Nitzen1987

Går I med barnedåbstanker?

11 indlæg i dette emne

Tænker I på barnedåb, selvom der er over 3 måneder til termin? Manden og jeg taler jævnligt om barnedåb, men mest i forhold til, hvilken kirke vi gerne vil have vores barn skal døbes i og så i forhold til hvor mange gæster, der skal med... Synes godt nok, at det er svært at finde ud af, hvor man skal skære i gæstelisten :unsure så er egentlig glad for, at vi ikke venter med at træffe gæsteliste-beslutningen til den lille er født...

I går skrev jeg en mail til den præst, der viede os for 1½ år siden, for at høre efter om hun kan/må/vil døbe vores barn, vi blev gift i den by jeg er vokset op i, men præsten der viede os vikarierede for den rigtige sognerpæst, men vi var bare SÅ glade for at det var hende :) og ønsker meget højt, at hun skal døbe vores barn :) Vi har talt lidt om, at vi skal holde barnedåben i august sådan, at vi ikke risikerer at vores spire bliver for stor til at kunne være i dåbskjolen :unsure så vi har ca. 2 måneder at løbe på med planlægning, når den lille er født, så jeg synes det kunne være rart at have en del ting på plads inden da, da jeg forestiller, at der bliver mange andre ting, der skal tages hånd om, når den lille først er født :rolleyes

Jeg er gået i gang med at kniple små hvide sutter til bordpynt og på tirsdag starter jeg på at kniple en dåbskyse, begge dele er noget der tager tid, så det er jeg nødt til at gå i gang med allerede nu....

så her er planlægningen så småt gået i gang...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vores bettenok skal jo doebes i Italien og synes ikke umiddelbart at det giver mening at faa folk hevet ned fra DK for en barnedaab...Ellers gaar jeg med en hemmelig tanke om at faa ham doebt i DK, naar min niece ogsaa skal doebes, bare for nemhedens skyld - der er DK-familien jo samlet... bum bum. Det maa blive som det kan blive, ellers hernede en dag med lidt haps middag i restauranten bagefter. Saa ville mine foraeldre skulle rejse to gange paa kort tid. Synes det er noget rod. Dunno...huh.gif

Gode forslag modtages gerne help.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har luftet tanken om barnedåb for manden herhjemme - men han kan slet ikke overskue det endnu. Det skal så lige siges, at vi også har bryllup (og dermed 2 x polterabend) samt hans 40 års fødselsdag inden, der skal holdes i stor stil, så vi har en del på programmet :rolleyes

Jeg tænkte en gang i september, men da vi er helt enige om, at det ikke skal være det vilde, men kun for allernærmeste familie, så er jeg også ret afslappet mht planlægning - jeg er mere ude i, at gæsterne jo skal sætte dagen af til det, da jeg ved, hvor håbløs vores egen kalender ofte ser ud i weekenderne mange måneder frem i tid. Men vi finder nok ud af det hele :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holder nok en lille komsammen for forældre og søskende og serverer noget kage. Slut. :-)

Vi er så heller ikke medlemmer af folkekirken, hvorfor arrangementet bliver helt vores eget og indenfor de rammer, vi selv sætter. Men eftersom familien er spredt over hele landet og bliver indforskrevet til lille rådhusbryllup til maj, er det ikke helt usandsynligt, at en eventuel navngivningsfest ikke holdes meget kort derefter. Det kommer i virkeligheden nok an på tid og overskud til den tid. Men hvis vi gør det, bliver det helt low key...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihhh, saa er det, at jeg er kommet til at taenke over det og synes det er noget rod. Here goes:

Vi bor og vil blive boende i Italien og har for nyligt i kirken sagt ja til, at vi vil, opdrage vores boern i den kristne tro. Faktisk mener jeg at have skrevet under paa det, da vi var til praestesamtaleunsure.gif

Naa, men for min skyld kan vores boern blive doebt katolsk eller protestantisk. Bare at:

- vi vel skal tage stilling til, hvorvidt de skal konfirmeres katolsk(kommunion aar foer DK konfirmation) og i den forbindelse skal gaa til katekismus, hvilket jeg 1. synes er synd for dem i den alder 2. ikke ved ret meget om, 3. jeg eller min mand vil ogsaa skulle gaa til gudstjenester og det tager vist nogle aar...

- vi boer tage en samlet beslutning for lille Noah, men ogsaa for eventuelle soeskende

- jeg vil helst have ham doebt inden han bliver alt for stor en knaegt, altsaa inden jul...

- min soesters barn skal doebes i september i DK.

- skal jeg saa invitere dansk familie til barnedaab i Italien - synes det er overkill og gaar egentlig ikke op i at goere en masse ud af det....

Altsaa ser jeg to scenarier for mig:

1) Vi holder barnedaab i Italien, inviterer de ALLERALLER naermeste fra min familie og holder det ganske afslappet med gudstjenesten og saa en lille reception uden det helt store hejs.

2) Jeg spoerger min soester, om hun ogsaa kan forestille sig foelgende: At vi, naar vi alligevel tager til DK i september for at komme til min nieces barnedaab, ogsaa holder Noahs barnedaab, saa kusine og faetter bliver doebt sammen. Min soester er i lidt hm, hm, fordi familiens daabskjole paa det tidspunkt vil vaere for lille til min niece(11 maaneder til sept), saa hun skal have den udenpaa noget andet toej i kirken. Jeg er ikke saa forhippet paa den kjole, men kan godt forestille mig at Noah saa ville kunne faa den paa en times tid efter gudstjenesten...

Nr. 2 vil jo vaere den nemme maade at loese det paa og jeg synes selv, det er fremragende og faktisk ligefrem hyggeligt.

- Men ved ikke, hvad min soester siger til det og hvordan korresponderer det saa med det katolske aspekt?

- Og hvad siger min mand(som ogsaa er kulturkristen katolsk, ligesom vi er kulturkristne i DK paa protestantisk.

Hvad ville I goere? help.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihhh, saa er det, at jeg er kommet til at taenke over det og synes det er noget rod. Here goes:

Vi bor og vil blive boende i Italien og har for nyligt i kirken sagt ja til, at vi vil, opdrage vores boern i den kristne tro. Faktisk mener jeg at have skrevet under paa det, da vi var til praestesamtaleunsure.gif

Naa, men for min skyld kan vores boern blive doebt katolsk eller protestantisk. Bare at:

- vi vel skal tage stilling til, hvorvidt de skal konfirmeres katolsk(kommunion aar foer DK konfirmation) og i den forbindelse skal gaa til katekismus, hvilket jeg 1. synes er synd for dem i den alder 2. ikke ved ret meget om, 3. jeg eller min mand vil ogsaa skulle gaa til gudstjenester og det tager vist nogle aar...

- vi boer tage en samlet beslutning for lille Noah, men ogsaa for eventuelle soeskende

- jeg vil helst have ham doebt inden han bliver alt for stor en knaegt, altsaa inden jul...

- min soesters barn skal doebes i september i DK.

- skal jeg saa invitere dansk familie til barnedaab i Italien - synes det er overkill og gaar egentlig ikke op i at goere en masse ud af det....

Altsaa ser jeg to scenarier for mig:

1) Vi holder barnedaab i Italien, inviterer de ALLERALLER naermeste fra min familie og holder det ganske afslappet med gudstjenesten og saa en lille reception uden det helt store hejs.

2) Jeg spoerger min soester, om hun ogsaa kan forestille sig foelgende: At vi, naar vi alligevel tager til DK i september for at komme til min nieces barnedaab, ogsaa holder Noahs barnedaab, saa kusine og faetter bliver doebt sammen. Min soester er i lidt hm, hm, fordi familiens daabskjole paa det tidspunkt vil vaere for lille til min niece(11 maaneder til sept), saa hun skal have den udenpaa noget andet toej i kirken. Jeg er ikke saa forhippet paa den kjole, men kan godt forestille mig at Noah saa ville kunne faa den paa en times tid efter gudstjenesten...

Nr. 2 vil jo vaere den nemme maade at loese det paa og jeg synes selv, det er fremragende og faktisk ligefrem hyggeligt.

- Men ved ikke, hvad min soester siger til det og hvordan korresponderer det saa med det katolske aspekt?

- Og hvad siger min mand(som ogsaa er kulturkristen katolsk, ligesom vi er kulturkristne i DK paa protestantisk.

Hvad ville I goere? help.gif

Jeg synes, at begge dine overvejelser lyder gode :) Jeg tror at jeg ville nævne de to forskellige overvejelser du har for din mand og høre, hvad han er mest lun på og så kan I jo bagefter tale med din søster og høre, hvad hun vil sige til det... Bor din søster i DK eller England? mener at have læst at du ville besøge hende i England, men du kan jo sagtens have mere end en søster :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, at begge dine overvejelser lyder gode :) Jeg tror at jeg ville nævne de to forskellige overvejelser du har for din mand og høre, hvad han er mest lun på og så kan I jo bagefter tale med din søster og høre, hvad hun vil sige til det... Bor din søster i DK eller England? mener at have læst at du ville besøge hende i England, men du kan jo sagtens have mere end en søster :)

Hun bor i DK og skal giftes derovre til maj. Brylluppet skulle jo have vaeret senere, men saa blev jeg gravidoops.gif Derfor blev brylluppet flyttet til maj og daaben udsat til september, hvor de planlaegger at have rykket familien til DK for en stund. Det er jo lidt noget frem og tilbage, kan man sige laugh.gif

Jeg ville derfor ogsaa noejes med at invitere mine foraeldre og soester med family til en barnedaab hernede. For mig er det vigtigste, at han bliver doebt og at vi faar en hyggelig dag, ikke et stoerre arrangement, for det havde vi i sommers til vores bryllup 7himmel.gif

Paa den anden side kan jeg godt se det smukke i at han vil blive doebt i DK, netop fordi vi kan vaere sammen med DK-familien... men saa ikke en italiener i sigte, udover min mand unsure.gif

Maa hoere min soede mand... 00000858.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har herhjemme snakket om barnedåben og har egentlig det overordnet på plads:

Vi vil gerne holde festen herhjemme i haven - vi holdt også Michael (mand) 30 års fødselsdag og det var super godt.

Vi har ikke en stor familie, men en del venner - alle med børn - så det er lidt nemmere herhjemme hvor børnene kan løbe rundt og lege :balloons

Med hensyn til kirken har vi ikke noget specielt forhold til nogen kirker eller præster i Hillerød da vi begge er tilflyttede.... <_<

Dåbskjolen har jeg fra de to andre så den er også på plads - der skal bare lyserødt bånd på og så skal alle 3 børns dåbsdato syes på kjolen :)

Vi regner med en gang i slut august eller start september og menuen bliver nok enten noget vi kan grille eller en let menu fra et cateringfirma ;)

Vores store udfordring er hvem der skal være gudmor: jeg har nemlig 2 søstre som begge ville elske at være det - men vi synes bare ikke vi kan vælge den ene frem for den anden.... og vi ved jo endnu ikke om vi vil have flere børn (jeg vil gerne - det er mest Michael som liiige skal se hvordan det bliver :stork )

Nå, men der er jo lidt tid endnu til at finde ud af det :-) Fadderne har vi næsten på plads :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her snakker vi lidt om det. Vi er kommet så langt, at vi bruger kirken som ligger lige ved siden af hvor vi bor - vi kan gå derop (parkeringspladsen ligger ved siden af vores hus). Vi har dog ikke taget kontakt endnu - det kommer først, når han er født.

Plus vi vil holde det hjemme, muligvis ude på gårdspladsen. Jeg har sagt at jeg gerne ser at det er aller senest 1. september, dels for at han kan passe kjolen, men også for at vi kan være ude.

Gæsterne har vi ikke endeligt på plads, men regner med den nærmeste familie og nærmeste venner. Derudover har vi fastlagt nogenlunde hvem der ska bære (gudmor) og hvem der ska være fadder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi vil helt sikkert have Anna døbt i den kirke vi blev viet i. Desværre kan vi ikke få den samme præst, da han gik på pension efter vores vielse. Men der er en meget sød kvinde som også konfirmerede mig tilbage i 90érne.

Vi har planer om at leje nogle lokaler eller holde det hos mine forældre, idet vores hus ikke vil stå færdigt før jul og vi regner med det bliver omkring september.

Vi inviterer familien og vores venner. Vi bliver nok 45-50 mennesker vil jeg tro - måske flere. Planlægger noget lækkert frokost og kage til eftermiddagen.

Ellers ved vi, at hun skal døbes i min mands dåbskjole som mange fra familien er blevet døbt i.

Vi glæder os rigtig meget til den dag. Men selve planlægningen stresser jeg slet ikke over. Synes også vores bryllupsplanlægning gik overraskende nemt, så vi tager det som det kommer. :balloon

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

dåben kommer til at være i den samme kirke som vi blev viet i (og hvor Sara er døbt, hvor min svigerfar blev begravet og hvor Min mand blev konfirmeret og døbt - you get the picture) og jeg kunne rigtig godt tænke mig at det bliver den samme præst som også viede os.

Vi har planlagt en 50-60 gæster som er familie vi ses med ofte. Enten hjemmelavet pålægs bord eller buffet bestilt udefra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER