Graviditet og motion

Motion under graviditet kan gøre en positiv forskel for dig og dit graviditetsforløb. Du kan forebygge graviditetssmerter undervejs, og hvis du er i god form, så vil du få en nemmere fødsel.

Derfor skal du dyrke motion, imens du er gravid

Der er mange kvinder, som ikke dyrker motion under deres graviditet, enten fordi de ikke tænker over det, eller fordi de tænker, at de skal jo alligevel tabe sig efter fødslen, så er der jo ingen grund til at motionere nu.

Hvis du er i god form under din graviditet, vil dit gode kondital og din styrke uden tvivl gøre graviditeten og selve fødslen væsentligt nemmere og meget mere smidig.

Du kan sagtens dyrke “normal” motion, selv om du er gravid. Husk at ved træning styrker du dine muskler, knogler, led og psyke, så du og din krop meget nemmere kan klare den store belastning, som en graviditet og fødsel er.

Bliv hurtigere frisk efter fødslen med motion

Ved at være i god form bliver du også meget hurtigere frisk efter fødslen. Det betyder, at du får væsentligt mere overskud til dit nye spændende liv med din nyfødte lille baby.

Risikoen for at du bliver ramt af en fødselsdepression, er også væsentlig mindre, hvis du er i fysisk og psykisk oven på.

Sådan forebygger du graviditetssmerter med motion

Mange gravide får lændesmerter, lægsmerter og bækkensmerter samt hævelser i arme og ben.

Du kan sænke risikoen væsentligt for at blive plaget af disse gener ved at træne dine muskler og bevæge din krop jævnligt og derved holde dig i god form.

Udover almindelig konditræning, som skal udføres lidt mere forsigtigt en sædvanligvis, så anbefaler vi at du laver en del stræk og afspændingsøvelser. Der findes et hav af spændende øvelser på youtube

Video med anbefalet øvelser til gravide

Træning er rigtig godt for både mor og barn

Alle ved jo, at det er godt at dyrke motion, men mange gravide holder op med at dyrke motion, fordi de tror, at det kan skade barnet eller sætte deres fødsel i gang.

Du føder hverken for tidligt eller skader dit barn ved at motionere regelmæssigt – tværtimod. Lægerne siger at du må dyrke den form for motion, som du fysisk er i stand til, så længe det føles behageligt og ikke gør ondt. Dog frarådes løb.

Så meget motion skal du dyrke

Dyrk motion minimum 30 minutter om dagen, eller 3 gange om ugen hvor du træner kondi og styrke 1-time pr. gang.

Gymnastik, tempogang, cykling, crosstraining, svømning, yoga og helt almindelige gåture er gode og sunde motionsformer for gravide.

Du kan også dyrke let styrketræning. Men pas på med at løfte alt for meget vægt på én gang. Pas også på ikke at få pulsen op i det røde felt (Over 160).

Der er delte meningen om hvorvidt løb er godt, når du er gravid. Nogle siger ok andre siger lad være. Så vi vælger den sikre, og det er at sige nej til løb. Der findes masser andre motionsformer, som med garanti ikke er skadeligt.

Sådan må du absolut ikke motionere

Du må ikke dyrke elite idræt eller træne super intensivt, imens du er gravid.

Det er også en dårlig idé at dyrke ekstremsport og sport, hvor du kan blive udsat for stød eller slag, så undgå kontaktsport såsom håndbold, fodbold, kampsport samt klatring, ridning, skiløb, snowboard og lignende.

Husk at holde pulsen nede under 160, så du ikke direkte overbelaster dit system under graviditeten.

Tal med din læge eller jordemoder

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din motionsform er sundhedsskadelig for dig og din graviditet så tal endelig med din læge eller jordemoder om dette. Det samme gælder, hvis du har eller senere får komplikationer i din graviditet.

Vores erfaringer med motion og graviditet

En beretning fra det virkelige liv fortalt af Martin:

Vi er begge lidt oppe i alderen (kvinden 35 og manden 38 år under graviditeten). Vi har altid dyrket motion jævnligt, men i de seneste år har det været lidt mere on/off.

Sådan trænede vi

Da min kone’s graviditet var en realitet, begyndte vi begge at træne mere intensivt 3 gange om ugen mandag/onsdag/fredag, eller hvad som lige passede ind. Men 3 gange motion om ugen lå i hvert fald helt fast.

Vi løb, cyklede og styrke trænede i det lokale træningscenter. Det betød, at vi begge hurtigt kom i væsentlig bedre form og fik skruet op for vores forbrænding.

Du kan tro, at der er mange, som kigger, når der sidder en højgravid på en kondicykel i et træningscenter 🙂


Sådan var graviditetsforløbet

Min kone havde på intet tidspunkt oplevet nogle graviditets komplikationer eller gener under graviditeten, og hun havde en overordentlig smuk krop igennem hele graviditeten.

Hun fortsatte med at træne i træningscenteret til og med uge 35 i hendes graviditet, så orkede hun ikke mere, men overgik så til daglige gåture istedet for.

Efter 35 uger havde vi trænet over 100 gange i træningscenteret, og det bevirkede, at min kone var i meget god form byde fysisk og mentalt, da vi skulle af sted til Glostrup Hospital i uge 39+2, hvor vores dejlige søn kom til verden.

Min kone havde så meget overskud, at hun sad og ordnede det sidste kontor arbejde, imens hun talte minutter mellem veerne inden afgang til hospitalet. Super sejt gået.

Sådan var fødselsforløbet

Fødselsforløbet varede meget længe, og vi havde næsten ikke sovet i flere døgn, da fødslen endelig gik rigtigt i gang. Den aktive del af fødslen (presse fasen), hvor der skal presses, holdes igen og presses gik super godt.

Vi (selvfølgelig går dette primært på min kone) havde det fysiske og mentale overskud på vores side, og vi havde en fantastisk fødselsoplevelse.

Leo blev født

Vores lille søn Leo blev født kl. 20.31 en fredag aften, og vi udskrev os selv fra hospitalet dagen efter, selvom vi havde fået tilbudt flere dage med overnatning.

Dagene efter fødslen sammen med vores lille søn var meget rolige, og vi følte på intet tidspunkt, at vi ikke havde energi til at klare opgaverne.

Det samme gjaldt ugerne/månederne efter, på trods af den manglende nattesøvn, som altid kommer med sådan en ny bette baby.

Vi var godt forberedt

Man kan sige, at vi var heldige, at min kone havde en “nem” graviditet, og at vi var heldige, at vi (især min kone selvfølgelig) klarede det 3 døgn lange fødselsforløb så let, at vi følte os i stand til at tage hjem allerede mindre end 1 døgn efter fødslen.

Man kan også sige, at det var heldigt, at min kone ikke tog så mange kilo på under fødslen, og at vi på intet tidspunkt har følt os udkørt.

Jeg er dog meget overbevist om, at det ikke er rent held det hele, og at en stor del af årsagen til, at det hele gik så nemt og godt er, fordi vi valgte at være aktive, dyrke motion og spise sundt ;o).

Så hvad venter du på – kom igang 🙂