Turboline

Jobsøgning

8 indlæg i dette emne

Hej

Jeg er lige blevet ledig, og skal selvfølgelig have fundet mig et nyt job hurtigst muligt... MEN er jo samtidigt i 20. uge, så ved det bliver ret svært..

Hvordan ville I andre have det i forbindelse med jobsøgningen? Jeg tænker her på, hvornår vil I fortælle enpotentiel arbejdsgiver, at I er gravide?

Min samvittighed byder mig, at jeg godt kan søge og også gå til samtale uden at fortælle noget, men jeg ville nok have svært ved at underskrive en kontrakt uden at have oplyst op graviditeten...

Som jeg kan læse loven, så har jeg ikke pligt til at oplyse noget som helst før 3 måneder før termin...men hvordan vil arbejdsforholdet lige være, hvis rabejdsgiver ansætter en i "god" tro, og man så når underskriften er sat, siger, at man forresten er gravid og regner med at skulle gå fra omkring 1/7???

Hvad ville I gøre??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke have det rart med det.

Blev ansat i et firma da jeg var gravid, men ikke vidste det, og fortalte dem det så to uger senere, da jeg blev så syg af graviditeten. Har stadig elevpladsen efter barslen, og må leve med kontanthjælp nu - Sådan er livet :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også blevet ledig, men har dog stadig løn nogle måneder endnu, så jeg kender dine tanker.

Og jeg er kommet frem til: Der er lavet nogle regler for den slags, og det er fordi det netop er en svær situation for DIG! Så bare hold dig til reglerne, og skriv under på kontrakten inden du siger det! Jeg har en bekendt som mistede jobbet, da hun fortalte virksomheden at hun var gravid ifm. at de sendte hende kontrakten. Det MÅ de selvfølgelig ikke, men det er bare for surt alligevel. Arbejdsgiverne kender også spillets regler, og selvfølgelig vil de lige blive skuffede, når du melder ud, men de er forhåbentlig voksne nok til ikke at gå og bære nag over den slags.

Dog tænker jeg, at jeg nok selv ville holde mig fra at søge ind på helt små arbejdspladser, hvor en enkelt persons fravær kan betyde meget. Men det er måske lidt dobbeltmoralsk, når jeg skriver ovenstående. Tænker bare at en større arbejdsplads har så meget at stå imod med, at det vil hjælpe lidt på min samvittighed.

Pøjpøj med jobsøgningen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var ansat i en lille virksomhed med to udover mig - Og der havde de virkelig, seriøst brug for mig. Jeg var bare ærlig, og de reagerede så pænt. Snakker stadig med dem i dag, og glæder mig til at komme tilbage efter barsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok sige det.. Og når man nu er 20 uger henne, så er det vel også et spørgsmål om tid, inden det kan ses.. Mange arbejdsgivere foretrækker ærlighed fra start og hvis man skal gøre sig den mindste forhåbning om at få lov til at komme tilbage, er det vel også på ærlig vis der på sigt er rarest.. good20luck.gif med jobsøgningen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg forstår godt dine tanker. Men selvom du har loven på din side, vil jeg nu selv vælge at være ærlig fra starten, selvom det nok ikke giver særlig mange jobs. Det skulle jo gerne være rart at komme tilbage igen, når din barsel er færdig.

Jeg kommer selv til at gå ledig inden min barsel, da jeg bliver udlært som elev. Men jeg har tænkt mig at nyde det, inden jeg går over på barsel.

Held og lykke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svarene :)

Vil helt klart selv have det bedst med at være ærlig!

Nu er problemet også, at der er en del af mit erhverv jeg ikke kan passe under graviditet pga. risiko for skader på barnet, samt risiko for at inducere abort, så for barnets skyld går det heller ikke.. Men samtidigt er der mulighed for at søge job hos det offentlige, med mere kontor-baseret arbejde, og det er jo en væsentligt større arbejdsplads, så der er mine tanker måske lidt mere blandede...

Mht. om det kan ses, så kan der jo være visse fordele ved at starte ud som overvægtig ;) og desuden have kvalme de første 18 uger (har kun taget ca. 2 kg på) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været ledig siden 20.januar og har det på samme måde som dig, men man er desværre nødt til at søge de to jobs om ugen ellers mister vi retten til dagpenge <_< Men hvis jeg blev kaldt til en samtale vil jeg være ærlig med det samme og informere dem om at jeg er gravid og (i mit tilfælde) at jeg går fra 24.maj da jeg lige skal have holdt ferie først. Jeg kan så heller ikke skjule det på nogen måde mere.

Min fagforening skal bare have besked den dag jeg går på barsel, så sørger de for at jeg får barselsdagpenge derfra, så der er desværre ingen formildende foranstaltninger for gravide som os <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER