CNN

Det "rigtige" tidspunkt?

12 indlæg i dette emne

Hvornår er det "rigtige" tidspunkt til børn i det hele taget, men specielt nr 2?

Vi har en datter på 10 mdr og vil gerne have en mere, men hvornår er tidspunktet rigtigt?

Jeg er uden job, ung og uden uddannelse.. Jeg vil gerne have en uddannelse, men vælger jeg det NU, må jeg vinke farvel til nr2 og mine planer om "mellemrummet" mellem mine børn..

Jeg føler mig klar til endnu en, men er der plads?

Er det forsvarligt at få endnu en, når man ikke er i job?

Skal jeg hive mig igennem 3 sure år, hvor jeg vil fortryde at vi ikke gjorde det?

Årh håber folk kommer med nogle kloge ord, for jeg er VIRKELIG lost! :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke der findes et "rigtigt" tidspunkt.

I forhold til uddannelse og job, så er der ingen tvivl om, at jo længere man har været væk fra arbejdsmarkedet, jo sværre bliver det at komme tilbage, også selvom det skyldes barsel. Heldigvis er uddannelse suverænt den bedste adgang til arbejde, men at være mor med 2 små børn er nok også rigtig svært.

Modsat vil det være træls at bruge hele dit liv på at fortryde at du ikke fik børn så tæt på hinanden, og du ved jo reelt ikke hvornår nummer 2 kommer.

Der er jo også den mulighed at I arbejder på sagen, men at du samtidig påbegynder uddannelse, og så kan du jo gå på barsel undervejs hvis du bliver gravid?

Men det handler om hvad der er rigtigt for dig / jer, og så tage den derfra :)

Jamen den oprindelige plan var nok lidt at tage det op i år, da min kæreste gerne vil have nr2 inden han bliver 30 (knap 3 år) og jeg vil ikke have 4-5 år imellem..

Og så går han meget op i at PLANLÆGGE næste barn, ikke en upser..

Jeg er blevet syg igen og min medicin kan svække virkningen af p-pillerne og så kan den give en lille chance for misdannelse, men udfra hvad jeg forstod på lægen, skal jeg nok indstille mig på at tage min medicin altid, eller ihvertfald MANGE år endnu..

Kan man tage barsel fra en uddannelse, uden at droppe ud og skulle starte forfra igen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er en svær situation i står i....

Men hvad med din mand hvordan er hans job/uddannelsessituation ?

Jeg tænker lidt at i bare skal følge jeres ønsker og drømme, dvs. enten udskyde barn nr. 2 eller påbegynde noget uddannelse/job og så gå på barsel hvis du skulle blive gravid...

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan man med langt de fleste uddannelser. Jeg er dog så uheldig at være sidste årgang af en gammel studieordning, så her er det manden, der tager barsel :ba

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er en svær situation i står i....

Men hvad med din mand hvordan er hans job/uddannelsessituation ?

Jeg tænker lidt at i bare skal følge jeres ønsker og drømme, dvs. enten udskyde barn nr. 2 eller påbegynde noget uddannelse/job og så gå på barsel hvis du skulle blive gravid...

:)

Han har job, men vi ved ikke før marts om han fortsat er ansat eller han mister det..

Derfor ville vi ALDRIG begynde/planlægge noget, før vi virkelig er sikre på MINDST en har fast job.

Problemet i evt uddannelse vil være at vi ikke har råd til at bo i lejligheden så og jeg NÆGTER at tage lån pga en uddannelse og for dyr bolig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er jer der afgøre hvornår det er det rigtige tidspunkt. Tag en god snak med manden om projekt baby nr 2 og find den løsning der passer jer bedst!

Håber i finder en god løsning.. :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

rigtig mange tager orlov særligt på videregående uddannelser grundet en graviditet og barsel, så er sikker på, at det vil der ikke bliver peget fingre af.

Jeg tænker også, at man altid kan synes at det er et dårligt tidspunkt grundet forskellige omstændigheder, men jeg er sikker på, at man senere hen vil fortryde. Så jeg vil sige, gå i gang med den ønskede uddannelse, og projektbaby, for det kan sagtens lade sig gøre at gøre begge dele :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht uddannelse er der jo en rimelig mulighed endnu.. Jeg har jo fået den første (ikke planlagt) ret tidligt og derfor vil jeg kunne få én til og stadig være 25 når uddannelsen er slut.

Men når jeg så skal ud på en arbejdsplads har jeg sandsynligvis fået de børn jeg skal og fiser ikke pludselig på barsel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

rigtig mange tager orlov særligt på videregående uddannelser grundet en graviditet og barsel, så er sikker på, at det vil der ikke bliver peget fingre af.

Jeg tænker også, at man altid kan synes at det er et dårligt tidspunkt grundet forskellige omstændigheder, men jeg er sikker på, at man senere hen vil fortryde. Så jeg vil sige, gå i gang med den ønskede uddannelse, og projektbaby, for det kan sagtens lade sig gøre at gøre begge dele :)

Det gør mig noget mere rolig.. Men er godt nok skræmt af det uddannelses snak der, for ved vi ikke har råd - men det er nødvendigt..

Havde man bare råd til indskud og et andet lejemål i baghånden ville det være lykken!!

Og så var der bedre plads til 2 børn :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror egentlig, at I kan gøre det som I vil og at alt er muligt, men at det handler om prioriteringer. :)

Jeg er selv gravid under uddannelse, og tager barsel og det er overhovedet ikke noget problem for mig overhovedet. :) Men det har betydet at jeg får mere lån (fordi jeg har su-lån gennem hele uddannelsen og dermed også i mit barselsår) og at jeg er et år ældre når jeg er færdiguddannet, så jeg bliver knap 28 istedet for knap 27. Det er helt ok med mig, men det handler jo om valg :)

Jeg vil personligt helst have minimum 2½-3 år, men det er jo bare hvad der passer mig bedst. :)

I en helt anden situation har jeg en veninde, der har fået alle (i hvert fald som planen er nu) inden hun starter uddannelse, så hun starter først på sin videregående uddanelse til sommer, og bliver vist en små 30 år før hun er færdiguddannet. Hun har også børn, der er tæt på hinanden. Så det er jo helt anderledes end mig, men for mig at se absolut også en mulighed. Og som du nævner, så skal hendes kommende arbejdsgivere jo ikke (i lige så høj grad) bekymre sig om barsel.

Jeg har så hørt fra min storebror - der er ved at tage en uddannelse og har et barn i skolealderen - at det virkelig er en udfordring at få det til at hænge sammen rent logistisk. Og det kan jeg da sagtens forestille mig. Jeg har da "nydt" at jeg i det meste af min uddannelse har kunnet koncentrere mig om skolen og ikke været nødt til at passe det ind med pasningstider af børn osv.

Nå, det var lige tre forskellige situationer, som jeg kunne berette om. Min pointe er bare, at I sikkert kan forme det ret meget, som I har lyst til, men at der jo skal træffes nogle valg (og fravalg) undervejs uanset hvad I vælger :)

Jeg hæfter mig mest ved dit sidste spørgsmål:

"Skal jeg hive mig igennem 3 sure år, hvor jeg vil fortryde at vi ikke gjorde det?"

Det får mig til at tænke, om du inderst inde allerede har besluttet dig? :)

Held og lykke med det i hvert fald, uanset hvad I vælger :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan iøvrigt absolut bekræfte det, som Vanni skriver, med at mange tager orlov... På min uddannelse tror jeg at 10-12 stykker (udaf et hold på knap 100) har været eller er blevet gravide i løbet af de 4 år, vi har gået på uddannelsen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror egentlig, at I kan gøre det som I vil og at alt er muligt, men at det handler om prioriteringer. :)

Jeg er selv gravid under uddannelse, og tager barsel og det er overhovedet ikke noget problem for mig overhovedet. :) Men det har betydet at jeg får mere lån (fordi jeg har su-lån gennem hele uddannelsen og dermed også i mit barselsår) og at jeg er et år ældre når jeg er færdiguddannet, så jeg bliver knap 28 istedet for knap 27. Det er helt ok med mig, men det handler jo om valg :)

Jeg vil personligt helst have minimum 2½-3 år, men det er jo bare hvad der passer mig bedst. :)

I en helt anden situation har jeg en veninde, der har fået alle (i hvert fald som planen er nu) inden hun starter uddannelse, så hun starter først på sin videregående uddanelse til sommer, og bliver vist en små 30 år før hun er færdiguddannet. Hun har også børn, der er tæt på hinanden. Så det er jo helt anderledes end mig, men for mig at se absolut også en mulighed. Og som du nævner, så skal hendes kommende arbejdsgivere jo ikke (i lige så høj grad) bekymre sig om barsel.

Jeg har så hørt fra min storebror - der er ved at tage en uddannelse og har et barn i skolealderen - at det virkelig er en udfordring at få det til at hænge sammen rent logistisk. Og det kan jeg da sagtens forestille mig. Jeg har da "nydt" at jeg i det meste af min uddannelse har kunnet koncentrere mig om skolen og ikke været nødt til at passe det ind med pasningstider af børn osv.

Nå, det var lige tre forskellige situationer, som jeg kunne berette om. Min pointe er bare, at I sikkert kan forme det ret meget, som I har lyst til, men at der jo skal træffes nogle valg (og fravalg) undervejs uanset hvad I vælger :)

Jeg hæfter mig mest ved dit sidste spørgsmål:

"Skal jeg hive mig igennem 3 sure år, hvor jeg vil fortryde at vi ikke gjorde det?"

Det får mig til at tænke, om du inderst inde allerede har besluttet dig? :)

Held og lykke med det i hvert fald, uanset hvad I vælger :balloons

Det har jeg nok også et eller andet sted, vil gerne have de der 2½ år imellem, som også passer med at skulle prøve med nr2 til efteråret. Monique bliver 1 år til marts, men de skal ikke have fødselsdag samme md, man bliver simpelthen så stresset ved tanken om at føde på et familiemedlems fødselsdag (fik veer på min mors fødselsdag).

Jeg elsker min rolle, har altid ønsket at få børn inden 25, er 20 nu og har den første, manden er 27 og vil gerne have en mere inden 30.

Men selvom jeg inderligt ønsker en mere nu, så er der flere ting der spiller en stor rolle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER