helt klar

IVF behandling på Rigshospitalet

4 indlæg i dette emne

Min kæreste og jeg startede pb i sommeren 2010. Min søster var mange år og desværre 2 aborter i uge 20 om at få deres første barn, så jeg har aldrig troet at det skulle være let at få børn. Min søster har PCOS, hvilket jeg ikke lider af, så håbede dog alligevel på at vi ville kommer lidt hurtigere igennem det. Nu er der så snart gået 2 år med 4 IUI behandlinger og ingen graviditet. På papiret fejler hverken min kæreste eller jeg noget, men lykkes vil det bare ikke.

Nu er vi blevet henvist til IVF behandling på Rigshospitalet og jeg må ærlig indrømme at jeg er lidt skræmt. Synes selvfølgelig at det er rigtig øv at det ikke vil lykkes på naturlig vis, men havde egentlig accepteret at få lidt hjælp til det. Og synes ikke det har været slemt at blive insemineret.

Vi afleverede spørgeskemaer i sidste uge, så er igang med forløbet. Da vi skifter fra privatklinik til Rigshospitalet skal min kæreste igennem to sædprøvetest og dem får vi først svar på d. 18. april. Jeg ringede til hospitalet i dag for at høre om de kunne give et umiddelbart bud på hvornår vi kunne starte behandling. På deres hjemmeside står der 3 måneders vente tid og at de har lukket hele juli. Dette gjorde at jeg blevet bekymret for at vi først kunne komme igang efter sommer. Sekretæren jeg snakkede med sagde dog at vi godt kunne regne med at få opstart før, men hun kunne ikke love noget og nu er jeg lidt nervøs for at jeg har misforstået hende. Er bare så frustrerende af at gå i uvished, da jeg føler mig rigelig presset i forvejen ift. hele projektet. Er der nogen der har fået IVF behandling på Riget, som har lyst til at dele deres erfaringer med mig. Synes lige nu at det hele er noget skod...

Jeg startede nyt arbejde 1. februar og frygter for at skulle fortælle min nye leder at jeg skal være sygemeldt nogle dage. Læste om en der var sygemeldt i 14 dage pr. behandling. Er der normalt?

Håber at kunne få lidt trøst hos jer tøser som står i samme situation.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg har godt nok ikke været på riget, men mon ikke jeg kan svare på en del af dine spørgsmål alligevel.

Vi startede PB i foråret 2010, og har sidenhen været igennem tre hormonbehandlinger og tre inseminationer. Nu er vi i gang med vores første IVF, og jeg håber meget at jeg om et par uger kan skrive at det var lige det der skulle til for os ;) Vi har ligesom jer gået fra privatklinik til det offentlige (Skejby), men skulle ikke igennem ekstra sædprøver af den grund. Jeg skulle have taget nogle ekstra blodprøver som de var ca. en uges tid om at svare på, og så kunne vi komme i gang. Så synes jeres lyder lidt langsomt. Og forresten, ligesom jer, har de heller ikke kunne finde ud af hvad der gør at vi har svært ved det - hverken mig eller min mand fejler noget.

IVF behandlingen er ikke så hård når man lige pludselig står i den, som når man læser om den på forhånd. Men jeg skal ikke lægge skjul på at det ikke kan måle sig med IUI. Jeg er dog ikke i tvivl om at det er det hele værd. Hvis du ikke allerede har en $56 med din arbejdsplads, skal du nok regne med at få den på plads nu.

Har du lang vej fra din arbejdsplads til Riget? Hvis man bor tæt på, så er den eneste deciderede sygemelding man har brug for, 1-2 dage ifm ægudtagning. Men det kommer som sagt an på transporttid, hvor heldig du er med tider, din psyke og hvor fysisk hårdt dit arbejde er. Jeg har taget halve dage ifm med hver scanning, fordi det tager lang tid at komme til og fra Skejby hver gang, og fordi jeg har fået de her irriterende tider midt på dagen. Jeg var på arbejde dagen efter ægudtagning, men blev nødt til at gå tidligt hjem da jeg alligevel ikke havde det godt (var ved at besvime). Og nu bliver det nok en halv dag ifm ægoplægning, så indtil videre har jeg haft 3-4 sygedage over en måneds tid. Informationssamtalen blev klaret om eftermiddagen, så den var ikke noget problem.

Skal du i gang med den lange eller korte process? Hvad er det du er mest bange for? Hvis der ellers er nogle spørgsmål så spørg løs! Jeg har alle tanker og følelser så friskt i mindet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand og jeg er startet på Rigshospitalet - ikke i IVF men ICSI, men forløbet op til er jo næsten det samme. Vi er lige startet på første forsøg, og jeg har taget hormonnæsespray et par dage. Fra vi blev henvist af min gynækolog gik der ca. en uge til vi fik brev med indkaldelser. Min mand skulle til undersøgelser ca. 14 dage efter, fik svar efter 5-6 uger, og der gik 2-3 måneder til første samtale/undersøgelse af mig. Derefter ca. 1½ måned til jeg begyndte at tage hormoner. Dvs. i oktober 2011 fandt vi ud af, at PB ikke bare var et spørgsmål om en let hormonbehandling af mig (pga pcos) til nu, hvor jeg er startet på nedregulering.

Når sekretæren siger som hun siger, så tror jeg det skyldes, at de ikke kan tage alle par, der ringer ind i en given cyklus, da de kun har kapacitet til et vist antal. - Man kan godt risikere at blive sprunget over. Det vil dog højst ske 2 gange i træk, derefter er man sikret en plads. Det var i hvert fald det, vi fik at vide, og vi kom med første gang jeg ringede ind uden problemer.

Derudover vil jeg dog sige - spids for himlens skyld ører, skriv evt. ned, hvad de siger til jer og tag gerne måske en veninde med, hvis din mand ikke kan være der, så I er 2 der hører. Jeg siger ikke dette fordi jeg har oplevet graverende fejl, men alligevel nogle ting, hvor jeg tænker - Ih, hvor er det heldigt, at jeg har total hel og aldeles klæbehukommelse, fordi det her stemmer ikke overens med det, jeg har fået at vide før.

Men - jeg synes, de er rigtig søde. De er gode til at informere, og de brochurer man får med hjem giver god information og er skrevet på et helt almindeligt forståeligt dansk.

Sådan som jeg husker det, skal man regne med en sygedag eller to i forbindelse med ægudtag men ikke ved ægoplæg. (Men det er rent efter hukommelsen - det er et stykke tid siden, jeg har læst deres brochure.)

Jeg har lov til at tage fri fra mit arbejde, når jeg skal derhen, men det varierer fra arbejdsplads til arbejdsplads.

Jeg håber, det måske har besvaret lidt af dine spørgsmål. Ellers spørg gerne igen, så skal jeg prøve at svare bedst muligt ud fra mine erfaringer.

Held og lykke med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres besvarelser. Det hjælper en hel del. Tror også bare vi skal igang med behandlingen og så se hvad der sker. Jeg tror jeg ringer til Rigshospitalet i næste uge og forhører mig endnu en gang. Det skader aldrig at skubbe lidt på :)

Min kæreste fik taget sin første sædprøve i dag og skal have den næste taget d. 8. marts, så vi er da lidt i gang. Håber ikke vi kommer til at vente lige så lang tid som jer Mistel. Men ellers acceptere vi jo nok også det. Hvad man ikke vil gøre for at få en skide unge :bed ;)

Håber virkelig på at det lykkes for jer tsecret i første forsøg. :glad Min søster fik lavet deres babygirl på skejby efter rigtig lang process og med slem pcos. Så de kan et eller andet i det jyske ;) Det er altid rart at se at det kan lade sig gøre og så bare håbe på at det også lykkes for en selv.

Jeg vil tror at vi skal have en lang behandling, da det er det de udfører i 70% af tilfældene.

Må hellere snart få taget mig sammen til at få kontaktet min kommune og min leder, selvom det er lidt svært når man kun har arbejdet der i 3 uger.

Endnu engang tak for svarene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER