Guest

Nogen, der er god til kemi?

15 indlæg i dette emne

Jeg skal op til årsprøve i kemi på tirsdag og skal derfor aflevere rapporten til imorgen aftens kl.22 senest.

Det er vist ikke nogen hemmelighed at jeg ikke er særlig god til kemi, men jeg kæmper for det.

Der er bare nogle problemer med min rapport. Jeg har aldrig haft om hydrogen og chlor - eller jo, måske engang i folkeskolen, men det er så længe siden at jeg i så fald ikke kan huske noget fra det.

Så derfor spørger jeg herinde om der måske er nogle der kan hjælpe mig lidt.

Opgaverne lyder således:

d) Tegn en elektronprikformel for stoffet hydrogenchlorid og forklar ud fra denne, hvilken bindingstype der findes i stoffet hydrogenchlorid

HCl er let opløseligt i vand. Sammenhængen mellem opløsningens koncentration og dens densitet er:

Masseprocent 2 5 7 10 14 18

Densitet (g/mL) 1,01 1,02 1,03 1,05 1,07 1,09

e) Tegn en graf med masseprocent på 1. aksen og densitet på 2. aksen.

f) Hvilken sammenhæng viser grafen, at der er mellem de to størrelser (proportionalitet eller lineær sammenhæng)?

g) Hvilken betydning har værdien for grafen skæringspunkt med 2. aksen?

h) Hvad er masseprocenten for en HCl-opløsning med densiteten 1,06 g/mL?

HCl-opløsninger kan reagere med sølvnitratopløsning (AgNO3) og danne et hvidt bundfald af tungtopløseligt sølvchlorid.

HCl(aq) + AgNO3(aq) ® HNO3(aq) + AgCl(s)

Til fuldstændig reaktion af 1,00 mL HCl-opløsning med en koncentration på 1,5% bruges 7,5 mL af en bestemt opløsning af sølvnitrat.

1 mL af en ukendt opløsning af HCl bruger 22,0 mL af denne sølvnitratopløsning til fuldstændig reaktion.

i) Hvad er den ukendte HCl-opløsnings densitet?

--

Håber virkelig der er en, der kan hjælpe mig lidt. Er virkelig lost <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er der slet ingen der kan hjælpe? :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke vældig god, er 100 år siden jeg har haft kemi!

Men til dele af d)

Elektronprikformelen ser sådan ud:

··

H : Cl :

··

Da, H har 1 elektron i ydre skal og Cl har 7 elektroner i ydre skal (det er så også de antal, de to har i alt). Og det er en monovalent binding. Du kan læse lidt mere om monovalens Her, hvor du også kan læse mere om kemi..

til e) skal du tegne en graf, hvor du indsætter tallene

Masseprocent 2 5 7 10 14 18, hen af 1. akse = x (henad)

Densitet (g/mL) 1,01 1,02 1,03 1,05 1,07 1,09 op ad 2. akse (opad)

Og f) kan du se udfra din graf. J

eg mener (uden at være sikker overhovedet), at hvis du har en liniær sammenhæng, er din graf helt lige (men måske du lige skulle google det og se hvad det betyder - umiddelbart finder jeg formlen: y = ax + b til at udregne den liniær sammenhæng, se f.eks. her )

Jeg læser lige resten igennem igen og ser om jeg kan gennemskue det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var jo matematik og ikke kemi :P

f)

når stregen er lineær betyder det som rigtig skrevet at funktionen er f(x)=ax+b hvilket vil sige at stregen er lige og ikke begynder at gå i kurver eller lignende.

a beskriver hældningen af grafen (den kan jo være både vandret, lodret og alt i mellem.

b bestemmer skæringen med y-aksen.

Lige forklarende sagt så fortæller b hvor mange "felter" du skal bevæge dig op (evt. ned hvis tallet er negativt)for hver gang du går et felt mod højre.

proportionaliteten er ligeledes lineær, men betyder når y=ax hvilket vil sige at hver gang du går ét felt hen ad x-aksen skal du ligeledes bevæge dig ét felt op af y-aksen.

Håber det hjalp lidt.

Hvad niveau er det her kemi på?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når du har lavet grafen som tidligere beskrevet kan du så ikke smide den op som et billede? så vil jeg gerne lige kigge videre i morgen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er god til matematik, men der er jo allerede nogen der har hjulpet dig der :) Jeg er til gengæld ikke god til kemi! Hvis ikke jeg husker meget galt, så har TiaK en kandidatgrad i kemi ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fuldstændig rigtigt jeg har en kandidatgrad i kemi :)

Secreta, hvor meget af de andres svar har du kunnet bruge? Hvis du har fået styr på noget af det, så er der jo ingen grund til jeg forklarer det også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fuldstændig rigtigt jeg har en kandidatgrad i kemi :)

Secreta, hvor meget af de andres svar har du kunnet bruge? Hvis du har fået styr på noget af det, så er der jo ingen grund til jeg forklarer det også :)

Så må du nok være den rigtige til at hjælpe :) selvom det ikke virker som kemi på så højt niveau :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så må du nok være den rigtige til at hjælpe :) selvom det ikke virker som kemi på så højt niveau :)

Jeg tror faktisk også jeg skal bruge lidt tid på det - det er noooooogle år siden jeg har beskæftiget mig med det spørgsmålene går ud på... Men giver det gerne et forsøg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fuldstændig rigtigt jeg har en kandidatgrad i kemi :)

Secreta, hvor meget af de andres svar har du kunnet bruge? Hvis du har fået styr på noget af det, så er der jo ingen grund til jeg forklarer det også :)

Jeg mangler sådan set kun opgave g, h og j.

Men dem må du meget gerne hjælpe med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du smider grafen op kan vi andre også se den :)

Men du skal bare aflæse skæringen med y-aksen/2. aksen, hvilket også er din b-værdi i funktionen.

Så skal man aflæse hvad værdien så betyder for dig.

Altså når funktionen skære y-aksen har den jo x-værdien 0.

Dermed vil der ved en masseprocent på 0 være en densitet på 0,9966.

Hvordan man forklare det bedre kan jeg godt ikke sige.

post-2591-071161600 1322826067_thumb.png

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes opg. g) er lidt sjovt formuleret. Jeg kan ikke komme med et bedre svar end BellaBum, dog undrer det mig, hvis det er det svar din lærer efterspøger...

h) Din ligning for grafen hedder jo y = 0,0052*x + 0,9966, hvilket jo svarer til:

densitet = 0,0052*masseprocent + 0,09966

hvis du sætter densiteten på 1,06 ind og isolerer masseprocenten (x) så får du en masseprocent på 12,19 - regnestykket ser sådanne ud:

masseprocent=(1,06-0,9966)/0,0052

Så svaret er 12,19%

i)

Da sølvnitrat og HCl reagerer i forholdet 1:1, får du to ligninger med to ubekendte:

Fra spørgsmålet ved du at:

Til fuldstændig reaktion af 1,00 mL HCl-opløsning med en koncentration på 1,5% bruges 7,5 mL af en bestemt opløsning af sølvnitrat.

Hvilket giver første ligning:

V(HCl)*C(HCl) = V(AgNO3)*C(AgNO3)

=>

1,0 mL*1,5% = 7,5 mL*C(AgNO3)

Den næste ligning finder du også ud fra spørgsmålet:

1 mL af en ukendt opløsning af HCl bruger 22,0 mL af denne sølvnitratopløsning til fuldstændig reaktion.

V(HCl)*C(HCl) = V(AgNO3)*C(AgNO3)

=>

1 mL*C(HCl) = 22 mL*C(AgNO3)

Nu har du to ligninger med to ubekendte:

1,0 mL*1,5% = 7,5 mL*C(AgNO3) og 1 mL*C(HCl) = 22 mL*C(AgNO3)

Hvis vi tager den første ligning og isolerer C(AgNO3) - så ser den sådanne ud:

(1,0 mL*1,5%)/7,5 mL = C(AgNO3)

Sætter vi venstre side af den ligning ind i stedet for C(AgNO3) i ligning nr 2, hvorved at C(AgNO3) dermed "forsvinder":

1 mL*C(HCl) = 22 mL*(1,0 mL*1,5%)/7,5 mL

Og nu har vi én ligning med én ubekendt, og jeg får resultatet til at være

C(HCl) = 4,4% :)

Sig til hvis du har spørgsmål :)

P.s. så ville jeg kalde bindingen i det første spg for en covalent binding - men monovalent er også korrekt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad så? Er du blevet færdig med rapporten?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad så? Er du blevet færdig med rapporten?

Ja, det er jeg. Og tusind tak for hjælpen.

Var aldrig blevet færdig uden jeres hjælp :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Opdatering

Jeg fik 00, men er alligevel tilfreds. Kemi er ikke min stærke side og nu er det overstået for altid :)

Alle opgaver var ellers korrekte, men jeg lider ogå af eksamensangst, hvilket gør at jeg går fuldstændig i sort til prøver, så der røg karakteren et hak ned.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER