Sandie

Hvordan opdrager i ?

18 indlæg i dette emne

Når barnet bliver ved med at gøre det den ikke må ?

F.eks. i går ved aftensmad gad hun som næsten altid ikke rigtig at spise noget, hun kaster maden hen af bordet, hvor til jeg kigger godt på hende med streng stemme og siger man ikke må kaste med maden.

Kort tid efter smider hun noget på gulvet (til hundende) Jeg bliver sur og tager hende og sætte hende på gulvet og siger hårdt Nej, efterfulgt af forklare hende hun ikke må smide med maden. Hun skriger dog helt grådkvalt (det gør hun altid når man bare prøver at opdrage det mindste) jeg tager hende op til mig efter 1-2min. og virkelig prøver at forklare hende ved at kigge hende i øjene at mor ikke vil have man smider med maden. HUn nægter altid at se på en og snakker bare om alt mulig andet, fuldstændig umulig at få kontakt med hende. Til sidst efter 5 min svare hun mig at hun ikke må kaste med maden. Hun sidder så pt stadig hos mig (et andet issue at hun oftest vil sidde hos mig når vi spiser i stedet for sin stol, men det irretere mig ikke så meget som madkast) Men hun kigger væk og lige pludselig snupser noget mad fra bordet og kaster hårdt hen mod vinduet (modsatte side af bordet) Hun bliver sat på gulvet igen med et "nej" Du må ikke kaste med maden og jeg rydder maden af bordet.

Men det snart stået på så længe hendes uopdraget adførsel når vi spiser (morgenmad sammen med far spiser hun rigtig pænt) synes ikke det bliver bedre overhoved..

Hvad gør man ???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tager hende væk.

Er børn sultne skal de nok spise, men hvis de ikke er sultne begynder de at kede sig og børn der keder sig laver ofte ballade.

Vi har 5 børn hvor den hurtigste er færdig på under 5 minutter og den langsomste tager over en halv time. Vi har ikke den regel at vi skal sidde ved bordet til alle er færdige, da det er møgkedeligt for de hurtigsspisende og føles som en straf at skulle sidde og se på dem der spiser langsomt.

Så når man er færdig må man gå - men skal gå helt ud af spisestuen så man ikke forstyrrer dem der spiser. Vil man være i spisestuen sidder man på sin stol og snakker stille og roligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I den ituation var August røget i baggangen til en time out :whistling Ja så var han også blevet flyttet som Stinne skriver o så er der jo ikke andet en blive ved og ved og ved.

Så hold du bare ud søde :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har ingen idé om hvor gammel hun er men jeg tænker også en eller form for time-out. Der er ingen konsekvens ved at hun kaster maden ud over at hun får at vide at hun ikke må..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter er 2 år. Hun skal bestemt heller ikke side til vi er færdige med at spise, hun siger tak for mad og kravler ned og går hen og leger.

synes timeout er lidt voldsom når hun ikke er længere, hun bliver sat ned på gulvet, lidt væk fra og hun bliver siddende indtil jeg går hen til hende igen. nogle gange kan det være 2 min andre gange 5 min.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min svigerinde bruger en advarsel og sker det igen, saa er det timeout i 2 minutter(til 2 aarig, 3 til 3-aarig). Hun sidder med hende, men uden at tale til hende, uanset, hvor meget hun skriger. Det er vel noget med at saette graenser, saa de forstaar at der er en graense, forestiller jeg mig.

Min soester goer det samme, men troester i empati og siger, at det maa ogsaa vaere traels, men saadan er det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter er 2 år. Hun skal bestemt heller ikke side til vi er færdige med at spise, hun siger tak for mad og kravler ned og går hen og leger.

synes timeout er lidt voldsom når hun ikke er længere, hun bliver sat ned på gulvet, lidt væk fra og hun bliver siddende indtil jeg går hen til hende igen. nogle gange kan det være 2 min andre gange 5 min.

Du gør det helt rigtige ingen tvivl om det, jeg vælger at flytte August i en andet lokale det er hvad som har hjulpet her hos os.

Men børn er bare sat på jorden for at udfordre :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her får Silke timeout når 3. advarsel er kommet. Hen på en måtte hvor hun godt kan se os, men vi snakker ikke til hende. Hun blir siddende enten stille, ked af det, tudende men vi ignorer hende i en lille rum tid hvor jeg så går hen og snakker med hende stille og roligt. Hun får lov til at rejse sig når hun har sagt undskyld, vi har møzzet og krammet og blevet gode venner :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her får Silke timeout når 3. advarsel er kommet. Hen på en måtte hvor hun godt kan se os, men vi snakker ikke til hende. Hun blir siddende enten stille, ked af det, tudende men vi ignorer hende i en lille rum tid hvor jeg så går hen og snakker med hende stille og roligt. Hun får lov til at rejse sig når hun har sagt undskyld, vi har møzzet og krammet og blevet gode venner :)

Arh, super nanny :D hihi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arh, super nanny :D hihi

hihi den tager jeg gerne på mig griner - it works!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

okay Sandie, nu kommer jeg lige på banen selvom jeg ikke har børn. Har i fortalt hende, at hun skal være storesøster???? for jeg hæfter mig meget ved, at hun gerne vil sidde ved dig, når i spiser. Jeg tænker lidt om hun lige nu redigrere (er det sådan det hedder) hvor man går to skridt frem og et tilbage. Altså hvis hun har fået af vide, at hun skal være storesøster, er der nogle børn som jo reagere med, at de vil være baby igen, og derfor vil sidde hos mor, og vil mades. Kan det spille ind??? hvis ja, så tror jeg fremgangsmåden er at give hende plads og madede hende i en periode og vise at i rummer hende og at hun stadig er mors pige trods der kommer en baby :)

Hvis ikke det kan være det ovenstående, så tro jeg Mies fremgangs måde er den med bedst effekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er i dejlige at svare :)

Har jo set dig Mie i action og synes det virker godt.. Vi kan ikke lige have en pude liggende som jer (pga hundene) men jeg sætter hende ned lidt fra os og går som dig hen til hende og prøver at snakke problemet er hun vil slet ikke høre efter eller kigge på mig, hun græder kun konstant så hun ikke kan få luft. (grunden til jeg tager hende op nu i stedet er pga ryggen) Men vi prøver så godt vi kan at få hende til at forstå før hun får lov at spise med igen.

Camilla: Det er n god fingerregl med barn 2 år, 2 min. 3 år, 3 min. mere kan jeg heller ikke klare hun skal græde.

Du er så sød ML :kram men tænker bare man da må gøre det hele forkert når ungen bliver ved og ved og ved.. men dejlig du synes jeg gør det godt nok :kiss

Vanni: Jo Nadja ved bestemt hun skal være storesøster og der baby i mors mave. Hun har endda givet sin gamle seng til baby og ved baby skal sove i den så derfor selv fået en ny. Hun har jo også mange gange siddet selv og spist aftensmad når jeg var ude på toilettet og kaste op, så tror bestemt det med hun skal sidde hos en af en følge af mor ikke har været der og baby overtager mor -tingest.. også derfor jeg ikke gør så meget ved det.. Det jo lidt hyggeligt hun vil være hos mig :kuller

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ved ikke rigtig hvordna i skal gøre men herhjemme hvis det var jessica havde hun fået en advarsel om at sådan gjorde man ikke hvis hun fortsatte ville jeg tage hendes tallerken og derefter ignorere hendes (skab)gråd og hun får af vide at hun får sin mad igen når hun kan være sød og lade være med det hun gjorde...

som oftest går der to min så vil hun have sie tallerken og så sider hun ordentligt og spiser pænt... glemmer hun igen bliver hun sat ned fra bordetog får igen samme besked kom op når du kan opføre dig ordentligt (der siger vi jo selvfølgelig når hun kan lade være med det hun gjorde så hun ved hvad vi mener da det der med at opføre sig ordentligt er et vidtbegreb i deres øjne.)

græder hun i den situation altså under "afstraffelse" så bliver man ikke tget op for det i vores øjne at stoppe den "straf" der er igang og give barne dets vilje.. så herhjemme får de lov til at skabe sig som det jo er i den situation... nogen gange kan vi godt bede dem slappe af og holde op med at græde for det hjælper ingen ting og at de bare skal høre efter så må de komme op og være med igen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her lader vi Silke rase ud før vi går hen til hende, så måske er det en idé at afprøve? jeg ville finde en lille stol(fra fx ikea) eller en skammel hun skal sidde på som timeout sted. Det er ikke en "straf" at sidde hos mor ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når Tilde ikke hører efter eller bliver hys, bliver hun sat i et hjørne i køkkenet. Vi har køkken og stue i et, så vi er altid i rummet med hende. Der får hun lov til at sidde, indtil hun er klar ;) Hun kommer selv og fortæller, når hun er klar og så snakker vi om tingene. Den metode har vi brugt længe, for når hun bliver hys hjælper det intet at snakke til hende, tværtimod. Så skal hun lige rase ud og så er hun modtagelig igen :)

Når hun ikke hører efter får hun af vide, at hun kan enten høre efter eller komme over i hjørnet og sidde. De fleste gange vælger hun at høre efter, men hører hun alligevel ikke efter, er det hen og sidde med det samme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her lader vi Silke rase ud før vi går hen til hende, så måske er det en idé at afprøve? jeg ville finde en lille stol(fra fx ikea) eller en skammel hun skal sidde på som timeout sted. Det er ikke en "straf" at sidde hos mor ;)

Længste tid hun har siddet for sig selv er 5 min. og hun kan næsten ikke få luft, og som regel næsten også kaster op fordi hun græder så voldsomt hvis hun får lov at vente 5 min. Jeg har bestemt ikke lyst til at lade hende sidde længere tid, det tror jeg ikke hun får noget godt ud af.

Tror ikke en stol eller skammel ville gøre andre ting end hun sidder på gulvet, hun bliver jo sat på gulvet et par meter fra os uanset hvor vi er henne. Nej det ikke straf at sidde hos mor, men hun sidder jo heller ikke hos mig når hun straffes, jeg tager hende op på mit skød når jeg skal i snak med hende igen, ellers kan jeg ikke stoppe gråden hos hende, og dels fordi det nemmere for mig pga ryggen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når Tilde ikke hører efter eller bliver hys, bliver hun sat i et hjørne i køkkenet. Vi har køkken og stue i et, så vi er altid i rummet med hende. Der får hun lov til at sidde, indtil hun er klar ;) Hun kommer selv og fortæller, når hun er klar og så snakker vi om tingene. Den metode har vi brugt længe, for når hun bliver hys hjælper det intet at snakke til hende, tværtimod. Så skal hun lige rase ud og så er hun modtagelig igen :)

Når hun ikke hører efter får hun af vide, at hun kan enten høre efter eller komme over i hjørnet og sidde. De fleste gange vælger hun at høre efter, men hører hun alligevel ikke efter, er det hen og sidde med det samme.

Lyder som en god ide. Her vil jeg stadig sætte nadja hvor jeg sætter hende, det er det kedeligste sted for hende.

Hvor længe plejer hun at rase ud for jeg kan slet ikke det der med når hun græder sådan og trækker efter luft.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lyder som en god ide. Her vil jeg stadig sætte nadja hvor jeg sætter hende, det er det kedeligste sted for hende.

Hvor længe plejer hun at rase ud for jeg kan slet ikke det der med når hun græder sådan og trækker efter luft.

Vi har også valgt hjørnet i køkkenet, fordi det er kedeligt og har ingen adgang til legetøj. Og så fordi vi så kan være til stede i rummet, men lave andre ting ;) Det vigtigste, mener jeg, er også at finde et sted og så bruge det hver gang, så de forstår konceptet ;)

Det er forskelligt hvor længe hun bruger på, at rase ud. Alt fra 1 min til 30 min :blink De gange hvor hun bare ikke kan komme ud af det igen, men hvor hun skrigere højere hvis vi kommer hen til hende eller taler til hende, sætter jeg mig på gulvet så vi kan se hinanden, men uden at kigge på hende. Så kan jeg finde på f.eks at tegne med fingeren på gulvet, stadig uden at give hende opmærksomhed (det lyder så hårdt, men bare det at kigge på hende, kan få hende gjort endnu mere hys) Og så bliver det, på et tidspunkt, for spændende og så er hun afledt og vi kan begynde at snakke sammen :) Afledning bruger jeg kun, når jeg ved at det kommer til at tage rigtig langt tid og hun ikke selv kan komme ud af det igen. For sådan skal det heller ikke være :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER