Guest M's mor

Økonomiske fordele ved at blive gift

24 indlæg i dette emne

Vi skal giftes i juni 2013, men har snakket om at gå på rådhuset inden den lille kommer. Men vi ville kun gøre det hvis det ville have en eller anden form for økonomisk fordel.

Jeg ved det kan være dumt hvis man feks skulle på kontanthjælp, men jeg er meldt på en akassen som jeg kan få fra den dag jeg er færdig med min uddannelse.

Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvilke fordele det økonomisk kan have. Har hørt noget med at manden feks kan bruge konens fradrag hvis hun ikke bruger det hele. Hvordan hænger det sammen?? og hvad kunne der ellers være?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvis du f.eks. er studerende og ikke bruger dit fradrag, så kan din mand bruge det og derved få et større skattefradrag og få mere udbetalt om måneden.

Derudover er der jo den klare forskel ifm i får et lille barn, at I sikrer hinanden i tilfælde af der skulle ske den ene af Jer noget. Hvis I ikke er gift og den ene part dør, så får barnet alt og den efterladte ingenting. Det kan være et problem i forbindelse med f.eks. en ejerbolig som det er den afdøde der ejer alene.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du f.eks. er studerende og ikke bruger dit fradrag, så kan din mand bruge det og derved få et større skattefradrag og få mere udbetalt om måneden.

Derudover er der jo den klare forskel ifm i får et lille barn, at I sikrer hinanden i tilfælde af der skulle ske den ene af Jer noget. Hvis I ikke er gift og den ene part dør, så får barnet alt og den efterladte ingenting. Det kan være et problem i forbindelse med f.eks. en ejerbolig som det er den afdøde der ejer alene.

Er der ikke noget med at man (i forhold til arv) er stillet som ægtefolk, hvis man har boet sammen i to år?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der ikke noget med at man (i forhold til arv) er stillet som ægtefolk, hvis man har boet sammen i to år?

Hmm... det har jeg ikke hørt om før, men jeg skal da heller ikke kunne afvise det :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er lige kommet nye arveregler, og mener bestemt at man i dem sidestiller flere års sambo-skab, med ægteskab også i forhold til arv..

Men jeg kunne bestemt også finde på at smutte på rådhuset for at sikre os i forhold til den lille :)

Tror ikke økonomisk man får de store fordele ved at være gift.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg følger lige med her... Vi har nemlig gang i og købe hus sammen, og vi skal også giftes på et tidspunkt, men der er bare ikke lige råd til det endnu... :blush

Men banken sagde nemlig til os at det ville være en god ide for os at sikre hinanden... Men det der med at man arver når man har boet sammen i to år, det kunne ejg da godt tænke mig at høre noget om, hvis der er nogen som ved det... :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har googlet lidt og måske du har ret i, at der er blevet lavet nogen lempelser ift med den nye arvelov. Man kan læse mere her om ugifte samlevende og arv :)

Hvis man har boet sammen i min. to år og har børn sammen, har man ret til at arve mindst 1/4 af boet (dog højst 500.000 kr.), så noget er ændret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der kom nemlig nye arveregler dengang jeg læste jura. Kan bare ikke huske det 100 % Har selv tænkt mig at undersøge det nærmere, da det kun er mig der ejer vores lejlighed.

Jeg vil ikke have et hurtigt bryllup på rådhuset, så vi skal først giftes når vi er færdiguddannede og har råd til drømmebrylluppet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har googlet lidt og måske du har ret i, at der er blevet lavet nogen lempelser ift med den nye arvelov. Man kan læse mere her om ugifte samlevende og arv :)

Hvis man har boet sammen i min. to år og har børn sammen, har man ret til at arve mindst 1/4 af boet (dog højst 500.000 kr.), så noget er ændret :)

Ja nemlig. Så havde jeg da fat i noget ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er noget med at man er rimelig sidestillet med hvis man var i ægteskab, men at man vist stadigvæk skal betale en enormt høj arveafgift eller sådan noget - 35% eller sådan noget, mod de 15 børnene skal betale (mener jeg)

jTror altid det rent arvemæssigt kan betale sig at blive gift.. Men.. Jeg ville ærligt talt ikke gifte mig hurtigere, fordi jeg var bange for at dø - Ville kun blive gift af kærlighed :) :7himmel De andre ting er kun fordele - men nu ejer vi heller intet..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mener ikke der er forskel på om du kan få kontakthjælp eller ej afhængig af om du er gift for der gælder vist mange gange de samme regler bare hvis man er samboende... har dog aldrig været på kontanthjælp så ved det ikke, men kan huske jeg engang søgte boligstøtte for 6 år siden og det fik jeg afslag på fordi jeg boede med min kæreste som havde penge og job. der fik jeg nemlig at vide at man ikke skelnede mellem at være samboende og gift <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

mener ikke der er forskel på om du kan få kontakthjælp eller ej afhængig af om du er gift for der gælder vist mange gange de samme regler bare hvis man er samboende... har dog aldrig været på kontanthjælp så ved det ikke, men kan huske jeg engang søgte boligstøtte for 6 år siden og det fik jeg afslag på fordi jeg boede med min kæreste som havde penge og job. der fik jeg nemlig at vide at man ikke skelnede mellem at være samboende og gift <_<

Det er noget med at bare man er samboende, så går de ud fra man har fælles økonomi.

Men er man på kontanthjælp, så mister man en MASSE ved at blive gift.. Både tilskud til boligsikring og sådan noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er noget med at bare man er samboende, så går de ud fra man har fælles økonomi.

Men er man på kontanthjælp, så mister man en MASSE ved at blive gift.. Både tilskud til boligsikring og sådan noget.

Du mister din kontanthjælp hvis din partner tjener et hvis beløb om året... så du kan faktisk miste din indtægt, hvis du er gift og din partner har et arbejde der tjener nok ind til at kommunen mener at han/hun kan forsørge dig.. det er derfor Jesper og jeg ikke er gift endnu..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

http://www.mittestamente.dk/hvem_arver_mig/index.html

giver et ret fornuftigt svar på din situation, herunder reglen om to års samliv, som ikke sidestiller samlevende med ægtefæller. vælg spørgeskemaet i bunden og indtast din situation.

Som hovedregel bør man lave testamente hvis man ikke er gift, så man ikke risikerer at skulle flytte ved et evt dødsfald fordi børnene er arvinger istedet for kæresten.

Som gift er man dog ude over dette, da man arver hinanden samt har mulighed for at sidde i uskiftet bo ( altså at børnenes arv ikke skal udskilles). Derudover er arveafgiften mindre som ægtefæller end ved testamenteret arv.

Overførsel af fradrag og forsørgerpligt er allerede nævnt i diskussionen tidligere, så der må man se hvad der er relevant for ens situation.

Kærlighed er muligvis romantisk bryllup, men kærlighed er også at sikre ens kære mod det værst tænkelige. Det er desværre ikke altid naboen uheldet er ude for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

http://www.minadvokat.dk/Nyarvelov/ forklarer også sagerne.

Det er en almindelig opfattelse at man med den nye arvelov sidestilles, hvilket desværre ikke er tilfældet.

Generelt er der ikke ændret på at "vil man ikke til præsten, må man til advokaten". Man kan som ugift disponere over meget af formuen, så et testamente løser meget, hvis det er en magtpåliggende ikke at blive gift (lige nu).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

http://www.minadvokat.dk/Nyarvelov/ forklarer også sagerne.

Det er en almindelig opfattelse at man med den nye arvelov sidestilles, hvilket desværre ikke er tilfældet.

Generelt er der ikke ændret på at "vil man ikke til præsten, må man til advokaten". Man kan som ugift disponere over meget af formuen, så et testamente løser meget, hvis det er en magtpåliggende ikke at blive gift (lige nu).

Det jeg mente med det var nu mest at hvis man gerne vil have et romantisk bryllup om et år, så synes jeg ikke det er så "vigtigt" at sikre hinanden NU fordi man har fået et barn og er bange for et dø :)

Mener bestemt man skal sikre både sig selv, og sit barn - men man behøver ikke være så pessimistisk at man siger hellere blive gift i går end i dag :) Og jeg ved godt at man kan være uheldig - men det kan man jo med alt.. Jeg ville som sagt vente det år, og få et romantisk bryllup - hvis det var det jeg virkelig drømte om :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg står gerne ved at jeg er pessimist :-) da jeg solgte min lejlighed skrev jeg ikke under før min kæreste havde begunstiget mig på sin livsforsikring.

Vi bor til leje nu, så hvis jeg blev gravid ville vi nok bare skrive testamente og begrænse barnets arv. Hvis vi har købt bolig, ville mine jurist-venner vride armen om på os og slæbe os hele vejen til rådhuset ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi skal giftes i 2013. Men jeg kunne godt tænke mig at blive gift på både rådhuset og i kirken. her i Ebeltoft har vi så flot et gammelt rådhus.

Vi tænker ikke på at det er for at sikre hinanden. Det var mere om på en måde kunne gøre noget økonomisk, som at kæresten kunne bruge af mit fradrag. eller hvis der var andre af den slags fordele.

Vi gør det fordi vi elsker hinanden og vil være sammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har det at jeg er på su og skal have fødselsklip nogen betydning hvis vi bliver gift? Jeg kan vel stadig få begge dele. Får også su lån. Men læste at man ikke kunne få forhøjet su lån, men det får jeg så heller ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det forhøjede su lån afhænger (så vidt jeg ved) ikke af ægteskabelig status, men af samlever status. Og eftersom du alligevel ikke får (kan få?) det, vil det ikke ødelægge noget for dig at blive gift. Fordelene ved at blive gift er at man kan overføre fradrag, hvis man ikke bruger det hele selv samt at I sikrer hinanden. Jeg siger slet ikke at ægteskab skal ske for at sikre hinanden, men det er vel heller ikke noget der nødvendigvis skal undgås.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige et spørgsmål.

Hvis vi gifter os og kæresten vil gøre brug af mit fradrag hvordan foregår det så?

Jeg bruger jo noget af det til min su. mit fradrag er så højt at jeg kun betaler omkring 300 kr i skat. Hvordan vil det så være når han kan gøre brug af mit fradrag?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg har forstået (har dog ikke styr på det) så var det tidligere muligt i forhold til mellemskatten og bundskatten i forhold til fradraget, men ikke i forhold til topskatten.

eftersom mellemskatten jo er blevet afskaffet er det nu heller ikke muligt i den forbindelse så er kun hvis du ikke bruger din bundfradrag, hvilket de fleste må antages at gøre. Hvilket du jo også gør på SU i form af at du betaler noget skat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vidt jeg har forstået (har dog ikke styr på det) så var det tidligere muligt i forhold til mellemskatten og bundskatten i forhold til fradraget, men ikke i forhold til topskatten.

eftersom mellemskatten jo er blevet afskaffet er det nu heller ikke muligt i den forbindelse så er kun hvis du ikke bruger din bundfradrag, hvilket de fleste må antages at gøre. Hvilket du jo også gør på SU i form af at du betaler noget skat.

så han vil ikke kunne bruge mit fradrag

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

så han vil ikke kunne bruge mit fradrag

Sådan som jeg opfatter det så har du jo allerede selv brugt det, så er jo ligesom opbrugt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER