My-Moren

Velmenende råd og bedrevidende råd...

8 indlæg i dette emne

Jeg synes man bliver lettere bombarderet med forskellige kommentarere osv. Også er der de velmenende råd og de bedrevidende råd - kender i disse? Og kender i forskellen!?!

Jeg har en del veninder og bekendte der har været gravide og de er som personer meget forskellige og giver mig råd på meget forskellige råd..

F.eks har jeg en bekendt der har oplevet noget så forfærdeligt at miste relativt kort tid før terminen, det er en af de historier der hele tiden sidder i mit baghoved. (svært ikke at tænke på sådan en forfærdelig historie, når man selv er i lykkelige omstændigheder!!!). Men af hende fik jeg en sms om at jeg skulle huske ikke at være angst, men at nyde da jeg jo ikke kunne gøre fra eller til. Hmmmm... Hun har ret! Men da hun sendte den var det da jeg blødte hver morgen... Jeg vil ikke aige at jeg var direkte angst, nærmere noget ked, fordi jeg ikke vidste hvad jeg kunne forholde mig til.

Jeg tror grunden til at jeg blev lettere irriteret over sms'en er fordi jeg ville have skrevet noget helt andet til en person, som oplevede det samme som jeg.

Jeg oplever også ofte at mine veninder der har været gravide, tror at bare fordi jeg har læst noget, så er det sådan jeg gør.. F.eks med rødt kød og toxoplasmose. Jeg snakkede med en veninde om det, sagde at jeg havde læst om det, hvor hun med det samme udbryder "du skal bare leve som du altid har gjort". Nu kender jeg jo hende ret godt og ved udemærket hvad hun mener med den sætning: Nu ikke så sart, jeg har født fire børn og har både gjort dit og dat og mine unger har det fint". Og jo jo, men nu er det jo mit valg og bare fordi jeg har læst noget er det jo ikke ensbetydende med at kun gør det...

Det er svært at give et 100% indtryk af, hvordan disse veninder og bekendte er, fordi jeg jo kender dem personligt og dermed og mange af deres bevæggrunde m.m. og det gør i ikke ;) Håber det gav mening.

Heldigvis har jeg et flertal af veninder, som lytter og giver masser af fantastiske råd og god omsorg!! ;)

Det jeg egentlig vil med det her indlæg er at sige tak! Tak fordi jeg kan læsse lidt af herinde engang imellem, uden at blive mødt med bedrevidende råd, men derimod velmenende råd og omsorg - fordi vi alle er i samme båd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Uha jeg kender det godt.

Men Luca fik jeg en masse råd fra svigermor fordi hun jo ville mig det bedste, men i min verden var det ubrugelige ting og endte med at jeg faktisk bare blev mere irriteret.

Tilgengæld ville min egen mor kunne sige de samme ting også var det iorden.

Så tror det betyder meget hvor rådene kommer fra.

Så tror bare man skal tage de ting til sig som man syntes er fornuftige og smide resten i glemmekassen. :) også gør det man syntes er rigtig, jeg kan allerede nu mærke at jeg var mere obs på hvad man måtte og ikke måtte første gang end jeg er nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kender det godt! Hernede har alle en ide om, hvad man maa og ikke maa i graviditeten. F.eks. siger jeg nej tak til vin og er tydeligvis gravid. Alligevel skal de liiige sige, at et lille glas er ok. Jeg synes faktisk at et lille glas meget sjaeldent er ok, men det er saa en anden sag - valget er jo mit og det har jeg vel taget med nej tak? unsure.gif

Eller hvis jeg siger, at jeg har lidt ondt i nederste del af maven, saa "er det ingenting". Nej, det haaber jeg da heller ikke, at det er, men jeg naevner det lige alligevel...smile.gif

Eller hvis jeg endelig kan svare, at det er en dreng, saa er det vigtigste altid at det er et sundt og raskt barn! JA, det er jeg da enig i, men derfor er det en dreng alligevel laugh.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, jeg kender det bestemt godt!

Jeg er sikker på at alle råd er velmenende, men nogle råd kan bare være så malplacerede, og ja, efter min mening direkte dårlige :whistling

Og nogle gange kan et "råd" også godt føles som en kritik. F.eks. når du nævner det der med at du har læst om toxoplasmose og en veninde siger til dig, at du skal leve som du altid har gjort (= ikke være sart). Jeg kan blive SÅ irriteret, hvis nogen antyder at jeg gør noget forkert fordi jeg siger nej tak til en cola, f.eks. Altså fair nok, at de drak cola i spandevis da de var gravide og var heldige at få skønne unger alligevel, men det ændrer da ikke på at cola altså ikke ligefrem er sundt, og hvis jeg tror på at det er skidt for baby, så forbeholder jeg mig da retten til at undvære det! <_< Nå, det var lige et surt opstød, hahah.

Min pointe er egentlig bare, at jeg godt kender det med at få råd, som man godt kunne have undværet :kram Så læs du bare løs af dem herinde! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Et eller andet sted er det rart ikke at være den eneste der kender til det ;)

Tak for jeres svar!! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare vent..

Det var den sætning jeg blev mest irriteret over at blive ved med at høre.. Jeg havde det jo godt i mine graviditeter, men fik altid at vide, at bare vent, det bliver værre.. Det gjorde det bare ikke og det var jeg glad for :) Tror bare man nogen gange bliver nødt til at lukke af, for ellers bliver man sgu skør i hovedet..

Sig endelig til hvis jeg bliver for meget!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Af ALLE råd er "bare vent" den værste!!! UHH GRRR!!!!!!!!!!!!!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare vent..

Det var den sætning jeg blev mest irriteret over at blive ved med at høre.. Jeg havde det jo godt i mine graviditeter, men fik altid at vide, at bare vent, det bliver værre.. Det gjorde det bare ikke og det var jeg glad for :) Tror bare man nogen gange bliver nødt til at lukke af, for ellers bliver man sgu skør i hovedet..

Sig endelig til hvis jeg bliver for meget!!!

Og det råd har jeg faktisk også fået fra kvinder der ikke har været gravide.... Hmmm :whistling

Men søs, du bliver aldrig for meget! Jeg NYDER i den grad at have dig med på sidelinjen!!! Det betyder rigtig meget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER