Sign in to follow this  
Followers 0
MamatilJ&M

Har tit ondt i lænden/nederste del af ryggen

7 posts in this topic

Jeg døjer rigtig meget med ondt i lænden. Sidder helt sikkert forkert på min stol på mit arbejde. Kunne lige så godt have en taburet, for jeg bruger ikke mit ryglæn :) Men det kan ligeså godt komme af, at jeg har været til spinning eller været ude at løbe.

Nogle der har nogle gode erfaringer til at få styrket den nederste del af ryggen? Har fundet lidt øvelser på nettet, men erfaringer er jo mindst lige så godt :)

Kan det komme af en skæv ryg? Nogen der ved noget?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er bestemt ikke alle der er lige hooked på ideen, men ridning hjælper ofte på rygproblemer.

Jeg har ikke selv den store erfaring med det, men jeg ville da synes det lyder logisk at det kunne komme sig af en skæv ryg, da det jo vil lave en forkert belastning. Har du fået tjekket din ryg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bestemt ikke alle der er lige hooked på ideen, men ridning hjælper ofte på rygproblemer.

Jeg har ikke selv den store erfaring med det, men jeg ville da synes det lyder logisk at det kunne komme sig af en skæv ryg, da det jo vil lave en forkert belastning. Har du fået tjekket din ryg?

Jeg kommer aldrig til at ride. jeg er frygtelig bange for heste. Har stor respekt for heste.

Nej jeg har ikke fået tjekket ryggen. Skal ned i lægehuset på onsdag. Måske jeg skulle prøve at spørge sygeplejersken hvad hun synes jeg skal gøre. Jeg er godt nok ved at være træt af det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kommer aldrig til at ride. jeg er frygtelig bange for heste. Har stor respekt for heste.

Nej jeg har ikke fået tjekket ryggen. Skal ned i lægehuset på onsdag. Måske jeg skulle prøve at spørge sygeplejersken hvad hun synes jeg skal gøre. Jeg er godt nok ved at være træt af det.

Det er der - desværre - ret mange der er. Men man kan faktisk også få mekaniske heste. Der var en af rytterne på mit gamle arbejde (handicapridecenter) der havde sådan en, fordi han havde brug for at ride mere end den ene gang om ugen han havde fået bevilliget :) men sådan en er sikkert ret dyr :rolleyes

Jeg tror i hvert fald lige jeg ville spørge hvis jeg var dig. Hvis du har en skæv ryg, så kan en fysioterapeut vel skræddersy nogen øvelser der kan styrke din ryg optimalt. Det er jo et rigtig træls sted at have ondt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du kan saa proev at lade der gaa lidt latino i den :)

- lav foerst cirkler med underlivet 5 gange den ene vej, 5 den anden.

- tegn saa 8-taller foerst den ene vej 5x og saa den anden vej 5x

- skyd underlivet frem og spaend i ballerne og vip saa tilbage med bagen. Gentag 10 gange og kom godt ud i ledene.

- vip med hoften, foerst hoejre op og venstre ned, saa modsat. Ogsaa 10 gange.

- find et kosteskaft, en pind eller en snor, som du kan bruge til at holde ud fra kroppen. Foedderne fra hinanden og gaa lidt ned i knae. Drej nu stille og roligt fra den ene side til den anden, uden at dreje underlivet med - bevaegelsen sker i hoften.

Hvis du bruger 5 minutter om dagen paa det, saa skal du bare se at det bliver bedre

Jeg har ogsaa haft stor succes med disse 4 oevelser, som tager ca. 20 minutter :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtig vigtigt du tager din smerter i lænden alvorligt. Det er den del af ryggen der generelt bliver mest belastet, og det er også her langs de fleste discusprolapser er. En discusprolaps er ikke nødvendigvis noget du mærker som en vild og voldsomsmerte - nogle mærker faktisk aldrig til en discusprolaps. Men hvis det skulle være sådan noget der gemmer sig i din lænd, er det vigtigt at den bliver trænet korrekt.

Jeg vil klart anbefale dig at snakke med din læge om det. Det er ikke sikkert de vil henvise dig til en billeddiagnostisk undersøgelse, men det er klart forsøget hver. Langt de fleste discusprolapser behandles konservativt - altså med øvelser/træning og lign., men det er bare dødvigtigt at det gøres korrekt. :)

Nu ved jeg jo ikke præcis hvor i lænden din smerte sidder, men det kan også tænkes det er sacroiliacaleddene. Det er ikke ualmindeligt at folk tror det er ryggen der en øm, og så er det faktisk sacroiliacaleddene den er gal med.

Mht. stolen på arbejde, så er det ikke ryglænet der er det afgørende, det er sædets position. Det skal tippe let forover, så benene er i en stump vinkel. Det skaber automatisk en mere ret stilling i ryggen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har medfødt mindre skævhed i ryggen, primært omkring min lænd. Jeg vidste altså at jeg VILLE få ondt når jeg blev gravid. At jeg så også fik reddet mig en bækkenløsning er så det mindre sjove ved det <_<

Når jeg bliver stædig glemmer jeg desværre at lytte til mig selv og min krop, hvilket jeg fik en ret så ubehagelig tur ud af her i weekenden :(

Men ellers synes jeg, at jeg har været rimelig god til lige at tage de ekstra pauser. Fx. sidder jeg ned når jeg ligger tøj sammen, da jeg ikke kan holde ud at stå oprejst særlig længe når jeg ligger tøj sammen.

Jeg rejser mig fra sengen, ved at ligge mig på siden, svinge benene samlet ud og støtter af med hænderne og den vej kommer jeg op og sidde. Nogle gange skal jeg lige have hjælp. Jeg må ligge med pude om natten når jeg sover, da jeg får uhyr ondt i lænd/og bækkenet hvis jeg ikke lige har lidt støtte.

Ridning hjælper rigtig nok, godt på sådan en ryg. Er selv heste pige nemlig. Men er man ikke hestepige, så har jeg faktisk hørt godt om disse stole der hedder sadelstol. Den har en rund fod med en halvkuple under, så du kan rotere, vippe m.m og den vej få trænet dit bækken imens du sidder ned. Men priserne oppe imod 3.210 kr ekskl. moms er ikke lige noget jeg har råd til nu og her. Men havde jeg så havde jeg klart købt sådan en stol.

Ellers få fat i en god solid trænings bold og sæt dig på den, rotere med hofterne både frem og tilbage. Evt. støtte dine hænder mod en bordkant hvis der er behov for det. Sådan trænede jeg nemlig en overgang for nogle år siden, fordi jeg var faldt af en hest ude på en vintermark. Så jeg var godt øm og forslået. Og kunne ikke skille benene vildt meget fordi jeg havde slået mig omkring mit bækken/hofterne. Så jeg sad det første stykke tid primært med samlet ben og jo mere jeg sad på bolden og trænede, jo mere kunne jeg efterhånden få mine ben mere ud til siderne fordi mine muskler/hofter blev smidigere. Men i lang tid efter havde jeg ondt, men det betalte sig i den sidste ende.

Måske var sådan en trænings bold løsningen for dig også??

Jeg mistede desværre min bold under en flytning <_< Men seriøst tror vist jeg skal have fat i en igen, for jeg har faktisk behov for det da jeg døjer meget med lænd/hofte/ryg smerter. Og til få 100 kr kan man jo få en god bold m. pumpe og øvelser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0