Dorita

Dessert uden mælkeprodukt og nødder

26 indlæg i dette emne

Vi skal have dessert med nytårsaften og i selskabet er der en mælke- og en nøddeallergiker.

Nogen der har et godt forslag til hvad man kan lave? Det må gerne være festligt :jul11:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Fin frugtsalat med havreknas, eller maaske en mousse af en art...

Min mand er kok og konditor, vanvittigt dygtig til desserter, saa jeg vil gerne spoerge ham :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fin frugtsalat med havreknas, eller maaske en mousse af en art...

Min mand er kok og konditor, vanvittigt dygtig til desserter, saa jeg vil gerne spoerge ham :)

Uh, det lyder godt, du må meget gerne spørge. Men jeg skal selvfølgelig også kunne finde ud af at lave det :whistling

Frugtsalat er faktisk ikke nogen dårlig idé. Tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det fordi din gæst ikke kan tåle laktose? Fordi man kan nemlig købe både mælk og piskefløde, der ikke indeholder laktose. Og det giver jo en hel del flere muligheder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan vedkommende taale chokolade? For saa er der en RIIIIIGTIG god chokoladedessert med hindbaersovs :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg smider dne op senere under alle omstaendigheder!

Eller er frugtsalat med nogle laekre frugter ikke at kimse ad. der er jo mulighed for at stille graesk yogurt og ahorn eller agave sirup til raadighed til alle andre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan vedkommende taale chokolade? For saa er der en RIIIIIGTIG god chokoladedessert med hindbaersovs :sandie

Den vil jeg meget gerne have en opskrift på :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den vil jeg meget gerne have en opskrift på :)

Me too... Haps, haps, haps 10.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Top, kommer paa senere paa eftermiddagen, naar manden min er hjemme igen :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det fordi din gæst ikke kan tåle laktose? Fordi man kan nemlig købe både mælk og piskefløde, der ikke indeholder laktose. Og det giver jo en hel del flere muligheder.

Ja, det er laktose der er problemet. Tak for tippet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan vedkommende taale chokolade? For saa er der en RIIIIIGTIG god chokoladedessert med hindbaersovs :sandie

Uh, det lyder lækkert. Så længe det ikke er mælkechokolade er der ingen problemer. Den glæder jeg mig til at se :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Here goes from my personal Chef :)

Smaa, varme chokoladetaerter med bloed midte

4 stk.

Ingredienser:

3 aeg(delt i blommer og hvider)

50 g olivenolie(eller 50 g smoer, hvis dette taales)

70 g puddersukker

200 g moerk chokolade

70 g mel

Til hindbaersov:

200 g hindbaer (frosne)

Saften fra 1/2 citron

50 g puddersukker

Evt. en sjat moerk rom, brandy eller lignende

Fremgangsmaade:

Miks aeggeblommer og sukker godt og grundigt med haandmikser

Roer hviderne stive

Smelt chokoladen i vandbad og bland langsomt i aeg/sukkerblandingen

Tilsaet langsomt olien

Vend melet i blandingen med lette tag

Vend til sidst aeggehviderne forsigtigt i blandingen

Kom i smaa forme(ogsaa engangs i alu) som er smurt med olie og drysset med mel.

De kan staa i koeleskabet i en halv dag eller i fryseren op til en maaneds tid.

Blend alle ingredienserne til hindbaersovsen. Kan laves dagen foer og stilles i koeleskab.

Bages umiddelbart foer servering ved 180 grader i 10 minutter. Pointen er at de under ingen omstaendigheder maa vaere gennembagte. Afkoeler ganske kort(30 sek...). Loesn forsigtigt kantet med en kniv og vend ud paa midten af en tallerken.

Serveres med hindbaersovs omkring og evt et drys puddersukker over :sandie

Han synes, man boer proeve at lave taerterne en gang foer. Det kommer vel an paa, hvor ferm man er til den slags ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en anden opskrift paa chokotaerte, som bages i en springform, men skal lige finde den... kan ikke huske, hvad der er i :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den anden kommer her og er ikke fra min mand:

Det er simpelthen Skoevmoellens Chokolade:

Erstat smoer lige over med olivenolie(eller rapsolie, vigigst er kvaliolie), hvis ikke smoer taales.

250 gr. sukker

2-3 tsk vanille

4-5 tsk cacao

3 æg

100 gr. mel

150 gr. smeltet smør

(Tilsaet evt. mandler eller nødder eller kokos)

Pisk æg, vanille, sukker og cacao.

Tilsæt fedtstof og vend herefter melet i.

Bag kagen ved 180 grader i ca. 25 min. Lad kagen vaere klaebrig i midten, saa den falder sammen og er laekkert bloed.

Jeg ville servere med hindbaersovsen eller med jordbaer(skaaret i stykker, trukket i lidt citron og puddersukker) i en halv times tid eller laengere)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis I skal have opskriften paa en helt (u)almindelig god chokoladekage, saa er jeg ogsaa god for saadan en sag.

Jeg er lidt glad for chokoladekage, saerligt dem med aegte chokolade i :sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis I skal have opskriften paa en helt (u)almindelig god chokoladekage, saa er jeg ogsaa god for saadan en sag.

Jeg er lidt glad for chokoladekage, saerligt dem med aegte chokolade i :sandie

Jeg vil gerne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt, umiddelbart tænkte jeg faktisk at det skulle være noget brownie-agtigt med noget hindbærsovs til. Perfekt med disse gode opskrifter :lovebk

Godt din mand lige nævnte at det er en god idé at afprøve dem. Så en masse chokoladedesserter i julen, det er da ikke det værste der kan ske :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg finder den frem til imorgen - det er en, som slev ikke-fans af chokoladekage bliver fans af :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt, umiddelbart tænkte jeg faktisk at det skulle være noget brownie-agtigt med noget hindbærsovs til. Perfekt med disse gode opskrifter :lovebk

Godt din mand lige nævnte at det er en god idé at afprøve dem. Så en masse chokoladedesserter i julen, det er da ikke det værste der kan ske :badgirl

Alletiders, at du synes om :)

Ja, skovmoellens ville jeg godt turde lave, men hans smaa er maaske en god ide at afproeve ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, Camilla hvor er du skøn :7himmel Må vist lige spise noget chokolade, altså for at pleje min ømme hals :rolleyes

Og så noget helt andet - kan nøddeallergiker overhovedet tåle chokolade - jeg kender flere der ikke kan tåle nødder, og derfor ikke kan tåle (eller tør) spise chokolade, fordi der tit er nødderester i? Det står vist også på nærmest alle chokoladepakker :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, det var saa lidt - var ogsaa lige ude i koeleskabet efter lidt moerk choko :loveshower

Det staar paa mange chokoladepakker, men det ved de allergiske bedst selv. Der er meget mindre risiko for at chokoladen "kan indeholde spor af noedder og soya" i hoejprocentuelt moerk choko end i maelkechokolade. Men nu kan vedkommende her jo godt taale moerk chokolade. Kan anbefale Lindt 75% ioevrigt... Ellers kan man jo ogsaa bruge kakao, men kender ikke forholdet saa :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, manden minder om, at han normalt ikke stroer om sig med opskrifterne fra sit koekken :lol

Jeg har fortalt, at det gaar til et godt formaal :bk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De går til et meget godt formål og dejligt at du vil dele hans opskrifter med os andre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må lige hilse manden og sige tusind tak! Sætter stor pris på det og kan næsten ikke vente med at afprøve opskrifter "smiley med tænder der løber i vand"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han vil jo ogsaa gerne, saa takken er modtaget :)

Held og lykke med at gaa chokoladeamok - I love it :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER