorde vi ;)

Så hvis du står med valget fostervandsprøve eller kønsscanning, så ville jeg nok vælge kønsscanning, hvis det var mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ALDRIG få taget en fostervandsprøve, blot pga jeg ville kende kønnet!!! Der ER en godt nok minimal, men alligevel en risiko for abort!! ALDRIG ville jeg gøre det for kønnet.. Så hellere vente til MD eller fødsel!

Det skulle kun være hvis der var en reel risiko for der var noget galt med barnet, at jeg ville have taget sådan en prøve.

En kønsscanning, ved en privatklinik er lige så sikkert, som en fostervandsprøve :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er jo en risiko for abort ved at få taget en fostervandsprøve.... Ikke stor, men den er der. Så jeg ville aldrig vælge at få lavet sådan én..... :unsure

Så ville jeg til hver en tid vælge en kønsscanning...... Som man i øvrigt kan få for 300 kr i Kolding eller Århus, og de giver garanti fra 15+0 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Se, det er et spoergsmaal, jeg slet ikke kan forstaa, du er i tvivl om.... Udover at man stikker en naal ind i en livmoder for at suge fostervand ud, saa er det velkendt, at der er en abortrisiko paa 1/2-1 % ved det indgreb. Man skal hvile derefter og tage noget medicin.

Jeg ville personligt slet ikke vaere i tvivl om, at 500 kr. er givet godt ud frem for at loebe den 1/2-1 % risiko. Det er alligevel op til 1 ud af 100, hvis ikke min matematik er helt galt, som aborterer efter forstervandsproeven.

Hernede i Italien er det standard at tilbyde forstervandsproeve, men ikke dobbelttesten. Saa jeg var parat til at betale de 1200 - 1400 kr. for at faa en dobbelttest istedet.

Alternativt kan man vente til MD og maaske vaere heldig, at de kan se det og vil fortaelle det til jer.

Fra Min-Mave :

De fleste kvinder mærker ikke andet end lette trækninger i de første timer efter prøven er blevet foretaget, men en sjælden gang kan der være svag blødning fra skeden eller udsivning af fostervand. Normalt vil det holde op efter et par dage, men du vil nok blive rådet til at tage det med ro og passe ekstra godt på dig selv indtil da.

Ca. 1 kvinde ud af ca. 100-200 kvinder (dvs. under 1%), udvikler en infektion eller der opstår andre komplikationer, som kan føre til spontan abort.

Derfor bør fostervandsprøven, som de fleste andre undersøgelser, kun foretages, når fordelene skønnes at opveje risikoen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke man bare kan få taget en fostervandsprøve, hvis der ikke ligger nogen faglig årsag, derudover er det forbundet med en risiko, så kan slet ikke forstå du synes det er bedre end en kønsscanning, som er helt ufarlig...

Derudover må jeg indrømme, jeg bliver en anelse harm over man vil spilde det offentliges ressourcer (prøv at tænk på hvor meget en fostervandsprøve koster at udføre) bare fordi man vil have kønnet af vide gratis.. Hvis man ikke kan vente til MD ja så må man altså punge ud selv..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er lige på besøg fra august2012.

Nu skal vi ikke vide kønnet før fødslen, men hvis vi skulle, ville jeg helt sikkert vælge kønsscanning! Der er for stor risiko med fostervandsprøve...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke man bare kan få taget en fostervandsprøve, hvis der ikke ligger nogen faglig årsag, derudover er det forbundet med en risiko, så kan slet ikke forstå du synes det er bedre end en kønsscanning, som er helt ufarlig...

Derudover må jeg indrømme, jeg bliver en anelse harm over man vil spilde det offentliges ressourcer (prøv at tænk på hvor meget en fostervandsprøve koster at udføre) bare fordi man vil have kønnet af vide gratis.. Hvis man ikke kan vente til MD ja så må man altså punge ud selv..

Fuldstændig enig! Altså abort-risiko ved fostervandsprøve er op mod 1%. Dvs 1:100. Ikke engang selvom jeg fik højrisiko til NF, ville jeg få lavet fostervandsprøve, med mindre risikoen var højere end 1:100.

Jeg kan SLET ikke forstå, hvis man overhovedet laver og hvor man laver fostervandsprøve "bare for sjov" :blink :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare lige sige, at jeg tænker at trådstarter måske ikke vidste, at der var risiko forbundet med fostervandsprøve :) Og hvis man er ny i graviditetsverdenen, og ikke lige ved hvad alting er endnu, så kan jeg godt forstå, at hun har overvejet begge dele som muligheder :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare lige sige, at jeg tænker at trådstarter måske ikke vidste, at der var risiko forbundet med fostervandsprøve :) Og hvis man er ny i graviditetsverdenen, og ikke lige ved hvad alting er endnu, så kan jeg godt forstå, at hun har overvejet begge dele som muligheder :balloons

Tjek!! Jeg har tænkt nøjagtig det samme - men vidste ikke lige hvordan jeg skulle formulere mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil bare lige sige, at jeg tænker at trådstarter måske ikke vidste, at der var risiko forbundet med fostervandsprøve :) Og hvis man er ny i graviditetsverdenen, og ikke lige ved hvad alting er endnu, så kan jeg godt forstå, at hun har overvejet begge dele som muligheder :balloons

Ork, selvfoelgelig! Det har jeg efterfoelgende taenkt over og jeg vidste faktisk ikke helt, hvordan jeg skulle svare og sad med en foelelse af, at det ved man bare... Men det goer man maaske ikke og jeg blev jo ret hurtigt i graviditeten stillet overfor det valg, fordi det naermest er en selvfoelge at faa taget moderkagebiopsi eller fostervandsproeve hernede sydpaaunsure.gif

Ville bestemt ikke traede paa nogen med mit svar, men hvis man ikke var klar over det, om saa mere vigtigt at fortaelle om den risiko ved en fostervandsproeve. Den KAN jo afgoere valget meget hurtigt balloons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor kan man få kønscanninger til 300 kr. henne i kolding? Jeg kommer også fra Herning og synes det er for dyrt med 900 kr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hej alle piger der har svaret!

tak! jeg har kun læst meget lidt omkring fostervandsprøve og jo jeg er klar over at der er en minimal risiko ved den....

men har bare været rigtig meget i tvivl! og i har sikkert ret ang. det at man nok ikke bare får den lavet, med mindre der er mistanke om kromosomfejl ell.lign. (min mor fik den bare lavet ved begge mine søskende, og tænkte at det nok var noget man kunne vælge!)

så mit valg er taget!

hvis jeg ikke kan vente til MD, så må jeg punge ud! :)

vi har bare rigtig langt til silkeborg, kolding og Århus hvor der er forholdsvis billige privatklinikker.... men det må jeg jo tage med!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hej alle piger der har svaret!

tak! jeg har kun læst meget lidt omkring fostervandsprøve og jo jeg er klar over at der er en minimal risiko ved den....

men har bare været rigtig meget i tvivl! og i har sikkert ret ang. det at man nok ikke bare får den lavet, med mindre der er mistanke om kromosomfejl ell.lign. (min mor fik den bare lavet ved begge mine søskende, og tænkte at det nok var noget man kunne vælge!)

så mit valg er taget!

hvis jeg ikke kan vente til MD, så må jeg punge ud! :)

vi har bare rigtig langt til silkeborg, kolding og Århus hvor der er forholdsvis billige privatklinikker.... men det må jeg jo tage med!

Ak den tålmodighed! Jeg kender det! :rolleyes Men ved du hvad, nu skal du snart til NF. Og så SER du bebsen. :) Og så kan du nok være lidt høj på det et stykke tid. :) Og så behøver der faktisk ikke være SÅ lang tid at vente mellem 15 uger (altså for betalt kønsscanning) og 20 uger (MD). :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hej alle piger der har svaret!

tak! jeg har kun læst meget lidt omkring fostervandsprøve og jo jeg er klar over at der er en minimal risiko ved den....

men har bare været rigtig meget i tvivl! og i har sikkert ret ang. det at man nok ikke bare får den lavet, med mindre der er mistanke om kromosomfejl ell.lign. (min mor fik den bare lavet ved begge mine søskende, og tænkte at det nok var noget man kunne vælge!)

så mit valg er taget!

hvis jeg ikke kan vente til MD, så må jeg punge ud! :)

vi har bare rigtig langt til silkeborg, kolding og Århus hvor der er forholdsvis billige privatklinikker.... men det må jeg jo tage med!

Vi bor ikke så langt fra hinanden kan jeg se, og vi har gjort det at vi bestilte tid en lørdag, på den klinik som ligger i Kolding Storcenter.... Og så har vi gjort en dag ud af det, med lidt shopping og hygge også :)

Så gør det ikke så meget at der er langt derned :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor ikke så langt fra hinanden kan jeg se, og vi har gjort det at vi bestilte tid en lørdag, på den klinik som ligger i Kolding Storcenter.... Og så har vi gjort en dag ud af det, med lidt shopping og hygge også :)

Så gør det ikke så meget at der er langt derned :)

okay, der blev man igen klogere! troede ikke de havde åbent om lørdagen! ;)

det vil jeg da helt klart tage med i mine overvejelser.... har du en hjemmeside på klinikken i Kolding?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ak den tålmodighed! Jeg kender det! :rolleyes Men ved du hvad, nu skal du snart til NF. Og så SER du bebsen. :) Og så kan du nok være lidt høj på det et stykke tid. :) Og så behøver der faktisk ikke være SÅ lang tid at vente mellem 15 uger (altså for betalt kønsscanning) og 20 uger (MD). :kram2

du har jo ret! det er da helt sikkert sådan jeg skal tænke.... ;)

glæder mig som en gal til NF.... det bliver godt at få bekræftet liv!

og så bliver jeg da nok osse nødt til at skal ha et ekstra kig til bebs inden MD..... og det må jeg jo så betale mig fra! :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

okay, der blev man igen klogere! troede ikke de havde åbent om lørdagen! ;)

det vil jeg da helt klart tage med i mine overvejelser.... har du en hjemmeside på klinikken i Kolding?

Det kan du tro KLIK ...... Vi har været der til flere scanninger, både sidste gang, og denne gang..... Og hun er simpelthen så sød og behagelig! Ville aldrig tage andre steder hen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan du tro KLIK ...... Vi har været der til flere scanninger, både sidste gang, og denne gang..... Og hun er simpelthen så sød og behagelig! Ville aldrig tage andre steder hen :)

Jeg er helt enig :) HUn er virkelig fantastisk - og vi blev scannet i mere end "kun" 10 min :) Nok nærmere 20.. Hun tjekker også baby er vokset osv og svarer til det den skal :)

Men mener prisen er sat op til 400 kr :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så må jeg til kolding om 2 uger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan du tro KLIK ...... Vi har været der til flere scanninger, både sidste gang, og denne gang..... Og hun er simpelthen så sød og behagelig! Ville aldrig tage andre steder hen :)

fedt fedt fedt! tusind tak! :loveshower

nu må det godt bare blive den 12. marts så jeg kan komme til NF!

(og så kan jeg jo bestille tid derefter!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER