Elisamus

Børn med til barnedåb?

48 indlæg i dette emne

Hej bk

Jeg er begyndt og tænke barnedåb fordi jeg er ledig og aligevel ikke har så meget at lave.

Jeg tænker jo gæste liste men kan jeg tillade mig og sige til manden at jeg ikke ønsker hans storebrors 4 uger skal med ( fordi den ene er multihandicappet, og storerbroren driller den mindre bror som så os har ADHD og de 4 uger i alderen 3-12 år larmer så meget at jeg er bange for de vil ødelægge bebs barnedåb)

De eneste andre børn er mine halv søstre Lærke og Laura som næsten vil være 10 år når vi skal holde barnedåb...

Mandens tante og onkels børn er jo store børn som alle er konfirmeret og mine fætre og kusiner er alle over 20 og det er de børn der kommer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vil du udelukke 4 børn, som din mands bror har som de eneste?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hurtigt svar? Nej, det synes jeg ikke, at man kan være bekendt - uanset bange anelser for forløbet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ikke udelukke børn fra en barnedåb - det er for mig underligt. Det er ikke en voksenfest men en børnefest.

Fx havde vi ikke børn med til vores bryllup, men til barnedåb var der vidst flere børn end voksne. Det bliver ikke så formelt så, men virkelig hyggeligt. Desuden er mine søstres børn da super interesseret i deres fætter :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I min optik er det alle eller ingen. Fair nok hvis der slet ikke er børn med, det er jeres valg, men man kan ikke invitere nogle og ikke andre. Dog er jeg enig i at en barnedåb er en børnefest!

For mig tæller børn som regel alle under 15 (-ish), med mindre der er tale om f.eks. bryllup, så ville jeg nok skære ved 18 (-ish) i stedet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Deres børn er bare ikke særlig velopdragne, og har virkelig svært med deres støj niv. Som for mig virkelig er ekstremt højt ( men det er os 3 drenge på til den tid er 2,5-3 år, 4,5- 5 år og 12 samt en måltid handicappet pige på 9-10 år som jo kun kan kommunikere med skrig hvis hun er glad).... Jeg ved bare min far vil blive meget sur hvis jeg siger at mine halv søstre ikke er inviteret fordi at min stedmor og ham har gjort meget ud af at vi ikke er halv søstre men at jeg er deres storesøster men som i siger enten ingen børn eller alle børn...

Selvom i siger en barnedåb er en børnefest så ved jeg bare at nogle af bebsen oldeforældre ved have det lige som meget svært med det høje støjniv. Som jeg bare ved vil komme...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså det er jo jeres fest og I bestemmer. Og jeg tror ikke nødvendigvis på "alle eller ingen". Fx til vores bryllup, der var min kusines dreng inviteret og ikke min mands kusiners børn. Men det var IKKE fordi vi havde noget imod kusinernes børn, men simpelthen fordi vi ikke kendte dem, nogle har vi mødt én gang, og andre slet ikke. Hvorimod min kusines dreng er en, vi har haft meget med. Og man skal jo trække en streg et sted. Og jeg har/havde det ok med at den for vores vedkommende blev trukket "skævt".

MEN jeg synes det virker meget hårdt, at undlade at invitere nogen, fordi de er syge eller "uopdragne". Især når det er børn, som jo ikke kan gøre for det. Det ville jeg hånden på hjertet selv rynke på næsen af som gæst, jeg ville blive SÅ ked af det som mor til børnene, og hvis jeg var din mand (altså hvis min mand kom og foreslog at min storebrors børn ikke skulle med), så var jeg blevet rigtig sur.

Kunne man i stedet holde barnedåben et sted, hvor der var gode muligheder for at såvel børn som ældre kunne komme ud, hvis det hele blev lidt for meget? Vi holdt fx vores barnedåb et sted, hvor der var en skov omkring. Der kunne man både brænde krudt af og få lidt ro i ørerne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk ikke man kan tillade sig at se på børn på den måde... Jeg kan såmænd godt forstå det med at der er børn man bare synes er FOR højrystede og larmende og man kan blive helt ør i hovedet bare af tanken - sådan nogle har vi også haft i min familie.

Men jeg synes bare at som sagt kan man vælge at man slet ikke vil have børn med (som under 18 år), eller også er det alle, og så må man overleve nogle lidt glade unger... Man kunne jo så evt. tænke ind om man kan lave nogle aktiviteter til børnene som ikke lægger op til larm? Eller finde et sted som det kan holdes med rammer til larmende unger? Eksempelvis har jeg været til en konfirmation i et idrætcenter hvor man også måtte benytte gymnastiksalen med redskaber ==> de larmende unger var væk. Ligeledes har jeg været til en fest hvor der var taget malebøger, farver, perleplader, perler, modellervoks osv med og sat på et fælles bord ==> de larmende børn var optaget af noget stille.

Jeg bliver forresten RET provokeret af dem måde du beskriver nogle handicappede børn på... Jo jo, en multihandicappet pige vil sandsynligvis nok give udtryk for glæde i skrig, men det er jo glæde og hendes eneste udtryksmåde... Undskyld hvis jeg er strid...

Jeg er helt enig her...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Just me: beklager hvis du føler dig provokeret, men sådan som jeg har skrevet det, handler os lidt om at jeg føler mig meget usikker på hende og ved ikke lige hvordan man skal håndtere hende... Hatten af for min svoger og svigerinde at de 1. Har 4 børn og 2. Har 2 børn under 5 og har G. Som er multi handicappet og kræver ekstra omsorg.

Vi vil holde festen i byens forsamlingshus. Jeg har aldrig været i forsamlingshuset og ved sef. Ikke hvad der er mulighed for af børne aktiviteter ( overvejer faktisk lidt om der skal papir dug på bordet og så give børne nogle farveblyanter...

Min farmor har i de sidste 3 år haft angst og melder pas til næsten alle familie begivenheder. Selv hendes søsters begravelse kom hun ikke til. Hendes angst er medicinsk skabt og lægerne kan ikke hjælpe hende desværre. Jeg er hendes ynglings og nok os den der snakker mest med hende (nogle gange ringer jeg og tit sender jeg en bette SMS ) og hun glæder sig så meget til at blive oldemor men frygter lidt at dagen måske kan blive lidt for meget for hende og at hun bare på forhånd siger nej til at komme...

Derud over komme min mormor og morfar som kommer fra Polen. Plus min tante og onkel samt mine voksne fætre og kusine... Men min mormor og morfar kan faktisk kun snakke polsk og kan derfor kun snakke med min mor, tante og onkel samt mine fætre og kusine... Og hvordan griber man så sådan en barnedåb an når noget af familien ikke kan dansk....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min farmor vælger ofte den nemme løsning og melder fra... Og det gør bare alle omkring hende så kede afd et, men hun kan ikke rumme så mange mennesker og larm.... Så frygter og nok os forventer at de vil melde fra men håber da at hende og hendes mand kommer...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må også melde mig under den fane, der hedder, at du bliver nødt til at invitere de børn. Jeg synes, du skal gøre som JustMe foreslår. Tal med din bror om, hvordan det kunne fungere for datteren.

Og tal med din farmor, om hun tror, hun kan magte at komme, og hvad der evt. skal til for det kan lade sig gøre. Måske kan hun overskue kirken og så komme hjem til jer en anden dag, hvor der ikke kommer andre? Bare en tanke..

 

Og helt bestemt - sæt den udenlandske familie sammen med dem, der kan tale med dem. Var til bryllup i Polen for nogle år siden. Der sad alle polakkerne sammen og alle danskerne sammen, og det fungerede rigtig fint. Det var måske ikke så socialt - men alle havde en god fest, fordi alle havde nogen at tale med :)

 

I øvrigt gik det sådan for os til vores barnedåb, at vi havde sørget for at vælge en restaurant med legerum og børnemenu, som børnene bare kunne vælge på dagen og ALT muligt! Og så blev vel 2/3 af alle børnene hjemme, fordi deres forældre ikke lige synes.... ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må også melde mig under den fane, der hedder, at du bliver nødt til at invitere de børn. Jeg synes, du skal gøre som JustMe foreslår. Tal med din bror om, hvordan det kunne fungere for datteren.

Og tal med din farmor, om hun tror, hun kan magte at komme, og hvad der evt. skal til for det kan lade sig gøre. Måske kan hun overskue kirken og så komme hjem til jer en anden dag, hvor der ikke kommer andre? Bare en tanke..

 

Og helt bestemt - sæt den udenlandske familie sammen med dem, der kan tale med dem. Var til bryllup i Polen for nogle år siden. Der sad alle polakkerne sammen og alle danskerne sammen, og det fungerede rigtig fint. Det var måske ikke så socialt - men alle havde en god fest, fordi alle havde nogen at tale med :)

 

I øvrigt gik det sådan for os til vores barnedåb, at vi havde sørget for at vælge en restaurant med legerum og børnemenu, som børnene bare kunne vælge på dagen og ALT muligt! Og så blev vel 2/3 af alle børnene hjemme, fordi deres forældre ikke lige synes.... ;)

Nu er det jo ikke min bror der har den handicappet datter, men kærestens.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det jo ikke min bror der har den handicappet datter, men kærestens.

Nej ok, det havde jeg misforstået, men mon ikke det er meget godt at tale med ham alligevel? Han vee noget om det samtidig med, at han trods alt er lidt mindre følelsesmæssigt involveret, tænker jeg, end moren.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke hvordan din bror ser det, men Maja her i huset er lige så meget min datter som Aron er min søn, selvom jeg kun har født Aron, og Maja var 6 mdr da jeg mødte hendes far :) Så i min verden, så er der ikke noget der hedder 'dine' eller 'mine' børn - der findes kun vores :)

I

En ting er børn, fra tidligere forhold. Men det jeg snakker om er min kærestes storebror som har de har 4 børn hvor den ene er multi handicappet og ikke min egen bror. Selv er jeg ene barn hvis man kigger på det biologisk, dog har min far fået sig en yngre kone hvor han har fået 2 piger med og så kan man vel betegne som søskende... Men tilbage til det er ikke min bror men kærtens og derfor synes jeg det er lidt svært at håndtere hvordan man kan gøre tingene overfor hende. Selvom kæresten og jeg har været sammen i 7,5 år så ser vi kun hans del af familien 4-5 gange om året, hvilket er noget som kæresten har ønsket.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I

En ting er børn, fra tidligere forhold. Men det jeg snakker om er min kærestes storebror som har de har 4 børn hvor den ene er multi handicappet og ikke min egen bror. Selv er jeg ene barn hvis man kigger på det biologisk, dog har min far fået sig en yngre kone hvor han har fået 2 piger med og så kan man vel betegne som søskende... Men tilbage til det er ikke min bror men kærtens og derfor synes jeg det er lidt svært at håndtere hvordan man kan gøre tingene overfor hende. Selvom kæresten og jeg har været sammen i 7,5 år så ser vi kun hans del af familien 4-5 gange om året, hvilket er noget som kæresten har ønsket.

Min storebror (som i mine øjne er 100% min storebror, selvom vi ikke har samme mor) og hans børn var også med til min søns barnedåb, selvom vi kun ser dem ca én gang om året. :) For mig er det rigtig vigtigt at samle familien så meget som muligt. Men vi er jo forskellige og har forskellige familier :)

Mht. din farmor og de børn, så ville jeg invitere alle, og så lade det være op til hver enkelt, om de ville med. Jeg kan godt forstå, at du rigtig gerne vil have din farmor med (pudsigt nok har jeg også en farmor, som jeg er meget glad for, men som ikke kunne rumme at tage med til min søns barnedåb) men jeg synes det er uhøfligt at undlade at invitere nogen, i håb om at andre tager med. Og måske ville din farmor ikke være taget med uanset hvad, eller måske "løser det sig af sig selv" ved at kærestens storebror slet ikke selv synes, at børnene skal med :)

Men start da med at snakke med din kæreste :) Hvis han synes, at det giver mening ikke at invitere børnene, så har I jo "fælles front" og kan vælge, at det er det, I gør.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor mange gæster bliver I forresten i alt? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten ville jeg ikke snakke med kærestens storebrors kæreste om andet end hvad børnene har brug for, og er tænker jeg ikke behøver at være en svær samtale.

"Hej, jeg tænkte på, når I har 4 børn med, er der så noget, jeg kan gøre, for at gøre deres/jeres dag bedre? Er der noget, I har brug for?"

De ved det nok godt selv, hvis deres børn er lidt af en mundfuld, så måske kan de hurtigt nævne nogle små ting, der kan få det til at glide nemmere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad siger din kæreste?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forresten ville jeg ikke snakke med kærestens storebrors kæreste om andet end hvad børnene har brug for, og er tænker jeg ikke behøver at være en svær samtale.

"Hej, jeg tænkte på, når I har 4 børn med, er der så noget, jeg kan gøre, for at gøre deres/jeres dag bedre? Er der noget, I har brug for?"

De ved det nok godt selv, hvis deres børn er lidt af en mundfuld, så måske kan de hurtigt nævne nogle små ting, der kan få det til at glide nemmere :)

Enig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk ikke man kan tillade sig at se på børn på den måde... Jeg kan såmænd godt forstå det med at der er børn man bare synes er FOR højrystede og larmende og man kan blive helt ør i hovedet bare af tanken - sådan nogle har vi også haft i min familie.

Men jeg synes bare at som sagt kan man vælge at man slet ikke vil have børn med (som under 18 år), eller også er det alle, og så må man overleve nogle lidt glade unger... Man kunne jo så evt. tænke ind om man kan lave nogle aktiviteter til børnene som ikke lægger op til larm? Eller finde et sted som det kan holdes med rammer til larmende unger? Eksempelvis har jeg været til en konfirmation i et idrætcenter hvor man også måtte benytte gymnastiksalen med redskaber ==> de larmende unger var væk. Ligeledes har jeg været til en fest hvor der var taget malebøger, farver, perleplader, perler, modellervoks osv med og sat på et fælles bord ==> de larmende børn var optaget af noget stille.

Jeg bliver forresten RET provokeret af dem måde du beskriver nogle handicappede børn på... Jo jo, en multihandicappet pige vil sandsynligvis nok give udtryk for glæde i skrig, men det er jo glæde og hendes eneste udtryksmåde... Undskyld hvis jeg er strid...

:ditto

Godt skrevet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor mange gæster bliver I forresten i alt? :)

Hvor mange gæster bliver I forresten i alt? :)

43 ink os selv og bebs

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

43 ink os selv og bebs

Ok, så har I i hvert fald en meget "mildere" voksen:børn ratio end de fleste barnedåb, jeg har været med til :) Nu kender jeg selvfølgelig ikke børnene, men jeg tænker, at med så mange voksne "sammen med" så vil det også give noget ro :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan man godt udlade at servere alkohol til en barnedåb?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved ikke om du overså mit indlæg, men hvad siger din kæreste i forhold til det med hans brors børn?

Hvad er grunden til at du ikke vil servere alkohol?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved ikke om du overså mit indlæg, men hvad siger din kæreste i forhold til det med hans brors børn?

Hvad er grunden til at du ikke vil servere alkohol?

Det er familie så de skal med, jeg skal bare tænke kreativt for at de os får en god dag.

Grunden til at undlade alkohol er at min svigerfar er alkoholiker. Han vil rigtig gerne snakke og diskutere både ædru og påvirket. Men når han drikker så vil han diskutere rigtig meget, så meget at selv kærestens egen familie synes han kan blive for meget. Det har før givet trælse episoder til familie tam tam. Resten af kærestens familie er faktisk afholden omkring alkohol og drikker det stort set ikke.

På min side af familien, vil folk gerne drikke men det er ikke verdens undergang hvis der ikke serveres alkohol. Og kæresten deler faktisk min holdning omkring alkohol, han synes selv at hans far bliver rigtig træls når han drikker til familie begivenheder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER