ParadisPandaPige

2. JM besøg HELDIGVIS overstået :-(

17 indlæg i dette emne

Har lige været til 2. jordemoderbesøg - det var en lidt underlig oplevelse. Denne gang var det den "rigtige" og ikke en vikar; men jeg kunne nu bedre li' vikaren! Nå, men hun målte det der SF-mål til 24, hvilket var 2 cm mere end skemaet, så det var fint nok, og hun lyttede til babyens hjerte - det lød også fint. Flot blodtryk, ikke noget skidt i urinen. Så siger hun: Jamen, du ser jo også rigtigt godt ud. Har du det godt - og hvor meget har du taget på? Jeg fortalte så, at jeg har taget 8 kg på. Så brugte hun de resterende 15 minutter til at formane mig mht. kost og motion og at hun spiste low-fat youghurt om morgenen - to spiseskefulde med én appelsin i terner - og det var rigelig morgenmad og blablabla. Og hun så ikke gerne, at jeg havde taget mere end max ét kg på til næste JM-besøg, som er i slutningen af marts, for jeg skulle IKKE tage mere på en 12-13 kg i løbet af graviditeten...

Så nu sidder jeg sådan lidt tudefjæs og føler mig fed, uformelig og udisciplineret :mam . Jeg er nærmest allerede begyndt på slankekuren, for hvordan skal jeg kunne undgå at tage mere end ét kg på i løbet af den næste halvanden måned??? Min kæreste var med og var dybt overrasket over det, hun sagde, for han synes ikke - og det sagde han også til hende - at jeg havde taget på andre steder end mave og bryster. DET var hun ligeglad med, for jeg burde ikke have taget mere på end 4-5 kg!!! Da vi gik derfra sagde han: HUn var godt nok ikke ret rar! Fx. havde hun ingen kommentarer til, at jeg sagde, at jeg havde ondt i lænd og lyske - jeg skulle bare igang med at dyrke noget mere motion og spise mindre.

Jge ved godt, jeg er mega nærtagende lige nu - men fuck, jeg vil bare kravle ned under dynen og blive der de næste 4 måneder :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Øv da det var ikke sjovt at hun sådan kommenderer rundt med dig :kram2

- du skal mere lytte til dig selv, men selvfølgelig også spise sundt, så skal det nok gå :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan du ikke skifte hende ud?? Det ville jeg prøve at se.. HUn lyder da som en træls en!!!

Der var godt nok ingen der skulle sige til mig jeg havde taget for meget på <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

prøv lige at undersøge muligheden for at skifte - det skal jo ikke være sådan at hver gang du har været til den jm, at hun så ødelægger resten af din dag..

Jeg har også taget 5 kg på, men det er jo ikke alarmerende meget synes jeg. Så fortsæt du bare dit liv som du har gjort indtil nu...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det synes jeg godt nok var GROFT!!! Jeg ville bestemt også få fat i dem dernede og bede om at få en anden. Det kan ikke være meningen man på den måde skal gå derfra med sådan en følelse, hvilket jeg da bestemt også ville have haft.

Selvfølgelig er der en pointe i at man skal passe på at vægten ikke løber løbsk, men man må da forvente at en sådan samtale skal bygge på hvad der er realistisk og konstruktive råd!!

Mht dine smerter i ryg og læn kan jeg da dele, hvad min jordemoder foreslog mig, da jeg også døjer med ryggen og det formentlig kun vil blive værre som maven vokser og kroppen belastes yderligere.. Bær over med mig, synes det er svært at forklare noget af det på skrift....

1) svømning som motion, specielt i varmtvandsbassin - dog ikke brystsvømningsbevægelser med benene, da det ikke skulle være så godt for bækkenet. Istedet crawlbevægelser med benene...

2) plastikpose på bilsædet, så man, når man stiger ind, kan sætte sig først og derefter løfte begge ben samlet ind i bilen ved at posen giver en mulighed for at glide rundt på sædet.

3) satinlagen syet sammen til et "rør" så satinsiden bliver indersiden af røret. Dette kan du ligge på sengen i din side, hvilket skulle gøre at du, når du vender dig i sengen, kan glide nemt frem og tilbage.

Håber dit næste jordemoderbesøg bliver en bedre oplevelse og som Mette siger, så lyt til sig selv, så skal det nok gå :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah nej, ikke ogsaa dig - bare paa dansk selvfoelgeligicon_hug.gif

Der er ikke noget mere nedslaaende at skulle hoere paa bras og ikke foele sig accepteret, respekteret og hoert hos sin jordemoder og dem, man eller er i kontakt med i sin graviditet... jeg kender alt til det, udover at det ikke har drejet sig om min vaegt og mere at jeg har dansk holdning til graviditet. Faktisk har jeg smaa jag i underlivet, som udelukkende er der de dage, jeg skal til jordemoder, gyn eller andet graviditetsbesoeg...

Jeg ville skifte, hvis jeg var dig. Det behoever du ikke retfaerdiggoere overfor nogle. Kvinder tager forskelligt paa, og skulle jeg saa have paa puklen for at tage for lidt paa? Aber hallo - bliver helt arrig paa dine vejne dry.gif

Hende maa du proeve at glemme asapbearhug.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke da en træls oplevelse <_< synes at du skal forsøge at få en anden jordemoder, for hende du har lyder da godt nok ikke rar :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt synes jeg ikke hun virker konstruktiv i forhold til det med vægten..

Alle ved jo hvad man skal gøre for at leve sundt; Egentlig burde hun jo i stedet spørge om du ved hvad grunden er, også finde ud af hvad man kan gøre ved grunden..

Fx hvis man er stoppet med at dyrke motion (og hvad grunden måske er til det)

fx hvis man har kvalme, og kun kan spise mariekiks og kanelgifler(GUF) - så findes der måske en løsning

I mit hovedet er det bare for let, at sige "spis ordentlig og dyrk motion!"... Det er man jo også godt selv klar over!! <_< Det er mere lige det der; Hvordan får man dyrket motion, når ryggen gør ondt bare man tager et skridt? Og hvordan får man spist sundt, når det eneste man har lyst til er pizza og man får kvalme ved tanken om andet mad?

Det er jo netop de ting hun skal hjælpe med..

hvis jeg var dig, ringede jeg ned og sagde jeg ville have en anden jordemoder, for det der er ikke okay. også ville jeg simpelthen klage over hende.

Ligemeget hvad, så kan det ikke blive værre jo...! Hvis du IKKE kan få en anden, så ville jeg skrive tingene ned og bede hende læse det, inden hun starter med at tale næste gang..

Hvis hun ikke synes der er noget rimelighed i det, ville jeg bede hende nøjes med at sørge for at veje og undersøge dig, også kan man godt tale kost med en diætist - rygproblemer osv, kan man evt tage til sin egen læge med (De vil godt hjælpe hvis Jordemoderen er et fjols tror jeg!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for ordene allesammen - de varmer meget :gravid

Jeg er bare så ked af, at sådan en madamme får mig til at føle mig som verdens dårligste og mest usle gravide. Jeg synes indtil i dag ikke, at jeg har taget SÅ sindssygt meget på; især fordi det kun er på bryster og mave, de er røget på; resten af kroppen er stadig str 36, hvilket da er en slank størrelse, når man er 174 cm høj???

Men det har sgu ødelagt noget af mit humør i dag - jeg sidder hele tiden og tænker på, at jeg ikke må spise ret meget og har taget 16 km på kondicyklen i dag istedet for 10. Og jeg frygter sådan både næste JM-besøg samt *GISP* hvis jeg skal føde med hende ved siden af!!! :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er lidt rystet over hun kan finde på at sige sådan.

Nu er det her min 3. graviditet og jeg har helt sikkert også taget min 8 kg på nu... :rolleyes

Jeg har ved de to andre graviditer taget over 25 kg på, haft vand i kroppen og i det hele taget været en HVAL :whistling.

På trods af en mor som er sundhedplejeske har hun ALDRIG sagt noget om det til mig (måske fordi hun under alle hendes graviditeter har taget lige så meget på OG tabt det hele igen - sådan er det vist bare i vore familie :loveshower )

Det skal siges at efter 3 - 4 måneder var ALLE kg væk og mere til.

Til gengæld har jeg en veninde som ved alle sine 3 graviditeter har taget max 12 - 13 kg på og har skulle kæmpe en kamp for at smide de sidste 3 kg...

Det er altså lige så forskelligt som graviditeter er - synes det er meget upassende at sige sådan.

Jeg giver de andre ret: Ring og bed om at få en anden jordemoder.....

Et stort :kram herfra og håber du får en en god oplevelse næste gang :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sidder her og bliver seriøst forbandet! Du er en spirrevip! Vi har samme højde og jeg har rundet de 90 kilo. Det er mellem 6 og 8 kilo fra før graviditeten. Jeg ved godt jeg er for tyk, og det er måske derfor jeg slipper for dundertalerne, men den du har fået der, er ikke på sin plads. Slet ikke. Gad vide om hun har et personligt kompleks, hun skal have kørt af. Det kunne godt lyde sådan.

Det vigtigste er ikke at du holder en eller anden underlig vægtgrænse. Det vigtigste er at du og baby har det godt. Hun skulle ud på røv og albuer, skulle hun!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sidder her og bliver seriøst forbandet! Du er en spirrevip! Vi har samme højde og jeg har rundet de 90 kilo. Det er mellem 6 og 8 kilo fra før graviditeten. Jeg ved godt jeg er for tyk, og det er måske derfor jeg slipper for dundertalerne, men den du har fået der, er ikke på sin plads. Slet ikke. Gad vide om hun har et personligt kompleks, hun skal have kørt af. Det kunne godt lyde sådan.

Det vigtigste er ikke at du holder en eller anden underlig vægtgrænse. Det vigtigste er at du og baby har det godt. Hun skulle ud på røv og albuer, skulle hun!

Jeg taenker ogsaa, om du ikke lige blev skraldespand for hendes indre lort? Det sker jo desvaerre af og til, og det maa man hurtigt vaske af sig igen, ligesom naar man traeder i en hundelort.. Du vejer ikke for meget og saa skal du endelig ikke gaa amok paa kondicyklen, men holde det tilpas, og spise det, din krop beder om. Hverken mere eller mindre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja puha sikke da en behandling at få! Gennemgående ukonstruktivt og nedladende måde at formidle viden på, tsk tsk... <_<

Du skal ikke dunke dig selv i hovedet. Ifølge din størrelse bør du ikke gå på slankekur, hvilket man i øvrigt ikke bør praktisere under en graviditet! Det lyder også lidt voldsomt at du øger din cykeltur med 6 km fra den ene dag til den anden. Husk nu at passe på dig selv og dine led samt din baby inde i maven.

Som fagprofessionel inde for vægttab, - vedligeholdelse og kost og motion mv. så vil jeg stærkt anbefale dig at tilse en anden jordemoder el. lignende inden du banker dig selv i hovedet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

æv altså for en hejre!! :@ vil stemme i koret og også foreslå dig til at få en anden jordemoder!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er da helt rystet over dit besøg - hvad F...... bilder hun sig ind. Især med de mål du siger du har - alle ved jo, at man ikke skal gå på kur under sin graviditet, og du er jo på ingen måde i risikogruppen. Synes det er tarveligt, at hun ikke forsøger at vejlede dig i stedet for at sætte formaninger op. Det er enormt følelsesmæssigt at være gravid og det sidste man har brug for at høre er, at man er "for tyk".

Jeg tog meget lidt på i starten og har egentlig kun taget 4 kg de først 4 måneder, men den sidste halvanden måned er der så røget 4 mere på. Jeg blev da pænt overrasket da jeg gik på vægten - men har forsøgt at forholde mig til mit spejlbillede i stedet for til vægten - jeg har som dig primært taget det på på mave og bryster og så lidt på lårbasserne - så jeg frygter da også hvor meget jeg når op på de sidste par måneder, men grundlæggende kan jeg se på mine veninder og kolleger, at de alle har tabt sig meget efter graviditeten under amningen.

Vi er alle forskellige og du skal bare holde fast i det du selv tror på og kan se i dit spejlbillede - og så ville jeg seriøst bede om en anden JM - hvis man har sådan et budskab - kan man i det mindste finde andre måder at tale om det på, i stedet for at sende dig hjem med sådan en følelse - utroligt, at nogle af dem kan være så kort for hovedet. Jeg håber min er ligeså sød ved mig, som hun var sidst - men nu venter jeg da i spænding på mit næste besøg, som dog først er sidst i marts....

Heads up - du er smuk og gravid og din kæreste elsker dig...så glem hende...

Tanker C

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er lige på besøg fra marts gruppen. Vil lige sige at det ikk absolut har noget at gøre med den måde man spiser på. Når man blir gravid 'kan' næsten alt ændre sig. Jeg har altid haft en lavt stof skifte og nu nærmest ikk kigge på en kage før jeg havde taget 10 kg på...da jeg blev gravid vejede jeg 70kg og nu vejer jeg 76kg og er 36+1. Så tingene ændre sig og tro mig jeg æder som et svin... Mildest talt...plus jeg har en veninde som var hammer tynd men allerede havde taget 20 kg på i uge 25. Så alt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er lige på besøg fra marts gruppen. Vil lige sige at det ikk absolut har noget at gøre med den måde man spiser på. Når man blir gravid 'kan' næsten alt ændre sig. Jeg har altid haft en lavt stof skifte og nu nærmest ikk kigge på en kage før jeg havde taget 10 kg på...da jeg blev gravid vejede jeg 70kg og nu vejer jeg 76kg og er 36+1. Så tingene ændre sig og tro mig jeg æder som et svin... Mildest talt...plus jeg har en veninde som var hammer tynd men allerede havde taget 20 kg på i uge 25. Men hendes søn er lige knap 2 måneder og hun mangler kun 6 kg mere så det ryger altså det meste. Ved ammning og bare ved at d føder...d gravid d må godt... Det har jeg levet efter de sidste par uger. Selvf skal man følge sin sunde fornuft med grønsager og frugt. Men d må godt det 9 måneder ud af dit liv og de skal også nydes ;)...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER