My-Moren

Glukose belastning

17 indlæg i dette emne

Jeg har læst lidt om glukose belastning i andre tråde... Kendte intet til det og ved stadig ikke så meget!?!

Men må tilstå at jeg er ret så bange for den. Jeg er Gastris Bypass Opereret og har indtil graviditeten ikke, som mange andre, reageret specielt meget på sødt og fedt, har derfor kunnet leve ret normalt bare med meget mindre mængder. Men nu her, som gravid, så reagere jeg ret kraftigt på både sødt og fedt, specielt når jeg drikker imens jeg indtager det (normalt må man ikke drikke til maden, som gastric bypass op. Men når jeg har spist slik eller chips har jeg alligevel gjort det).

Glukose belastningen er flydende, ikke?

Eller hvordan??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

min veninde som er kraftig overvægtig fik den lavet under hendes graviditet.... og hun sagde at det virkelig ikke er nogen fornøjelse!

jo det er flydende....

men er det noget alle gravide skal eller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lige på besøg :)

Det er jordemoderen der afgør om den skal tages. Det skal den, hvis man er overvægtig, tidligere har født et barn over 4,5kg, har spist Metformin eller hvis der er sukkersyge i nærmeste familie. Jeg havde spist Metformin pga. PCO og fik tid til testen ved mit første JM-besøg. Den skal vist tages i uge 28.

Det er ca. 250 ml.(tror jeg) flydende væske, der ganske rigtigt smager lidt som tyk Faxe Kondi uden brus og man har 5 min til at drikke det og må drikke et enkelt glad vand bagefter.

Jeg synes SLET ikke det var slemt, men det er temmelig individuelt hvor slemt man synes det er.

EDIT: fandt lige et link hvor man kan læse om det HER

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener at de fleste gør det hvis man har en BMI på over 28-29 stykker. Og så hvis man er i metforminbehandling (eller har været), eller har diabetes i familien.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror desværre også jeg skal igennem det.... :( Frygter det noget så slemt! Jeg bliver SÅ dårlig af sødt og fedt!!!!! Sidst jeg spiste noget slik og drak noget mælk til, tog det mig næsten et døgn at komme mig over det..

Må lige snakke med JM når den samtale kommer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

så kan jeg da vist godt forberede mig også.... mit BMI er vist deroppead.... :blush

men jeg overlever nok 250ml. sødt vand...... bvadr! :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror desværre også jeg skal igennem det.... :( Frygter det noget så slemt! Jeg bliver SÅ dårlig af sødt og fedt!!!!! Sidst jeg spiste noget slik og drak noget mælk til, tog det mig næsten et døgn at komme mig over det..

Må lige snakke med JM når den samtale kommer!

På besøg. Jeg mener altså ikke at GBY opererede skal have lavet en glukosebelastning, men istedet følge deres blodsukker med målinger dagligt. Men prøv at kontakte din læge, h*n kender din baggrund, så derfor har de sikkert en plan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

På besøg. Jeg mener altså ikke at GBY opererede skal have lavet en glukosebelastning, men istedet følge deres blodsukker med målinger dagligt. Men prøv at kontakte din læge, h*n kender din baggrund, så derfor har de sikkert en plan.

Det vil jeg gøre :) Tak for dit svar! Jeg har også tænkt meget over, at det faktisk ville være lidt underligt at lade en GBY OP få foretaget en glukose belastning.. Tror de fleste GBY'er vil få det vældig skidt!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det vil jeg gøre :) Tak for dit svar! Jeg har også tænkt meget over, at det faktisk ville være lidt underligt at lade en GBY OP få foretaget en glukose belastning.. Tror de fleste GBY'er vil få det vældig skidt!!

Jeg mener at Myliona, der har en GBY OP, skal måle sit blodsukker selv, når hun når et vis stadie i graviditeten...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener at Myliona, der har en GBY OP, skal måle sit blodsukker selv, når hun når et vis stadie i graviditeten...

Præcis også hende jeg havde i tankerne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay :) Jeg har allerede fået et brev om, at jeg skal have taget en blodprøve pga. min operation. Ydermere skal jeg også gennemscannes, have taget blodprøve m.m imellem NF og MD... Så jeg skal nok få set bettefisen set et par gange inden h*n kommer ud ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også opereret og jeg skal helt sikkert ikke have glukosebelastningen. OP stedet frarådede mig det... Så det kommer sygehuset til at rette ind efter :) Så må jeg komme til løbende målinger istedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har læst lidt om glukose belastning i andre tråde... Kendte intet til det og ved stadig ikke så meget!?!

Men må tilstå at jeg er ret så bange for den. Jeg er Gastris Bypass Opereret og har indtil graviditeten ikke, som mange andre, reageret specielt meget på sødt og fedt, har derfor kunnet leve ret normalt bare med meget mindre mængder. Men nu her, som gravid, så reagere jeg ret kraftigt på både sødt og fedt, specielt når jeg drikker imens jeg indtager det (normalt må man ikke drikke til maden, som gastric bypass op. Men når jeg har spist slik eller chips har jeg alligevel gjort det).

Glukose belastningen er flydende, ikke?

Eller hvordan??

Hej gulkose belastning er at vist man har familie eller selv har sukker syge så skal man tage den :) og så vist man er over 30 i bmi og er over 38 år :) det er faktisk skidesødt sukkerlage med grim smag man drikker i løbet af en ca 1 time og så skal man vente 1 til 2 timer før de måler det ved en prøve :) har selv taget den så det er ikke så slemt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg troede alle skulle have det.... Det er da en positiv nyhed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov ja :D

Pga min GBY skal jeg IKKE have en glukose belastning :) Jeg måler blodsukkeret.. I starten skulle jeg gøre det 3-4 dage om ugen mener jeg, men nu er det nok med en dag om ugen :)

Jeg glemmer det, desværre ret ofte... :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måler du med sådan et lille apparat eller hvordan fungerer det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt, så skulle jeg ikke gøre det, pga risikoen for graviditetssukkersyge, men simpelthen fordi der er en rigtig stor risiko for at man som GBY opereret får for lavt blodsukker, hvilket kan være farligt.. Så hun sagde det var værre at måle for lavt blodsukker igennem længere tid end for højt :)

Men alle de gang jeg har målt, har dennu været indenfor normalen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER