Guest

Barnevogn

37 indlæg i dette emne

Jeg er lige i god tid, men nu skimtede min mor og jeg lige barnevogne i mandags og syntes det er VILDT svært - hvad er det lige man skal se efter.

Min mor sagde at de ikke måtte være for bløde i affjedringen fordi de så hurtigt bliver slidte og begynder at hænge - men bare ud fra det så stod vi med barnevogne fra Odder og Emaljunga tilbage.

En veninde sagde at det er vigtigt den er nem at folde sammen og så skal hjulene helst hunne tages af og stangen der går ind i barnevognen skal sidde på hjulet - det kriterie lever et af Odder stellene i hvert fald op til.

Jeg er ikke særlig høj og syntes haktisk at Oddervognene er for høje til mig, men min mand er høj og der vil Odder jo være perfekt - MEN så tror jeg alligevel at det vil være mig der bruger mest tid med og ved barnevognen så hvis bare man kan stille på styret så tror jeg at en lavere vogn vil være bedst.

Så jeg er nok mest til Emmaljunga - den er også lige en smule billigere - det ser i hvert fald ud til at lift er med i prisen dér mens den ikke er i en Odder - men måske det bare er noget jeg tror - ved det ikke.

Odder er også en flot vogn - især zip - men den har også en noget tungere pris.

Min mor er meget mere til Odder - hun syntes stadig at Emaljunga er for "blød" og så siger hun at knapperne falder af fordi den har trykknapper - mens Odder har et helt andet lukke system. (men min mor siger også at man aldrig kommer til at bruge en voksi pose - og jeg har KUN hørt godt om den)

Så nu er jeg total på herrens mark.

Hvad er vigtigt for jer?

Hvad for en har i købt?

Har i været tilfredse?

Hvad ville i ønske i havde tænkt på før i købte den?

Ville i vælge gummi eller luft hjul?

Jeg har styr på at liggemålet skal være det største og jeg har styr på hvad vi sådan selv kommer til at bruge vognen til - lange ture rundt i området, et par enkelte køreture - begge bedste forældre har skaffet en barnevogn til børnebørnene så når vi skal derud behøver vi ikke pakke barnevognen sammen. Men den skal stadig kunne komme med i sommerhus, ud til venner osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

god tråd! Jeg mangler også inspiration :) har INGEN ide om hvilken slags barnevogn jeg skal gå efter - selv med babysams Vejld...

En barnevogn er vel en barnevogn? (selvfølgelig er det ikke det, men det er den fornemmelse jeg sidder med da jeg ikke ved bedre)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var i babysam og da jeg heller ikke er særlig høj (1.57) så var både odder og emmaljuga alt for store og også ret tunge at køre rundt med.. jeg havde ellers forelsket mig i zip'en men jeg følte slet ikke at jeg kunne se hen over den..

til sidst faldt jeg over nyheden Brio Sense, som var lille men med 98 i liggemål, rigtig dejlig at køre rundt med, med en vuggefunktion i stellet og stofkurv så tingene ikke falder ud...

det findes ikke så mange billeder af den på nettet men har kun læst godt om den og producenten brio.. glæder mig til at køre rundt med den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg var i babysam og da jeg heller ikke er særlig høj (1.57) så var både odder og emmaljuga alt for store og også ret tunge at køre rundt med.. jeg havde ellers forelsket mig i zip'en men jeg følte slet ikke at jeg kunne se hen over den..

til sidst faldt jeg over nyheden Brio Sense, som var lille men med 98 i liggemål, rigtig dejlig at køre rundt med, med en vuggefunktion i stellet og stofkurv så tingene ikke falder ud...

det findes ikke så mange billeder af den på nettet men har kun læst godt om den og producenten brio.. glæder mig til at køre rundt med den :)

Kan godt forstå at du glæder dig til at køre rundt med den, jeg elsker min vogn :)

Jeg har både en Brio sport og en Sense. Vi bruger altid Sense'en når vi skal have en barnevogn med i bilen, for den fylder ikke ret meget når man slår kassen sammen. Så synes jeg også det er dejligt at den ikke vejer ret meget, når jeg selv skal pakke den ind og ud af bilen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh her følger jeg lige med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Emmaljunga vinder test efter test, men den skal selvfølgelig også passe til brugeren. Det er dog den første type vogn, jeg anbefaler dem, der vil høre min mening :)

Jeg har ikke stor erfaring med så mange andre. Min veninde, der arbejder i Ønskebørn, fraråder Trille, da de generelt har meget lang ventetid op reservedele, og det er de færreste kan vente på deres barnevogn i flere uger.

Find en dag, hvor I har rigtig god tid og besøg et par butikker, få vejledning, kør rundt med vognen og prøv at pakke den sammen - tag den evt med ud til bilen, så I kan se om den er til at få ind i bagagerummet uden at skulle skille den ad i atomer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For os var det vigtigt den kunne køre :whistling

Vi havde ikke de vilde krav, udover det med højden.. Min kæreste er en del højere end mig, så det skulle være en som vi begge følte var behagelig at gå med :)

Vi købte brugt, af hans kusine :) Hun er på min højde, og hendes mand er på min kærestes højde og de havde valgt barnevogn ud fra det - så det var jo helt perfekt :D

Ellers havde vi faktisk ingen krav, men nok også fordi vi ja ikke rigtig ved hvor meget vi skal bruge den og sådan :) Derfor var det også oplagt at købe en brugt for os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi havde først kigget på brios nye modeller, da jeg ikke er så høj og manden er en del højere end mig og vi så synes den passede godt til os, men da vi så spurgte til søskende sæde fik vi af vide at det kunne de ikke holde så godt til. og hun fortalte også at liggemålet på 98 ikke passede rigtig, for hun havde målt det med alt inderfoeret og der fik hun det kun til 96.. men ved ikke...

så vi endte med at købe en odder enjoy på X-dream stel i stedet. den kan stilles på styret, så den passer både til manden og jeg. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig har liggemaalet haft prioritet, da jeg og min mor var i Kaere Boern for at se Emmaljunga kombi og Basson. Kombi kan man bare daarligt bruge i mange maaneder som barnevogn og synes ikke, mit barn skal ud og sove i klapvogn. Klapvognen er saa stor og det er jeg heller ikke sikker paa er praktisk for os. Vi har ikke raad til, eller vil ikke tage os raad til, en Odder, saa Basson Grande synes ret fin(omend den er ret stor). Den har mange smaa detaljer og gode udluftningsmuligheder. Da vi bor i Italien skal vognen bruges i ret varme temperaturer. Ja, det er vist det:

Pris

Liggemaal

Detaljer

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her var liggemålet, kvaliteten og om den ku være i bilen det vigtigste..

Vi valgte Emmaljunga BSS og der er liften ikke med i prisen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er heller ikke høj, 161cm, men har aldrig tænkt over at vognen var for stor, styret indstiller man jo så det blir behageligt at køre med.

Vores første barnevogn var en brugt, har ikke set mærket før eller siden og den holdt kun til et barn, stellet kollapsede simpelthen en dag. Anden vogn blev en Scandia Atlanta (jeg ved faktisk ikke om de stadig sælges?) valget stod dengang mellem den og Odder, fordi vi skulle bruge søskende sæde på og det netop krævede en ekstra stabil vogn; det var en lækker, stor, klassisk vogn og jeg elskede den! Desværre blev den stjålet fra et kælderrum nogle år senere.

Min nuværende er en Odder Basic fra 2005 og har været brugt til min datter på 7, jeg syns den er flot og ser næsten ud som ny. Den har aldrig stået ude, men jeg syns ikke jeg har været fanatisk med at passe på den og har brugt den rigtig meget, så syns stadig den var et godt køb som holder længe.

For mig var det vigtigt at vælge en stabil vogn som ikke fjedrer for meget, og som du selv siger syns jeg hurtigt det snævrede sig ind til Emmaljunga vs Odder, og så syns jeg bare Odderen var mere klassisk, dansk og pæn, men det er vist bare en smagssag da jeg kender mange som er glade både for den ene og den anden. Det er rigtigt at prisen er høj, men der kunne man jo enten vælge at købe brugt, da de holder rigtig godt, eller at sælge sin vogn når man ikke skal bruge den længere, for de mærker er stadig noget værd hvis man passer lidt på dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man ønsker at bruge søskende sæde er det forresten også vigtigt at vognen er understøttet af stel under hele kassen og ikke bare "hægtet på" et sted.

Men nu har jeg set min nabo bruge søskende "scateboard" til sin 2 årige, det så ud til både at være smart og fungere godt til små ture, og belaster jo ikke vognen, det passer vist til de fleste vogne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

svigermor vil ikke have at hendes barnebarn skal køre i en brugt vogn - så de betaler :loveshower Men man vil jo heller ikke udnytte det for meget og bare købe den dyreste fordi man ikke selv skal punge op.

Men den skal jo også være ordentlig og kunne holde til det/de næste barn/børn - så jeg vil gerne have det rigtige fra starten!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vigtigt for mig at:

- vognen er HOLDBAR! Jeg kan godt være lidt kluntet, og min mand har det også med at tage så hårdt fat om ting, at de nogle gange ikke kan tåle det. :P Så selvom vi forhåbentlig kører ordentligt når lillemanden er i vognen, så må det altså ikke være en skrøbelig vogn.

- at den er god at køre med. Ved ikke præcis hvad det indebærer, men nogle vogne synes jeg har virket tunge og uhandy, mens andre har føltes helt naturlige at køre med.

- vognen kan holde til alle de børn, vi skal have. Dvs. det må også meget gerne være en vogn, der kan bære et søskendesæde, hvis vi på et tidspunkt får børn tæt på hinanden :)

Derudover er jeg meget tiltrukket af fancy små finesser og fint design :whistling

Vi har ikke købt vogn endnu, men jeg er rimelig sikker på at det bliver en Odder Zip. Jeg tror på at den er holdbar og kan klare flere børn, og af de vogne jeg har kørt med, føltes den bare mest "rigtig". :loveshower Og så er jeg vild med alle de små fine finesser som at der er lomme inde i kalchen til babyalarm (så den ikke skal ligge lige i hovedet af bettemanden) og at der er lynlås i forlæderet. :yay Det eneste, der kan få mig til at tvivle på Odderen er faktisk, at jeg synes Emmaljunga generelt er pænere :blush

Jeg/vi går efter lufthjul. Har hørt fra en veninde, der har punkterfri at det er noget hårdere at køre med, og det var egentlig også min fornemmelse, da jeg prøvede at køre lidt rundt i babysam. Og jeg har fået lov at prøve at skifte et lufthjul på Odder Zippen og det var jo megalet :gp Så lufthjul til os, og så køber vi bare et ekstra hjul i reserve :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fandt lige den her liste hvis det kunne hjælpe andre end mig!

1.Barnets alder. Hvis du kigger efter en barnevogn til en nyfødt, så hver sikker på, at vognen er designet til en. Det betyder, at dit barn skal kunne ligge fladt ned og ikke sidde i en oprejst stilling. Mange barnevogne (kombivogne) er designet, så de kan tilpasses efter barnets alder.Hvis vognen skal bruges til 2-års alderen, skal du kigge efter en vogn der har liggemålene: L: 85-90 cm, B: mindst 32 cm og D: 20 cm. I en kombivogn, skal kalechen kunne slutte sig tæt til bunden, så barnet ikke kan klemme sig ud.

2. Barnets vægt. Ligesom barnets alder, bør du også kigge på at vognen er indrettet efter dit barns vægt.

3. Barnevogne skal have mulighed for at isætte en form for seletøj (bruges når barnet har rundet 6 måneder). Hver sikker på, at selen er sikker og vil holde dit barn i vognen. Stabilitet er også en sikkerhedsfaktor; hvis du placerer en taske på håndtaget og barnevognen begynder at tippe forover, bør du kigge efter en vogn med mere opbevaringsplads.

4. Hvis du har eller planlægger flere børn, kan du evt. kigge efter søskende- eller tvillingevogne.

5. Du bør også kigge på klappe-sammen mulighederne. Tjek hvor meget vognen fylder i sammenklappet tilstand. Test barnevognens vægt og vær sikker på, at du ikke skal kæmpe for at få den ind i bagagerummet, ind i bussen eller op i lejligheden alene. Når vognen skal klappes sammen, skal sikringsmekanismen enten bestå at to trin på to dele, eller der skal to bevægelser til at udløse den.

6. Muligheden for at komme rundt med vognen. Hvilken barnevogn du skal vælge, afhænger af din livsstil, hvor du bor, om du har bil eller er afhængig af offentlig transport, om I rejser meget, om vognen primært skal bruges til gåture, eller om du også skal gennem Matas’ smalle gange med vognen.

7. Køb vognen i god tid, hvis I vil være sikre på at få den I helst vil have, når I skal bruge den. Gerne cirka otte uger før.

8. Hvis I har gård, altan eller terrasse, kan I evt. købe en brugt barnevogn som barnet kan sove i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For os har der ikke været tvivl: Vi skal have en odder.

Jeg er nok ret farvet af at have arbejdet i en babysam, og har ikke kun solgt barnevogne, men også haft en del inde til reperation. Så ved at diverse test skal tages med et gran salt, da de kun viser et billede af hvordan vognen er, når den er ny og ikke når den har kørt 1 år.

For os er affjedringen vigtig. Hvis man tager en barnevogn og vipper den frem og tilbage skal den være ret stabil, så barnet ikke falder ud. Mange af de billige vogne kan vippes rigtig meget, og det synes jeg ikke er OK. Børn kan godt i sjældne tilfælde vikle sig ud af en sele. Man kan også tit fornemme meget om kvaliteten ved at give den en ordentlig vippetur. Mange vogne knirker allerede i butikken, og det vil jeg blive tosset af i længden

Den skal også være fuldt undervognsstøttet. Det vil sige, at kassen hviler på stel hele vejen rundt, ikke på "hængsler". Heri er den store forskel på Odder og Emmaljunga. Når man sætter kassen på stellet er der hos Odder understøttelse hele vejen rundt, mens Emmaljunga kun sidder på 2 klodser, der hvor man klikker kassen af og på. Det betyder at man skal passe på, at en Emmaljunga ikke kommer til at hænge i fodenden. Der skal nogengange ikke mere til end at man stiller indkøbskurven med varer på den, og andre gange skal der en del mere til. Man ville aldrig kunne sætte søskendesæde på fx. Har desværre set rigtig mange skæve Emmaljungaer, og det er rigtig synd for det er en lækker vogn.

Og så er det også vigtigt for os, at det ikke er noget skrammel, at der ikke er halvløse trykknapper, halvskæve hjul mm, og den er nem at klappe sammen.

Jeg er nok lidt af en barvevognssnob :badgirl

Til dit spøgsmål Saga: man kan stadig købe Skandia. De bliver produceret i Polen nu, og kvaliteten er desværre ikke så høj som da de blev produceret i Danmark.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, jeg havde INGEN krav til vores barnevogn til start, den skulle bare kunne være i fin stand og kunne trille - derfor købte vi en i genbrugen.

Den var sådan set rigtigt god og der var ikke noget i vejen med den, men jeg var bare så ked af ikke at have en ny barnevogn.

Så vi købte en Scandia barnevogn med RikkeMai design i januar udsalget og den er vi bare blevet så glad for!

Den er måske ikke en Odder zip eller Emmaljunga vogn, men den er fin for os og den har det der er behov for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder jo naesten som om det eneste, der duer, er Odder og Emmaljungarolleyes.gif

I hope to prove wrong, og at vores Basson er lige, som den skal vaere. Har i hvert fald laest meget godt og meget lidt daarligt om den. I kedelig moerkeblaa, men jeg er nu til moerkeblaa, saa det er bare fint. Rikke Mai vognene er til gengaeld vildt fine, hvis man er til specielt design.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

fandt et billede af brio sence, men det er ikke det bedste i verden

http://www.brio.dk/T...s/Dk_Sense.aspx

Jeg har slet ikke tænkt på det med at kunne se over vognen - godt tænkt!!! Det er jo ligesom ret vigtigt at man kan det syntes jeg!

ja, og så var den så nem og let at køre rundt med! efter 2 minutter med de andre havde jeg ondt i armene dry.gif... og så er det en ret fornuftig pris på 6.000 kr. ikke for billig og ikke for dyr.. de andre løber jo hurtigt op i 8-10.000 kr., hvis man skal have alt ekstraudstyr med, lift, madras osv.

jeg synes de billeder på nettet man kan finde, får den til at se mærkelig firkantet ud, men i virkeligheden er den mere rund i det og meget sød og fin.. vi køber den i marineblå når det kommer dertil :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

[quote name=Camillat' timestamp='1330626342' pos

t='197799]

Det lyder jo naesten som om det eneste, der duer, er Odder og Emmaljungarolleyes.gif

I hope to prove wrong, og at vores Basson er lige, som den skal vaere. Har i hvert fald laest meget godt og meget lidt daarligt om den. I kedelig moerkeblaa, men jeg er nu til moerkeblaa, saa det er bare fint. Rikke Mai vognene er til gengaeld vildt fine, hvis man er til specielt design.

Det er nøjagtigt det jeg også tænker, det er enten Odder eller Emmaljunga, ellers er du ikke "inde".

Dette skal ikke misforståes og gøres negativt, det er ment kærligt.

Man har ret til sin mening.

Jeg er sikker på at den barnevogn i har i tankerne er lige den barnevogn for jer.

Lad jer endeligt ikke farve af de populærer valg.

Vi valgte nemlig en RikkaMai, for da jeg var gravid forelskede jeg mig TOTALT i hendes design, men vi havde bare ikke pengene til det på daværende tidspunkt.

:btopic

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæresten og jeg snakker lige lidt om barnevogne sådan bare lige for hyggens skyld :)

Hans bror har en Trille, brun med giraffer ved ikke hvilken model det lige er...

Kan se mange herinde svæver til Odder og Emmaljunga... nogen der har erfaringer med Trille ? sys nemlig min kærestes bror og svigerindes vogn er ganske fin....men har ikke gået med den eller noget så det er bare ud fra deres erfaringer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder jo naesten som om det eneste, der duer, er Odder og Emmaljungarolleyes.gif

I hope to prove wrong, og at vores Basson er lige, som den skal vaere. Har i hvert fald laest meget godt og meget lidt daarligt om den. I kedelig moerkeblaa, men jeg er nu til moerkeblaa, saa det er bare fint. Rikke Mai vognene er til gengaeld vildt fine, hvis man er til specielt design.

Min søster har en basson grande, og den er super fin :) Så sådan en vil jeg også have :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søster har en basson grande, og den er super fin :) Så sådan en vil jeg også have :)

yay.gif Uhhh, det lyder godt og jeg glaeder mig ogsaa til at faa vores hjem yay.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg så lige et par spørgsmål.

1. Jeg har flere steder læst annoncer, hvor der bliver spurgt om Odder kassen er original eller om det er en Scandia kasse. Hvad er forskellen??

2. Vi har besluttet os for at have 2 vogne - en hjemme og en i vores campingvogn, som ligger tæt på Vesterhavet. Luften er temmelig salt og barnevognen vil i løbet af et par år blive ret rusten, så derfor skal den ikke være ny og sart. Som udgangspunkt er vi bedøvende ligeglade med, hvilken vogn vi vil ha' men er nok enige om at vognen skal være "til terræn", forstået på den måde at små plastik hjul nok ikke er det bedste valg. Nogle vogne i kan anbefale?

3. Har set flere slags vogne, bl.a. en der hedder Move(??). er det en i kender? og i så fald, hvad er det for en vogn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER