Guest

Hvorfor tror folk det er ok?

24 indlæg i dette emne

Jeg sidder her og virkelig undrer mig. Jeg har været til generalforsamling idag med efterfølgende spisning og fest, men endte med at tage tidligt hjem, fordi folk begyndte at blive rimelig upassende.

Jeg har ikke lyst til at drikke iaften, så jeg holdt mig egentlig bare til sodavand. Jeg er meget konsekvent på det punkt. Når jeg ikke har lyst, er det bare sådan. Men så begynder folk iaften at sidde og udfritte mig med kommentarer, som "Er det fordi du er gravid?". Nej, gu' fanden er det ikke. Jeg er ikke gravid, men man må vel gerne have lov til at sige nej til alkohol uden at man er gravid? Eller er det bare mig?

Jeg er godt klar over at det har været ment i sjov - nogle af gangene. Men når man bliver spurgt 10 gange på en aften er det bare ikke sjovt længere.

Plus det at folk så syntes det var okay at hælde øl, vodka og andre sjove ting op i min sodavand, når jeg lige hurtigt kiggede væk. Det er FANDME ikke sjovt. Pardon my language, men det er det virkelig ikke. Hvordan kan man få sig selv til at gøre det, hvis personen lige har ytret sig om at hun ikke har lyst til at drikke?

Det endte så bare med at jeg tog hjem tidligt. Havde virkelig glædet mig til en aften sammen med dem, men det blev squ ødelagt af deres dumheder. :(

Hvorfor kan folk bare ikke acceptere at man ikke har lyst til at drikke sig i hegnet altid?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Undskyld mit sure opstød. Havde bare lige behov for at komme ud med det. :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram :kram :kram :kram :kram :kram

Kan desværre ikke besvare dit spørgsmål, men er helt enig i at det ikke er iorden!!! Tænk hvis du VAR gravid, og de så havde siddet og hældt vodka i dit glas? :o Og gravid eller ej, så skal det sgu da accepteres at man ikke vil drikke! :klap

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram :kram :kram :kram :kram :kram

Kan desværre ikke besvare dit spørgsmål, men er helt enig i at det ikke er iorden!!! Tænk hvis du VAR gravid, og de så havde siddet og hældt vodka i dit glas? :o Og gravid eller ej, så skal det sgu da accepteres at man ikke vil drikke! :klap

Præcis. Jeg blev godt nok også rasende, da jeg opdagede det. Tænk at de idioter virkelig tror jeg ikke kan smage forskel på en Faxe Kondi uden vodka og en med. Syntes virkelig ikke man kan tillade sig det, og netop som du siger - hvad nu hvis jeg var gravid?!?! :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej jeg var godt nok blevet rasende! :angry synes det er uacceptabelt, og meget umodent!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er simpelthen ikke okay at det ikke kan accepteres!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undrer mig meget tit over det samme!! Tit har jeg heller ikke lyst og kan sagtens have det festligt uden, men folk nærmest tvinger en og så er det sq dem der ødelægger stemningen altså. Overgiver mig aldrig hvis jeg først har sagt nej ( vil ikke have de tror at det bare er fordi jeg skal lokkes og det altid vil hjælpe så) og så synes folk man er sur og stædig men helt ærligt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jg undre mig over de folk du fester sammen med er de 18 og fatter nada. Eller er det dig som ikke var klar i spyttet om at du ikke gad drikke?

Mn eller er det totlt uacceptabel i min verden, måske du har ladt dem gå over dine grænser før og derfor ikke acceptere et nej som et nej

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er lige præcis det jeg hader ved VU..

Der er bare ingen forståelse for man ikke vil drikke, selv hvis man siger man skal på arbejde kl 7 næste morgen, så kan man da fint drikke ØH NEJ

Kæmpe :kram2 til dig søde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jg undre mig over de folk du fester sammen med er de 18 og fatter nada. Eller er det dig som ikke var klar i spyttet om at du ikke gad drikke?

Mn eller er det totlt uacceptabel i min verden, måske du har ladt dem gå over dine grænser før og derfor ikke acceptere et nej som et nej

Det var nøjagtigt det samme jeg tænkte!! Det lyder virkelig som en omgang BØRN. Jeg var godt nok også gået..

Heldigvis har jeg ikke nogen venner som opfører sig sådan.

Var selv til fødselsdagsfest i går, med min kærestes venner.. Så sad hele aften med mine drinks og alle de fulde mennesker kom hen og sagde "Du er altså bare så sej, at du tager til fest og laver drinks uden alkohol" :rolleyes

Bare skor at det virkelig føles som om jeg har tømmermænd i dag!! <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jg undre mig over de folk du fester sammen med er de 18 og fatter nada. Eller er det dig som ikke var klar i spyttet om at du ikke gad drikke?

Mn eller er det totlt uacceptabel i min verden, måske du har ladt dem gå over dine grænser før og derfor ikke acceptere et nej som et nej

Jeg var helt klar i spyttet. Sagde flere gange direkte ordret at jeg ikke have lyst til det, og de altså ikke kunne få mig til det.

Jeg har aldrig nogensinde ladet dem gå over grænsen, for jeg står ret kraftigt ved mit valg. Og har aldrig ladet mig lokke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg ville tage mig en lille snak med nogle af dem en dag, hvor de er ædru, for synes egentlig de skal have at vide, at de er gået over dine grænser. Ellers ender det da med at du ikke gider feste med dem en anden gang <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var nøjagtigt det samme jeg tænkte!! Det lyder virkelig som en omgang BØRN. Jeg var godt nok også gået..

Heldigvis har jeg ikke nogen venner som opfører sig sådan.

Var selv til fødselsdagsfest i går, med min kærestes venner.. Så sad hele aften med mine drinks og alle de fulde mennesker kom hen og sagde "Du er altså bare så sej, at du tager til fest og laver drinks uden alkohol" :rolleyes

Bare skor at det virkelig føles som om jeg har tømmermænd i dag!! <_<

Du er jo så også gravid, så det er vel noget lidt andet. ;)

Men ellers som jeg også skrev til MLM, så har jeg aldrig ladet mig lokke til noget idet at jeg står meget kraftigt ved mit valg om ikke at drikke. Men de var virkelig som en stor flok børn igår. Selvom jeg gik kl.21 var de fleste r**fulde. :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke gravid, men ALLE mine venner, familie, bekendte osv, VED at siger jeg nej til alkohol, så mener jeg nej. Og det har de vidst i de sidste 10 år. Jeg kan sagtens drikke igennem hvis lysten melder sig, men er lysten der ikke, så er der ingen rynkede bryn. Og var der nogen der hældte noget i min drink "for sjov" så skulle den/de personer saftsusme nok også få at vide at det IKKE er i orden. Jeg var flejnet fuldstændig skråt!

Jeg kan forstå at du er noget yngre end jeg, så måske det bare er sådan "de unge" er i dag?? Hvis det er i jeres forening, så ville jeg sende en mail rundt, eller tage det op på næste møde.

Eller skifte parti ;) Tøhø

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke gravid, men ALLE mine venner, familie, bekendte osv, VED at siger jeg nej til alkohol, så mener jeg nej. Og det har de vidst i de sidste 10 år. Jeg kan sagtens drikke igennem hvis lysten melder sig, men er lysten der ikke, så er der ingen rynkede bryn. Og var der nogen der hældte noget i min drink "for sjov" så skulle den/de personer saftsusme nok også få at vide at det IKKE er i orden. Jeg var flejnet fuldstændig skråt!

Jeg kan forstå at du er noget yngre end jeg, så måske det bare er sådan "de unge" er i dag?? Hvis det er i jeres forening, så ville jeg sende en mail rundt, eller tage det op på næste møde.

Eller skifte parti ;) Tøhø

Det sidste kan du i hvert fald godt glemme ;)

Men det var faktisk en god idé at gøre sådan. Det kan være at det alligevel giver folk lidt respekt for det.

Men jeg flejnede også fuldstændig ud, for det er bare ikke iorden. Det endte jo også med at jeg gik efter at have råbt (hihi. Hvem hormonella? ;) ) af nogle af dem, fordi de ikke fattede det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder som en trist aften som du kunne have brugt på noget andet mere hyggeligt...

Man skal sku acceptere folks udspil om man drikker alkohol eller ej så længe der er klare linjer om hvad personen egentlig mener.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu oplever jeg jo lidt en anden drukkultur paa italiensk end den i Danmark, og tror det handler meget om at vaere "inde eller ude" i DK. Altsaa, hvis ikke man drikker, saa er man paa en maade ude af faellesskabet. Men samtidig, saa viser man jo ogsaa en spejlside, som maaske skraemmer eller truer de drikkende. Husker tydelugt en rusuge paa Aarhus Universitet, hvor man paa samtlige samfundsvidenskabelige institutter talte om den galning fra statskundskab, som ikke ville drikke alkohol som alle andre gjorde det. Han var jo tydeligvis udenfor og har ikke haft det nemt. I Danmark er kulturen jo at du skal vaere syg eller gravid for at have en lovlig undskyldning for ikke at drikke. Selv hvis man skal koere kan man i det mindste tage et enkelt glas, oplever jeg naermest. Her i Italien er der en helt anden accept af at man en dag siger nej og mange italienske kvinder siger helt generelt nej.

Igaar viste du en helt anden rygrad, satte dig udenfor alkoholfaelleskabet uden "lovlig grund" og det har helt sikker virket provokerende paa de andre. Jeg ville ogsaa have vaeret meget forarget, men det er jo desvaerre kulturen i DK, tror jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu oplever jeg jo lidt en anden drukkultur paa italiensk end den i Danmark, og tror det handler meget om at vaere "inde eller ude" i DK. Altsaa, hvis ikke man drikker, saa er man paa en maade ude af faellesskabet. Men samtidig, saa viser man jo ogsaa en spejlside, som maaske skraemmer eller truer de drikkende. Husker tydelugt en rusuge paa Aarhus Universitet, hvor man paa samtlige samfundsvidenskabelige institutter talte om den galning fra statskundskab, som ikke ville drikke alkohol som alle andre gjorde det. Han var jo tydeligvis udenfor og har ikke haft det nemt. I Danmark er kulturen jo at du skal vaere syg eller gravid for at have en lovlig undskyldning for ikke at drikke. Selv hvis man skal koere kan man i det mindste tage et enkelt glas, oplever jeg naermest. Her i Italien er der en helt anden accept af at man en dag siger nej og mange italienske kvinder siger helt generelt nej.

Igaar viste du en helt anden rygrad, satte dig udenfor alkoholfaelleskabet uden "lovlig grund" og det har helt sikker virket provokerende paa de andre. Jeg ville ogsaa have vaeret meget forarget, men det er jo desvaerre kulturen i DK, tror jeg.

Det er lige præcis det jeg også tænker!!!

Sad og så DUM tidligere på ugen hvor en af mødrene holdt 20 års fødselsdag og det var bare så tydeligt, at det ikke handlede om at hygge sig, danse og feste sammen, men om hvem der kunne drikke mest?!:blink Det er altså en syg kultur vi holder os og jeg er godt nok glad for det ikke er mig der er ung i dag :unsure

Jeg var gammel før jeg var fuld første gang (gik i 1.G. så var vel 17-18 stykker eller sådan noget). Jeg havde simpelthen ikke lyst til at drikke - mest fordi jeg var bange for at kaste op :rolleyes Men jeg har ALDRIG mødt fordømmende miner eller gruppepres på nogen måde! Tværtimod var mine venner virkelig søde og var der for mig, da jeg så første gang blev plimmelim :)

Men hvad skal de unge gøre, når de bliver fyldt med Paradise Hotel, Sunny Beach og lignende programmer hele tiden!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu oplever jeg jo lidt en anden drukkultur paa italiensk end den i Danmark, og tror det handler meget om at vaere "inde eller ude" i DK. Altsaa, hvis ikke man drikker, saa er man paa en maade ude af faellesskabet. Men samtidig, saa viser man jo ogsaa en spejlside, som maaske skraemmer eller truer de drikkende. Husker tydelugt en rusuge paa Aarhus Universitet, hvor man paa samtlige samfundsvidenskabelige institutter talte om den galning fra statskundskab, som ikke ville drikke alkohol som alle andre gjorde det. Han var jo tydeligvis udenfor og har ikke haft det nemt. I Danmark er kulturen jo at du skal vaere syg eller gravid for at have en lovlig undskyldning for ikke at drikke. Selv hvis man skal koere kan man i det mindste tage et enkelt glas, oplever jeg naermest. Her i Italien er der en helt anden accept af at man en dag siger nej og mange italienske kvinder siger helt generelt nej.

Igaar viste du en helt anden rygrad, satte dig udenfor alkoholfaelleskabet uden "lovlig grund" og det har helt sikker virket provokerende paa de andre. Jeg ville ogsaa have vaeret meget forarget, men det er jo desvaerre kulturen i DK, tror jeg.

Tror altså også det er alt efter hvem man er sammen med.. Dem jeg festede med i går, festede jeg også med, inden folk havde fået at vide at jeg var gravid.. Til den fest, drak jeg heller ikke.. Ingen spurgte til det..

Da jeg skrev "Gæt hvorfor jeg ikke drak til jeres fest" fik jeg en besked tilbage hvor der stod... "Drak du ikke???"

Så tror også nogengange det er fordi man SELV gør opmærksom på man IKKE drikker alkohol!!

Der er jo i bund og grund ingen grund til at "råbe" NEJ TAK TIL ALKOHOL til mig! Det er jo klart folk bliver nysgerrig så ikke... det ville jeg da gøre!!!

Generelt kan man jo bare sidde og blande for sig selv, eller bare takke nej tak, til det det med et; jeg har ikke lyst til det der - I stedet for at sige "Jeg skal ikke have alkohol"..

I de første to måneder, vidste mine svigerforældre fx ikke jeg var gravid - og de tilbyder altid vin, og en lille bailey.. Men jeg valgte da bare at takke nej (Vi er altså derude mindst en gang i ugen!) og de spurgte slet ikke om grunden - fordi jeg bare sagde "nej tak".. I stedet for at sige "nej tak, skal ikke have alkohol"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er lige præcis det jeg også tænker!!!Sad og så DUM tidligere på ugen hvor en af mødrene holdt 20 års fødselsdag og det var bare så tydeligt, at det ikke handlede om at hygge sig, danse og feste sammen, men om hvem der kunne drikke mest?!:blink Det er altså en syg kultur vi holder os og jeg er godt nok glad for det ikke er mig der er ung i dag :unsureJeg var gammel før jeg var fuld første gang (gik i 1.G. så var vel 17-18 stykker eller sådan noget). Jeg havde simpelthen ikke lyst til at drikke - mest fordi jeg var bange for at kaste op :rolleyes Men jeg har ALDRIG mødt fordømmende miner eller gruppepres på nogen måde! Tværtimod var mine venner virkelig søde og var der for mig, da jeg så første gang blev plimmelim :)Men hvad skal de unge gøre, når de bliver fyldt med Paradise Hotel, Sunny Beach og lignende programmer hele tiden!

Ja, det er en syg drukkultur og det maa virkelig vaere svaert at vaere helt ung. Jeg oplevede heller ikke pres og foedoemmelse over at starte lidt sent med at drikke alkohol og var ogsaa bange for at blive fuldesyg. Men jeg kan da levende forestille mig, at det er svaerere at holde igen eller sige nej tak "nu til dags"(hvor gammel er jeg saa blevet??). Synes bare ogsaa at det er i voksne kredse, at man da godt kan tage at vaere med og drikke lidt - som om det er virkelig maerkeligt ikke at ville drikke - min mor har endda opfordret mig til at haelde vand i mit vinglas for at kunne skaale eller lade som om - selvom det er det samme vand uanset glas :blink

Tror altså også det er alt efter hvem man er sammen med.. Dem jeg festede med i går, festede jeg også med, inden folk havde fået at vide at jeg var gravid.. Til den fest, drak jeg heller ikke.. Ingen spurgte til det..Da jeg skrev "Gæt hvorfor jeg ikke drak til jeres fest" fik jeg en besked tilbage hvor der stod... "Drak du ikke???"Så tror også nogengange det er fordi man SELV gør opmærksom på man IKKE drikker alkohol!!Der er jo i bund og grund ingen grund til at "råbe" NEJ TAK TIL ALKOHOL til mig! Det er jo klart folk bliver nysgerrig så ikke... det ville jeg da gøre!!!Generelt kan man jo bare sidde og blande for sig selv, eller bare takke nej tak, til det det med et; jeg har ikke lyst til det der - I stedet for at sige "Jeg skal ikke have alkohol"..I de første to måneder, vidste mine svigerforældre fx ikke jeg var gravid - og de tilbyder altid vin, og en lille bailey.. Men jeg valgte da bare at takke nej (Vi er altså derude mindst en gang i ugen!) og de spurgte slet ikke om grunden - fordi jeg bare sagde "nej tak".. I stedet for at sige "nej tak, skal ikke have alkohol"

Helt sikkert ogsaa en pointe, men hvorfor skal man ikke kunne sige "nej tak, jeg vil ikke have alkohol"? Saa er vi vel tilbage ved at man ikke skal raabe for hoejt med at man saetter sig "udenfor" alkofaellesskabet - hvorfor skal man bare ikke det? Det er vel ok at sige, at man ikke har lyst til at drikke alkohol?

At man saa kan undlade at "raabe for hoejt" om det for fredens og nemhedens skyld, er en anden sag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan er det ofte med alt..

Fx var jeg ude og spise, og sagde "nej tak, jeg skal ikke have kød" - og samtlige ved bordet vendte sig og spurgte "hvorfor ikke??". Det er jo det samme med alkohol...

Hvis du gør noget, som måske er noget man sjældent siger nej til - så spørger folk hvorfor.

"Jeg skal ikke ud og løbe i dag" - Ej, hvorfor ikke?

"Ej, vi skal ikke på ferie i år" - Hvorfor ikke?

Tit er det jo bare ja, ren nysgerrighed - Tror ikke nødvendigvis det er fordi man sætter sig uden for gruppen, tror det er hvis man gør noget man ikke "plejer" at gøre. Umiddelbart, udfra hvad jeg har læst i fx "hvad laver du" tråden, drikker Thalia ofte - også er det jo pludselig underligt hun ikke gør, og folk tænker jo selvfølgelig hvad mon grunden er..

Jeg vil faktisk hellere have at folk så spørger: Hvorfor?

End at folk går rundt og "digter" for sig selv..

Det gør alle.. Hvor mange tænker ikke "Nå, de tager nok ikke afsted på ferie fordi..." Eller "hun drikker nok ikke alkohol fordi.." osv.. Det er jo helt naturligt!

Men der er da en grænse, og man skal da også respektere at folk så siger "det rager ikke dig" eller hvad de nu ellers siger uden at blive ved at køre i det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan er det ofte med alt..

Fx var jeg ude og spise, og sagde "nej tak, jeg skal ikke have kød" - og samtlige ved bordet vendte sig og spurgte "hvorfor ikke??". Det er jo det samme med alkohol...

Hvis du gør noget, som måske er noget man sjældent siger nej til - så spørger folk hvorfor.

"Jeg skal ikke ud og løbe i dag" - Ej, hvorfor ikke?

"Ej, vi skal ikke på ferie i år" - Hvorfor ikke?

Tit er det jo bare ja, ren nysgerrighed - Tror ikke nødvendigvis det er fordi man sætter sig uden for gruppen, tror det er hvis man gør noget man ikke "plejer" at gøre. Umiddelbart, udfra hvad jeg har læst i fx "hvad laver du" tråden, drikker Thalia ofte - også er det jo pludselig underligt hun ikke gør, og folk tænker jo selvfølgelig hvad mon grunden er..

Jeg vil faktisk hellere have at folk så spørger: Hvorfor?

End at folk går rundt og "digter" for sig selv..

Det gør alle.. Hvor mange tænker ikke "Nå, de tager nok ikke afsted på ferie fordi..." Eller "hun drikker nok ikke alkohol fordi.." osv.. Det er jo helt naturligt!

Men der er da en grænse, og man skal da også respektere at folk så siger "det rager ikke dig" eller hvad de nu ellers siger uden at blive ved at køre i det :)

Haha.. Ej, så ofte drikker jeg heller ikke. Der var bare lige en periode på en 3 ugers tid (jul, nytår og konference), hvor jeg var i byen hver fredag. Ellers kan der sagtens gå måneder, hvor jeg ikke drikker. Og jeg er en af de personer, der får tømmermænd bare af at drikke to øl, så derfor begrænser jeg mig tit til overhovedet ikke at drikke, eller bare drikke igennem, og så vide at jeg vil have det fint dagen efter.

Grænsen ved det gik bare, da jeg så opdagede at de sad og hældte alkohol ned i min sodavand, for igen, når jeg har sagt nej, så har jeg squ sagt nej, og det kan der ikke ændres på ved at hælde sprut ned i min glas.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke nogle tosser! man hælder da ikke bare ting i andres glas! :angry

Så må de altså acceptere det.

Jeg drikker ikke så meget i forvejen så jeg er aldrig blevet mistænkt for at være gravid. Kan nemlig ikke tåle for meget af det <_<

men jeg har da prøvet at sige nej til fisk fordi jeg ikke bryder mig synderligt om fisk. der var der en der spurgte om jeg var gravid :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var fandme os blevet rasende - hader folk ikke forstår et nej betyder et NEJ !

og at de så bliver ved - kan virkelig bringe mit pis i kog, hader at skulle sidde og gentage mig selv.

Kan godt forstå du gik :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER